Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• 2 weeks later...
Skrevet

Jeg tror først fremst at BMW har vært litt uheldig med marginene uten at dette isolert sett gjør i3 til en usikker bil. Noen av deltestene Euro NCAP gjennomfører er relativt omdiskuterte, men på den annen side er de like for alle bilprodusentene.

BMW har reagert på kritikken vedr. de fire stjernene i3 fikk i Euro NCAP testen. BMW argumenterer nettopp for at de mener at deler av testen har et feil fokus (fotgjengere vs. passasjerer) og at relativt enkelt og billig sikkerhetsutstyr (som f.eks varslere for sikkerhetsselene bak) formodentlig er alt som skal til for at bilen ville fått 5 stjerner i testen.

Til dette svarer ledelsen for Euro NCAP at BMW trolig på forhånd visste at bilen kun ville få 4 stjerner (ref: manglende sikkerhetsutstyr) og at dette således ganske sikkert var en del av et kompromiss mellom pris, vekt, sikkerhet og drivstofforbruk. På dette området skiller BMW seg ikke ut i forhold til billigmerkene. Hmmm... ikke alt for tillitsvekkende... :(

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20131206/bmw-svarar-pa-kritiken-fran-euro-ncap  

Skrevet

Jeg ville heller gått for e-Up! i denne runden.  Den er jo søt. Liten gokart, som kan bli litt tøff. Men så var jeg en av de barna som likte Lego. Hehe.

Men det skal bli spennende å se noen elbiler fra BMW på veiene, og spesielt hva som kommer i fremtiden (BMW).

Skrevet
Jeg hadde en halv times prøvekjøring av i3 i Oslo i går. Det er ikke lett å få fullt overblikk på en halv time i slapsevær men førsteinntrykket er absolutt positivt.

Det mest positive var romsligheten fra førerplassen og gasresponsen (hvis man kan si det på en elbil). Den er kvikk uten å være en rakett og føles ekstremt lettkjørt. Det har vært skrevet en del om at bremsefunksjonen når man slipper speederen krever tilvenning, men det syns jeg ikke var noe problem i det hele tatt. Den virket helt naturlig å kjøre og det lover godt for fremtidige mer sportslige varianter.

Lyden i stereoanlegget var glimrende og den midterste store skjermen var også meget imponerende. Speedometeret foran føreren så kanskje litt puslete ut men alt-i-alt en tiltalende førerplass. Det skal sies at sammenligningsgrunnlaget mitt er noe antikvarisk - 2006 130i og 2002 Audi A2.

Bilen er høy, har spinkle hjul og foregir på ingen måte å være en sportsbil hvilket den helt tydelig heller ikke er. Som en liten bybil så virker den som et godt kjøp. Rekkevidden er OK som bybil men heller ikke mer, og jeg tror hurtig man vil tillegge seg en noe sedat kjørestil for å spare strøm. Jeg fikk bilen med fullt batteri og resterende kjørelengde sank raskt når jeg testet akselerasjonen. Det skal vel i prinsippet være mulig å tømme batteriet på 9 minutter…

Min vurdering er at til ”norske” priser så er den et godt kjøp men at jeg er langt mer i tvil i mer siviliserte lande. Man får mye bil for 300.000 kr i Tyskland, og må være elbilsentusiast for å vurdere i3.

De to største betenkeligheter ved å kjøpe i3 er for min del:

1) Hvor lenge får man lov å kjøre i kollektivfeltet i Oslo? Kjøring i kollektivfeltet er et vesentlig poeng for meg men jeg kan ikke forestille meg at denne fordelen varer veldig lenge.

2) i3 er en første generasjons elbil fra BMW. Kommer det til å være en bratt forbedringskurve nå i starten slik at det lønner seg å vente 2-3 år med å kjøpe? Omvendt kan man si at det gjelder om å slå til nå mens insentivene er på topp. Ikke lett…

post-69487-0-96788800-1387112231_thumb.j
Skrevet

Det skal vel i prinsippet være mulig å tømme batteriet på 9 minutter…

Det der er sånn jeg synes er skummelt med EL bil, hvis du vil så kan du tømme batteriet innen kort tid. Må vel i prinsippet kjøre med klampen i bånn nedover Autobahn for tømme batteriet raskest mulig, eller er du heldig så rekker du akkurat en runde rundt Nurburgring ;) Med en Golf Bluemotion så kan du iallfall holde klampen i bånn i ett par tre timer og rekke en 15-20 runder rundt Nurburgring før du går tom ;) Med 0-100 på 7,4 sekunder så er sikkert en I3 vesentlig morsommere rundt ringen da, den ene runden du rekker...

Skrevet

En fin og informativ rapport RNJ. Jeg er i likhet med deg helt sikker på at kjøring i kollektivfeltet nærmest er dømt til å bli forbudt når antall elbiler på veiene nå stiger dramatisk etterhvert som den ene store bilfabrikanten etter den andre kommer med elbilmodeller. Tiden med merkelige små elektriske kjøretøyer for spesielt interesserte er definitivt forbi.

Den fremtidige utviklingen når det gjelder elektriske biler avhenger etter min mening av tre grunnleggende ting: bilavgifter, batteriteknologien og infrastruktur. Bilavgifter fordi et stort salg av elbiler også underminerer dagens bilavgiftsregime. Ergo må det være et politisk ønske og flertall for å endre dette regimet og det er jeg ikke så sikker på at det er når finansdepartementet har regnet på saken. Batteriteknologien utvikler seg hurtig og dagens batterier vil være gammel teknologi allerede om 3-4 år. Dette kan få stor betydning for elbilenes verditap og dermed økonomien i et kjøp av en slik bil. Infrastrukturen når det gjelder ladestasjoner er viktig og jeg har ingen tro på at Tesla´s mer eller mindre properitære ladestasjoner har en fremtid. Standardisering og mangfoldiggjøring er veien fremover. Ladestasjoner (gjerne elektromagnetisk induksjonslading) bør være like vanlig som parkeringsplasser i forholdet 1:1.

Skrevet

Det der er sånn jeg synes er skummelt med EL bil, hvis du vil så kan du tømme batteriet innen kort tid. Må vel i prinsippet kjøre med klampen i bånn nedover Autobahn for tømme batteriet raskest mulig, eller er du heldig så rekker du akkurat en runde rundt Nurburgring ;) Med en Golf Bluemotion så kan du iallfall holde klampen i bånn i ett par tre timer og rekke en 15-20 runder rundt Nurburgring før du går tom ;) Med 0-100 på 7,4 sekunder så er sikkert en I3 vesentlig morsommere rundt ringen da, den ene runden du rekker...

He he, men nå er i3 neppe optimal for hverken Nürburgring eller Autobahn-cruising. Mener forøvrig å ha lest at man teoretisk kan tømme tanken på en Bugatti Veyron på 10 minutter. Tanken på min egen 130i kan tømmes på 38 minutter med klampen i bunn!

En fin og informativ rapport RNJ. Jeg er i likhet med deg helt sikker på at kjøring i kollektivfeltet nærmest er dømt til å bli forbudt når antall elbiler på veiene nå stiger dramatisk etterhvert som den ene store bilfabrikanten etter den andre kommer med elbilmodeller. Tiden med merkelige små elektriske kjøretøyer for spesielt interesserte er definitivt forbi.

Den fremtidige utviklingen når det gjelder elektriske biler avhenger etter min mening av tre grunnleggende ting: bilavgifter, batteriteknologien og infrastruktur. Bilavgifter fordi et stort salg av elbiler også underminerer dagens bilavgiftsregime. Ergo må det være et politisk ønske og flertall for å endre dette regimet og det er jeg ikke så sikker på at det er når finansdepartementet har regnet på saken. Batteriteknologien utvikler seg hurtig og dagens batterier vil være gammel teknologi allerede om 3-4 år. Dette kan få stor betydning for elbilenes verditap og dermed økonomien i et kjøp av en slik bil. Infrastrukturen når det gjelder ladestasjoner er viktig og jeg har ingen tro på at Tesla´s mer eller mindre properitære ladestasjoner har en fremtid. Standardisering og mangfoldiggjøring er veien fremover. Ladestasjoner (gjerne elektromagnetisk induksjonslading) bør være like vanlig som parkeringsplasser i forholdet 1:1.

Takk!

Jeg er forsåvidt enig i det du skriver selvom jeg ikke tror man skal legge for mye vekt på det som skjer i Norge. Det er veldig imponerende at BMW har startet i-utviklingen gitt den relativt høye prisingen på de store markeder. En del av forklaringen er sikkert range extender opsjonen som gjør i3 til en helt annen og mye mer praktisk bil. Helt ille at avgiftsregimet ødelegger denne opsjonen i Norge!

Skrevet

Enig... jeg burde ha presisert at jeg tenkte ut fra en norsk/dansk kontekst. I det store utland er situasjonen selvfølgelig en annen. Jeg vil forøvrig tro at akkurat konseptet med hybridbiler mer enn én gang har vært et tema i finansdepartementet. Slik avgiftssystemet idag er utformet rammes dette alternativet urimelig brutalt. Ganske uforståelig i forhold til hvor "grønne" slike biler egentlig er.

Skrevet

Fin skildring av i3, har selv prøvd flere modeller - og kan si det er forskjell på hver -el-biltype, på de få modellene som er i salg.

Har ikke prøvd tesla, da jeg er ute etter typisk pendlerbil.

Har vurdert i3 , da det er den jeg likte best , men mer en 1 år ventetid....står nå på venteliste på en ikke lansert el- bilmodell , uten at jeg helt. 100% sikker på valget.

Uten å kunne kjøre i kollektiv felt, blir el- bil uaktuelt for min del , da jeg ikke har lademulighet på jobb i Oslo, og forventer ikke at det vil være utbygget lade infrastruktur.

lade hjemme, 30 km fra jobb, så vet jeg at 1,5 time i kø hver vei vil være å kjøre under tom tank streken hver dag hjem om vinteren.

Kommer det avgift og mva på el- bil, så er det enda mindre aktuelt, en i3 koster idag det samme som en x3 2.8i x-drive i USA....

Et annet problem med el-bil , er at de er så lave ( for å få lavest mulig luftmotstand).

For min del at jeg hatt problemer med framkommelighet både med fwd, rwd og 4x4 biler med lavt understell. Snøen pakker seg under og bilen blir hengende fast oppe på hardpakket snø. Med litt bakkeklaring , så er det null problem om man skulle forsere litt snø.

For i3 sin del , ser jeg utfordringer med å øke rulleomkretsen på dekkene av flere årsaker, økt rulle omkrets på vinterdekkene er en metode jeg har benyttet meg av for å få litt ekstra høyde ( og komfort ) om vinter.

Samtidig har. I3 med motor og batteripakke plassert ved / på bakaksel større forutsetning til god framkommelighet på snø vs fwd bil med batteripakke bak forakselen, har dessverre ikke fått testet el- bil skikkelig på snøføre - og har heller ikke sett at noen biljournalister har tatt seg brye om å teste kjøreegenskaper på snø ( men lest mye om personlige preferanser til design, apper og materialtyper ).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...