Gå til innhold

F10/11 facelift - 520d med xdrive

Share

Anbefalte innlegg

Skal ikke synke ned til ditt nivå, der klarer du deg helt fint selv ;)

Men du bekrefter bare poenget mitt, 518 har vært helt tilbake til 1974, slik at det vil ikke være noe problem ifht. 520 og allmenn aksept.

Traff spikeren ser jeg :wink:

Jo det vil nok være ett lite problem ser du, er dog ikke verre enn at det kun er navnet i seg selv. Ellers ser bilen ut til å holde mål tross begrensede krefter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 69
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Du bæsjer kraftig på leggen her også! 518 betegnelsen har vært like lenge som 520 betegnelsen, helt siden E12, og før det het de 1800 og 2000...

Vil forøvrig se deg dokumentere at E200 selger best i drosjemarkedet, det har jeg mine tvil for.

Her tar du feil, 518 betegnelsen har ikke vært like lenge i bruk som 520. 518 ble lansert i 1974 og varte ut hele E12 og hele E28, ett lite opphold i 1988 da E34 kom før den var tilbake i 1989. Siden 1995 så har den vært borte fra markedet, hele 18 år siden vi så den sist. Så 520 er langt mer innarbeidet og "akseptert" :)

Så hvem som bæsjer på leggen her er jo tydeligvis deg, eller som du elsker å si til andre "ikke prat om ting du ikke har greie på" :P

Carfolio har nå gått ut med teknisk data for nye 518d. F10 518d Automat med 143 hester og 360 nm ved 1750 rpm gjør 0-100 på 9,6 sekunder og har enn toppfart på 212 km/t, egentlig ikke så gale tall for en bil på nær 1700 kilo. Forbruket på denne er oppgitt til 0,53 liter per mil i byen, 0,45 l per mil på blandet og 0,41 på langkjøring og CO2 utslippet på lave 119 gram per kilometer :)

F11 518d med Automat bikker akkurat 10 sekunder til 100 og har toppfart på 205 km/t, forbruksverdiene er også bittelitt høyere :)

Bmw sier at min som veier ca 300kg mindre bruker 0-100 på ca 9 sek. Og toppfart på 210 km/t. Er du sikker på at denne informasjonen er riktig? Høres ikke riktig ut i mine ører :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er pga automatkassen AHJ, den spiller en STOR rolle til denne gode akselerasjonen til tross for vekten. Hvis du har kjørt noen F-modeller vil du fort merke dette. Er fantastisk den nye kassen til BMW.

Jaja, men han skriver at med auto går den rett over 10 sek. Så den er tregere med auto enn med manuell. Og ja jeg har testet både 1 serie, 3 serie og 5 serie med 8 trinnsautoen. Den er kjempe flott, men den slår ikke samme bil med manuell. Men det er min mening. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er iallfall det som står på Carfolio, disse skal jo være ganske korrekte men jeg skal ikke si noe sikkert. Men hvis sedanen gjør distansen på 9,6 så er det egentlig naturlig at Touringen er litt langsommere, har jo alltid vært slik :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er iallfall det som står på Carfolio, disse skal jo være ganske korrekte men jeg skal ikke si noe sikkert. Men hvis sedanen gjør distansen på 9,6 så er det egentlig naturlig at Touringen er litt langsommere, har jo alltid vært slik :)

Ja, det er nok sant. Men 360nm? 2008 318d har 143hk med 300nm, min er 2012 318d har 143hk og 320nm. Men nå skal det sies at noen har benket disse og de produserer mer enn det BMW sier. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10.000.- i Tyskland sier du, hvor mye ca i % tilsvarer det ifht Norge da!?

Slik at vi kan lage en kreativ fiktiv pris på 518d...

Jævlig forvirrende, to effektversjoner av 318 og 320, kan nok frykte at det blir tilsvarende rør med 518 og 520 også da.

518d er priset til 39.900 euro i Tyskland, 520d tror jeg koster 41.100.

Korrigert for momsforskjell blir dette 309.640 kroner for 518d, 318.950 for 520d.

(Til sammenligning koster 520d 329.000 kroner i Norge. Uten avgift.)

En rask avgiftsberegning sier at 518d utløser 11.000 mindre i avgift enn en 520d med samme utslipp. (Det ser ut som 520d får samme lave CO2-utslipp som 518d. Ergo bør 520d gå ned circa 5.000 kroner i pris.)

Legger vi sammen prisforskjell i Tyskland og avgiftsdifferanse i Norge framstår 20.000 fortsatt som en logisk prisdifferanse mellom 518d og 520d.

Imidlertid er prissetting sjelden ren logikk: Som nevnt koster 318d 20.000 kroner mindre enn 320d i Tyskland. I Norge er avgiftsforskjellen mellom de to også 20.000. Derav kunne man forvente at 318d ble 40.000 rimeligere enn 320d. Imidlertid har BMW Norge priset de to modellene likt, slik at prisdifferansen mellom de to utgjøres av avgiftsforskjellen på 20.000 alene.

Dette lå bak min spekulasjon om at det samme ville skje med 518d og 520d. Imidlertid er jeg i tvil om at 11.000 kroner lavere pris er nok til å selge 518d til den som synes 520d koster for mye. 20.000 virker som en mer naturlig differanse i markedet. En 518d med 136 hk til ytterligere 4.000 kroner mindre vil heller ikke overraske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det er så alt for galt da, 2007 325d med tre liters sekser har 400 nm :)

Jepp, det er bra det. Null vits å kjøpe 520d eller 525d lenger. Bare å kjøpe 518d, BMW kommer med xDrive på 520d, like greit å komme med det på 518d. Er det bare jeg som synes at 525d nå er en overflødig motor? Samme som 520d og nå kommer 520d med xDrive. En programering av 520d så har man en 525d.

Er skuffet over BMW når det gjelder dette med at 525 alltid har vært sekser. Spesielt de som har handlet BMW siden 80 tallet blant annet for å få den kjente rekkesekseren må bli skuffet over dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne diskusjonen har nå tatt en veldig interessant retning i forhold til hva som foregår i resten av Europa... nemlig downsizing... og ikke bare i relasjon til bilstørrelse, men også i relasjon til motor. Et godt eksempel er storselgeren i firmabilmarkedet Opel Insignia. Den selger temmelig godt med 1.4 Turbo bensinmotoren på 140 HK og 200 Nm. Insignia er en bil som størrelsesmessig plasserer seg mellom F10 og F30. Et annet eksempel er Peugeot 508 (nesten like stor som F10) som selger bra med 1,6 HDi dieselmotoren på 112 HK og 240 Nm. Jeg tror derfor at F10 518d med en attraktiv pris kommer til å selge temmelig bra.

Folk flest er ikke så opptatt av mest mulig effekt, men om bilen uten snobbefaktor har tilstrekkelig med effekt til norske veier. Det har disse bilmodellene med litt fornuftig bruk av gearkassen. Selvfølgelig handler dette ikke om mest mulig morro, men om å ha råd til en skikkelig familiebil med alt som hører til (samt også å oppfylle fars bildrøm om å eie en ny BMW som er stor nok til hele familien)... :)

Det kan også være relevant å ta med Volvo som aspirerer til å tilhøre noe av det samme premiumsegmentet som Audi, BMW og Mercedes-Benz. Likevel har Volvo solgt relativt bra av sin V70 med 1,6 liters dieselmotor med 109hk og 240nm. 518d med 360nm vil kunne oppleves som noe ganske annet.

Uansett, her tror jeg du er inne på noe som er lett å glemme innemellom forummedlemmers høylytte lengsel etter selvpustende bensinmotorer med seks sylindre: Den jevne bilkjøper som oppsøker bilforretningene i 2013 på leting etter nybil har andre prioriteringer, noe salget av V70 1.6d viser.

Jeg tror den økonomiske utviklingen i Europa kommer til å ha innflytelse på hvilken modell som kommer til å bli det langsomste medlemmet av 5-serien i framtiden. 520d? 518d? Eller en 516d med 280-300-ish nm?

Jeg synes også det er litt overraskende at ingen har kommentert at oppgraderingen av 5-serien ser ut til å innebære at 530i med turboløs bensinsekser forsvinner uten å bli erstattet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir dyrt å betale for lydbildet fremover.... Men kjekt å muliggjøre et større marked for 5 serien. Håper de satser litt mer på teknologien på activehybridene og nærmer seg tall som Porsche med nye Panamera. Men en liten wakeuppcall hos politikerne burde slike biler komme innen rekkevidde for flere også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det er bra det. Null vits å kjøpe 520d eller 525d lenger. Bare å kjøpe 518d, BMW kommer med xDrive på 520d, like greit å komme med det på 518d. Er det bare jeg som synes at 525d nå er en overflødig motor? Samme som 520d og nå kommer 520d med xDrive. En programering av 520d så har man en 525d.

Er skuffet over BMW når det gjelder dette med at 525 alltid har vært sekser. Spesielt de som har handlet BMW siden 80 tallet blant annet for å få den kjente rekkesekseren må bli skuffet over dette.

Ja slik det er lagt opp nå så hadde jeg heller valgt en godt utstyrt 520d enn en 525d når motorene er det samme kjedelige firerne. Var bedre før, når man kjøpte en 520I med rekke sekser så fikk man likevel litt følelsen av å kjøre "ordentlig" bil selv om man kjøpte den billigste. Dette er mye av årsaken til at BMW har hatt så stor tilhenger skare, å kjøre en BMW med rekkesekser setter inntrykk på folk. Er liksom noe fengende med det hele, sekserlyden, bakhjulstrekk og kjøreegenskapene :) Nå som BMW blir mer og mer mainstream så frykter jeg for rekrutteringen til merket og interessen rundt merke, blir mere biler for hvermansen som kjøper den kun fordi den ser fin ut.

Vet ikke helt om jeg liker denne utviklingen :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10.000.- i Tyskland sier du, hvor mye ca i % tilsvarer det ifht Norge da!?

Slik at vi kan lage en kreativ fiktiv pris på 518d...

Jævlig forvirrende, to effektversjoner av 318 og 320, kan nok frykte at det blir tilsvarende rør med 518 og 520 også da.

518d er priset til 39.900 euro i Tyskland, 520d tror jeg koster 41.100.

Korrigert for momsforskjell blir dette 309.640 kroner for 518d, 318.950 for 520d.

(Til sammenligning koster 520d 329.000 kroner i Norge. Uten avgift.)

På bmw.de er nye prislisten lagt ut, og 518d koster 39900 euro, mens 520d koster 42400 euro, så 2500 euro i forskjell. :wink:

Ser også at det nå er tre forskjellige automatkasser. Standard 8-trinns som før (kode 205). Men nå er det en ny kasse med kode 2TE som ser ut til å være standard kasse med rattgiring. Og så har du sportsautomaten (kode 2TB), MEN denne kan nå IKKE fås til 518 og 520. :(

BMW kommer også med power kit til 530d, øker fra 258hk til 286hk og 560Nm til 600Nm. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På bmw.de er nye prislisten lagt ut, og 518d koster 39900 euro, mens 520d koster 42400 euro, så 2500 euro i forskjell. :wink:

Du har helt rett: Jeg tok utgangspunkt i prisene for den utgående modellen:

bakitbul5d2fekig0uhd.jpg

Fra bmw.de

I forbindelse med oppgraderingen stiger altså 520d 1.300 euro fra 41.100 til 42.400.

520i stiger til sammenligning 500 euro fra 40.200 til 40.700.

Joda, sette opp prisen på 520d er også en måte å få 518d til å virke billigere på...

Men hvis vi kan forvente 10.000 kroner i prisstigning på 520d, deretter 5.000 i avgiftsreduksjon pga. lavere CO2, kan prisen på 518d bli 15.000 under dagens pris på 520d?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan også være relevant å ta med Volvo som aspirerer til å tilhøre noe av det samme premiumsegmentet som Audi, BMW og Mercedes-Benz. Likevel har Volvo solgt relativt bra av sin V70 med 1,6 liters dieselmotor med 109hk og 240nm. 518d med 360nm vil kunne oppleves som noe ganske annet.

Uansett, her tror jeg du er inne på noe som er lett å glemme innemellom forummedlemmers høylytte lengsel etter selvpustende bensinmotorer med seks sylindre: Den jevne bilkjøper som oppsøker bilforretningene i 2013 på leting etter nybil har andre prioriteringer, noe salget av V70 1.6d viser.

Jeg tror den økonomiske utviklingen i Europa kommer til å ha innflytelse på hvilken modell som kommer til å bli det langsomste medlemmet av 5-serien i framtiden. 520d? 518d? Eller en 516d med 280-300-ish nm?

Jeg synes også det er litt overraskende at ingen har kommentert at oppgraderingen av 5-serien ser ut til å innebære at 530i med turboløs bensinsekser forsvinner uten å bli erstattet

.

Godt poeng, drive modellen til Volvo (1.6 liter diesel) selger bra, og blir brukt av mange i næring.

Sett ifht dens ytelser vil 518d kjøre rundinger rundt denne, og vil sett i forhold, oppleves som frisk i forhold.

Ifht pris er det ikke alltid logisk, men mer politisk og praktisk.

518d "bør" nok koste ca 20k mindre enn den snilleste versjonen av 520d (163hk) for at salgstallene skal være hyggelige.

Gammer'n hadde en LE versjon av sin E90 320da, og den gjorde jobben den, uten at man umidderbart savnet fulleffektversjonen.

Blir spennende å se hva man velger å gjøre.

Litt rart det trekket man gjør ifht kasse, for pre LCI F1* kan man jo få med sportsautomat, korrekt?

Men LCI varianten av 520, så er dette ikke mulig?

:roll:

Vil uansett tippe at av disse modellene er det nettopp 520Xd som vil selge best, slik 320Xd gjør det, og som nevnt ovenfor, 525i/d med Xdrive, virker nå temmelig meningsløs.

En kollega av meg kjøpte denne nå for en mnd siden, vil tro han er lykkelig over dette trekket...

Trodde den ble erstattet av N20 motoren jeg, som i 528i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...