Gå til innhold

Norbakken's E28 518i - Til salgs


Anbefalte innlegg

1 time siden, Rune-K skrev:

Få en mekanikker til og høre for deg, en erfaren en hører det med det samme om det er rådebank. 

Nå hører det med til sjeldenhetene og klare og ødelegge bunndelen på en M10 eller M30 motor men ingenting er umulig. Kryss i taket hvis du har klart det. Jeg ville vel bare fått tak i en brukt M0 og satt inn. Det er antagelig det enkleste, så kan du tenke på etter vært hva du gjør med originalmotoren din. Det skal ikke mye til for jasse den opp littegran uten bruk av eksosbrems, populært kaldt turbo. Bytter du kamakselen og eksosmanifolden så hjelper det mye.

Tar meg en tur innom Bavaria på mandag og ser om noen har en formening. 

Hvis dette er uvanlig så kan jeg jo håpe på noe annet, men har ikke kjempeoversikt over slike type feil. Håper å slippe de store utgiftene hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en tur innom Jæger Sentrum i Bergen for å få litt råd og hjelp angående lyden i M10’n. Intet mindre enn tre mekanikere tok turen ut for å lytte til dette gamle maskineriet. Den eldste av dem konkluderte raskt med at dette ikke var en «lagerlyd» som kunne tilskrives rådelagrene, i tillegg mente han (noe som stemmer) at lyden tidvis er pulserende, uten at vi dermed kom noe nærmere hva det kunne være. 

Jeg regner med at bilen holder koken tilbake over fjellet til helga og så får jeg heller prøve og feilsøke litt når jeg får ferie...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • norbakken changed the title to Norbakken's E28 518i - Sliten diff?

Nesten to år siden forrige oppdatering er jo høyst kritikkverdig, men bilen lever i beste(?) velgående!

Angående ulyden fra forrige innlegg som jeg fryktet var rådebank, eller noe annet fælt, så var det ikke verre enn at reimhjulet på veiva var løst og dermed vinglet. Det datt til slutt av, men etter remontering var lyden borte! Problem løst der altså.

Men nå, en lyd jeg har hatt så lenge jeg har eid bilen, men som jeg irriterer meg mer og mer over: Fra ca 60km/t og oppover «synger» drivverket, jo høyere fart jo høyere frekvens, det følger altså hastighet og ikke turtall. Jeg tenkte først at dette var et slitt lager i girkassen, men det er vel kanskje mer sannsynlig at det er et slitt lager i diffen? For eksempel lageret i framkant mot mellomakselfestet? Er det noen som har noen tanker/erfaringer med noe lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, danskiii skrev:

Vil tippe det er diffen du. Hadde samme lyd i samme fart og ene sidedeksel lageret på diffen var slik 😅

 

Se der ja, men dette er ett av lagrene ut til drivaksel? Ser på ETK at det er jo en god del lagre i den diffen, så jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne feilsøkingen isåfall. 
 

Endret av norbakken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste hadde vært å ta av drivaksler og mellomaksel og faktisk turnet medbringerne rundt. Hadde sliten originaldiff på Benzen jeg hadde. Gud vet hvor langt den bilen hadde gått(import fra Tyskland på 240k i verste tida når det gjaldt bruktimport og tilbakeskruing av kilometerstand). Fant en diff fra en gammel drosje oppe på Lillehammer. Den var strøken når man dreide den rundt til tross for over 400k på telleverket. Gamlediffen kjente msn godt at lagerskålene var «ru» i overflaten slik danski har som eksempel. Bilen ble rimelig stille der bak etter bytte kan du si..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, norbakken said:

Se der ja, men dette er ett av lagrene ut til drivaksel? Ser på ETK at det er jo en god del lagre i den diffen, så jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne feilsøkingen isåfall. 
 

Et av lagrene ut ja, lik på høyre og venstre side. Du har vel samme 168mm diff i din kanskje? Er bare 4 lager og 2 av dem er like :)

Endret av danskiii
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, danskiii skrev:

Et av lagrene ut ja, lik på høyre og venstre side. Du har vel samme 168mm diff i din kanskje? Er bare 4 lager og 2 av dem er like :)

Skjønner. Jeg har 188-diff, men fant et kit med alle fire foringer og nødvendig tilbehør for en brukbar penge. Kan hende det er like greit å ta den ned og bytte hele gjengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutes ago, norbakken said:

Skjønner. Jeg har 188-diff, men fant et kit med alle fire foringer og nødvendig tilbehør for en brukbar penge. Kan hende det er like greit å ta den ned og bytte hele gjengen.

Du må ta den ned egentlig skal det byttes bare ett har jeg lyst å si. Er ikke mange boltene å løsne samt du slipper risiko om å få skit inni lagere og olje. 

188 hos deg ja, jaja ikke store forskjellen uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg er igang kan jeg lufte et spørsmål om varmeapparatet. Har lest flere tråder om dette, men spør heller en gang for mye. Varmeapparatet blåser altså kun varm luft uavhengig av hvordan jeg vrir på temp.hjulet.


Slik jeg forstår systemet i motorrommet så er det kun ventilen med wire til temp.hjulet i dashboardet som regulerer varmen i min bil? 
Den fungerer visuelt som den skal, men det er muligens en knekt del inni der siden forskjellen på varmt og kaldt i realiteten er litt varmt eller veldig varmt? 😜

 

D0DC9CC9-90DA-42D8-9938-0B63AA7EDD92.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk tråd, ikke sett denn fær nå :) Lest igennom hele tråden i kveld og må si du har hatt flotte opplevelser med denne. Ikke værst å ta en nesten 30 år gammel bil på tur i Europa, og det eneste feilslaget er en sprukken kjøleslange.

Flott at noen tar vare på disse eldre med liten motor, kjører selv en 520 iA (E34) men koser meg max. Må ikke ha M30 og 3+ liter, selv om det er drømmen :).

Følger med videre og håper det ikke er 2 år til neste oppdatering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Mortenej skrev:

Fantastisk tråd, ikke sett denn fær nå :) Lest igennom hele tråden i kveld og må si du har hatt flotte opplevelser med denne. Ikke værst å ta en nesten 30 år gammel bil på tur i Europa, og det eneste feilslaget er en sprukken kjøleslange.

Flott at noen tar vare på disse eldre med liten motor, kjører selv en 520 iA (E34) men koser meg max. Må ikke ha M30 og 3+ liter, selv om det er drømmen :).

Følger med videre og håper det ikke er 2 år til neste oppdatering. 

Takk for trivelige ord. Jeg må stadig tilbake og lese det reisebrevet selv, spesielt når man er «låst» til eget land for tiden. Var en bra tur og gleder meg til å gjenta suksessen :)

Har hatt e34 520iA selv, treg, men god bil :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gøy å se oppdatering her igjen Einar .😊

E28 tråder som blir oppdatert liker jeg .

Er rart det med eier av gammel bil ,så dukker der opp lyder men stortsett lett og fikse .😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.5.2021 den 7.04, norbakken skrev:

Skjønner. Jeg har 188-diff, men fant et kit med alle fire foringer og nødvendig tilbehør for en brukbar penge. Kan hende det er like greit å ta den ned og bytte hele gjengen.

Jeg har heller ikke sett denne tråden før. Morsomt å lese gjennom. Å som andre har sakt er det fint at noen tar vare på disse gamle bilene.

Når det gjelder diff ville jeg byttet alle når jeg først var i gang. Du må/burde stille pre-load, run out å mønster når du bytter lager eller drev på en diff. Så da kan du like godt bytte alle samtidig. Når du kjøper kit kjøpt et med kjente merker som du kan finne preload verdiene på. Har bygget om min e24 210 diff om du tips eller råd angående dette. 

Du burde ta den av bilen. Noen av lagerende må presses ut å det er tungvindt/vanskelig med diffen montert på bilen.

Endret av EspenV
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • norbakken changed the title to Norbakken's E28 518i - Til salgs

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...