Gå til innhold

3 barneseter. Hvliken BMW har plass til det?


andrem3
 Share

Anbefalte innlegg

  • 1 year later...

For å oppdatere litt:

e53 har bedre plass enn e61. Setene står betydelig bedre i e53en kontra e61 (selv om det ikke er rare forskjellen i målt bredde).

Jeg vurderte e70 nå for å få bedre plass. Heldigvis målte jeg baki en slik, og der fant jeg at den ikke er noe bredere mtp barneseter enn e53. Det vil si den går ifra +1cm, lik, til -1cm over dørhåndtakene som er der setene først vil gå i konflikt.

Så da er jeg litt tom for ideer. Noen som har e65 eller har målt baki en slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det e70 med fem eller syv seter du målte? Bredden er jo naturligvis lik på disse, men baksetene er helt annerledes.

Ellers lurer jeg på hvordan 5-serie GT er her. Nå er jo dette en forholdsvis omdiskutert modell, men sett bort fra det virker det som om bredden bak er over snittet til BMW generelt.

bmw-5-series-gran-turismo-review-2015_18

Leste også at G30 var noe bedre her enn sine forgjengere, og i en av testene jeg leste av denne ble det nevnt at det var plass til tre barneseter i bredden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var e70 med 5 seter.

Det er klart ett alternativ er e70 med 7 seter. Men sånn jeg ser det (har ikke fysisk plukket på en slik) så må du her flytte 2 seter frem for å komme til setene bak (60/40 så må "60" flyttes). Dette betyr jo at du kun kan (eller bør) ha ett sete i seterad nummer 2 for enkelt å komme til de 2 bakerste. Jeg tror heller ikke du kan ha bare ett av de bakre setene oppe? Og da sitter du igjen med 200liter bagasjerom, og 2 tomme seter som ikke kan brukes til så mye midt i bilen.

Skyt gjerne inn om antagelsene mine er feil her (håper jo egentlig det).

Jeg er nok ikke der at jeg kan ta meg råd til ny g30 med det første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker hovedakelig på å benytte en syvseter som femseter, kun på grunn av at baksetene har en annen utforming.

Ang. det andre;

Om man ser her:

...og her:

Nzc5Y2ZmZDliOTZjMDZlNzM2NTliZGU3YWRkNDEx

Ser det ikke ut til å være problemer med å entre fra "40"-delen.

Jeg kan heller ikke skjønne annet enn at de helt bakerste setene kan benyttes uavhengig, da de er adskilt, samt har hvert sitt håndtak for å kunne legge de ned:

370a1e5425ca9ca72db1758f51e75d.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en kompis som trengte plass til 3 barneseter pluss kona, (og seg selv). Han måtte gi opp å få det til i Bmw til slutt, og kjøpte seg isteden en E60 til bruk til og fra jobb, og en Chevrolet Taho som hadde plass til barnesetene når han måtte ha plass til hele familien :P:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off topic, men tar det med om det kan være et alternativ for noen:

https://multimac.co.uk/p/superclub_3_seater_1200

Liker ikke:

  • Muligens noe bratt sittevinkel uten  mulighet for justering. Vi har barn som er glade i å kjøre og kjører gjerne 70-90 mil uten andre stopp en strengt nødvendige toalettbesøk og lignende. Da er det fint at de kan sove komfortabelt i setene.
  • "Babysete" (bakovervendt) finnes kun opp til 13kg (18mnd, men min yngste vil nok nå denne vekta før 18mnd), og er tungvindt å ta med seg.
  • Hodebeskyttelsen (ørelapper) ser fin ut, men kan kun brukes opp til 6 år (??!!!). Min eldste er over denne alderen og vil da måtte sitte uten sidestøtte/ørelapper.
  • Generelt begrenset sidestøtte sammenlignet med hva jeg har ungene i nå (eldste i Recaro Monza eks.). Den får dog greie/gode resultat på sidekollisjon så lenge ørelappene brukes, dårlige uten.
  • Dyrt.
  • Kan ikke enkelt og kjapt fjernes som et vanlig barnesete.

Liker:

  • Riktig måte å angripe problemet på, selv om jeg gjerne skulle sett en helintegrert modellspesifikk løsning med bedre seter og alternativer til barna.
  • 5 punkts belte på barna også etter de kommer inn i "stor" stol.

Har ikke slått denne løsningen helt fra meg. Men ser helst å slippe. Andres synspunkter?

 

Tahoe, Caravelle etc utgår. (enn så lenge i alle fall).

Endret av TRF-Racing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også sett på disse, antar de vil være lovlige/godkjente her til lands?

Det jeg ikke liker er at man må ha tre eller ingen seter med seg. Man kan ikke ta ut et og legge i bagasjerommet og slike ting.

I motsetning til deg liker jeg ikke at det er fempunktssele på større barn. Jeg tviler ikke et sekund på at dette er sikrere, men man må jo hjelpe barna med å ta på selene i all fremtid.

Vi kommer også i samme problemstilling til sommeren, og er derfor veldig i tvil om hva jeg skal gjøre. Kommer til å prøve endel forskjellig i e61-en før jeg gir evt. gir meg, men jeg ser jo at et bilbytte muligens tvinger seg selv frem.

For min del er det ikke ønskelig å ha en "kjedelig" famiilebil og en morsom bil ved siden av. Det er familiebilen som kommer til å bli brukt mest, og den man drar på ferie og slikt med, og da hjelper det lite at man har noe morsomt hjemme i garasjen...

Har hatt de fleste modellene til BMW i tankene, uten at jeg er kommet noe særlig lengre. Har også tenkt litt på Tesla Model S (ikke skyt meg), da disse har 3x isofix, men vet ikke helt om jeg er helt der enda, samt jeg er veldig usikker på hele Tesla nå når konkurrentene kommer med gode alternativer. En annen ting er mangelen på hengerfeste, så da blir det salg av campingvogn også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte helt å ta med dette problemet (lagt det til nå) med "enten har du barneseter eller ikke" i bilen. Du "låser" jo bilen litt til å være barnefrakter, og hos meg hender det støtt og stadig at jeg og frua bytter biler av ulike årsaker, uten at ungene nødvendigvis følger bilen.

 

Ang lovlighet så antar jeg det ja ift at GB i alle fall var et EU land.

Jeg er også helt enig i tanken om at familiebilen skal være en bil med reell kjøreglede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrev egentlig denne teksten, men så kom det flere svar, så den ble litt malplassert. Uansett, her er mine tanker om evt. ny bil:

F3x 3-serie: Både touring og GT kunne vært aktuelt, men de er for små i baksetet.
F10/F11 5-serie: Ikke noe særlig bedre plass enn nåværende bil, så tvilsomt at den er aktuell.
F07 5-serie GT: Har ikke målt eller testet, men virker som om denne har greie bakseter, så sånn sett kan den være en aktuell kandidat. Likevel vet jeg ikke helt om jeg klarer å like den, samt at jeg tror de er noe tungsolgte. Det er også en forholdsvis stor bil (utvendige mål), noe som nødvendigvis ikke er en fordel til daglig bruk.
F01/F02 7-serie: Vil tro disse har bedre plass enn 5-serie, men mulig baksetene ikke har den beste fasongen (slik som er problemet med de fleste). Hovedproblemet er likevel at den ikke gir meg helt "må ha"-følelsen, uten at jeg vet hvorfor. Er også noe store.
e70 X5: Har forsåvidt vært en aktuell kandidat lenge, men om denne ikke er noe særlig bedre på dette området enn nåværende bil utgår nok den. I tillegg er det mye av e61-en i denne, og når man må betale det 3-doble av det e61-en er verdt synes jeg det blir mye penger for en "lik" bil.
F15 X5: Også en aktuell kandidat, men da begynner det å bli litt dyrere enn det jeg er komfortabel med. Likevel tror jeg en F15 til f.eks. 700K er et bedre kjøp enn en e70 til nærmere 600K (som de ofte koster om man vil ha facelift og litt utstyr). Pluss for at den ikke kommer som facelift. :)
G3x 5-serie: Mest sannsynlig for dyr, men leste at denne hadde bredere bakseter enn sine forgjengere, så det kunne vært interessant å sett nærmere på disse.
G32 6-serie GT: ...også en bil jeg er spent på, og som kan være aktuell om man ser bort fra pris.
G01 X3: Skal visstnok komme som 7-seter, hvorvidt det er med en gang, eller senere vet jeg ikke, men også noe som kan være verdt å se nærmere på.
F46 2-serie Gran Tourer: Totalt uaktuell. Har forsøkt å studere de nærmere med åpent sinn flere ganger, men jeg finner ingen argumenter for å velge en slik fremfor S-Max eller Touran (har ikke kjørt noen av de, slik det er sagt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode poeng. Kan kommentere kjapt på e70 at den har, på samme måte som e39/e53, felles ICE og mye teknikk. Dog skiller e70 seg ved at den har doble A-armer i forstilling, mao helt annen type forstilling enn det e6x har (til det bedre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Testet tre barneseter i e61-en i dag. Nå blir det jo litt individuelt hvilken type barneseter man trenger alt etter alder på ungene, men for vår del blir det et babysete og to stk. "4-12"-beltestoler. Babysetet er et Brio Primo, og de andre setene er Cybex Solutin X2-fix.

Antok på forhånd at jeg måtte ha babysetet i midten for å få det til å gå opp, men det gikk helt greit å ha de på den ene siden også, noe som er mye mer praktisk i bruk. I tillegg slipper jeg å korte inn foten som går i gulvet (noe som sikkert er fyfy, men det får heller være), da den er for lang til å plasseres på tunnelen.

Utover at det ble litt trangt for å komme til låsen for sikkerhetsselen (som det ofte er, regner med det blir innkjøp av forlenger her), gikk det helt greit plasseringsmessig, og det var god plass mellom dør og sete på begge sider. Fikk som forventet ikke brukt isofix, men det var faktisk ikke så mye om å gjøre.

Forsøkte også et "noname" sete i samme størrelse for å se om det gjorde ting bedre/verre, men dette var såpass firkantet og stort i bunn at det stod oppå låsen for beltene når det stod i midten.

Ser litt "rotete" ut her, men det er hovedsakelig for setet i midten står litt høyere da benken er høyere her, samt at ryggen på dette er justert litt opp.

IMG_3310_zpskqi2qpfp.jpg

Mellom dør og sete.

IMG_3309_zpshvtku01g.jpg

Dør og sete på andre siden.

IMG_3311_zpsapa5dbe1.jpg

Konklusjonen ble vel at det (dessverre) ikke blir noe nybilkjøp med det første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...