Gå til innhold

Skuffende enn jeg trodde

Erlend E30
 Share

Anbefalte innlegg

Var med å så på den med en kompis. Den må det ha vært noe gale med, var treg, og generelt ikke særlig toppers.

Gamlingen likte å smøre hammerlakk på alle kanter, så rusten ikke var formye synlig hehe.

Var ikke verdt 30 engang den.

Lyden av rekke6 må du ha ny bakpotte for å få..

Hehe det er ganske synd egentlig men det så ganske bra ut på bildene på Finn.no men det var den ikke.. Jeg er faktisk ute etter en fin original en med litt motor i som hverdagsbil men er ikke lett,. For jeg er ingen hobby mekaniker , så er jeg avhengig av at bilen er i tipp topp stand.

Jeg surfet etterhvert på finn og den grønne Stv lå til salgs lenge . Man får ikke solgt for den prisen . Men idag aner ikke hvor den e blitt av

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var med å så på den med en kompis. Den må det ha vært noe gale med, var treg, og generelt ikke særlig toppers.

Gamlingen likte å smøre hammerlakk på alle kanter, så rusten ikke var formye synlig hehe.

Var ikke verdt 30 engang den, men enig at den så bra ut på bildene

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... 663&ov=web

Så ikke før nå Hehe Er enig med deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder 318IS og 320I så vil 318 virke sprekere da den har en helt annen gange og turtallsnivå enn 320, men setter du begge bilene ved siden av hverandre så vil de være ganske jevne. Har kjørt begge to og jeg var bombesikker at ISen var kvikkere da det føltes sånn, men en kompis med E34 520I holdt helt greit følge likevel.

At en E36 323I er dau tror jeg ikke, er nok heller noen som har hatt litt for høye forventninger til bilen. Dette er ingen racerbil og til og med 328I er ikke akkurat sånn sinnsykt rask. Ingen av BMW sine M50/52 motorer føles slik, de har en meget kultivert gange og må ha en del turtall for å prestere men da presterer de jaggu bra også :) M50B20 og M52B20 skulle nok ikke kommet med automat, iallfall ikke i 5 serien da de oppleves som undermotoriserte. M54B22 er en helt annen motor som ikke må forveksles med de tidligere M50/52 motorene, her funker det også greit med automat i 5 serien :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt både M50b25, S50B30US, M52B22? og kjører for tiden en M50B20. Gjengangeren er at de er ganske slappe under fire tusen, men går forholdsvis godt over, når vanos slår inn. På E36 synes jeg man bør gå for B25 eller B28, det er ganske morsomme motorer med greit drag om man liker å kjøre aktivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E36 (og E46) 323i er da en brukbart rask bil det. I hvertfall med manuell kasse. Har kjørt flere slike, og har aldri savnet kraft. Men klart, om man forventer et råskinn, så sier det seg selv at man blir skuffet. Høres likevel ut som trådstarter har prøvd en bil med feil på, som nevnt før her.

Ang 318is vs 320i (E36): Is'en FØLES raskere, men den er ikke det. De er praktisk talt like raske.

Ang seksere generelt, så er de litt annerledes enn firere. De føles liksom litt "tunge" i starten. Gjelder nærmest uansett størrelse. Nå har jeg en 3-liter, og selv den sliter med litt av det samme. Selv min E36 316i føles "lettere" i starten, selv om den har under halve effekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt både M50b25, S50B30US, M52B22? og kjører for tiden en M50B20. Gjengangeren er at de er ganske slappe under fire tusen, men går forholdsvis godt over, når vanos slår inn. På E36 synes jeg man bør gå for B25 eller B28, det er ganske morsomme motorer med greit drag om man liker å kjøre aktivt.

Når vanos slår inn over 4000rpm? Det er jo på lavere turtall vanosen gjør nytte for seg. Det du beskriver med "slapp under 4000 rpm" er jo en motor der vanos er ute av funksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanos som ikke virker skikkelig er et kjent tema her inne ja, så er nok en del med eldre seksere som ikke opplever dens sanne karakter, men uansett for min del så var den største gleden med 6'ere mangelen på lyd og vibrasjon, samtidig som man hørte nok av motoren om man dro de ut på girene. At de kunne rusle av gårde på svært lavt turtall uten problemer var også ganske kjekt.

Som andre nevner og så er det stor forskjell på M52B20 og M54B22, har hatt begge deler samtidig.

Er jo uansett typisk BMW-karakter at bensinmotorene drar veldig jevnt hele veien gjennom turtallsregisteret, og ikke slik som mange japanske motorer som plutselig kommer til et punkt hvor nærmest alt skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang seksere generelt, så er de litt annerledes enn firere. De føles liksom litt "tunge" i starten. Gjelder nærmest uansett størrelse. Nå har jeg en 3-liter, og selv den sliter med litt av det samme. Selv min E36 316i føles "lettere" i starten, selv om den har under halve effekten.

Jeg synes at dette er en veldig interessant refleksjon og spesielt i relasjon til litt eldre bilmodeller som f.eks E36. Modellene med de litt større rekkesekserne føles nemlig litt "tunge" i avsatsen (formodentlig pga. et tungt svinghul), men så snart man har kommet igang trekker motorene silkemykt igjennom hele effektregisteret. Litt eldre rekkefirere har ofte huller i effektregisteret (rundt 3-4000 rpm) der man opplever en litt "flat" effektutvikling (til kontrast for en lineær effektutvikling). Motsatt vil en rekkefirer ofte føles sterkere på lave turtall enn en tilsvarende sterk rekkesekser. Med moderne motorteknologi er flere av disse særegenhetene borte, men da E36 var på markedet kunne man tydelig merke fenomenet.

Jeg husker iallefall min 1997 E36 323i med manuell gearkasse og M-Tech understel som rimelig hurtig. 0-100 Km/t på 8 sekunder blank og en topphastighet på rundt 230 Km/t var ganske potent på slutten av 90-tallet når det ikke handlet om desiderte sportsbiler. Man kjørte fra det aller meste og M52B25 motoren er en perle når den går som den skal. Som TU har den også litt flere hestekrefter enn BMW oppgir. Flere har målt motoren til 185-190 HK (BMW oppgir 170 HK) og i relasjon til akselerasjonsverdiene og topphastigheten stemmer dette ganske bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...