Gå til innhold

Chip 320da e46 spm

snoppleif
 Share

Anbefalte innlegg

GM og ZF er 2 forskjellige produsenter av automatkasser som har laget kasser for bl.a BMW.

De har hatt hver sine problemer, bl.a svakt ventilhus, converter og revers som forsvinner for å nevne noe. I tillegg til dette så ble det i noen år kjørt et lite lurt forsøk med å aldri bytte olje på kassene men påstå at oljen varte gjennom hele bilens levetid. Dette prøvde også Volvo og Mercedes seg på men alle fant ut at det ikke var så lurt og at det ble dyrt å bytte kasser på garanti så de gikk bort fra dette.

Hvis du går inn her www.realoem.com så kan du finne ut hvilken kasse du har. Hvis du har en 2006 320d som står i signaturen din så har du sannsynligvis en ZF kasse som heter GA6HP19Z

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Tenker nok det var belastningen den ikke taklet. Mener du ender på rundt 390 Nm etter tuning. Informasjonen jeg fikk av http://www.rats.no var at kassen min bare tålte rundt 400-410 nm, og da sier det seg selv at det ikke er mye å gå på. Har ingen dukumentasjon på at det var det som resulterte i havariet, men det var det første RATS og BAVARIA spurte meg om når de fikk inn bilen: "- Er eller har bilen vært tunet/chippet?"

Så bare det får meg til å tenke at akkurat det kunne være grunnen. :roll:

Bilen var programert med ny programvare. Ingen box.

Mener du får opp type girkasse om du søker opp bilen din med reg nr på http://www.gsbildeler.no

Se i ETK katalogen der.

Du kan forøvrig søke litt på temat her, så får de rikelige synspunk og meninger om dette :)

Tror GM er franskprodusert og ZF vet jeg ikke....usikker på forskjellen. Men har lest her inne at ZF kassene takler dette bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GM og ZF er 2 forskjellige produsenter av automatkasser som har laget kasser for bl.a BMW.

De har hatt hver sine problemer, bl.a svakt ventilhus, converter og revers som forsvinner for å nevne noe. I tillegg til dette så ble det i noen år kjørt et lite lurt forsøk med å aldri bytte olje på kassene men påstå at oljen varte gjennom hele bilens levetid. Dette prøvde også Volvo og Mercedes seg på men alle fant ut at det ikke var så lurt og at det ble dyrt å bytte kasser på garanti så de gikk bort fra dette.

Hvis du går inn her http://www.realoem.com så kan du finne ut hvilken kasse du har. Hvis du har en 2006 320d som står i signaturen din så har du sannsynligvis en ZF kasse som heter GA6HP19Z

Ja jeg har GA6HP19Z og det er visst ikke feil da? Jeg skal ha 195 hk og 418 NM nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om BMW sier 410nm kapasitet på en kasse, er det fortsatt god sikkerhetsmargin.

Tuning med momentbegrensinger på automat hjelper nok også.

M47d20 ->2001 136hk har ikke common-rail forresten.

Selv har jeg denne motoren og GM kasse. Kjørt med steg2 i ca 2 år. Null problemer.

Personlig tenker jeg at om det er skikkelig programmering, er det bare til å kjøre på.

Ryker det, hadde det gjort det uansett. Mener nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste har vi diskutert opp og ned flere ganger før. Det første er at gm kassa ikke takler moment, mens zf gjør. Jeg er helt uenig, og har trimmet mange av de forskjellige typene. Som referanse pleier jeg å vise til min egen bil, som har "gm kassa som ikke tåler trimming", med godt over 600nm.

Zf kassene sliter med convertere som tar kveld, samt uendelig lang skiftetid når momentet blir høyt nok (og man lar ecu skjønne hva som skjer).

thundercunt kjører jo med vårt "Steg 2" til denne, et oppsett vi har brukt mye tid på, og som garantert er det beste å få kjøpt til denne. Trådstarter kan sende meg en PM eller mail om han skulle være interessert i dette. Ordentlig klaibrert, og mest effekt av alle aktører.

Som tidligere bmw ansatt vet jeg at det første man spør kunden om er "har bilen vært tunet" ved automakasse trøbbel. Det er et relativt verdiløst spørsmål, og normalt (min erfaring) har ikke bilene vært det. Dersom man leser seg litt opp på spesielt GM probleme så ser man at det ikke er moment som er den viktigste faktoren.

Det er også vittig å se at de firmaene som sprer flest fine ord om programmering, ofte er de som i praksis lager "powerbox software".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva er den viktigste faktoren for å unngå haveri? Grisekjøring? Powerboks, varmgang pga. tett filter og/eller gammel olje? Har no prøvd å lese meg litt opp og det er ikke lett å komme til en konklusjon. Alle som selger en eller form for tuning mener sitt er gode greier og ingen farer. Jeg for min del har vel blitt overbevist at "skikkelig tuning" er bedre enn bokser som kun manipulerer. Det at det er døden for automatkassen er for meg per nå kun løse antagelser ettersom det jeg ennå ikke har fått en forklaring på hvorfor...Det er vel dette som i dette forumet blir omtalt som udødelige forumrykter eller? Men tilbake til innledningen. Fakta er at noen automatkasser ryker trim eller ei. Hva er det som tar knekken på dem og hvorfor? Hva er symptomer på at den begynner å slite? Noe har blitt nevnt men vil gjerne ha enda mer info... Gjerne teknisk... Jeg har hatt 5 biler med automatkasse uten at noen av dem har gitt meg noe trøbbel....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg elsker udødelige forumrykter

Ja de er herlige. Visste du forresten at du kan resette automatkassen ved å holde gassen i bunn i 30 sekunder? Det er en av mine favoritter :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva er den viktigste faktoren for å unngå haveri? Grisekjøring? Powerboks, varmgang pga. tett filter og/eller gammel olje? Har no prøvd å lese meg litt opp og det er ikke lett å komme til en konklusjon. Alle som selger en eller form for tuning mener sitt er gode greier og ingen farer. Jeg for min del har vel blitt overbevist at "skikkelig tuning" er bedre enn bokser som kun manipulerer. Det at det er døden for automatkassen er for meg per nå kun løse antagelser ettersom det jeg ennå ikke har fått en forklaring på hvorfor...Det er vel dette som i dette forumet blir omtalt som udødelige forumrykter eller? Men tilbake til innledningen. Fakta er at noen automatkasser ryker trim eller ei. Hva er det som tar knekken på dem og hvorfor? Hva er symptomer på at den begynner å slite? Noe har blitt nevnt men vil gjerne ha enda mer info... Gjerne teknisk... Jeg har hatt 5 biler med automatkasse uten at noen av dem har gitt meg noe trøbbel....

Hovedsaklig skjeldent\aldri olje med filter\sil skift på girkassen! Deretter med de følger det får etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for mye god info her :-)

Har bestemt meg for å finne å kaste ut boksen siden den har stått i bilen såpass kort tid og bilen ellers er helt orginal og meget velholdt. Skal nok klare meg uten, og hvis ikke skal den chiptunes på skikkelig vis av folk/firma med kompetanse og godt omdømme.

Siden det virker som folk her har god peiling har jeg et spm til som jeg ikke gidder å lage ny tråd rundt. Har en vanvittig irriterende "gnisselyd" når jeg dreier om på rattet, som regel i lavere fart og ved knappe svingninger. Noen som har et lurt tips her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for mye god info her :-)

Har bestemt meg for å finne å kaste ut boksen siden den har stått i bilen såpass kort tid og bilen ellers er helt orginal og meget velholdt. Skal nok klare meg uten, og hvis ikke skal den chiptunes på skikkelig vis av folk/firma med kompetanse og godt omdømme.

Siden det virker som folk her har god peiling har jeg et spm til som jeg ikke gidder å lage ny tråd rundt. Har en vanvittig irriterende "gnisselyd" når jeg dreier om på rattet, som regel i lavere fart og ved knappe svingninger. Noen som har et lurt tips her?

Lag deg en tråd om det, siden det ikke har noe med dette emnet å gjøre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedsaklig skjeldent\aldri olje med filter\sil skift på girkassen! Deretter med de følger det får etterhvert.

Ok. Jeg får vel ta meg et skift ved neste service. Bilen er kjørt 75 000 km nå... Er det slik å forsåvidt at det ikke ligger inn noe intervall på skift av olje på automatkassene til BMW?? Har ikke vært skiftet på min hittil og den har fulgt alle servicer på merkeverksted....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva de sier nå, men før har de henvist til at det er longlife olje og det er nok.

Men disse bedriftene som driver kun med overhaling/bytte/service av automatkasser sier det bør skiftes hvertfall hver 60 000km.

På bedriften "automatgearservice" i Bergen, skulle de ha rundt 4-5k for flushing, filter og ny olje.

Denne intervallen blir da hvert 3.-4. år for folk flest. Så da er det egentlig ikke så dyrt alikevel. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...