Gå til innhold

Bjørns Tesla Model S Performance


bb79
 Share

Anbefalte innlegg

Bedre sent enn aldri. Her er videoen fra europaturen i 2013:

 

 

Lenge til du kommer til Ålesund nå? Hehe, har noen felger jeg skulle hatt oppover  :cool:

Det blir nok dessverre ikke før i juli en gang. Det beste for deg er nok å legge ut oppdraget på Easybring. Jeg tror 500 kr er passende for 4 stk felger fra Oslo til Ålesund.

 

 

Nemlig. Det dette stuntet i realiteten handler om er et forsøk på å få definisjonsmakten over elbilens fremtid. Spørsmålet er om de store bilprodusentene som spesielt BMW, VW og de tre store amerikanske er villige til å gi Tesla denne og/eller om de har et valg i det hele tatt. Så langt er det kun solgt ca. 1200 Tesla Model S' er i Tyskland mot ca. 6000 stk. i Norge. Tyskland har en befolkning på ca. 80 millioner mennesker mot Norges 5 millioner mennesker.

 

Så... dagen etter kan vi lese dette... :-k

 

http://gas2.org/2014/06/13/bmw-tesla-meet-talk-superchargers/

En av grunnene til at salget ikke har tatt av i andre land, deriblant Tyskland, har nok noe med elbilinsentivene og at tilsvarende premiumbiler i andre land er mye billigere enn i Norge. Men en av årsakene i Tyskland er mangel på SCer. Den trenden er heldigvis i ferd med å snu. Allerede nå har Tyskland 9 SC mens Norge har 6. Når det kommer nok SCer i Tyskland tror jeg at flere vil skaffe Tesla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott video dette også, men en litt annen vri dog :) Jeg får skikkelig lyst på å dra ut på ny tur selv, dette var en god inspirasjon.

Uvant så se deg i BMWen nå som vi har sett deg så mye i Tesla, regner med at du savner BMW litt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig overraskende å møte på Teslaer på roadtripen jeg og fruen nettopp fullførte, vi cruisa gjennom store deler av Danmark bak en sveitsisk P85. Spesielt! Forøvrig meget imponert over batterikapasiteten, det gikk tidvis rimelig friskt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott video dette også, men en litt annen vri dog :) Jeg får skikkelig lyst på å dra ut på ny tur selv, dette var en god inspirasjon.

Uvant så se deg i BMWen nå som vi har sett deg så mye i Tesla, regner med at du savner BMW litt ;)

Ja, det var litt rart å se BMWen igjen. Det jeg ofte savner i Teslaen er:

- Bedre støydemping i hjulbuene. Grov norsk asfalt støyer helt jævlig til tider.

- Head-up display

- Generelt bedre interiør

 

Men det jeg ikke savner med BMWen er:

- Hver gang jeg fyller diesel og drar kortet

- Hver gang jeg passerer en bomstasjon

- Hver gang jeg setter meg inn i bilen og den har stått flere timer i solsteiken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var litt rart å se BMWen igjen. Det jeg ofte savner i Teslaen er:

- Bedre støydemping i hjulbuene. Grov norsk asfalt støyer helt jævlig til tider.

- Head-up display

- Generelt bedre interiør

 

Men det jeg ikke savner med BMWen er:

- Hver gang jeg fyller diesel og drar kortet

- Hver gang jeg passerer en bomstasjon

- Hver gang jeg setter meg inn i bilen og den har stått flere timer i solsteiken

 

 

Mitt inntrykk etter å ha prøvd en p85. Kvalitets inntrykk og komfort er ikke på høyde i det hele tatt. Ble faktisk litt skuffet etter å ha lest omtalen om Model S.

Klart draget i motoren er helt vilt, men hvis man tenker seg litt om så går faktisk 520d helt greit i Norsk trafikk. Veldig sjeldent behov for mer krefter, selv om man veldig ofte er i situasjoner hvor man skulle ønske at man hadde mer.

Så mitt inntrykk er at hvis man klarer å se bort i fra kreftene i Teslaen, så faller den veldig igjennom kontra en F10/F11, jeg føler mer at Skoda Suberb er mer riktig å sammenlikne med. Det er min mening, selv om jeg gjerne skulle hatt en selv pga krefter og økonomi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svir vel litt når du betaler lånet på denna kontra bimmern? :P

Lånet på teslaen koster mer ja, men så var jo bimmeren 1/3 av prisen også så det var ikke direkte sammenlignbart. Men siden jeg tar en del oppdrag for Easybring så får jeg i praksis gratis bil og gratis forsikring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg synes at Model S er et fantastisk kompromiss hvis man først er i markedet for en såpass stor bil. I Norge er strømmen fornybar og virkelig grønn. Ergo kan miljøperspektivet knapt bli bedre med en familiebil (hvis vi ser bort fra produksjonen av bilen og at den i likhet med andre privatbiler skaper mer trengsel på veiene). At den opplevde kvaliteten ikke helt er på høyden med de etablerte premiummerkene er derfor til å leve med så lenge disse ikke kan tilby et like grønt alternativ i den samme klassen.

 

Tesla Motors er klar over denne situasjonen og såvidt jeg forstår vil den opplevde kvaliteten på den nye Model X være på høyde med de beste i klassen (som f.eks BMW X5). I dette tilfellet er miljøperspektivet enda bedre (les: ingen stor SUV er kjent for å være miljøriktig) og hvis Model X også kommer i en "p85" utgave vil ytelsene være helt formidable i klassen... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...