Gå til innhold

Slutt på 98 oktan ved flere Statoil stasjoner......??IDIOTER


Erikyog
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 111
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Dette er ikke bra :? Er jo alltid de som vil kjøre på 98, meg inkludert. Min gamle 520 med automat og aircondition aktivert trenger all den effekt den kan få for å flytte bilen brukbart fremover :P

Nei 98 må beholdes!

Jeg lurer igrunn litt på hvorfor du kaster bort penger på 98 oktan til bilen din. Kompresjonsforholdet til din motor er vel innafor 95 Oktan med svært god margin?

En annen ting er at det neppe stoppes salg av 98 Oktan dersom etterspørselen er god nok. Jeg kan aldri tenke meg at de vil slutte å selge 98 Oktan andre steder enn der hvor dette ikke er lønnsomt/økonomisk forsvarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i Danmark selger bensinstasjonen kun 95 og 92 oktan bensin og slik har det vært i over 10 år. Jeg husker at min tidligere 1989 Mercedes-Benz W201 190E 2,3 uten problemer kunne kjøre på blyfri 95 oktan bensin (som var det helt nye den gangen) og den var nok ganske sikkert ikke alene om dette. Moderne bensinmotorer trenger ikke 98 oktan bensin for å kjøre uten tenningsbank. De omstiller seg automatisk til 95 oktan og kjører like fint... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer igrunn litt på hvorfor du kaster bort penger på 98 oktan til bilen din. Kompresjonsforholdet til din motor er vel innafor 95 Oktan med svært god margin?

Fordi både Automat og klima stjeler såpass mye hester av den ellers så motorsvake M50B20 motoren at der er få hester igjen til å drive selve bilen, er iallfall sånn det føles :P Med 98 på tanken så føler jeg bilen har litt ekstra å gå på samt at jeg bruker merkbart mindre bensin. På toppen av dette igjen så har jeg firmakort og betaler ikke ei krone i bensin selv på denne bilen :wink:

Derfor fyller jeg 98 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne filmen sier det meste egentlig

Ah :)

Mao. burde man kort sagt ha 200hk + for at det skal bli verdt å fylle 98? :)

Nei... det er en for enkel konklusjon. Jeg tror f.eks ikke at en 10 år gammel E46 330i med 231 HK vinner mye med 98 oktan bensin fremfor 95 oktan. Motoren må være bygget for å kunne yte ekstra med 98 oktan bensin. Det er mulig at S-motorene og f.eks Alpina´s tilsvarende motorvarianter kan ha en liten ekstra fordel med 98 oktan, men ikke de alminnelige motorene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne filmen sier det meste egentlig

Ah :)

Mao. burde man kort sagt ha 200hk + for at det skal bli verdt å fylle 98? :)

Nei... det er en for enkel konklusjon. Jeg tror f.eks ikke at en 10 år gammel E46 330i med 231 HK vinner mye med 98 oktan bensin fremfor 95 oktan. Motoren må være bygget for å kunne yte ekstra med 98 oktan bensin. Det er mulig at S-motorene og f.eks Alpina´s tilsvarende motorvarianter kan ha en liten ekstra fordel med 98 oktan, men ikke de alminnelige motorene.

Oja :) Takk for godt svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i bunn og grunn motorens kompresjon som bestemmer dette(mulig også noe mer). Ikke alltid motorytelsen som er en avgjørende faktor her. Amerikanske biler ble jo bygget lavkomp for å kunne kjøre på lavere oktan.

Oktantallet sier noe om hvor mye trykk(ved komprimering/redusering av volum i sylinderne) bensinen kan utsettes for før selvantenning oppstår. Ved kjøring med for lavt oktantall oppstår som oftest noe som kalles for tenningsbank.

Mercedeser fra slutten av 80-tallet, bla. 124 kan justeres med en bryter under panseret om den skal gå på 95 eller Super(98-ish). Om denne bryteren gjør noe med tenninga eller innsprøytning vites ikke fra min side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...