Gå til innhold

2014 BMW i3

Leadfoot
 Share

Anbefalte innlegg

Det har vært en varm vinter hittil for elbil-eiere i Oslo, så det er få som har fått testet rekkevidden skikkelig på sine nye Leaf og Tesla. Har hittil kun sett tre stk elbiler tomme for strøm bak på redningsbil.

På vei hjem forrige uke lå jeg bak en Mitsubishi elbil der eieren svettet litt tror jeg. Han kjørte med minimalt med lys i høstmørket, og lå i 50 i 80-sonen. Etter hvert måtte han legge seg inn i en busslomme for å slippe forbi køen. Lurer på om han kom seg hjem.

Dette med kjøring uten baklys og på parklys i mørket er jo en gjenganger med elbiler...Relativt provoserende. Håper de blir meid ned av en buss slik at de skjønner faren med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis har nye elbiler med en viss standard LED-lys, de trekker så lite at det er ikke vits i å sla de av.

Jeg harr bare fått testet min ned til 0 grader, da trekker varmepumpen nesten ingenting den heller så lenge kupeen er gjennomvarm. Varmepumpen slår seg  helt av i noen sekunder for så å ligge fra 100-300 W for så å slå seg av noen sekunder igjenn. Den er veldig effektiv og gir god varme, selv i Eco-modus hvor effekten på den er redusert.

Setevarme og rattvarme trekker nesten ingenting det heller , det er egen måler skjermen som viser "Annet" som da er lys, vifte, varmeseter, stereo, vindusviskere. Den ligger som regel rundt 400 W i det våte været som er nå (med rattvarme og setevarme på.

Klimaanlegget har en egen måler så man kan se forbruket (bortsett fra viften som ligger under annet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det med 10 kr på 15 mil stemmer ikke. Ser de har hatt et forbruk på 1,87 KW/mi. Kostnaden skal være ca 22 kr.

De må heller ikke glemme å ta med alt som hører med i strømprisen.

Jeg har forøvrig kjørt min Leaf 1400 km nå med et gjennomsnittsforbruk på 1,67 kw/mil. Enkelte turer ligger på 1,5 og litt under også hvis det er tørt på veien, det har en god del å si på rullemotstand. Kostnat 1400 km ca 195 kr :smile:

Ja... jeg merker også at en våt veibane påvirker rullemotstanden i vår up!. Slikt merker man når det ikke er så mange hestekrefter å ta av. Vi har kun 75 HK inkl. bluemotion teknologi som start-stop og regenerering av bremseenergien. Jeg gir deg ellers helt rett i at regnestykket ser litt annerledes ut når man inkluderer alt i strømprisen (og det bør man gjøre i slike tilfeller).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært en varm vinter hittil for elbil-eiere i Oslo, så det er få som har fått testet rekkevidden skikkelig på sine nye Leaf og Tesla.

Var på hytta i julen og svoger og søster gikk en tur. På vei "ut" så de en nediset Tesla stå parkert, og tenkte "det blir spennende".. På vei tilbake drev en kar i bilen, og på utsiden sto det ett aggregat å gikk.. Han ville ta bilde, men fikk ikke lov av søster :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tyske bilbladet Auto Bild har testet ulike elbiler på vinterføre i Alpene og er ikke spesielt imponert over den reelle rekkevidden. Bilene de testet var Renault Zoe, Mitsubishi i-Miev, BMW i3, Nissan Leaf og Tesla Model S. Renault´en klarte 59 Km før batteriet gikk tomt, i-Miev og i3 klarte 61 Km, Leaf´en klarte 69 Km og Model S med den store batteripakken klarte 207 Km. 

http://www.automobilwoche.de/article/20140103/AGENTURMELDUNGEN/301039999/alternative-antriebe-bei-frost-geht-e-autos-schnell-der-saft-aus#.UsawibRU3LR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et veldig interessant bidrag i diskusjonen når det gjelder avgiftsfritak og særfordeler for elbilene. Slik situasjonen er idag virker dette ikke særlig gjennomtenkt. Uten sammenligning forøvrig kan det minne om situasjonen i byene for ca. 100 år siden da bilen erstattet hestevogner og det ennå ikke fantes trafikklys og skillelinjer i veiene... totalt kaos.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Aldri-for-har-Norge-opplevd-flere-elbiler-pa-veiene_-likevel-blir-det-brak-7423043.html#.UskORrRU3LQ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tyske bilbladet Auto Bild har testet ulike elbiler på vinterføre i Alpene og er ikke spesielt imponert over den reelle rekkevidden. Bilene de testet var Renault Zoe, Mitsubishi i-Miev, BMW i3, Nissan Leaf og Tesla Model S. Renault´en klarte 59 Km før batteriet gikk tomt, i-Miev og i3 klarte 61 Km, Leaf´en klarte 69 Km og Model S med den store batteripakken klarte 207 Km. 

http://www.automobilwoche.de/article/20140103/AGENTURMELDUNGEN/301039999/alternative-antriebe-bei-frost-geht-e-autos-schnell-der-saft-aus#.UsawibRU3LR

regner med at denne teslaen ikke har "Norgespakka"

samme som de testet igjennom autofil tror jeg. han kjørte fra oslo til geilo, men fullstappet bil og var hard på gassen. kom seg fram, og dette var en demo bil fra tesla som ikke hadde norgespakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg har prøvd elbil selv vil tro at de også kan ha testet bilene i brattere terreng enn det er Oslo - Geilo, og at dette har gjort en del utslag på rekkevidden med kombinasjon av kulde og bratte bakker. Hadde vært interessant å høre erfaringer med Tesla Bergen - Geilo på vinterføre, siden det er omtrent på kilometeren like langt, men både mye brattere og flere høydemeter (både opp og ned).

Kom forresten en Tesla tilbake til forhandleren på redningsbil sist fredag, men tror det er en den første jeg har sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme bil som Opel Ampera og Ampera får du mer utstyr en Volt har.

Ikke i Norge vel, Chevy importøren Bergheim tar kun inn fullutstyrte biler når det gjelder Volt. Var iallfall det jeg forsto det når jeg var der i høst (for å kikke på ny Silverado, ikke akkurat miljøbil :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom Volt/Ampera regnes som en hybdridbil er den ikke et reelt alternativ til rene elbiler her til lands grunnet fordelene disse nå har. Når disse fordelene evt. forsvinner og man vil måtte betale bompenger, parkering, ferjer og alt det der vil den nok være mer konkurransedyktig. Opel satte vel forøvrig ned prisen på Ampera nå i høst med rundt 50000,-, noe som gjør at den nå selges for 350 000,-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så begeistret for programlederen/journalisten, men dette er allikevel en interessant presentasjon av i3. Artige bilder fra London også inkl. det nye landemerket The Shard som er 310 meter høyt... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge er etterhvert et ganske spesielt land selv om det ennå ikke er en kollektiv forståelse for dette i Norge. Et godt eksempel i denne sammenhengen er hvor populære elektriske biler er i Norge kontra resten av Europa. Dette gjelder ikke bare antall solgte elektriske biler, men også når det gjelder andelen av solgte elektriske biler i forhold til konvensjonelle biler.

Her i Danmark er situasjone helt annerledes og generelt ganske lik situasjonen i resten av Europa. I 2013 ble det solgt fire (4) stk. Tesla Model S i Danmark inkl. et eksemplar som ministerbil til miljødepartementet. Det er ikke prisen det står på iom. at 540K DKK faktisk er en ganske sympatisk sum penger for en bil med 306 HK (les: bilen er avgiftsfri i Danmark også). Nope... det er den generelle interessen for elektriske biler som stadig er veldig lav i Danmark... som i Europa forøvrig... :-s

http://politiken.dk/forbrugogliv/biler/ECE2125198/elbiler-stormer-frem-i-norge-men-koerer-i-tomgang-i-danmark/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...