Gå til innhold

1992 525ix Gletscherblau Metallic - rust, rust, sveiseapparat og motorblokk side 35


henfjel
 Share

Anbefalte innlegg

Besøk hos huggeren er gøy.

Det andre ser som dritt er jo skatter for oss.

Har selv vært mye hos hugger og hentet ting og gud hvor folk hiver.

Den rominndeleren du fant er tøff.

Fant selv en sånn bensindunk til å ha i reservehjulet men den lakk desverre.

Liker at holder bilen som du gjør forresten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er jo detaljene som utgjør forskjellen ;D

 

Enig sveigis! Mye "skrot" man kan bruke.

Ah, skulle gjerne hatt en sånn bensindunk selv! Er på utkikk.

 

Kom over en bil som skulle skrotes her om dagen, som lå ute i deler selges-seksjonen her. En 520iT fra 1995! Den var jeg og skrudde litt på i går, og sitter igjen med diverse småklips og ting som er vanskelige å få tak i og sist men ikke minst komplett cruisekontrolll-sett med kontrollboks, motor og alle ledningene og kontaktene :D Må si meg meget fornøyd, og gleder meg til å komme meg til bilen min, som står sørpå mens jeg er i Nordland.

Fikk også med meg stor kjørecomputer som skal settes i Pappa sin 525i og skal dra å hente originale Style 5 15" felger like de jeg har til samme bilen. Han kjører rundt på noe uoriginale greier nå, så jeg tenkte det var bra at han fikk seg originale felger :D

 

Her er noen bilder.
50788402493_90332fbb02_b.jpg

50788401503_f25725c22b_b.jpg

 

Disse svarte "hettene" som skal dekke over skruene i dasjbordet er så vidt jeg vet gått ut av produksjon og mange av bilene som står rundt mangler disse. Mangler noen selv, så var glad at denne bilen hadde alle! Mangler noen på bildet.
50789269212_0672151a05_b.jpg

 

DETTE gleder jeg meg til altså.
50822293243_e4e2da9580_b.jpg

 

Kommer med flere bilder i kveld! Skal også kjøre lakkrens og polering av pappas 525i, så det er bare å følge med :)

Endret av henfjel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp lagt inn en liten bestilling hos KOED  :cool:

Ikke så mye nytt ekstrautstyr, men litt småting som mangler og ikke er helt som det skal :) + litt snacks, hehe!

 

post-62240-0-85016200-1404602400_thumb.p

 

 

Kommer ny update så fort jeg har fått pakken!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henta pakke på posten i går! Gøy å få litt snacks til bilen  :cool:
50789269292_2d2bb8679c_b.jpg

 

Her er altså nøkkel til å ta løs senterkoppene til felgene, blindplugg til avtagbart hengerfeste, knapp til cruisecontrol-spaken med engelsk tekst, bensinfilter med gummiring, gassdempere til bagasjeluka, støtte til bagasjeromsmatta som jeg mangler fra før, nye emblemer til senterkoppene, nye gummistropper til bagasjerommet, søleplate til å ha under støtfangeren og en slags skumgummidempermatte som skal være mellom verktøyet i verktøysettet og bagasjeluka.

 

Jeg er veldig spent på denne skumgummimatta og plata til støtfangeren! Sistnevnte fungerer som søleplate mellom karosseriet og støtfangeren under bilen men den skal visst også ha som hensikt å forbedre stabilitet i høy hastighet siden det gjør undersiden av bilen mer aerodynamisk. Så da mangler jeg bare de to andre søleplatene så er motorrommet og fronten min skjermet for søl og dritt fra bakken!

Denne skumgummimatta kom jeg over i delekatalogen på GS. Jeg lurer på om den ble levert som ekstrautstyr på biler hvor man ville ha ekstra støydemping. Den står oppført som "lyddemping" i ETK. Så vidt jeg har skjønt skal den sitte mellom verktøyet i verktøysettet og bagasjeluka. Det er lim på andre siden, så den skal sitte permanent. Men jeg har planer om å kjøpe meg M5 bagasjebekledning så jeg kommer til å vente med å montere den til jeg får det på plass. Ellers blir det også digg å få byttet gassdemperene så jeg slipper å få luka i hue. Det blir også godt å få byttet felgemblemer, siden de jeg har ser helt jævlige ut. Så nå skal det bli gøy å montere litt nye deler :D

 

Og så til et viktig spørsmål! Jeg har googlet mye og prøvd å finne svaret på dette, men er det noen som vet hvor disse to skal sitte montert i bagasjerommet? Klipset er visst festeklipset til spaken, men jeg klarer ikke på liv og død å finne ut hvor dette skal sitte. Noen som vet?
50823188551_8812163dc3_b.jpg

Endret av henfjel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Tar en liten oppdatering her! P.g.a. stekende sol og fantastiske badetemperaturer har det vært lite bilskruing de siste ukene.. Men jeg har nå fått presset inn litt!

 

Begynte med å bytte enveisventilene på spylerdysene! Var godt å få tilbake skikkelig spylerfunksjon og trykk i dysene.

50788417763_755dd0284a_b.jpg

 

Etter mye om og men fant jeg også til slutt ut hvor den senterkoppavdrageren og klipset skal sitte :D Det var ikke den beste patenten jeg har sett fra BMW, men det var godt å få den på plass! Nå har jeg snart alt som skal sitte bak der, mangler bare festet til det avtagbare hengerfestet som jeg skal montere snart og så er det klart  :cool:

50789176201_f18eb658f9_b.jpg

 

Fikk montert den plata under støtfangeren! Den skulle hjelpe på stabilitet i høy hastighet, og jeg lurer på om den ikke hjalp litt faktisk! Bilen er fantastisk stabil, men det har den jo i grunn alltid vært, så det er vanskelig å si, haha.. Litt dårlig bilde, men det var vanskelig å få tatt noe bra når det er såpass dårlig plass mellom bilen og bakken. Mangler da to søleplater, så er alt på plass der!

50789284197_b3232d2b7b_b.jpg

 

Nye stropper i bagasjerommet! De gamle var på tur til å ryke og de satt dårlig fast i festene sine.

50788417973_7d21afd6ae_b.jpg

 

Og det beste som har skjedd på lenge; nye gassdempere til bakluka  :cool: Det var så vanvittig digg at den åpner seg selv når man har trykket på knappen og at den faktisk holder seg oppe når det blåser litt :D
50789176396_630eb91d68_b.jpg

50789284422_323ed82697_b.jpg

 

Gamle dempere, type Lift-o-mat
50789176291_32412773ee_b.jpg

 

Ny endeknott på cruise-kontroll spaken.
50788418153_d63e99acea_b.jpg

50789284542_a2050f5fbc_b.jpg

 

Og så har jeg endelig fått på plass nye felg-emblemer :D Det gjorde seg godt. Var mildt sagt på tide :P
50789176696_8bbd438f4d_b.jpg

50788418338_e1ea3c0cf7_b.jpg

50789284732_86d006c5c3_b.jpg

 

Gjorde seg dette! I morgen skal jeg se om jeg får montert det avtagbare hengerfestet. Jeg vet ikke om jeg rekker å skjære hull i fangeren enda, og så mangler jeg uansett dekselet som skal tette hullet. Så jeg blir nok å vente til jeg får tak i det! Men det er jo greit å få montert hele skiten da  :smile: Jeg trenger også å få byttet bensinfilter og tilhørende slanger snart, for slangene var visst dårlige, ble jeg fortalt på EU-kontrollen.

Endret av henfjel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en tur innom en av de lokale skraphandlerene i dag! :)

 

Der fikk jeg med meg litt snacks! Bland annet en Genuine BMW mappe i skinn til å ha servicehefte, vognkort og sånt i!

Hadde tenkt å bestille meg en sånn, så da slapp jeg det :D
50789299302_c3abb1194e_b.jpg

50789190766_98f2e03918_b.jpg

50789299422_19e5671a90_b.jpg

 

Fylt opp med godsaker  :cool:
50789190911_340bc6da3a_b.jpg

50789190851_aeca3871f9_b.jpg

 

Jeg har også irritert meg grønn over at slepekroken mangler i verktøysettet.. Jeg vet at E34 har faste slepekroker i chassiset fra før, men jeg måtte nesten bare fylle den tomme plassen der! :P
50789190941_c54d950721_b.jpg

 

I tillegg fant jeg dette i en av skrotbilene!  :eek:

Noen som har sett noe liknende? Dasjbordet, midtkonsollen og sidene av setene (der det er vinyl) er brunt! Setene er av vanlig type stoff, men det har også en bruntone. Jeg har aldri sett noe sånt i en E34 før, bortsett fra i biler som har interiør i helskinn. Mulig jeg stikker innom der og skrur det ut av bilen en dag. Men bilen var uten dører, så jeg håper skraphandleren har dørene stående et annet sted, for jeg skulle jo hatt matchende dørtrekk..
50822436663_39a6b752f6_b.jpg

50822436558_d12160a8eb_b.jpg

50822436493_b926f457ec_b.jpg

Endret av henfjel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huggerbesøk kan være et lykkebesøk uten sidestykke.Har selv skaffet mye derifra.

Det dashbordet du viser til har jeg sett før.

Dashbord som det ble ofte brukt på de aller første e34 ene gjerne fra 88 og opp til 90 tror jeg.

Etter det var det helst svart ,grått eller beige eller hva kunden ønsket.

Første generasjon e34 hadde flere forskjellige farger på dasbordet enn siste generasjon.

Så du hadde funnet ut hvor nøkkel til sentermutter til kryssfelga skulle stå.

Da hjalp du samtidig meg også.

Takk :).

Godt å se hvordan du passer på bilen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! Stilig! Mente det måtte være fra rundt da ja. Jeg har sett flere E34 kataloger fra 90 og oppover, og der er valgene mellom stoffinteriørene Anthracite, Silvergray, Parchment og Ultramarine.

 

Så bra det var til hjelp! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble nok en tur i dag gitt! Hadde litt dårlig tid i går, så tok meg god tid i dag for å se om jeg hadde misset noen godbiter! Det hadde jeg ikke, men i løpet av natten hadde det kommet en E39! Som jeg kikket litt gjennom, og bestemte meg for å prøve å ta gassdemperen fra hanskerommet og montere i min bil. Og jeg må si meg storfornøyd :D De fleste E34ene ble kun levert med to stropper til å holde hanskerommet, men de med airbag (+ noen til) på passasjersiden hadde gassdemper. Jeg syns det fristet med litt mer "smooth" åpning av hanskerommet + at det er jo et fint lite ekstrautstyr som ikke alle har :P
50789205631_b0be082e9c_b.jpg

Endret av henfjel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny tur til skraphandleren i dag! Manglet som sagt de to støtfangerfestene som hører til hengerfestet, så dro for å hente dem. Fikk selvfølgelig med meg flere ting enn bare det jeg skulle ha  :-P

 

First things first!

Her står herligheten. I all sin prakt..
50790937708_1eede5e9da_b.jpg

50791801717_f808638097_b.jpg

 

Endelig i hus!
50791687506_fe2d887ee8_b.jpg

 

Til sammenlikning, her er de jeg tok ut av bilen... Rustet å fælt. Var ikke mye igjen av braketten som satt på selve støtfangeren heller, så får vel bytte den etter hvert også!
50791687711_c7cb72209a_b.jpg

 

Mens jeg var på skraphandleren fant jeg denne! En mellomromsmatte som ble levert i biler som hadde bredere felger enn standard-felgene :D Da får jeg endelig plass til den rominndeleren som kan være inni reservehjulet samt at jeg kan ha bredere felg etter hvert  :cool:
50791686916_bd5c43199b_b.jpg

 

Jeg prøvemonterte også den braketten som skal holde kroken til hengerfestet når den ikke er montert på bilen. Da fant jeg selvfølgelig ut at jeg ikke kan ha den sidebekledningen med et sånt lite rom.. Så jeg fikk også med meg den sidebekledningen uten :) Blir litt kjipt å miste den, men jeg får jo heldigvis rom inni reservehjulet!
50791687206_5d3a81dd82_b.jpg

50790937808_a756ffc5cd_b.jpg

 

Fant også denne! Et nett som skal monteres i teppet ved siden av midtkonsollen. Også ekstrautstyr  :cool: Er er ikke helt sikker på hva jeg syns enda, så jeg vet ikke helt om jeg kommer til å montere den. Men jeg hadde jo faktisk tenkt å bestille en slik, så nå trenger jeg ikke det!  :-P
50791802192_6a67ef34b0_b.jpg

 

Og mens jeg gravde gjennom en E36 fant jeg disse! Jeg har planlagt å bytte til sort taktrekk etterhvert, og jeg har skjønt det sånn at de festene til solskjermene som er svarte er vanskelige å oppdrive. Visste ikke helt om denne fra E36'en passet i E34, men jeg tok de med meg likevel. Heldigvis passet det overens!  :grin: Disse hadde også slike "flaps" som dekker over skruehullene! Syns det så hakket bedre ut  :cool:
50790938113_f8ce42f445_b.jpg

50790938088_b8517d9b1f_b.jpg

 

Har også endelig fått meg kupélys med leselamper foran  :grin: Den bilen på skraphandleren hadde bak også, men den ene var borte så jeg tok bare den foran. Men dette ble jeg fornøyd med. Mangler bare å få kjøpt LED-pærer i leselampene, så er jeg fornøyd  :cool:
50791687551_959a69b812_b.jpg

 

Og toppen av kransekaka for i dag! Etter mye styr har jeg endelig fått begynt å montere hengerfeste  :grin: Heiv meg rundt og fikk montert de nye støtfangerfestene og bjelken man fester kula i. Dette gikk dog ikke uten mye om og men. Jeg vet ikke om det er meningen at det skal være propper under i karosseriet slik at gjengene ikke skal ruste, men jeg fikk ikke på liv og død inn noen skruer. I mangel på en gjengetap slaktet jeg en skrue og lagde meg en! Etter en halvtimes tid med skruing hadde jeg åpnet opp igjen alle skruehullene. Det skyet over og begynte å regne, så jeg måtte flytte meg inn i garasjen hvor det var ganske dårlig lys, så jeg fikk ikke tatt noe bra bilde.. Men jeg skal ta flere i morgen! 
50790938928_03a5a33ecb_b.jpg

 

Det eneste jeg mangler nå er å bore de hullene jeg mangler i karosseriet og feste de brakettene som mangler samt å strekke ledningene! Skal se om jeg får gjort det i morgen. Og så må jeg selvfølgelig lage dette berømte hullet i fangeren.. Det gruer jeg meg til  :???: Men det blir ikke gjort enda, for jeg mangler fortsatt lokket.

 

Det var alt for i dag! Skal se om jeg får gjort noe mer i morgen også  :cool:

Endret av henfjel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser bra ut dette! Mange små fine detaljer du finner tak i!

Er selv nettopp ferdig med installasjon av hengerfeste på min. Operasjonen gikk alt i alt greit :) Det som jeg også gruet meg mest til var å skjære hull i fangeren, men her fikk jeg svært god hjelp av sveigis. Utrolig hyggelig og hjelpsom. Han har tatt vare på tegningen han laget til meg med mål på hvor en skal skjære :)

Fortsett det gode arbeidet! Bilen ser veldig bra ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@sanders54: Takk skal du ha :D Det er planen ;)

 

@BMW525ix Takktakk! Ja, begynner å bli litt nå :) Ja, jeg så det der! Det ble jo veldig bra :) Kanskje jeg skal be sveigis om hjelp neste gang jeg er i Larvik, hehe. Han bor jo i en av nabobyene :P Skal definitivt be om den tegningen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra oppdatering ,Jeg har og det ekstra rommet i siden men valgte å legge kula under reservehjulet i og med rommet på siden er greit å ha.:)

Send meg en pm ,så skal du få både tegning og forklaring.

Hvis du ser på side 61 på min garasjetråd,er der en utsparing i karroseriet som du slår inn til ledningene sånn at du får trukket dem inn i bagasjerommet.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • henfjel changed the title to 1992 525ix Gletscherblau Metallic - rust, rust, sveiseapparat og motorblokk side 35

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...