Gå til innhold

1992 525ix Gletscherblau Metallic - rust, rust, sveiseapparat og motorblokk side 35


henfjel
 Share

Anbefalte innlegg

Nei, heldigvis ikke like kjipt som register-raset jeg hadde i september :P

Ja, har hørt at det er typisk bensinpumpe-feil ja. Så den er på feilsøking hos Mekonomen nå da jeg ikke orker å begynne med det selv. Kjipt å stå ute på gata i Oslo og skru, og så har jeg egentlig ikke tid til det. Regner med at de finner feilen ganske fort da jeg forklarte at den ikke fikk bensin, haha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten update fra helgen!

 

Fikk bilen tauet til Alf Lie Motor på Furuset da bensinpumpa tok kvelden, og i løpet av ca. ett døgn fra de fikk den hadde de feilsøkt, fått ny pumpe fra Gjøvik og jeg kunne hente bilen min i 4-5 tiden på fredag! Anbefaler virkelig det verkstedet på det sterkeste, utrolig god service og effektiv jobbing :)

Bilen går iallefall som ei kule igjen etter bytte av bensinpumpe :D

 

Mye av lørdag gikk til å skru på bestefars veteranbil, som har en bakaksling som lekker olje fra alle simmeringene.. Fikk til slutt ut akslingen fra bilen, så nå skal vi prøve å få byttet simmeringer på den når vi får tak i spesialverktøy for å gjøre det.

Men på søndag tok jeg en liten økt på BMW'en. Har vært et par småting som har irritert meg en stund, b.l.a. at sikkerhetsbeltene krøller seg fordi de er festet feil vei nede på sete (må være en tidligere eiers verk..). Så det fikk jeg ordnet, og nå er det ikke noe mer krøll på beltene :)

Fikk også rensa og olja K&N innsatsfilteret mitt.

 

Ellers har jeg lenge lurt på å lakkere spylevæsketanken min svart. Så dette på en E34 her på nettet for noen måneder siden, og jeg syns det så mye mer clean ut i og med at det er den eneste plastikkdelen (utenom ekspansjonstanken) som er hvit! Så det bega jeg meg ut på..

 

Stygg, fæl og falmet!
50823080282_b4ffedd1f4_b.jpg

 

Maskert av en stripe opp langs hele så jeg kan se nivået på spylevæska :)
50822234313_9e63c0df9c_b.jpg

 

Ble bra det!
50822234348_0675aefd2d_b.jpg

 

Ble veldig fornøyd, syns den tar seg godt ut i motorrommet sammen med all den andre svarte plastiken :D
50789054886_37e2d96796_b.jpg

50789127841_f666a1041e_b.jpg

 

En fin liten touch!

 

Ellers gjorde jeg også litt småtterier på den veteranbilen jeg kjørte i fjor sommer!

Klipsene som holder solskjermene er av gummi, og er 50 år gamle neste år og har mistet evnen til å holde skjermene oppe.. Utrolig irriterende hver gang man kjører over en fartsdump eller det er litt humpete og de faller ned! Så jeg skaffet nye! Det var ikke lett, til en 50 år gammel bil men etter en times research fant jeg ut at Triumph Gt6 har samme! Så da ble de bestilt fra England for en tid tilbake.

 

Skulle kanskje hatt nytt glass i det kupélyset også, haha  :lol:
50812067271_b934cbb720_b.jpg

 

Nytt på plass! Gjorde seg det, men manlger bilde..

 

Det var det for nå, men jeg har litt småting på gang!

Skal b.l.a. ta en skikkelig shine (lakkrens, polering og voks) i påsken. Jeg skal også få byttet alle foringene i gasspedalmekanismen og foringene i clutch- og bremsepedalarmene da de knirker noe fryktelig. Skal også få bestilt de skruene og klipsene jeg mangler for å få midtkonsollen helt på plass :)

Er også på utkikk etter de søleplatene som skal sitte under motoren/girkassa da de mangler.. Hvis noen har til E34 med M50 motor, skrik ut! Helst i Oslo-området.

 

Takk for nå!

Endret av henfjel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ble veldig fornøyd med den :)
Brukte vanlig spray-lakk som bestefar hadde stående i verkstedet sitt. Lurer på om den ikke er kjøpt på Europris, hahah. Så vi får jo se hvor lenge det holder da, men jeg gjorde godt forarbeid før jeg lakka den så satser på at det varer.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Ikke så mye nytt å melde her, men har nå iallefall fått gjort en liten ting siden sist! Siden jeg kjøpte bilen har jeg ikke hatt lys i klima-panelet, noe jeg fikset for et par uker siden. Etter at jeg fikk lys der igjen, har den lille trekanten mellom de hjulene som regulerer temperatur og viftehastighet hvor det har manglet et lite "klistremerke" blitt så veldig tydelig, siden det kommer lys gjennom der. Forrige eier har sikkert fjerna den i håp om å få bytta pæra fra utsiden, og sikkert mistet den underveis. Etter litt søking på google og kikking i ETK kom jeg frem til at dette var noe jeg ikke kunne bestille nytt, så da tok jeg turen til skraphandleren hvor jeg fikk plukka ut det jeg trengte. Må virkelig si at det hjalp betraktelig! Dette er en sånn liten detalje som har irritert meg veldig siden jeg kjøpte bilen. Må si at det hele dasjbordet ble mye mer "komplett" når den der kom på plass, haha :P

 

Før
50822952456_3d5cb2ab64_b.jpg

 

Etter
50823087937_95c1f8082e_b.jpg

 

Ellers fikk jeg også tak i nytt lokk til diagnosepluggen min på huggern. På det gamle lokket hadde den plastlenka som holder den fast når den ikke er skrudd på brukket av. Enda en liten detalj på plass :)

Har bestilt noen skruer så jeg får festet midtkonsollen min skikkelig + foringer til clutch- og bremsepedal. Så blir jeg forhåpentligvis kvitt knirkingen fra dem! OG så har jeg bestilt fjæra til gasspedalmekanismen, så nå blir det overhaling av den etter påske :) 

 

Leter også etter søleplatene som skal være under motoren og girkassa, og rominndeler/M5-plate til rundt girspaken inni bilen. Hvis noen har; rop ut! :D

 

Takk for nå!

Endret av henfjel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Er ikke så mye BMW relatert arbeid her om dagen, da jeg driver å overhaler bakakslingen på en gammel veteranbil, men litt får jeg nå gjort innimellom!

 

I dag fikk jeg pakke med diverse skruer, klips og div. fra Koed, og første pri i dag var å få bytta foringer i gasspedalmekanismen og i clutch og bremsepedal-armene. Har siden i høst hatt en utrolig irriterende knirking fra både clutch- og bremsepedal så det var på tide.

 

Tok ut setet for å kunne ligge på gulvet å jobbe! Det er jeg glad for at jeg gjorde, var kjekt å kunne ligge utstrakt når jeg holdt på under der. Dere får unnskylde at det ser så jævlig ut på teppet der, men jeg fikk nå støvsugd når jeg først hadde setet ute! Glemte såklart å ta bilde av det da..
50823091232_e83b0e6af1_b.jpg

 

Her er mekanismen til gasspedalen borte! Utrolig grei skuring å ta fra hverandre mekanismen der, bare av med et klips, av med gasswire og ei fjær så er det bare å dra det rett ut.
50788369063_c9faa4ba9c_b.jpg

 

Ny fjær og to av foringene på plass! Den til gasswiren mangler på bildet. Alle foringene ble smurt inn med egnet fett, samt der hvor den sitter fast i gasspedalen der man kan se at lakken er slitt av fra stålet.
50789161117_e67648f7f8_b.jpg

 

Jeg fikk også platemuttre og skruer fra Koed, så nå har jeg endelig fått montert fast midtkonsollen min skikkelig! :D Det ble utrolig bra. Godt å slippe å se en stor sprekk mellom dasjbordet og klokka :) Glemte å ta bilde av det, skal se om jeg får til i morgen.

Fikk også bytta tre av de klipsene/skruene som holder fast pansermatta, som var av feil type fra før.

 

Ellers fikk jeg tak i noe stilig fra bruktavdelingen til Koed!
50823096832_3027f30fee_b.jpg

 

Noen som ser hva det er?
50822998206_84ee7ff944_b.jpg

 

Jepp, du gjettet riktig! Det er en original telefonkonsoll :D
50823096682_22dce51879_b.jpg

 

Jeg har tenkt til å få ordnet meg en iPhone-dock med litt OEM-look etter hvert. Jeg har gått så lei av den stygge holderen som sitter på frontruta. Ser så harry ut..
50823096657_afa54a0f5f_b.jpg

 

Hadde funnet ut hva slags iPhone-dock jeg skulle felle ned i den der, men nå som jeg faktisk har fått den ser jeg at jeg feilberegnet bredden på den. Med andre ord kommer ikke det til å funke. Så da får man finne en annen løsning! Er jo mange type holdere det er lett å skru i eller som det er lett å lage til, men det skal jo se originalt ut også! Det er det viktigste for meg. Så vi får se hva det blir til! Tror det blir bra i alle fall, når jeg finner rett dock.

 

Ellers har jeg i løpet av påska funnet ut at traversforingene mine er utslitte. Så da har jeg bestilt meg gule Powerflex-foringer. Bestilte i påska, så det viste seg at de ikke hadde på lager når de åpna etter påskeferien. Så de kommer nok ikke før det har gått et par uker. Men det skal bli godt å få tight og fin ræv på bilen igjen når den tid kommer, hehe  :devil:

 

Har også begynt å planlegge neste innkjøp! Det vil b.l.a. bestå av OEM girvelger fra E60 545i (fungerer som shortshift på E34), 540i luftinntak til støtfangeren, girspak med lys og leselamper med mer. Det gledes!

 

Jobber også med en modifikasjon av viskerarmene mine. Blir spennende å se om jeg får til noe bra der. Skal se om jeg ikke kan få ut noe info og bilder om det i løpet av noen dager  :cool:

Endret av henfjel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Yesyes! Da var PowerFlex-foringer til traversen i hus  :cool:

50822256748_ebac385e38_b.jpg

 

Har også vært på hugger'n i dag og fått tak i et sett med viskerarmer til den nette sum av 100,- !

Disse skal brukes til den nevnte viskerarm-modifikasjonen min. Så kan jeg bare sette på de gamle igjen dersom det ikke blir bra.

Driver nå å leter etter viskerarmer fra hvilken som helst nyere type bil med slike fester til viskere som på bildet under her under her. De skal monteres på viskerarmene mine når jeg har kuttet av "kroken" som er der fra før. Jeg syns det er litt tungvint (og dyrt!!) å kjøpe nye Bosch/BMW-viskerblader når man må bytte blader pga den dumme motsatte kroken på BMW-viskerarmene, og selv om det går an å bytte bare gummien i de viskerarmene man har fra før er det ikke alltid dette blir like bra. Så nå skal jeg prøve å få til en OEM-look viskerarm med feste til moderne "aerodynamic" viskerblader  :cool:

Blir spennende å se om dette blir bra! 

Endret av henfjel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en tur på skroten i dag på leting etter et par ting til bilen til pappa, som jeg driver å pleier litt av og til. Fikk med meg belgen som sitter nederst på girspaken, som isolerer mellom girkasse-tunnelen og inni bilen, pluss et par gulvmatteklips og et håndbrekkhåndtak med skinn  :beer:
50822261943_4f10e84ba3_b.jpg

 

Mens jeg var der fikk jeg også tak i et par småting til min egen!

Den eneste E34-bilen der hadde oppvarmede spyledyser, så de tok jeg med meg! Samt en ny nødblink-bryter, da lyset i min har sluttet å virke.

Før:
50823009106_4efe7e368f_b.jpg

 

Ferdig montert. Det var en enveis-ventil (den hvite på forrige bilde) inn til kun den ene dysa, som jeg har fjernet midlertidig, da den virket ødelagt/tett. Skal få bestilt opp nye. Fant også ut at varmefunksjonen aktiveres av en sensor, som jeg først trodde var en airbag-sensor når jeg demonterte fra delebilen. La selvfølgelig den igjen nede på skraphandleren, så må dit i morgen og hente den. Blir bra med litt ekstra ekstrautstyr iallefall :D
50788295808_2a69f936fc_b.jpg

Endret av henfjel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • henfjel changed the title to 1992 525ix Gletscherblau Metallic - rust, rust, sveiseapparat og motorblokk side 35

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...