Fredrik Skrevet Januar 24, 2014 Share Skrevet Januar 24, 2014 Forbrukermagasinet dinside.no melder at BMW Norge har fått tildelt 800 ekstra i3 modeller og at leveringskrisen dermed er avblåst. Hvis du kjøper en i3 idag vil du kunne få bilen levert i mai-juni. Dette er bra, men jeg er enig i et av argumentene som fremsettes i diskusjonsfeltet i tilknytning til artikkelen om at dette implisitt betyr at i3 selger dårligere enn BMW skulle ønske på andre markeder i Europa. Antall biler som produseres er det samme og bilene blir derfor omdirigert fra andre markeder. Dette er trolig Tyskland, Frankrike eller Nederland iom. dette er de elbilmarkedene som er mest utviklet etter Norge (Storbritania også, men der handler det om høyrestyrte biler). http://www.dinside.no/926634/leveringskrisen-avblaast Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hansh Skrevet Januar 24, 2014 Share Skrevet Januar 24, 2014 Tenkte det samme jeg og, men i følge BMW selv, og denne artikkelen http://www.tv2.no/underholdning/broom/bmw-i3-dobler-antallet-elbiler-4179336.html er det snakk om økt produksjon for å møte etterspørselen. Hadde vært interessant å se tall på dette fra BMW. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Januar 24, 2014 Share Skrevet Januar 24, 2014 Ja... det vil jeg se dokumentasjon på før jeg tror det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thundercoil Skrevet Januar 28, 2014 Share Skrevet Januar 28, 2014 http://www.dagbladet.no/2014/01/28/tema/bil/motor/autofil/aller/31516083/ "Folkefavoritten" Postet i bmw nevnt i media-tråden først. Glemte at vi hadde egen i3 tråd. S. Gunstad reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Januar 31, 2014 Share Skrevet Januar 31, 2014 Harald Krüger, styremedlem i BMW AG og ansvarlig for bilproduksjon, forteller til Reuter at nye modeller i i-serien er satt på vent inntil BMW har fått en bedre oversikt over fremtidig etterspørsel. Dette betyr trolig at i3 ikke selger så godt som BMW hadde håpet på. http://wot.motortrend.com/1401_bmw_will_gauge_demand_before_planning_third_i_model.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Februar 5, 2014 Share Skrevet Februar 5, 2014 Herbert Diess, som også er et styremedlem i BMW AG, uttalte i forbindelse med North American International Auto Show i Detroit at BMW har kommet frem til at det ikke er nødvendig å bygge opp en infrastruktur med ladepunkter for elektriske biler. Altså totalt i motsetning til f.eks Tesla Motors som er svært aktive på den fronten og sogar tilbyr gratis strøm til deres kunder. Diess påpeker at iht. BMW´s undersøkelser kan opp tom. 95% av kjøreturene dekkes inn av kun en lading som typisk skjer ved hjemmet. BMW mener at de aller fleste vil kjøre korte turer til-fra jobben samt i nabolaget (skole, sfo, butikken etc.). Som en løsning for de siste 5% av kjøreturene mener BMW at deres "range extender" (en liten bensinmotor som genererer strøm) er en god nok løsning. Hmmm... jeg vet ikke om jeg er helt enig i denne konklusjonen og premissene for den. Jeg tror at BMW tar feil og at Tesla´s strategi er den rette for temmelig mange som har en elektrisk bil. På den annen side kan en bedre batteriteknologi underbygge BMW´s strategi. Det er verdt å merke seg at BMW´s uttalelser implisitt omfatter andre elektriske modeller enn i3. Ergo vil ikke en evt. i5 være et realistisk alternativ til hverken 3-serien eller 5-serien. Dette åpner for ganske mange spørsmål vedr. hvordan BMW ser for seg fremtiden for elektriske biler. http://cleantechnica.com/2014/02/05/bmw-executive-says-evs-rarely-need-public-charging/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet Februar 5, 2014 Share Skrevet Februar 5, 2014 Jeg skjønner godt hva han mener, selv Tesla egner seg dårlig på autobahn, rekkevidden blir for kort og ladingen for lang. Jeg vet man kan bytte batterier i en fei, men det er ikke så aktuelt da man ikke kan gjøre dette hvor som helst. Jeg mener også at det blir feil at alle bilmerker bygger sine egne "bensinstasjoner" slik som Tesla. Det er mye bedre at alle lader på felles stasjoner. Det er imidlertid synd for oss her i landet at BMW ikke kommer med en skikkelig el-bil, det ser heller ikke ut som at andre merker enn Tesla satser på lang rekkevidde før batteriteknologien har utviklet seg mer. Får håpe det dukker opp noe spennende før Leaf'en er utslitt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Februar 5, 2014 Share Skrevet Februar 5, 2014 Harald Krüger, styremedlem i BMW AG og ansvarlig for bilproduksjon, forteller til Reuter at nye modeller i i-serien er satt på vent inntil BMW har fått en bedre oversikt over fremtidig etterspørsel. Dette betyr trolig at i3 ikke selger så godt som BMW hadde håpet på. http://wot.motortrend.com/1401_bmw_will_gauge_demand_before_planning_third_i_model.html Gode nyheter spør du meg, så kan kanskje BMW dreie fokuset over på andre områder som jeg vil påstå er mer riktig med tanke på den økende konkurransen fra Mercedes og Audi. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet Februar 6, 2014 Share Skrevet Februar 6, 2014 Jeg tviler på om de lar i-satsingen gå ut over de vanlige bilene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ZhilleN Skrevet Februar 6, 2014 Share Skrevet Februar 6, 2014 Jeg er ikke så begeistret for programlederen/journalisten, men dette er allikevel en interessant presentasjon av i3. Artige bilder fra London også inkl. det nye landemerket The Shard som er 310 meter høyt... Syntes det blir for mye fokus på front og sjåfør, burde kanskje filmet litt innvendig, sett litt på plassen bakseter osv. Dårlig presentasjon av bilen! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet Februar 6, 2014 Share Skrevet Februar 6, 2014 Jeg går ut fra at i3 har en bedre løsning for bruk av parkeringslys enn Tesla ? Kan det være lovlig ? http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12227.0.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gustav C. Skrevet Februar 6, 2014 Share Skrevet Februar 6, 2014 Viss BMW bare utvikler sine elbiler for å være en god nummer 2 bil, så begynner jeg å lure. Det er ikke bærekraftig når Tesla allerede har utviklet en bil som fungerer som hovedbil. Tesla er mye dyrere osv, men en rekkevidde forlenger er et dårlig kompromiss. Premium hybrider har Lexus allerede levert i lang tid så dette er ingen stor nyhet. Jeg ble svært begeistret når jeg fikk vite at i3 skulle konstrueres (delvis kanskje) av karbonfiber, men føler at BMW mangler et solid rekkevidde-ess oppi ermet.. Ettersom Audi utvikler en Q8, en stor elektrisk SUV, så burde vell streng talt BMW satse mer! Eller bare kjøpe opp Tesla.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Februar 6, 2014 Share Skrevet Februar 6, 2014 Det positive med I3 i relasjon til BMW sin øvrige modellportefølje er at BMW tilegner seg kunnskap om bruk og produksjon av karbonfiber som vitale karosserideler, dette kommer til syne alt i nyeste M3/M4. Enda mer tydlig skal det bli i kommende 7-serie så dette har positive ringvirkninger til de øvrige modellene. MEN man kommer ikke unna at BMW mangler en konkurrent til CL, R8/SLS og GL. I ett marked hvor luksus er etterspurt som aldri før takket være nye markeder i Øst så er dette modeller BMW burde ha på plass for å møte konkurransen fra Audi og Mercedes, da synes jeg det er unødvendig at BMW tuller bort tid, ressurser og penger på EL biler som hverken er fremtiden eller som er mest etterspurt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivrig86 Skrevet Februar 6, 2014 Share Skrevet Februar 6, 2014 Kun et ord å si om denne... STYGG!!!!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gustav C. Skrevet Februar 6, 2014 Share Skrevet Februar 6, 2014 MEN man kommer ikke unna at BMW mangler en konkurrent til CL, R8/SLS og GL. I ett marked hvor luksus er etterspurt som aldri før takket være nye markeder i Øst så er dette modeller BMW burde ha på plass for å møte konkurransen fra Audi og Mercedes, da synes jeg det er unødvendig at BMW tuller bort tid, ressurser og penger på EL biler som hverken er fremtiden eller som er mest etterspurt. Beklager offtopic og kverulering her, men 6-serie, M6 og i8 dekker veldig bra for CL og SLS synes jeg i hverfall. Delvis også R8, men R8 med V10 blir superbil aktig og jeg skal si meg enig med at BMW mangler en bil med sikkelig drømme/plakat-faktor som M1 eller M8 prototypen. Hadde sikkert hjulpet imagebygging og vist røkla hvor skapet skal stå, men skjer sikkert ikke. i8 var liksom det store her har jeg fått inntrykk av.. GL er egentlig en seriøs offroader, så at BMW skal gå inn i et nytt modellmarked der biler som Landcruiser, Rang Rover + Sport, osv har vært etablert lenge, kun for å selge til folk som skal bare kjører på asfalt uansett, ser jeg ikke helt poenget med. Viss du mente mer som Audi Q7, altså bare en enda større luksus SUV for folk med mætta kidz, enorm pondus/kropp eller med personlige mangler så er jeg med. Nye X5 er ikke en liten bil og den har muligheter for 7 seter, men har lest rykter ang. en X7. Så her kan det være lys i enden av tunnelen! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå