awt Skrevet Juni 26, 2013 Share Skrevet Juni 26, 2013 Vet du om det er mulig med en retrofit her? I motsetning til f.eks. e46 så finnes det ikke noe offisielt fra BMW ang. dette, men jeg tror så absolutt det kan la seg gjøre. Jeg har ikke sjekket noe særlig opp i dette selv, men det er flere som har gjort dette i e60 som har en tilsvarende løsning. Etter over 250K kilometer tror jeg du skal være glad hvis klimaanlegget er tett og virker nogenlunde tilfredstillende. Det er heller ikke uvanlig at kompressoren må byttes på biler som har kjørt så langt og den er ikke helt billig. Selve styrepanelet der elektronikken sitter koster ca. 4K til E46 og monteringen er ikke for folk uten erfaring (koster 8-10K her i Danmark). Om man hele tiden skal bekymre seg for hva som kan ryke bør man jo også gjerne kjøpe seg en teknisk enklere bil enn BMW. Kompressoren har man jo uansett, og sånn sett hadde det jo vært bedre uten AC i det heletatt om man kun skal tenke i de baner. De fleste 1-serier i dag er kanskje kjørt +/- 100K km, og etter 100-150K km til ligger de fleste av disse i en prisklasse der man kanskje ikke forventer på samme måte at alt er i tipp-topp stand likevel. Klimapanel koster bortimot ingenting brukt, og jeg holder fortsatt på mitt om at disse sjeldent ryker. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juni 26, 2013 Share Skrevet Juni 26, 2013 Jeg er ikke helt enig med deg. Det er ofte problemer med AC/klimaanlegget på eldre biler og/eller biler som har kjørt langt. Som regel er problemet elektronisk, men er man litt uheldig er problemet kompressoren eller en lekkasje på et litt utilgjengelig sted. Jeg liker heller ikke din konklusjon når det gjelder selve problemstillingen rundt mulige problemer med AC/klimanlegg. På eldre biler er en større reparasjon (uansett hva) nettopp det man ikke ønsker. 5-10K kan tilsvare 20-30% av kjøpesummen og det ønsker man ikke. På nyere biler kan et slikt utlegg bedre forsvares økonomisk. Forøvrig virker det som om ganske mange blir direkte overrasket hvis det er feil eller mangler på eldre biler. De forventer at bilene nærmest er som nye selv om de er mer enn 10 år gamle (iallefall hvis vi skal tro hva folk skriver i noen av diskusjonene her inne). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Juni 26, 2013 Share Skrevet Juni 26, 2013 At det kan være problemer med klimaanlegget på en bil som har hatt sine runder rundt jorden er det liten tvil om, men i de aller aller fleste av disse tilfellene er det manglende gass som er hovedårsaken. Jeg mener også at det kanskje er andre ting som er viktigere at fungerer enn akkurat dette om man handler en eldre bruktbil, og jeg tviler på det et så mange som gidder å bruke 5-10K på reperasjon av klimaanlegg til en bil til 30-40K. Uansett så mener jeg det blir feil å fraråde kjøp av elektronisk klimaanlegg kun på grunnlag av at det kan gå i stykker. Alt fra CD-spiller til vindusviskere kan gå i stykker, og så vidt jeg har skjønt har du selv fått ettermontert elektronisk klimaanlegg på bilen din? Man skal forøvrig ikke quote innlegget over seg i følge retningslinjene på forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juni 26, 2013 Share Skrevet Juni 26, 2013 Dette er korrekt og jeg angrer faktisk på at jeg fikk ettermontert denne automatikken (mest fordi jeg har erkjent at man ikke behøver å ha klimanlegget aktivert 98% av tiden). Forøvrig er ikke mitt poeng å fraråde noen å kjøpe en bil med klimaautomatikk. Mitt poeng er kun at et manuelt anlegg har sine fordeler det også. Jeg har aldri etterfylt gass på mitt klimaanlegg og kjølingen er det intet å utsette på. Såvidt jeg forstår på BMW her i Århus er det elektronikken som generelt er utfordringen på moderne AC/klimaanlegg. Ellers er jeg enig med deg i at et klimaanlegg som ikke virker på en eldre bil ikke burde være det som avgjør om man skal kjøpe bilen eller ikke. Andre komponenter i bilen er definitivt viktigere, men man bør etter min mening allikevel være klar over at hvis først AC/klimanlegget skal repareres kan det bli relativt kostbart. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
[space] Skrevet Juni 26, 2013 Forfatter Share Skrevet Juni 26, 2013 Min erfaring er at ting stort sett holder med unntak av webasto. Det er det store ankepunktet mot dieselbil. Nok en vinter med iskalde føtter og lår frister lite. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werther Skrevet Juni 26, 2013 Share Skrevet Juni 26, 2013 Hehe, jeg hadde faktisk en diskusjon med en kar på lørdag angående defekt webasto. Han kjørte også Touran diesel En annen ulempe var at alle trodde bilen hans hadde tatt fyr (pga heftig røykutvikling) hver gang han gikk inn på butikken eller jobb. For øvrig den lengste diskusjonen jeg har lest om klimaautomatikk på en stund - trodde aldri den skulle ta slutt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet Juni 27, 2013 Share Skrevet Juni 27, 2013 Er det bestemt at 1-serie er bilen som kommer i hus? Hvis ikke så har jeg et forslag, som kanskje er litt utenom det vanlige. http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=42397674 Tipper dette er en meget morsom bil å kjøre, 0-100 på ca. 11 sek. (0-60mph 10.6sek), like rask om 116i. En lett bensinbil med 4x4, synes den er litt småtøff også. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
[space] Skrevet Juni 27, 2013 Forfatter Share Skrevet Juni 27, 2013 Får vel mye skryt den der ja, men da hadde jeg nok heller gått for Civic R, som jeg nevnte litt tilbake. Akkurat nå ser det ut som 1-serien ligger øverst på lista. Tuningvenlig 118d, eller 116i er spørsmålet. Har en følelse av at 118d føles raskere. Må få lønt søstern min sin en dag, for å se om godfølelsen er der. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå