Gå til innhold

Superbiler i Norge?


bmwZ
 Share

Anbefalte innlegg

Hmm, skjønner ikke at dette skal være noe å sitte å holde hemmelig...jaja. Men vi må vel trekke ifra en 458 iallfall, den sorte som han 18 åringen totalvraka nede i Fredrikstad området. Vil vel tippe det er en del F430 også, har blitt mange bruktimportert de senere årene ser jeg uten at jeg tørr anslå noe antall.

Lurer på om det går an å ta kontakt med Biltilsynet eller noe for å finne ut av dette her, det forutsetter vel at bilene er registrert vel og merke. Er ikke den Enzoen registrert? Kan da umulig være god butikk for eiern å punge ut engangsavgiften som han ikke vil få refundert ved eksport, med mindre Enzo prisene internasjonalt er mye høyere en bil med norsk avgift i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Ferrari blir pushet av Autostrada, som tjener penger som autorisert Ferrari-verksted. Lamborghini mangler en pusher i det norske markedet.

 

2. Lamborghini har ikke i nærheten så mange salg som Ferrari uansett. Ferrari solgte over dobbelt så mange av F430 ila. 2-4 år som Lamborghini solgte på 10 år (14.000 Gallardoer på 10 år, vs 20.000 F430 på ca. 5 år = over 4x entry-level midtmotoriserte Ferrarier).

 

3. Ferrari dekker mange flere markedssegmenter.

-Komfortabel bil for nybegynnere, kvinner og eldre herrer: California, California T

-4-setere med ordentlig plass i baksetet: 612 Scagliett, FF

-Ordentlige Grand Tourere med komfort: 599 GTB, F12

Dette er altså biler som dekker kundesegmenter som Lamborghini sine Huracan og Murcielago ikke gjør. Ikke alle vil ha 2 meter bred EKSTREMT flashy superbil som er ubrukelig stor på norske gater, og da gjenstår egentlig bare Gallardo/Huracan som Ferrari-konkurrenter i Norge.

 

4. Folk kjøper LIVSSTIL når de kjøper en Ferrari. Jeg sammenligner det med BMW-folket fordi de også har aktive klubbmedlemmer som liker å dra på tur og treff sammen og er imøtekommende med andre eiere

 

5. MIN oppfattelse av Lamborghini-eiere er at de som regel kjøper Lamborghini pga. merket - de oppfatter det som biler som er hakket tøffere enn Ferrari og noe de kan skryte mer av - noe som henger igjen fra V12-only dagene til Lamborghini, da var jo Lamborghini noe av råeste man kunne kjøpe (snakker om Countach og Diablo - Diablo hadde jo utgaver med verdens raskeste bil tittel). Og Lamborghini eiere virker alltid supermacho med kjærlighet for oppmerksomhet. /stereotypifisering

 

 

Eeeelsker bilene til Ferrari (er nøytral om merket, er ikke helt Ferrarista selv), men i virkeligheten hadde jeg glatt valgt en Gallardo Spyder med manuelt over det meste fra Ferrari.

Endret av noekult
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Ser det snakkes litt om bilpark i Norge og naboland. Selv sitter jeg med forskjellige private register til et par tusen biler i Skandinavia, hovedsaklig Ferrari. Når det kommer til dette med "spesialmodeller" har Svenskene og Danskene følgende tall (tall fra sverige er ~ pga et par mnd siden siste oppdatering).

458 Speciale A - SE: ~8 // DK: 4 (Norge: 0)

458 Speciale - SE: ~25 // DK: 16 (Norge: se bmwz sitt innlegg)

599 GTO - SE: ~8 // DK: 7 (Norge: 0)

Scuderia 16M - SE: ~9 // DK: 6 (Norge: 0)

Enzo - SE: 4 sist jeg sjekket // DK: 4 + 1 eksport (Norge: 1, men ikke på skilt)

LaFerrari - SE: 4 // DK: 1 (ikke på skilt)

Når det kommer til vanlig F430 er det snakk om rett i underkant av 20 biler i Norge, og ca 10 Spidere. Når det kommer til Scuderia utgaven er det 8 av disse i Norge, hvor 2 ikke er på skilt. Det registreres omlag mellom 25-30 Ferrarier hvert år (ikke nybil) og antallet totalt på skilt i Norge er akkurat nå ca 410-415 biler. Til sammenligning var det ved utgangen av 2014 kun 60 Lamborghini på skilt i Norge.

Endret av LaFiat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...