Kjell Z3 Skrevet August 28, 2013 Share Skrevet August 28, 2013 Dette er heller ikke et rasjonelt argument vis a vis en sportsbil/sportslighet. Porsche hadde biler som var 1-2 sekunder hurtigere 0-100 Km/t enn dette 15-20 år tidligere. Som Hagenisse er inne på tidligere i diskusjonen må ikke sportsbiler forveksles med spesielt hurtige biler isolert sett. Sportsbiler er et konsept... relativt små, lette, to dører, gjerne kun to seter (alternativt 2+2) og de er ikke minst designet for maksimal "fahrfreude" (kjøreglede)... som igjen ikke må forveksles med med akselerasjonsverdier eller motorkraft generelt. M5 idag er ingen sportsbil, men derimot en sportslig bil (forskjellen blir mer og mer distinkt). Tilsvarende også med E60 M5, E39 M5 og E34 M5. E28 M5 kan under tvil argumenteres for å være en sportsbil med dagens briller... dog ikke på 80-tallet. Den var for tung, stor og ikke minst hadde et for høyt tyngdepunkt i forhold til f.eks Porsche 911/944, Lotus Esprit etc... Men jeg har da ikke hevdet at den har sportsbil ytelser eller kan sammenliknes med en sportsbil, for det kan den ikke Tror du misforsto meg litt der, jeg svarte kun Kjell Z3 på at tross sin høye vekt så er det fortsatt en bil som flytter brukbart på seg Ikke noe annet enn dette mente jeg.. Når jeg påpekte vekten til M5 tenkte jeg ikke på hvor rask den er i aks eller toppfart, vekt i den forbindelse er ikke noe problem fordi man da bare kompenserer med monstermotor. Man kan jo fint trimme en gammel Chevrolet Caprice stv. til å bli like rask eller raskere rett frem. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomaz Skrevet August 28, 2013 Share Skrevet August 28, 2013 Chevrolet Caprice er ihvertfall fullblods sportsbil ! Det kan vi vel alle være enige om ! Sent from space using Tapatalk - Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PenguiN- Skrevet August 28, 2013 Share Skrevet August 28, 2013 Jeg ser at jeg har valgt feil ord å bruke i denne diskusjonen. Det er ordet sportslighet jeg skulle frem til da det ble bemerket at en A8 ikke kunne oppleves sportslig i noen disipliner. S klasse, 7 serie og s klasse er selvsagt ingen sportsbiler, men toppmodellene med store motorer kan tilby sportslig kjøring uten at det virker unormalt eller utilpass for bilen. Kombiner det med det faktum at bilen er komfortabel, voksen og veldig "luksuriøs"så er det for meg, ikke vanskelig å forstå hvorfor jeg synes A8 får prikken over i'en sammenliknet med e46 m3 og e39 m5 f.eks. Fredrik90: s8 har såvidt meg bekjent ingen store forskjeller i oppbygningen om en ser bort ifra understellet(luftfjæringen) og innfestningen på understellet. Ettersom min har dette originalt så skal det ikke være store forskjeller her...Men mulig jeg ikke har gjort god nok research(fredrik?) A8L med 4.2 V8 biturbo diesel på 2,1 tonn gjør 0-100 på 5,5sekunder som original bil og hvis en ikke lar seg imponere av slike tall på en såpass tung bil så er det åpenbart kun for å være kranglete. En forstår vel også at Audi ikke ga toppmodellen sin sløve kjøreegenskaper med ett slikt maskineri å jobbe utifra. Hele poenget med store såkallte luksussedaner er at skal være kompromissløs. Nå skal jeg skrive en setning flere andre burde lære seg: ettersom jeg ikke har kjørt 7 serie eller s klasse kan jeg ikke uttale meg om hvordan de er sammenliknet med bilen jeg prater om. Nevner også for ordens skyld at min M5 var en fullverdig originalt sammenskrudd M5 minst like god m5 som de andre på markedet som bare hadde 1 chassis nummer. Forskjellen var at min var langt billigere ved import og kjøp. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet August 29, 2013 Share Skrevet August 29, 2013 Jeg mener antall seter blir helt toskete, pga bilen kan være helt lik å kjøre, selv om den har 2 seter ekstra. Du kan få samme kjøreopplevelsen, selv om bilen har 4\5 seter. Normalt er dette ikke helt korrekt fordi en ekstra seterad med fullverdige seter (altså tilpasset voksne mennesker med en gjennomsnitlig høyde) krever ekstra akselavstand og dette påvirker hvor kjøredynamisk sportslig bilen er. Porsche 911 har en 2+2 løsning når det gjelder seter. Dette betyr at den har en ekstra seterad, men setene er ikke beregnet for voksne personer. 911 har med andre ord ikke 4 sitteplasser slik man normalt bruker begrepet og er derfor en fullverdig sportsbil. Porsche Panamera har derimot 4 sitteplasser (inkl. fire dører) og er derfor ingen sportsbil selv om modellen ellers tiltross for dens tyngde og størrelse er ganske sportslig. Porsche Boxster/Cayman har midtmotor og derfor kun to seter. Basert på denne layouten mener mange at disse modellene derfor mer lever opp til selve konseptet sportsbil enn 911. Akkurat dette aspektet er en pågående filosofisk diskusjon blandt entusiastene og ikke uten grunn. Flere hevder at Porsche helt bevisst holder effekten nede på spesielt Cayman av frykt for å ødelegge noe av imaget rundt 911. For mange er 911 selve essensen av hvordan en Porsche skal være og da hjelper det ikke at Cayman har fysikkens lover på sin side med en bedre naturlig balanse. Andre hevder at Porsche nettopp burde gi Cayman S motoren fra 911 Carrera S. (3,4 liter/325 HK vs. 3,8 liter/400 HK) og på den måten kunne tilby kundene en mer interessant sportsbil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet August 29, 2013 Share Skrevet August 29, 2013 Når jeg påpekte vekten til M5 tenkte jeg ikke på hvor rask den er i aks eller toppfart, vekt i den forbindelse er ikke noe problem fordi man da bare kompenserer med monstermotor. Man kan jo fint trimme en gammel Chevrolet Caprice stv. til å bli like rask eller raskere rett frem. Det er forsåvidt greit nok det, men motor i kombinasjon med dynamiske kjøreegenskaper har jo gjort M5 til markedets med velkjørende sedan i snart 30 år. Selvsagt ikke like rask rundt Nurburgring som en Lambogrihini Gallardo men på rettstrekkene henger M5en godt på de fleste sportsbiler Fredrik90: s8 har såvidt meg bekjent ingen store forskjeller i oppbygningen om en ser bort ifra understellet(luftfjæringen) og innfestningen på understellet. Ettersom min har dette originalt så skal det ikke være store forskjeller her...Men mulig jeg ikke har gjort god nok research(fredrik?) A8L med 4.2 V8 biturbo diesel på 2,1 tonn gjør 0-100 på 5,5sekunder som original bil og hvis en ikke lar seg imponere av slike tall på en såpass tung bil så er det åpenbart kun for å være kranglete. En forstår vel også at Audi ikke ga toppmodellen sin sløve kjøreegenskaper med ett slikt maskineri å jobbe utifra. Nevner også for ordens skyld at min M5 var en fullverdig originalt sammenskrudd M5 minst like god m5 som de andre på markedet som bare hadde 1 chassis nummer. Forskjellen var at min var langt billigere ved import og kjøp. Her er det på tide med en liten realitets sjekk. Det er på ingen måte galt at du er fornøyd og imponert over bilen din, med god grunn selvsagt men ikke la det påvirke dømmekraften din i en slik diskusjon som dette. Hvis vi ser litt på de offisielle talla til A8L 4,2 TDI, bilen veier 1995 kg som følge av utstrakt bruk av aluminium. S8en veier 100 kilo mindre og har 15 cm kortere akselavstand og såklart påvirker dette A8ens kjøredynamikk i negativ rettning i forhold til S8. A8L 4,2 TDI gjør 0-100 på 6,1 sekund originalt, til sammenlikning gjør E65 745d 0-100 på 6,4 sekunder og S450 CDI på 6,6 sekunder. Altså ett halvsekund til tross for at disse bilene veier 100-200 kilo mer enn A8en, toppmodellen til A8 som er W12 6,0 vet jeg ingenting om kjøreegenskapene men som du sier så har nok Audi finjustert dem litt M5en din diskuterte vi tidligere, den var registret som en 523I og da ikke en original bil. Enkelt og greit Dette er ikke for å være slem eller ekkel mot deg, men du valgt helt feil taktikk i diskusjonen med disse ordene: Også har du de med svære direktørbiler med sportsbil prestasjoner Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PenguiN- Skrevet August 29, 2013 Share Skrevet August 29, 2013 Der tok du meg (faktisk)! Jeg så tydeligvis på den nye A8 4.2 TDi`ens tall (0-100) På min er den originalt oppgitt til 5,9 sekund. 2 spørsmål som kan virke "sarkastisk" men det er de ikke: 1) Den BMW modellen og Mercedes modellen du nevner, kommer de også med 4x4 ? 2) Vil ikke en bil med lengere akselavstand være bedre på veien ? Hva blir evt bedre? Utover det så var utsagnet du har sitert nederst i ditt innlegg i utgangspunktet ment flåsete og ikke seriøst, ergo latter-smilefjeset Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet August 29, 2013 Share Skrevet August 29, 2013 Der tok du meg (faktisk)!Jeg så tydeligvis på den nye A8 4.2 TDi`ens tall (0-100) På min er den originalt oppgitt til 5,9 sekund. 2 spørsmål som kan virke "sarkastisk" men det er de ikke: 1) Den BMW modellen og Mercedes modellen du nevner, kommer de også med 4x4 ? 2) Vil ikke en bil med lengere akselavstand være bedre på veien ? Hva blir evt bedre? Utover det så var utsagnet du har sitert nederst i ditt innlegg i utgangspunktet ment flåsete og ikke seriøst, ergo latter-smilefjeset Det er fort gjort å se feil, pluss minus noen hundredeler skal jeg selvsagt ikke argumentere på. Nei 745d kom ikke med firehjulsdrift, det tror jeg heller ikke S 450 CDI gjorde. Hadde de hatt det så hadde vi sett bedre akslerasjonstider men drivverk forsinkelsen og den ekstra vekten hadde gjort seg gjeldene i høyere hastigheter. Jeg tviler på at det er så store forskjellen mellom E65 745d og A8L 4,2 TDI f eks på 150-250 km/t eller en stående kilometer. Slik jeg ser det så er en lengere bil muligens mer komfortabel på landeveien, men med lengere karosseri så blir det mer vridning som går ut over kjøredynamikken. Det sier jeg jo selv igrunnen Edit: Det er ikke meningen å "ta" noen, men å renske litt opp i fakta slik at vi ikke har feilaktig informasjon ute å går Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PenguiN- Skrevet August 29, 2013 Share Skrevet August 29, 2013 Godt innlegg:-) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet August 29, 2013 Share Skrevet August 29, 2013 Jeg mener antall seter blir helt toskete, pga bilen kan være helt lik å kjøre, selv om den har 2 seter ekstra. Du kan få samme kjøreopplevelsen, selv om bilen har 4\5 seter. Normalt er dette ikke helt korrekt fordi en ekstra seterad med fullverdige seter (altså tilpasset voksne mennesker med en gjennomsnitlig høyde) krever ekstra akselavstand og dette påvirker hvor kjøredynamisk sportslig bilen er. Porsche 911 har en 2+2 løsning når det gjelder seter. Dette betyr at den har en ekstra seterad, men setene er ikke beregnet for voksne personer. 911 har med andre ord ikke 4 sitteplasser slik man normalt bruker begrepet og er derfor en fullverdig sportsbil. Porsche Panamera har derimot 4 sitteplasser (inkl. fire dører) og er derfor ingen sportsbil selv om modellen ellers tiltross for dens tyngde og størrelse er ganske sportslig. Porsche Boxster/Cayman har midtmotor og derfor kun to seter. Basert på denne layouten mener mange at disse modellene derfor mer lever opp til selve konseptet sportsbil enn 911. Akkurat dette aspektet er en pågående filosofisk diskusjon blandt entusiastene og ikke uten grunn. Flere hevder at Porsche helt bevisst holder effekten nede på spesielt Cayman av frykt for å ødelegge noe av imaget rundt 911. For mange er 911 selve essensen av hvordan en Porsche skal være og da hjelper det ikke at Cayman har fysikkens lover på sin side med en bedre naturlig balanse. Andre hevder at Porsche nettopp burde gi Cayman S motoren fra 911 Carrera S. (3,4 liter/325 HK vs. 3,8 liter/400 HK) og på den måten kunne tilby kundene en mer interessant sportsbil. Baksetene i en M3 er vell knapt brukende til godt voksne folk over tid, så den ska fint kunne gli inn under samme premissene. Og igjen, spesielt da E30 M3 og E46 M3, som ikke kom som 4 dørs. 1M ble også levert med små bakseter, og forøvrig Nissan Skyline som knekker det meste Porsche har å tilby. Til tross for sine 4 seter... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PenguiN- Skrevet August 29, 2013 Share Skrevet August 29, 2013 Akkurat det kan jeg skrive under på at stemmer på en prikk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet August 29, 2013 Share Skrevet August 29, 2013 Der tok du meg (faktisk)!Jeg så tydeligvis på den nye A8 4.2 TDi`ens tall (0-100) På min er den originalt oppgitt til 5,9 sekund. 2 spørsmål som kan virke "sarkastisk" men det er de ikke: 1) Den BMW modellen og Mercedes modellen du nevner, kommer de også med 4x4 ? 2) Vil ikke en bil med lengere akselavstand være bedre på veien ? Hva blir evt bedre? Utover det så var utsagnet du har sitert nederst i ditt innlegg i utgangspunktet ment flåsete og ikke seriøst, ergo latter-smilefjeset Det er fordeler og ulemper med det meste. Lang hjulavstand gir dårligere egenskaper i sving men bedre retningsstabilitet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet August 29, 2013 Share Skrevet August 29, 2013 Baksetene i en M3 er vell knapt brukende til godt voksne folk over tid, så den ska fint kunne gli inn under samme premissene. Og igjen, spesielt da E30 M3 og E46 M3, som ikke kom som 4 dørs. 1M ble også levert med små bakseter, og forøvrig Nissan Skyline som knekker det meste Porsche har å tilby. Til tross for sine 4 seter... Alt er relativt... baksetene i M3 (inkl. E30) og 1M er mer eller mindre av normalstørrelse sammenlignet med nødbenkene 911´en. Poenget her er imidlertid at en kort akselavstand normalt gir bedre muligheter for hurtigere sporskifter enn en lengere akselavstand... og dette er viktig i en sportsbil. Ellers er det viktig å understreke at en sportsbil ikke nødvendigvis er synonymt med enorme fartsressurser. Dette er det mange som misforstår... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet August 29, 2013 Share Skrevet August 29, 2013 Baksetene i en M3 er vell knapt brukende til godt voksne folk over tid, så den ska fint kunne gli inn under samme premissene. Og igjen, spesielt da E30 M3 og E46 M3, som ikke kom som 4 dørs. 1M ble også levert med små bakseter, og forøvrig Nissan Skyline som knekker det meste Porsche har å tilby. Til tross for sine 4 seter... Alt er relativt... baksetene i M3 (inkl. E30) og 1M er mer eller mindre av normalstørrelse sammenlignet med nødbenkene 911´en. Poenget her er imidlertid at en kort akselavstand normalt gir bedre muligheter for hurtigere sporskifter enn en lengere akselavstand... og dette er viktig i en sportsbil. Ellers er det viktig å understreke at en sportsbil ikke nødvendigvis er synonymt med enorme fartsressurser. Dette er det mange som misforstår... Ergo, man kan ikke sette ett skille på hva som er hva. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet August 29, 2013 Share Skrevet August 29, 2013 Helt generelt kan man faktisk det, men det finnes bilmodeller som kvalifiserer til å være mer eller mindre sportsbiler selv om de opprinnelig ikke var dette. Et ganske godt eksempel på dette er E30 M3. I den andre enden av skalaen kan f.eks Porsche 928 sies å være iom at den er mer en GT enn en sportsbil. Overgangen er mange ganger glidende og folk opplever bilmodellene forskjellig... også over tid. Hva som blir oppfattet som sportslig idag korresponderer ikke alltid med hvordan man oppfattet biler for 10-20 år siden. Jeg tror f.eks at Porsche 928 hadde blitt definert som en sportsbil idag. Ankepunktet da den var i produksjon var at modellen var alt for tung til å være en sportsbil, men med sine 1530 Kg var den faktisk 80 Kg lettere enn en F30 335i er idag. I denne sammenhengen er det viktig å påpeke at den samtidige 911 Carrera Coupé anno 1984 kun veide 1280 Kg... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werther Skrevet August 29, 2013 Share Skrevet August 29, 2013 Jeg vil gjerne skyte inn med den viktigste faktoren ved en "sportsbil". Det er nemlig at de gir kjøreglede i lave hastigheter - selv i fartsgrensen kan man ha det gøy. Et problem med tyngre og motorsterke biler som f.eks M5 er at man ofte må kjøre ekstremt fort for å få noe glede ut av kjøringen. En lett og liten bil vil ha mer "feel", og gir bedre tilbakemeldinger. Det er derfor en gammel MX-5, Alfa Romeo Spider o.l biler er mer sportsbil enn de fleste store tyske Premium-bilene. Tyske bilprodusenter har de siste tjue årene mistet noe av cluet med kjøreglede, og tror at mer er bedre. Akkurat den samme fella som amerikanske bilprodusenter gikk i. Som nevnt er E30 M3 litt i gråsonen. Den gikk ikke under kategorien sportsbil i 1987, men med årene har den blitt mer sportsbil pga vokse-syken i bilindustrien. 911 er snart på vei ut av sportsbil-segmentet og inn i GT-klassen, da den blir "sløvere" pga økt vekt, automatiserte girkasser, elektronisk styring, interiør o.l. De beste sportsbilene (mest moro for pengene) på nybil-markedet i dag er nok MX-5, Morgan, Boxster/Cayman, BRZ/GT86 samt at Mini Cooper S muligens er i gråsonen. Dessverre har utvklingen satt kjøreglede litt i baksetet (no pun intended) - merker som før kunne tilby skikkelig kjøreglede for lite penger har ikke lenger noe på menyen, som f.eks Alfa Romeo (Spider/GTV), Honda (CRX/S2000) og Nissan (200SX). Etter ti års opphold er Toyota tilbake igjen med GT86, men før hadde de jo både MR2, Celica og Supra. Temaet "sportsbil" er vanskelig, og kan diskuteres langt og lenge. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå