John Kr Skrevet August 25, 2013 Skrevet August 25, 2013 Vask av saltet etter en kjøretur så slipper dere dette problemet, det er ingen andre stoffer som sliter mer en salt, spesielt veisalt. Kvaliteten på stålet har mye å si, billige skiver er ensbetydning til dårlig stålkvalitet, dvs de ruster. At du har behov for å råkjøre med kraftige oppbremsninger er bare tull, de ruster jo ikke mindre av den grunn. Vask regelmessig... Ser at noen har reagert på mitt innlegg... Jeg er enig i de aller fleste innlegg i denne tråden, ser at jeg uttalte meg kanskje noe klønete, men det jeg mente var at man bør vaske godt i "salt" perioden om vinteren. Ekspertene sier jo at bremsene varer normalt i 2 år dersom man kjører mye i salt, da mente jeg at det må jo være bedre å vaske regelmessig. Nå kjører ikke jeg i saltlake og mine bremser ser like blanke ut som nye og jeg vasker svært ofte og setter bilen direkte inn i garasjen. Jeg har også en ny Peugeot (2011 modell), var nettopp på service, begge bakbremsene var rustet fast, bilen har kun kjørt 6000km, de lurte på hvordan jeg kjørte...
Alpejohn Skrevet August 25, 2013 Skrevet August 25, 2013 Aldri vært plaget med rust på anleggsflaten! Da kan du ikke bruke bilen mye. Da jeg kjøpte bilen min for 3,5 år siden, tenkte jeg at jeg måtte bytte skiver osv. fordi dem var litt rusta. Men dem funka fint helt til i sommer, da ble det litt kast i dem, og dem var rusta en del rundt. Nå skal det sies at jeg vasker bilen ganske ofte, og spyler godt både bremser og hjulhus osv. Har heller aldri vært plaget med rust på andre biler. Og det saltes ganske bra her på Sunnmøre.
S. Gunstad Skrevet Januar 21, 2015 Skrevet Januar 21, 2015 Skjønner at jeg må begynne å bremse mere.Går det an å pusse med noe slangs form for vinkelsliper/pussepapir?
E.C. Skrevet Januar 21, 2015 Skrevet Januar 21, 2015 Risikerer nok en skeiv bremseskive om du drar fram vinkelsliperen. Skal holde mer enn nok å bremse hardt et par ganger i løpet av kjøreturen, rusten på overflaten er sprø og løs.
Otis Skrevet Januar 21, 2015 Skrevet Januar 21, 2015 På generell basis er det små biler som sliter med rust på skiver, og da bak. Pga lett bil og for store skiver/svak bremsing. Min nåværende bil har originale skiver bak med 101kkm på seg. Ingen rust der, forutenom på "toppen" rundt skiva.
Sammyen Skrevet Januar 21, 2015 Skrevet Januar 21, 2015 (endret) Eg har aldri hatt problem med rust på skiva men så har eg ein ganske aktiv kjørestil og er ute opptil fleire ganger daglig.Har samme tingen som Otis over har. Det er ein typisk "kant" som ligger ytterst på skiven som ein ring. Pleier å slå det forsiktig av/ koste vekk med stålbørste da dette flasser av hos meg Endret Januar 21, 2015 av Sammyen
Reef89 Skrevet Januar 21, 2015 Skrevet Januar 21, 2015 Har aldri hatt rust noen plass på skivene mine på noen av bilene. Grunnen til ingen rust på selve bremseflaten er jo fordi bilen brukes ofte. Grunnen til ingen rust rundt skiven "toppen" (som Otis nevnte) er fordi mine skiver og calippere blir vasket, pusset og malt hvert eneste år når det er tid for å legge om til sommerhjul igjen. Alt får en behandling og calippere som er snart er 11år ser like ny ut som en F10. Calipperene blir så klart malt grå/sølv og skivene samt bremseskjold blir malt sort.
Sammyen Skrevet Januar 21, 2015 Skrevet Januar 21, 2015 (endret) Det var ikkje dumt med ein overhaling på bremsesystemet kvart år, kanskje det er noke eg og skulle ha gjort!Ka lakk som funker best på calipperene, skivene og skjoldet då? Tenker det er jo ein del støv og varme i området så må vel være "røff" lakk (Var du i Knarvik før i veka? Såg ein mistenkelig lik E60 ) Endret Januar 21, 2015 av Sammyen
Reef89 Skrevet Januar 21, 2015 Skrevet Januar 21, 2015 (endret) Det var ikkje dumt med ein overhaling på bremsesystemet kvart år, kanskje det er noke eg og skulle ha gjort! Ka lakk som funker best på calipperene, skivene og skjoldet då? Tenker det er jo ein del støv og varme i området så må vel være "røff" lakk (Var du i Knarvik før i veka? Såg ein mistenkelig lik E60 ) På calipperene så bruker jeg vanlig calipper lakk fra biltema sånn liten boks og en passe liten pensel. Itillegg så er denmalingen litt blank så om sommeren da solen skinner på siden i mine åpne felger så ser det ufattelig bra og nytt ut de små detaljene som gjør seg vetu. På bremseskjold bruker jeg vanlig sort varmelakk, biltema det også. Nei dårlig med det, sjeldent jeg er der ute. Endret Januar 21, 2015 av Reef89
Morty999 Skrevet Januar 22, 2015 Skrevet Januar 22, 2015 flapdisken på skivene gjør dem ikke skeive, har gjort dette på flere biler je ghar kjøpt som har stått masse og dem blir helt knall med nye klosser og bli brukt litt igjen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå