ahj Skrevet September 24, 2013 Share Skrevet September 24, 2013 Nå kjenner jeg ikke til xDrive-systemet til BMW så godt, men bruker de Torsendiff?Trodde ikke det var permanent, men mer åpent? Uansett var det på ingen måte meningen å rakke ned på bmw, siktet mot at dekk kan virke annerledes på biler med permanent firehjulstrekksystem (er fortsatt altfor mange liksom 4wd'r, som egentlig er fwd) selv kjører jeg jo rwd, og har (nesten) alltid gjort det liker meg best med det Jeg tolket ikke som om du rakket ned. Foran og bak bruker de åpne differ hvor bremsene brukes som en "diff brems" og det er alt drift på firehjul derav konstant bare det er 40:60. Subaru har jo det som kan kalles ordentlig 4x4 siden de har 50:50 fordeling. VW bruker bare haldex systemet som har fwd til det slipper/spinner. Jeg kaller ikke det ordentlig 4x4 siden det ikke er konstant, men det er også et bra system. Men alt i alt kommer det an på fører og dekk om en 4x4 er god på vinterføret. Over til dekk. jeg vil tro at en 4x4 med dårlige dekk kan ha dårligere grep enn en fwd/rwd med gode vinterdekk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tzunami Skrevet September 24, 2013 Share Skrevet September 24, 2013 Da er jeg mer med Haldex som noen audi'r og generellt VW bruker, er "håpløst" 4wd-system spør du meg, så da er nok xDrive bedre Gode dekk er uansett viktig, kan godt ha håpløst dårlige dekk om sommeren, sålenge jeg har gode dekk om vinteren Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.H.D Skrevet September 24, 2013 Share Skrevet September 24, 2013 Jeg har kikket mer på Hakkapeliitta R2, men problemet der er at de ikke finnes i 235/35-19, eller 245/35-19 for den saks skyld, så jeg må opp på 245/40-19. Hvordan vil det bli med denne dimensjonen? Rulleomkretsen blir da litt større, men jeg ser at bl.a. e6x M5 har tilsvarende dimensjon, så regner med det skal gå greit. Alternativt er 255/35, men det vil jeg helst ikke. Kjipt at R2 ikke ikke finnes i 235/35/19, men Conti CVC5 finnes i den dimmen hvis det er et alternativ. Har sjekka litt rundt etter nye vinterdekk (byttedekk, dekk365, nordendekk, dekkonline og lokalt..).Skal ha Continental ContiIceContact. Noen steder står de oppgitt med "BD" etter navnet. Noen som vet hva dette betyr..? På nettsiden deres står det at det betyr Briliant Plus Stud. "Det nye Brilliant Plus piggdesignet har større overflate enn tidligere og helt ny festeteknologi. Sammenlignet med tradisjonelle pigger sikrer dette optimal overføring av kreftene mellom pigg og is, noe som gir vesentlig høyere sikkerhet og kjørekomfort. I tillegg er det et område med optimerte riller i blokkene rundt hver pigg, dette hindrer knust is i å legge seg mellom mønster og veibane. Samtidig som det fjerner is i mønsterblokkene, sikrer det også maksimalt grep på is og derved kortere bremselengde" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet September 24, 2013 Forfatter Share Skrevet September 24, 2013 Kjipt at R2 ikke ikke finnes i 235/35/19, men Conti CVC5 finnes i den dimmen hvis det er et alternativ. Det er igrunn hipp som happ, men det er stort sett Hakka jeg har fått priser på rundtom, og jeg vet ikke gidder å ta den ringerunden igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
316 Skrevet September 24, 2013 Share Skrevet September 24, 2013 Skal kjøre Continental IceContact pikkdekk på Passaten til vinteren. De var nye i fjor, så det blir en god vinter for meg med nærmest nye dekk, og 4 motion! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thundercoil Skrevet September 24, 2013 Share Skrevet September 24, 2013 Skal kjøre Continental IceContact pikkdekk på Passaten til vinteren. De var nye i fjor, så det blir en god vinter for meg med nærmest nye dekk, og 4 motion! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
316 Skrevet September 24, 2013 Share Skrevet September 24, 2013 Fader også, hadde håpet den lille spøken skulle holde lenger enn første innlegg etterpå... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
evi Skrevet Oktober 22, 2013 Share Skrevet Oktober 22, 2013 Vurderer å gå til innkjøp av Hakka 8.. Noen som har rukket å få noen erfaringer med disse, nå som det har blitt vinterføre i flere deler av landet? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thundercoil Skrevet Oktober 22, 2013 Share Skrevet Oktober 22, 2013 Ikke så mye som et snøfnugg eller is på bakken enda, men kan komme med omfattende tilbakemelding på hakka 8 i november, om det ønskes Da skal man hvert fall kjøre Bergen-Sverige, så får testet både fjell, asfalt, slush og saltlake. Hehehe. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Oktober 23, 2013 Forfatter Share Skrevet Oktober 23, 2013 Ettersom jeg startet denne tråden kan jeg jo oppdatere hvordan det gikk. 1-serien fikk seg Bridgestone Blizzak WS70 (piggfritt) i 225/40-18 på BBS replica-hjul. Og 5-serien fikk seg Nokian Hakkepeliitta R (piggfritt) i 235/35-19 på originale style 172-felger. Det er nok en god stund til jeg får bruk for noen av delene, men jeg vil ikke at de hjemme plutselig skal begynne å stresse for det ble glatt en morgen mens jeg er bortreist på jobb. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KLB Skrevet November 1, 2013 Share Skrevet November 1, 2013 Har akkurat vært hos den lokale dekkpusheren og bestillt meg Michelin med pigg. Egen erfaring tilsier at vinterdekkene bør være noe smalere enn hva man har på sommerdekkene. Og i vognkortet står det anbefalt vinterdekk dimensjon 195/65/15.Jeg har svært gode erfaringer fra tidligere med Nokian Hakka 5 og SUV5, og dekkpusheren pleier normalt å anbefale Nokian, men han hadde noen negative erfaringer med Hakka 7, bla at den "slapp" piggene mye raskere enn det tidligere Hakka 5 dekket. Han anbefalte meg derfor å kjøpe Michelin denne gangen. Siden han bare hadde inne Hakka 7 i min dim. Michelin dekket var også noe billigere (ca kr. 100,- pr hjul).Pris for Michelin (4stk) - 3800,- ferdig avbalansert, og satt på bilen. Noe jeg ikke synes var noen upris Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-M Skrevet November 4, 2013 Share Skrevet November 4, 2013 Det er vel overhodet ikke noe å lure på med Hakka 8, til tross for at det ikke er det billigste alternativet. Nokian har dominert i toppen i mange år nå. Jeg har kjørt 5 og 7 på forskjellige biler og det er knallgode dekk. Mange hevder at Nokian slipper pigger veldig lett, men det har jeg overhodet ikke erfart selv. Jeg tenker slik at vinterdekk er mye mer enn fremkommelighet. Det handler om å klare å stanse eller svinge unna i en nødsituasjon, og Nokian er best på det verste av alle fører, nemlig våt is. Thundercoil reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KLB Skrevet November 4, 2013 Share Skrevet November 4, 2013 Kan informere om at jeg på bakgrunn av egne gode erfaringer med Nokian har endret min bestilling til Hakka 7. Var selv veldig fornøyd med Hakka SUV5 som jeg hadde på min Jeep GC. Fornøyd med prisen på 995,- pr hjul ferdig på bilen Sent from my iPad using Tapatalk HD Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KLB Skrevet November 12, 2013 Share Skrevet November 12, 2013 Da kan jeg ihvertfall si at førsteinntrykket av Hakka 7 var at innvendig støy/dekkstøy økte betraktelig i forhold til de gamle piggfrie som stod på bilen fra før. Når jeg fikk Hakka 5 på Jeep GC så opplevde jeg det stikk motsatte. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-M Skrevet November 12, 2013 Share Skrevet November 12, 2013 Piggdekk vil selvsagt, under alle normale forutsetninger, støye mer enn piggfrie. Etter min vurdering en liten pris å betale for ekstra grep når man virkelig trenger det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå