Gå til innhold

Hvorfor kjører DU med tåkelys?

Clevion
 Share

Anbefalte innlegg

Ref: Kjøring med parklys (uten tåkelys).

Hvorvidt folk har fått inntrykk av at dette er lovlig ettersom mange nye biler kjører med noe lignende eller om folk bruker dette som en unnskyldning vet jeg ikke, men det er bare dumt.

Dette er noe jeg har lurt på selv. I Norge skal vi jo ha lys når vi kjører, selv om det er midt på en solfylt sommerdag. Ikke alle land har en slik regel. Jeg har kjørt en del i Spania, og der pleier det å være en påminnelse om å slå på lys i det du kjører inn i en tunnel, og ved utgangen av tunnelen pleier det å være et skilt med et "lys-symbol" og et spørsmålstegn. Jeg går ut ifra at dette skiltet ber deg vurdere om du fortsatt trenger å ha på lysene.

Så hvorfor har vi denne regelen om at vi skal ha på lys når vi kjører under dagslys? Er det for at vi ikke skal glemme å slå de på når det blir mørkere? Eller er det for at bilene våre skal være mer synlige for andre bilister og fotgjengere? Jeg har tatt det for gitt at det sistnevnte er tilfelle, og dermed har jeg også tatt det for gitt at det er lovlig å kun ha på parklys når man ikke har behov for mer belysning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 166
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ref: Kjøring med parklys (uten tåkelys).
Hvorvidt folk har fått inntrykk av at dette er lovlig ettersom mange nye biler kjører med noe lignende eller om folk bruker dette som en unnskyldning vet jeg ikke, men det er bare dumt.

Dette er noe jeg har lurt på selv. I Norge skal vi jo ha lys når vi kjører, selv om det er midt på en solfylt sommerdag. Ikke alle land har en slik regel. Jeg har kjørt en del i Spania, og der pleier det å være en påminnelse om å slå på lys i det du kjører inn i en tunnel, og ved utgangen av tunnelen pleier det å være et skilt med et "lys-symbol" og et spørsmålstegn. Jeg går ut ifra at dette skiltet ber deg vurdere om du fortsatt trenger å ha på lysene.

Så hvorfor har vi denne regelen om at vi skal ha på lys når vi kjører under dagslys? Er det for at vi ikke skal glemme å slå de på når det blir mørkere? Eller er det for at bilene våre skal være mer synlige for andre bilister og fotgjengere? Jeg har tatt det for gitt at det sistnevnte er tilfelle, og dermed har jeg også tatt det for gitt at det er lovlig å kun ha på parklys når man ikke har behov for mer belysning.

Det er for å bli sett, parklys er ikke skarpe nok til at øynene reagerer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke brukt tåkelysene siden jeg sjekket at de virket da jeg kjøpte bilen for 1. år siden.. Tåkelys i kombinasjon med kjørelys er for gamle damer og 18-årige rånere. Kjøring med bare parkeringslys er KUN noe jeg forbinder med gamle damer, og det er fullstendig idiotisk (heter tross alt parkeringslys, og signaliserer at man er parkert)! Tåkelys og nærlys i kombinasjon er bare håpløst... Synes ingen av delene ser særlig bra ut, i tillegg til at det er negativt sikkerhetsmessig. I alle tilfellene ser man heller ikke mye lurere ut om man tar på tåkelyset bak, da det er ca. akkurat like dumt.

Synes selv det er ganske beheagelig å la lysene stå på auto, og la bilen ordne om det skal brukes kjørelys, nærlys, og evt. kurvelys i svingene. I forrige bil som ikke hadde dette stod nærlysene alltid på under kjøring.

Burde egentlig vært et varsel om at man kjørte med bare parkeringslys, for det er lett å glemme å slå på igjen kjørelysene etter å ha stått langs veien.

Forresten utrolig korttenkt som enkelte gjør å stå å blende trafikken mens de har stoppet langs veien, for så å gå rundt på utsiden av bilen skjult av sitt eget lys.

En annen ting er at på enkelte nye biler går lysene på automatisk tuneller, men bar foran og helt mørkt bak, det er også litt dumt for oss som er vant med lys

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på om bilen har en slik automatikk. Mange biler har ikke dette og følgende av dette "hullet" i reglene er totalt uforsvarlig iom. at bilen heller ikke har tente røde baklys når mørket faller på eller i tunneller. Det har vært flere alvorlige ulykker pga. denne håpløse gimmicken her i Danmark... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm...vel da må jeg ha bevis. Om bryter i bilen står på "Auto" på dagen er det kun DRL foran som er på. Om bilen da kjører inn i en mørk tunnell så tennes kjørelysene foran SAMT baklysene. Når bilen er ute av tunnellen igjen så slukkes baklysene og lysene foran går over til DRL.

De bilene som IKKE har dette har heller ikke AUTO funksjon, og de kjører på "park" funksjon der kun DRL foran er aktiv. Audi har dette (på de to første årene av A5) at man kan kjøre med kun led-stripa foran. Da er det heller ingen lys i dash eller baklys, ei heller i tunneller eller når det blir mørkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere forskjellige bilmodeller som har en enkel DRL funksjon med LED-lys kun foran. De har ingen automatisk funksjon som tenner baklysene når det blir mørkt eller i tunneller. Det finnes idag heller intet EU-direktiv/regel om en slik automatikk selv om bl.a tyske bilorganisasjoner har varslet om faren ved mangel på en slik regel i et par år allerede. Mangelen på en slik automatisk funksjon er direkte trafikkfarlig og det har vært flere alvorlige ulykker pga. manglende tente baklys her i Danmark og i Tyskland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du wiki-link som bekrefter dette? jeg har vært borti MANGE biler... flere enn deg garantert (utenom i drømmer og i teorien) og alle disse har auto-lys funksjon. Så med mindre du beviser noe annet så er det det jeg sier som er rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en Toyota Auris bak meg på vei hjem fra fjellet som helt tydelig ikke hadde automatisk skifte mellom DRL og nærlys. Har sett mange andre biler og i tunnelene her som mangler dette, uansett hvor mange biler du har kjørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamen... så tror du det du vil tro Wicky. Verden går videre uten deg og jeg føler intet behov for å hjelpe spesielt deg videre. Til dere andre... dette er en diskusjon i det danske FDM forumet (tilsvarer NAF i Norge)... som man ser er vi flere som er bekymret over EU´s manglende oppmerksomhet rundt problemet med manglende lysautomatikk vedr. baklysene. Reglene i Norge er de samme som i EU.

http://www.fdm.dk/debat/lygtefoering-danmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du wiki-link som bekrefter dette? jeg har vært borti MANGE biler... flere enn deg garantert (utenom i drømmer og i teorien) og alle disse har auto-lys funksjon. Så med mindre du beviser noe annet så er det det jeg sier som er rett.

Jeg ser flere biler hver dag hvor baklys ikke blir tent i tunneler, både tyske og franske biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At fredrik90 kjører med ae og tåke på natta er bare...flaut... ser jo ikke en dritt... da er det bedre å kjøre xenon på natt og ae/tåke på dagen.. Lyser ikke tåkelysene dine når du svinger? dårlig utstyr bil as.

Det som er flaut er hvordan du oppfører deg, legg fra deg den spydige tonen du fører her!

De få gangene jeg har AE og tåkelys på etter mørkets frembrudd er når jeg kjører i sentrum eller tett bygget strøk, så fort jeg kommer ut på f eks motorvei så settes kjørelys på. Kjører forøvrig aldri om natta, har ikke noe ute å gjøre da.

E90 har forøvrig ikke tåkelys som svinger, ei heller sånne som tennes når du svinger. Min bil har dog adaptive kjørelys som beveger seg etter bilens posisjon, tror det kommer sammen med fjernlys assistenten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser flere biler hver dag hvor baklys ikke blir tent i tunneler, både tyske og franske biler.

Spm her er om de tenner hovedlysene foran, og det tror jeg ikke.

Så tror mange ikke kjører på auto eventuelt ikke har auto, og da kjører drl foran, ingen lys bak og det forblir slik til de manuelt vrir på brytern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spm her er om de tenner hovedlysene foran, og det tror jeg ikke.

Så tror mange ikke kjører på auto eventuelt ikke har auto, og da kjører drl foran, ingen lys bak og det forblir slik til de manuelt vrir på brytern.

Dette er korrekt, men det er egentlig to dilemmaer. Først og fremst handler det om at det ikke finnes en automatisk funksjon som i mørket tenner hovedlysene når DRL-lysene ikke er tiltrekkelige. Dernest handler det om at det ikke er et krav at DRL-lys foran kombineres med tente baklys. Ergo har mange nye biler tente DRL-lys foran, men ingen tente baklys... og heller ingen automatikk som evt. tenner hovedlysene og baklysene i mørket eller i tunneller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...