Gå til innhold

Hvorfor kjører DU med tåkelys?

Clevion
 Share

Anbefalte innlegg

• Svar 166
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har ikke tåkelys på min egen, men savner det i grunn heller ikke. Kjører dog litt andre biler på ukentlig basis og, bl.a en Volvo V70, i en kort periode kjørte jeg den med park + tåke, helt til jeg innså at det så meget teit ut, spesielt på en familiestasjonsvogn. Det kan gjøre seg på noen biler, men det er ytterst få det ikke virker harry og 'poser' på.

Svinglys eller hva det nå kalles når det innerste tåkelyset tennes når man svinger eller blinker (varierer vel fra merke til merke) er i grunn også nokså teit. Ser jo bare ut som noen som kjører med tåkelys der den ene pæra har gått :lol:

Må si at det er lite som irriterer meg mer i trafikken enn å bli blendet om kvelden, enten av folk som dimmer for sent, har montert Xenon/HID i originale lykteglass eller kjører med nærlys + tåke. Må innrømme at når jeg kjører Land Rover'en som har to 1000-metere i fronten (som ekstra fjernlys for off-road kjøring, er egen bryter for å slå de av uavhengig av fjernlysene (lovlydig :police: )) nøler jeg ikke med å blinke på dem, slik at de vet hvordan det føles.. :lol:

Mener jeg overhørte en samtale mellom noen yrkesjåfører om at det nå nylig (siste to årene eller noe sånn) var blitt påbudt å ha kjørelys bak i tillegg til foran her i landet. Men det kan være det bare var pisspreik, ettersom jeg ser mange 2013 modeller uten baklys, også i tunneler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvorfor folk ser rett mot lysene til bilen som kommer imot....

Ja det lurer jeg også på, også så sitter her inne å syter og klager :roll: Nok en gang så har jeg aldri blitt blendet av andre sine tåkelykter, noe som egentelig skal godt gjøres da disse lyser ned og ut til sidene :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig blir vi ikke blendet, vi er bare misunnelige på de fancy bilene deres med lykter lavt nede og hvor utrolig kule dere ser ut når dere kjører med dem. Ehhh?

Vent til dere blir noen år eldre (er ikke mye som trengs!) og synet blir litt dårligere... Tåkelys ned i asfalten på en dag hvor det regner blender som bare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tåkelys på kveld blender utrolig mye, spesielt ved våt vegbane..

Kjører som oftest med grøftere samt parklys på om dagen når det er sommer og fint vær, liker looken E46 får ved den kombinasjonen.

Kveld/natt blir det ALDRI brukt tåkelys. Ikke bare er det en trafikkfare for andre, men for deg selv også! Ser jo ikke i nærheten av så langt som man bør, samt fokuset blir rett foran bilen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig blir vi ikke blendet, vi er bare misunnelige på de fancy bilene deres med lykter lavt nede og hvor utrolig kule dere ser ut når dere kjører med dem. Ehhh?

Vent til dere blir noen år eldre (er ikke mye som trengs!) og synet blir litt dårligere... Tåkelys ned i asfalten på en dag hvor det regner blender som bare det.

Jeg er 30...har sikker elendig syn..hater ungdommer som liker Justin og føler at "alt var bedre før"... Likevel ser jeg INGEN grunn til å stirre rett inn i lysene på bilen som kommer imot... Er lysa sterke/feiljusterte, så ser jeg bare bed på veikanten på HØYRE side av min kjøreretning... Dette for at det er der JEG må følge med i lav fart, og fordi jeg da slipper å få "lys flekker" i øya etter å ha blitt passert av en bil med dårlige lys...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvorfor folk ser rett mot lysene til bilen som kommer imot....

Ja det lurer jeg også på, også så sitter her inne å syter og klager :roll: Nok en gang så har jeg aldri blitt blendet av andre sine tåkelykter, noe som egentelig skal godt gjøres da disse lyser ned og ut til sidene :wink:

Samme her... Med unntak av engang..Så en bil komme imot med kun parklys...Blinka på han (var mørkt) og han skrudde på tåke/fjern/kjørelys fullt av uoriginal xenon... Da svingte jeg ut mot han og skremte han og kjørte inn igjen!

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte tåkelys/park i dag pga at kjørelys pæra foran gjikk :)

Ellers pleier jeg ikke bruke de får bare irriterende effekt av det da jeg automatisk flytter synet dit de lyser og mister fokus fremover der blikket bør være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likevel ser jeg INGEN grunn til å stirre rett inn i lysene på bilen som kommer imot... Er lysa sterke/feiljusterte, så ser jeg bare bed på veikanten på HØYRE side av min kjøreretning...

Tror neppe regelen kom fordi en hadde en fetish for å stirre rett i møtende bil altså :-)

Hvis noen bak deg kjører med fjernlys, er det plagsomt? Det er jo bare å la være å se i speilene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det er ulovlig er greit nok, den saken er udiskutabel men man kan likevel mene det er tullete å si at man blir blendet av andre tåkelykter. Tåkelys er ikke en gang sterke nok til å blende om du med vilje kikker rett inn i dem, om du gjør det så gjør du feil i henhold til kjøreopplæringen. Der lærer alle at man IKKE skal stirre inn i lysa møtende bilen men forbi bilen langs din vegskulder, men du som er så gammel har kanskje glemt dette... :P

Og hvordan klarer du å bli blendet av tåkelys som reflekterer i regnvåt asfalt? :roll: Jeg kan forøvrig fortså at man kanskje kan bli litt blendet/distrahert om man møter en bil i mørke på en vei uten belysning, hvor bilen har nærlys og tåkelys på.

Tror dere overdramatiserer dette litt... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke noe problem å bli blenda, er relativt mange løker som kjører rundt med feil justerte spredere...

Værste er vel alle SUV'er som har de spredera like høyt som en normal bil har kjørelyset, det + kjørelysa på er en ganske bra lysvegg å møte i høstmørket. Om sommeren er det som regel ikke noe stress, værst om høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...