Haukefer Skrevet Juli 11, 2013 Share Skrevet Juli 11, 2013 Nei er vell ikke akuratt imponerende, tenkte bare iforhold til kjexx jeg Sent from my iPad using Tapatalk HD Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sorzy Skrevet Juli 11, 2013 Share Skrevet Juli 11, 2013 Er dette samme motor som sitter i F30 328i? Isåfall skjønner jeg ikke hva de prater om hvis de sammenligner denne med lyden fra en diesel. Med panseret oppe kan man høre litt tikking, men ikke i nærheten av diesel-klakking imo. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werther Skrevet Juli 11, 2013 Share Skrevet Juli 11, 2013 Etter hva jeg har lest litt om på utenlandske forum (For det meste amerikanske, 528I er svært populær der borte) så mener folk det kun er minimal forskjell på 2 literen og 3 literen når det kommer til forbruk. På papiret er forskjellene større da 2 literen er oppgitt til 0,65 liter per mil blandet, 5,3 på langkjøring og 8,6 på bykjøring. 3 literen har oppgitt 0,76 liter per mil på blandet, 10,4 i byen og 0,6 på langkjøringa. Også må vi ikke glemme at norsk blandet kjøring er som regel noe helt annet enn f eks Tysk blandet kjøring, her er det helt andre forhold Jeg selv har kikket litt på 528I i 3 liters versjon, men spranget opptil 535I er meget lite når det kommer til pris og forbruk. N52B30 (528I) er en herlig motor etter god gammal BMW tradisjon, stor selvpustende sekser Denne og N53 er dessverre de siste ordentlige gode gamle BMW sekserne som nå er borte, nå er det downsizing og turboer som gjelder Tyske AMS hadde en stor artikkel for et par mnd siden om downsizing, og sammenlignet F10 528i og 530i. 530i med sin rekkesekser hadde et lavere forbruk totalt sett - den brukte bittelitt mer på bykjøring, men var mer sparsom enn fireren på blandet og langkjøring/motorvei. Så jeg hadde helt klart valgt 530i - like økonomisk med en mye bedre lyd. Moderne turbo-motorer har ofte et ganske høy bensinforbruk - de oppgitte tallene fra produsentene stemmer dessverre ALDRI (pga det store stygge EU-trollet). Det er samme motor som F30, ja. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Juli 11, 2013 Share Skrevet Juli 11, 2013 Tyske AMS hadde en stor artikkel for et par mnd siden om downsizing, og sammenlignet F10 528i og 530i. 530i med sin rekkesekser hadde et lavere forbruk totalt sett - den brukte bittelitt mer på bykjøring, men var mer sparsom enn fireren på blandet og langkjøring/motorvei. Så jeg hadde helt klart valgt 530i - like økonomisk med en mye bedre lyd. Moderne turbo-motorer har ofte et ganske høy bensinforbruk - de oppgitte tallene fra produsentene stemmer dessverre ALDRI (pga det store stygge EU-trollet). Ja det er akkurat det jeg mener, om 328I/528I med firer er aldri så imponerende på papiret så er sannheten en helt annen. Vurderte selv F30 328I sterkt for ett års tid siden men den falt helt igjennom hos meg, lyden først og fremst var en STOR skuffelse og jeg synes ikke forbruket var der jeg hadde forventet det når BMW har offeret sekseren for det I en såpass dyr BMW så bør lyden også være på plass synes jeg da, da blir det feil med samme lyd som i en Toyota... Ellers så kan jeg ikke få rost Mercedes nok når det gjelder dems 3,5 liters V6er som de blandt annet har i C350, dette er en helt nyutviklet selvpustende motor som elegant matcher 328I på forbruk og utslipp. Så BMW sin unnskyldning med at de fjerner sekseren for miljøet sin skyld er pissprat, når Mercedes kan få det til så kan jaggu BMW også Dette er noe av det som skuffer meg mest som BMW entusiast Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet Juli 12, 2013 Share Skrevet Juli 12, 2013 Tyske AMS hadde en stor artikkel for et par mnd siden om downsizing, og sammenlignet F10 528i og 530i. 530i med sin rekkesekser hadde et lavere forbruk totalt sett - den brukte bittelitt mer på bykjøring, men var mer sparsom enn fireren på blandet og langkjøring/motorvei. Så jeg hadde helt klart valgt 530i - like økonomisk med en mye bedre lyd. Moderne turbo-motorer har ofte et ganske høy bensinforbruk - de oppgitte tallene fra produsentene stemmer dessverre ALDRI (pga det store stygge EU-trollet). Ja det er akkurat det jeg mener, om 328I/528I med firer er aldri så imponerende på papiret så er sannheten en helt annen. Vurderte selv F30 328I sterkt for ett års tid siden men den falt helt igjennom hos meg, lyden først og fremst var en STOR skuffelse og jeg synes ikke forbruket var der jeg hadde forventet det når BMW har offeret sekseren for det I en såpass dyr BMW så bør lyden også være på plass synes jeg da, da blipr det feil med samme lyd som i en Toyota... Ellers så kan jeg ikke få rost Mercedes nok når det gjelder dems 3,5 liters V6er som de blandt annet har i C350, dette er en helt nyutviklet selvpustende motor som elegant matcher 328I på forbruk og utslipp. Så BMW sin unnskyldning med at de fjerner sekseren for miljøet sin skyld er pissprat, når Mercedes kan få det til så kan jaggu BMW også Dette er noe av det som skuffer meg mest som BMW entusiast Du kan det med å overdrive værtfall Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Juli 12, 2013 Share Skrevet Juli 12, 2013 Du kan det med å overdrive værtfall Da må du gjerne fortelle hva jeg overdriver, i stede for å kun komme med småspydige kommentarer slik du alltid gjør Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
*MrB* Skrevet Juli 12, 2013 Share Skrevet Juli 12, 2013 Når jeg klarte å kjøre Bergen-Trondheim på 0,69ltr/mil med 3-liters bensinsekser (E92 325i), så bør ikke en 2,5-liters dieselsekser bruke noe mer, selv om bilen er tyngre. Da er det noe galt med enten bil eller kjørestil. Jeg kjørte samme distansen for en tid tilbake med en E87 120da. Den brukte 0,55ltr/mil. Hva de nye firerne bruker i praksis vet jeg ikke, men da Vi Menn prøvekjørte F30 320i mot d, så var ikke i langt unna det som var lovet. Ellers gir bensinmotorer med direke innsprøytning mer rakling på tomgang. Sånn er min N53 sekser og. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet Juli 12, 2013 Share Skrevet Juli 12, 2013 Da må du gjerne fortelle hva jeg overdriver, i stede for å kun komme med småspydige kommentarer slik du alltid gjør Det var en humoristisk spøk Men du går som ellers alltid i forsvarsposisjon, og deretter personangrep. Du burde seriøst oppsøke fastlegen din angående problemene dine. For det første høres ikke x28i motoren ut som en Toyota. For det andre er det slik, at alle motorene testes i den samme EU syklusen, i motsetning til i stereoverden. Derfor ER forbrukstallene sammenlignbare. Nevnte Mercedes motor gjør det endel dårligere hva forbruk angår en x28i motoren. Både hva forbruk og CO2 utslipp angår, og disse henger sammen. Forbruket vil variere i større grad fra fører til fører, og derfor vil slike sammenligningstester få veldig stor feilmargin. Og derfor kan man ikke stole blindt på en test, selv om man personlig liker utfallet. i disse eu syklus testene kjøres motorene likt, på like vilkår. Som igjen gir sammenlignbare resultater. Jeg har lest litt på utenlandske forum der mange reagerer på mye klakking i motoren, nesten som en litt stille diesel. Jeg har dessverre ikke hatt anledning til å høre selv, men er det veldig ille? Har noen kjørt den så hadde det vært interessant å få en beskrivelse av både dette og hvordan bilen er ellers, og enda bedre om noen eier en.Jeg er imponert over prestasjonene til denne motoren, den bruker bare 6,3 sek.på å få en femmer med aut. opp i 100 km/t og har 350 NM fra 1250 rpm. Forbruket som er oppgitt er jo som for en småbil, det ville også vært interessant å vite hvor langt virkelig forbruk er fra det som er oppgitt ved voksen fin kjøring. Angående kakling, så er det dysene man hører. Dvs at jeg er ikke sikker på at de lager så mye mer lyd en før, men resten av bilen er jo veldig stille. Disse kom vell i første omgang på N43B20 motoren. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
skiern Skrevet Juli 12, 2013 Share Skrevet Juli 12, 2013 N52B25 er dessverre ikke i nærheten av å ha en like fin og kultivert motorgange på tomgang som de gamle M52/M54. Den høres ikke fullt så ille ut som en diesel på tomgang, men mer som en 4 syl. bensin. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet Juli 12, 2013 Forfatter Share Skrevet Juli 12, 2013 Tyske AMS hadde en stor artikkel for et par mnd siden om downsizing, og sammenlignet F10 528i og 530i. 530i med sin rekkesekser hadde et lavere forbruk totalt sett - den brukte bittelitt mer på bykjøring, men var mer sparsom enn fireren på blandet og langkjøring/motorvei. Så jeg hadde helt klart valgt 530i - like økonomisk med en mye bedre lyd. Moderne turbo-motorer har ofte et ganske høy bensinforbruk - de oppgitte tallene fra produsentene stemmer dessverre ALDRI (pga det store stygge EU-trollet). Ja det er akkurat det jeg mener, om 328I/528I med firer er aldri så imponerende på papiret så er sannheten en helt annen. Vurderte selv F30 328I sterkt for ett års tid siden men den falt helt igjennom hos meg, lyden først og fremst var en STOR skuffelse og jeg synes ikke forbruket var der jeg hadde forventet det når BMW har offeret sekseren for det I en såpass dyr BMW så bør lyden også være på plass synes jeg da, da blir det feil med samme lyd som i en Toyota... Ellers så kan jeg ikke få rost Mercedes nok når det gjelder dems 3,5 liters V6er som de blandt annet har i C350, dette er en helt nyutviklet selvpustende motor som elegant matcher 328I på forbruk og utslipp. Så BMW sin unnskyldning med at de fjerner sekseren for miljøet sin skyld er pissprat, når Mercedes kan få det til så kan jaggu BMW også Dette er noe av det som skuffer meg mest som BMW entusiast En selvpustende motor kan ikke vise til samme imponerende flate dreiemomentkurve, det er vel også en av grunnene til at BMW har valgt å bygge motorene slik (dessverre). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Juli 12, 2013 Share Skrevet Juli 12, 2013 Da må du gjerne fortelle hva jeg overdriver, i stede for å kun komme med småspydige kommentarer slik du alltid gjør Det var en humoristisk spøk Men du går som ellers alltid i forsvarsposisjon, og deretter personangrep. Du burde seriøst oppsøke fastlegen din angående problemene dine. For det første høres ikke x28i motoren ut som en Toyota. For det andre er det slik, at alle motorene testes i den samme EU syklusen, i motsetning til i stereoverden. Derfor ER forbrukstallene sammenlignbare. Nevnte Mercedes motor gjør det endel dårligere hva forbruk angår en x28i motoren. Både hva forbruk og CO2 utslipp angår, og disse henger sammen. Forbruket vil variere i større grad fra fører til fører, og derfor vil slike sammenligningstester få veldig stor feilmargin. Og derfor kan man ikke stole blindt på en test, selv om man personlig liker utfallet. Tullete form for irioni du har! Hva med om du kunne lære deg litt folkeskikk og heller legge av deg den offensive tonen du til stadighet fører her inne Mercedes C350 med sin V6er på 3498 ccm og 306 hester (370 nm) gjør 0-100 på 6 sekunder blank og slipper ut 159 g CO2 per km. Den forbruker 0,63 liter per mil på blandet, 0,51 på langkjøring og 0,87 i byen. Dette altså en seksylindret bensin sugemotor! 328I med sin rekkefirer på 1995 ccm og 245 hester (350 nm) gjør 0-100 på 5,9 sekunder og slipper ut 149 g CO2 per km. Den forbruker 0,63 l per mil på blandet, 0,52 på langkjøring og 0,85 i byen. Dette er nesten identiske ytelse og forbrukstall som Meredesen, ennå den har langt flere hester, to fler sylindre, større slagvolum, over 100 kilo mer og uten turbo. Det er ikke ofte jeg gir creed til Mercedes men her bøyer jeg meg i støvet 328I er selvsagt en imponerende bil når det kommer til ytelser og kjøreoppleve, F30 er også en vesentlig bedre bil en W204 når alt kommer til alt. Men denne Mercedes motoren her understreker mitt poeng at lavt forbruk og lite utslipp ikke behøver å gå på bekostning av seksylindre tradisjonelle motorer. BMW er her opptatt av å "vise" at de tar grep ved å fase ut sekserene, Mercedes viser at dette ikke er nødvendig Jeg har ikke noe imot turbomotorer, men tenkt om BMW kunne utviklet en 2 liters turbosekser Jeg er veldig konservativ som BMW entusiast, men det er ikke til å stikke under en stol at BMW har tapt litt på å fase ut motorene. Særlig i USA har de fått hard medfart for dette, der er de vant til store motorer med seks eller åtte sylindre og på ett premiummerke som BMW så tar de dette som en selvfølge. BMW er ikke like folkelig i USA som her hjemme og Amerikanerene er meget kresene bilkunder i dette segmentet, derfor har dem fått svekket sin troverdighet på det amerikanske markedet. Iallfall om vi skal tro siste den siste undersøkelsen fra innflytelsesrike J.D Powers hvor BMW har falt mange plasser det siste året....dessverre Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ahj Skrevet Juli 12, 2013 Share Skrevet Juli 12, 2013 Sikkert 1 liter på mila. Det har min 525d. Umulig å komme under om man ikke kjører på autobahn hver dag..Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2 F10 525d med 3l sekser bruker 0.7 på mila på autobahn. Da med hastigheter over det norske hastigheter. OslotTrondheim går på 0.4-0.5. Så tror nok du har en veldig tung høyre fot. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet Juli 12, 2013 Forfatter Share Skrevet Juli 12, 2013 Da må du gjerne fortelle hva jeg overdriver, i stede for å kun komme med småspydige kommentarer slik du alltid gjør Det var en humoristisk spøk Men du går som ellers alltid i forsvarsposisjon, og deretter personangrep. Du burde seriøst oppsøke fastlegen din angående problemene dine. For det første høres ikke x28i motoren ut som en Toyota. For det andre er det slik, at alle motorene testes i den samme EU syklusen, i motsetning til i stereoverden. Derfor ER forbrukstallene sammenlignbare. Nevnte Mercedes motor gjør det endel dårligere hva forbruk angår en x28i motoren. Både hva forbruk og CO2 utslipp angår, og disse henger sammen. Forbruket vil variere i større grad fra fører til fører, og derfor vil slike sammenligningstester få veldig stor feilmargin. Og derfor kan man ikke stole blindt på en test, selv om man personlig liker utfallet. Tullete form for irioni du har! Hva med om du kunne lære deg litt folkeskikk og heller legge av deg den offensive tonen du til stadighet fører her inne Mercedes C350 med sin V6er på 3498 ccm og 306 hester (370 nm) gjør 0-100 på 6 sekunder blank og slipper ut 159 g CO2 per km. Den forbruker 0,63 liter per mil på blandet, 0,51 på langkjøring og 0,87 i byen. Dette altså en seksylindret bensin sugemotor! 328I med sin rekkefirer på 1995 ccm og 245 hester (350 nm) gjør 0-100 på 5,9 sekunder og slipper ut 149 g CO2 per km. Den forbruker 0,63 l per mil på blandet, 0,52 på langkjøring og 0,85 i byen. Dette er nesten identiske ytelse og forbrukstall som Meredesen, ennå den har langt flere hester, to fler sylindre, større slagvolum, over 100 kilo mer og uten turbo. Det er ikke ofte jeg gir creed til Mercedes men her bøyer jeg meg i støvet 328I er selvsagt en imponerende bil når det kommer til ytelser og kjøreoppleve, F30 er også en vesentlig bedre bil en W204 når alt kommer til alt. Men denne Mercedes motoren her understreker mitt poeng at lavt forbruk og lite utslipp ikke behøver å gå på bekostning av seksylindre tradisjonelle motorer. BMW er her opptatt av å "vise" at de tar grep ved å fase ut sekserene, Mercedes viser at dette ikke er nødvendig Jeg har ikke noe imot turbomotorer, men tenkt om BMW kunne utviklet en 2 liters turbosekser Jeg er veldig konservativ som BMW entusiast, men det er ikke til å stikke under en stol at BMW har tapt litt på å fase ut motorene. Særlig i USA har de fått hard medfart for dette, der er de vant til store motorer med seks eller åtte sylindre og på ett premiummerke som BMW så tar de dette som en selvfølge. BMW er ikke like folkelig i USA som her hjemme og Amerikanerene er meget kresene bilkunder i dette segmentet, derfor har dem fått svekket sin troverdighet på det amerikanske markedet. Iallfall om vi skal tro siste den siste undersøkelsen fra innflytelsesrike J.D Powers hvor BMW har falt mange plasser det siste året....dessverre Det kan jo hende at oppgitt forbruk på Mercen er enda mer på jordet enn BMW sitt... Men jeg ser heller ikke noen grunn til det BMW driver med så lenge det er så lite å hente, og som eier kan man jo være så uheldig at en turbo ryker, og da har man i alle fall ikke gjort noen økonomisk genistrek på å kjøpe fireren. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Juli 13, 2013 Share Skrevet Juli 13, 2013 Når dere snakker om forbruk over her, dette er mine målinger på blandet kjøring de siste ukene. Har nok gått mer mot bykjøring enn landeveiskjøring. Nullstillte tripptellern ved full tank og har nå kjørt rett over 800 km med 0,74 l per mil snitt, har ennå mer å kjøre på. Ikke så galt for en bil med 265 hester og tre liters motor synes jeg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå