Gå til innhold

Bjørns Tesla Model S Performance


bb79
 Share

Anbefalte innlegg

Hehehe... en fin film med en veldig artig sekvens der noe av det beste fra gammel og ny teknologi konkurrerer. Jeg er ikke sikker på om selvtilliten var helt på toppen hos AMG sjåføren da han så Teslaen i bakspeilet selv om han klarte å holde avstanden. Gi Tesla et par-tre år mer med teknisk utvikling og biler som AMG idag bygger har ikke en sjanse. Du verden som AMG'en bråker i forhold til Teslaen som bare suser bortover Autobahnen i den samme hastigheten. Respekt... :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe... en fin film med en veldig artig sekvens der noe av det beste fra gammel og ny teknologi konkurrerer. Jeg er ikke sikker på om selvtilliten var helt på toppen hos AMG sjåføren da han så Teslaen i bakspeilet selv om han klarte å holde avstanden. Gi Tesla et par-tre år mer med teknisk utvikling og biler som AMG idag bygger har ikke en sjanse. Du verden som AMG'en bråker i forhold til Teslaen som bare suser bortover Autobahnen i den samme hastigheten. Respekt... :cool:

Ja, bare siden Model S ble lansert i 2012 til i dag har jeg sett mange forbedringer. Blant annet har setene blitt bedre, støyen blitt bedre, adaptiv cruise og annet snacks er lagt til og kreftene økt enda mer. Nå jobber Tesla med hengerfeste på Model S. Og Model X får også det. Hvis Model S/X om noen år får 110 kWh batterier og 150 kW superchargers så snakker vi :)

Hadde BMW eller de andre premiummerkene vært smarte burde de kjøpt seg inn i superchargernettverket. Jeg tror mange ville vurdert en helelektrisk 5-serie med tilsvarende rekkevidde og krefter som Model S, men med BMW-interiør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også at BMW etterhvert har erkjent at EV er fremtiden, men at de trenger litt tid på å omstille seg... :)

 

http://www.electric-vehiclenews.com/2015/06/by-2020-all-bmws-will-be-awd-range.html

http://www.sciencealert.com/bmw-wants-to-turn-street-lights-into-electric-car-charging-stations

 

Apropos problemene med at batteriene blir for varme når man akselererer og bremser kraftig på Autobahn i høyere hastigheter. Tror du at det ville hjelpe hvis man hadde hatt muligheten til å manuelt slå regenerering av strøm til batteriet av/fra?

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryktene skal iallfall ha det til at rundt 2020 skal I serien til BMW få ett nytt medlem i form av I5, som vil bli en firedørs sportsedan enten basert på helelektisk drivlinje (mest sansynlig) eller hybrid slik som i I8. Den skal dog ikke erstatte 5-serien som er minst en generasjon unna å være helelektrisk :) Selv skulle jeg gjerne ha benyttet oss av Tesla sitt superlader nett med vår VW E-UP, de fleste andre superladere koster penger. Men skal vi langt bruker vi uansett en av de andre bilene, jeg er laget sånn at jeg ikke kunne hatt en Tesla dessverre. Setter jeg meg i bilen for å kjøre ett sted går jeg ikke ut av bilen igjen før jeg er fremme, da er det greit med 1200 km rekkevidde på 530en :P Men teknologien imponerer meg og selv den lille UPen imponerer meg på mange måter med tanke på hvor langt teknologien har kommet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elbiler som bruker Type 2-plugg burde med noen modifikasjoner kunne lades på superchargers gitt at de får tilgang. Så vidt jeg vet har Tesla en modifisert Type 2 med ekstra pinner som overfører DC-strøm. Om flere bilprodusenter joinet laget kunne vi sikkert hatt superchargers hver 20-50 km. Det hadde vært helt konge. Det er i grunnen superchargers som gjør Model S så utrolig bra. Uten ladenettverket hadde den hatt samme bruksområde som en Mercedes SLS Electric eller Tesla Roadster. Det vil si bare et leketøy rundt nabolaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Superladerne til Tesla er heller ikke gratis, de er forhåndsbetalt. Ett poeng mange glemmer veldig fort når det ikke koster dem noe å bruke der og da.

Er noen spennende år som kommer fremover nå, ulempen er at det gjør det økonomisk usikert å handle ny dyr fossilbil nå hvis el-bil virkelig tar av. Er jo uten tvil en del som har droppet å kjøpe dyrere fossilbil og handlet Teslan. merker at jeg selv har litt lyst til det også. Tror jo at er eneste gangen man virkelig kan kjøpe en bil med skikkelig ytelser på en normal inntekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være litt viktig å klargjøre et par ting i forbindelse med ulike konsepter og former for drivlinjer når det gjelder overgang til elektriske biler. Tesla Model S har en 100% elektrisk drivlinje med en eller to elektriske motorer + et batteri. I tillegg finnes ulike hybridvarianter der den mest kjente idag har en konvensjonell stempelmotor i kombinasjon med en elektrisk hjelpemotor som på kortere distanser også kan gjøre fremdriften 100% elektrisk. Dette konseptet er komplisert, dyrt, plasskrevende og er derfor en overgangsløsning. BMW i8 og f.eks X5 xDrive 40e har tilsvarende drivlinjer.

 

Et alternativ er derfor å bytte om på forholdet ved at bilen har en elektrisk hovedmotor og en mindre stempelmotor som hjelpemotor. Stempelmotoren er ikke koblet til selve drivlinjen og produserer kun strøm til en eller to elektriske motorer. Dette er også en overgangsløsning, men konseptet er betydelig enklere rent teknisk iom. at drivlinjen i utgangspunktet er 100% elektrisk. Stempelmotoren er litt firkantet formulert bare satt inn på ladekabelen mellom batteriet og ladestanderen. BMW i3 med range extender har en tilsvarende drivlinje.

 

Den avgjørende forskjellen på disse hybridløsningene er at så snart batterikapasiteten er stor nok kan stempelmotoren som hjelpemotor enkelt fjernes iom. at bilen i utgangspunktet har en 100% elektrisk fremdrift. Intet avgjørende teknisk og mekanisk skal bygges om. Jeg tror derfor at det er denne løsningen som de ulike tradisjonelle bilprodusentene etterhvert kommer til å fokusere på. Det er mindre komplisert, billigere og langt mindre plasskrevende.

 

Det er verdt å merke seg at hydrogenbiler også har en 100% elektrisk fremdrift og at det kun er batteriet som er erstattet av en brenselcelle som utvikler elektrisitet av flytende hydrogen... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Superladerne til Tesla er heller ikke gratis, de er forhåndsbetalt. Ett poeng mange glemmer veldig fort når det ikke koster dem noe å bruke der og da.

De er ikke gratis, men de kan heller ikke velges bort. Alle biler som selges i dag er inkludert superlading. Det blir omtrent som check-in bagasje og mat på flyet. Før da 60 kWh-modellen ble solgt nye kunne man kjøpe SC-tilgang for rundt 14000 kr. Det er egentlig et røverkjøp hvis man sammenligner med tilsvarende hurtiglading. Å lade en time på CHAdeMO koster 2,50 kr per minutt og gir ca. 40 kWh.

 

Når man hopper fra SC til SC er det vanlig å lade ca. 40 kWh. Det vil si at hvert SC-besøk ville kostet 150 kr. På en langtur innebærer det typisk 4-5 ladinger på SC. Da skal det ikke mer enn ca. 20 langturer før man har tjent det inn. Det jeg også ser en klar tendens på Telsa-gruppene på facebook er at veldig mange kjører sine Teslaer i sommer til både Italia, Sør-Frankrike, Spania og andre fjerne destinasjoner. På en slik tur er det ikke uvanlig å superlade 30 ganger. Det vil si en besparelse på 4500 kr eller en tredjedel av SC-kostnaden på 14000 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være litt viktig å klargjøre et par ting i forbindelse med ulike konsepter og former for drivlinjer når det gjelder overgang til elektriske biler. Tesla Model S har en 100% elektrisk drivlinje med en eller to elektriske motorer + et batteri. I tillegg finnes ulike hybridvarianter der den mest kjente idag har en konvensjonell stempelmotor i kombinasjon med en elektrisk hjelpemotor som på kortere distanser også kan gjøre fremdriften 100% elektrisk. Dette konseptet er komplisert, dyrt, plasskrevende og er derfor en overgangsløsning. BMW i8 og f.eks X5 xDrive 40e har tilsvarende drivlinjer.

 

Et alternativ er derfor å bytte om på forholdet ved at bilen har en elektrisk hovedmotor og en mindre stempelmotor som hjelpemotor. Stempelmotoren er ikke koblet til selve drivlinjen og produserer kun strøm til en eller to elektriske motorer. Dette er også en overgangsløsning, men konseptet er betydelig enklere rent teknisk iom. at drivlinjen i utgangspunktet er 100% elektrisk. Stempelmotoren er litt firkantet formulert bare satt inn på ladekabelen mellom batteriet og ladestanderen. BMW i3 med range extender har en tilsvarende drivlinje.

 

Den avgjørende forskjellen på disse hybridløsningene er at så snart batterikapasiteten er stor nok kan stempelmotoren som hjelpemotor enkelt fjernes iom. at bilen i utgangspunktet har en 100% elektrisk fremdrift. Intet avgjørende teknisk og mekanisk skal bygges om. Jeg tror derfor at det er denne løsningen som de ulike tradisjonelle bilprodusentene etterhvert kommer til å fokusere på. Det er mindre komplisert, billigere og langt mindre plasskrevende.

 

Det er verdt å merke seg at hydrogenbiler også har en 100% elektrisk fremdrift og at det kun er batteriet som er erstattet av en brenselcelle som utvikler elektrisitet av flytende hydrogen... :)

 

Jeg tror ikke Elbil som må lades er løsningen for framtiden. Det er løsningen for i dag. Løsningen for morgen dagen må være en bil som veier mindre enn dagen tesla på 2.2 tonn og som ikke må lades opp hele tiden. En bil som veier 1.4-1.5 tonn som lades mens den kjøres.

 

Det ingen her snakker om er hva en bil på 2.2 tonn gjør med selve veien i forhold til en bil som veier nesten 1 tonn mindre. Større slitasje på veien betyr hyppigere vedlikehold som betyr mer utslipp. og ikke glem dekkforbruket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elektromagnetisk induksjonslading av batterier i forbindelse med elbiler er realistisk og betraktes som en av flere muligheter som vil gjøre lading av elbiler betydelig enklere i fremtiden. Jeg tror imidlertid at denne teknikken foreløpig er et parallelt utviklingsspor mhp. å gjøre livet som elbileier enklere og mer praktisk. Dette er uten tvil viktig, men ikke avgjørende for elbilenes fremtid. Det som er avgjørende er at batterienes rekkevidde økes til 600-700 Km slik at de dermed bedre kan konkurrere med tradisjonelle biler. Det er flere måter å gjøre dette på og du nevner et viktig punkt i relasjon til den høye totalvekten på mange av dagens elbiler.

 

I likhet med tradisjonelle biler er det svært mange fordeler ved å redusere totalvekten på en bil. Ikke bare bruker den betydelig mindre drivstoff, men slitasjen på ulike komponenter i spesielt understelet blir også redusert og kan som en bonus konstrueres lettere og billigere. I tillegg vil bilens kjøreegenskaper påvirkes i positiv forstand og slitasjen på veiene reduseres.Utfordringen når det gjelder elbiler er vekten på dagens batteripakker, men disse utvikles kontinuerlig på flere områder og vil bli både mindre, lettere, mer effektive og ikke minst betydelig billigere. I denne sammenhengen er det et poeng at selv om Model S er en fantastisk fin konstruksjon som har enorme ytelser i form av ekstreme akselerasjonsverdier er dette teknisk ikke avgjørende når det gjelder å utvikle gode elektriske biler som et alternativ til tradisjonelle biler. Tesla har imidlertid behov for sensasjonsaspektet med Model S for å markere teknologien og ikke minst Tesla som en premium bilprodusent. Det er klart at mye kan gjøres mer rasjonelt, effektivt og billigere hvis den tekniske og markedsmessige målsettingen er mer i tråd med 520d enn en M5... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ytelsesmessig kan vi kalle Tesla et premiummerke, men det er ikke akkurat mye premiumfølelse over kvaliteten på interiøret og sittekomfort i min mening.

Det med vekt er absolutt relevant. 2,2 tonn Tesla på piggdekk er hjertelig velkommen men en liten yaris skal man skamme seg over. Slitasjen på underlaget burde i aller høyeste grad vært tatt med i betraktningen ift. bompenger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorvidt Yaris reelt sett kanskje er en mer miljøvennlig bil enn Model S er en helt annen diskusjon som isolert sett ikke har så mye med Tesla å gjøre. Tesla tilbyr et produkt og så må kundene avgjøre hva de foretrekker. At norske myndigheter subsidierer bestemte teknologier og dermed forskjellsbehandler bilprodusentene er en politisk beslutning og har heller ikke isolert sett så mye med Tesla å gjøre. Hva man opplever som premium er et subjektivt spørsmål. Temmelig mange oppfatter en 100% elektrisk bil som mer premium enn en tradisjonell bil uansett hvor påkostet interiøret er i den... :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorvidt Yaris reelt sett kanskje er en mer miljøvennlig bil enn Model S er en helt annen diskusjon som isolert sett ikke har så mye med Tesla å gjøre. Tesla tilbyr et produkt og så må kundene avgjøre hva de foretrekker. At norske myndigheter subsidierer bestemte teknologier og dermed forskjellsbehandler bilprodusentene er en politisk beslutning og har heller ikke isolert sett så mye med Tesla å gjøre. Hva man opplever som premium er et subjektivt spørsmål. Temmelig mange oppfatter en 100% elektrisk bil som mer premium enn en tradisjonell bil uansett hvor påkostet interiøret er i den... :)

 

Men hva med veislitasjen? Sier du at en yaris sliter mer på veien med piggdekk enn en Tesla på 2.2 tonn med piggdekk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men spørsmålet er ikke relevant i forhold til elektriske biler spesielt. Det finnes temmelig mange tradisjonelle biler som veier 2+ tonn også. På den annen side har jeg med vår Citroën C4 Cactus tatt konsekvensen av spesielt fokuset på lav vekt. Den har en egenvekt på kun 1070 Kg og bruker/utleder tilsvarende lite drivstoff og CO2... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...