Fredrik 90 Skrevet November 29, 2013 Share Skrevet November 29, 2013 Det er på ingen måte riktig uansett hvordan du snur og vender på det. Du gjør også fortsatt den tabben at du glemmer å spesifisere at det er V12 i biler du mener. Så lenge du glemmer det så ligger det strødd 70 år gamle bevis rundt om i hele landet som indikerer at du tar feil Så lenge noen faktisk har produsert en V12 motor i tyskland så er det FEIL og KUN FEIL å si at M70 var den første tyskproduserte V12. Jeg kan derimot gå med på at det er den første serieproduserte for bruk i bil, men det er en helt annen påstand enn den du først la frem. Og om du ikke ser forskjellen på de to påstandene så får du ha god jul og godt nytt år. Første serieproduserte tyske V12 motor for bil, det var M70! Alt det ande var kun produsert i ett mindre antall og regnes ikke med i denne sammenhengen, E32 750I ble også markedsført som den første tyskproduserte V12 motor for bil. Punktum finale.. Edit: Redigerte meg selv litt her, skal heller holde for meg selv hva jeg mener om slik kverulering når budskapet i utgangspunktet ikke er så vanskelig å forstå Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Connie Cumstains Skrevet November 29, 2013 Share Skrevet November 29, 2013 Første serieproduserte tyske V12 motor for bil, det var M70! Alt det ande var kun produsert i ett mindre antall og regnes ikke med i denne sammenhengen, E32 750I ble også markedsført som den første tyskproduserte V12 motor for bil. Punktum finale.. Redigert av moderator. "Karl Maybach's "Type 12" was the first standard-production twelve cylinder car engine in the world." finner sikkert andre kilder, men tok det første og beste: http://www.autoevolution.com/engine/maybach-typ-12-cabriolet-1930-70-v12.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet November 30, 2013 Share Skrevet November 30, 2013 Og det var faktisk Mercedes som lagde verdens første bil... Uten Mercedes ville ikke bilen eksistert (sånn satt veldig på spissen...) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet November 30, 2013 Share Skrevet November 30, 2013 Jeg mener at det blir helt feil å snakke om at biler til minst 50000 Reichsmark på 30-tallet ble serieprodusert. Det var kun en forsvinnende liten elite som hadde råd til slike biler på den tiden og disse bilene ble derfor bygget på bestilling. Folk flest drømte om å eie en bil og da Volkswagen (altså "folkevogn") ble stiftet i 1937 var poenget å bygge en bil som folket hadde råd til for kun 1000 Reichsmark. Ergo er det egentlig begrepet "serieprodusert" vi diskuterer. Slik jeg forstår begrepet er dette noe som betyr at mange mer eller mindre identiske objekter blir produsert fortløpende selv om f.eks få biler produsert i en serie også rent teknisk kan være en serieproduksjon. Her er det interessant å tilføye at Luca di Montezemolo har uttalt at Ferrari i fremtiden ønsker å redusere produksjonen slik at bilene oppfattes som mer eksklusive og håndbyggede. Altså mer i tradisjonen jmf. McLaren og Bugatti enn f.eks Porsche... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haug530D Skrevet November 30, 2013 Share Skrevet November 30, 2013 Synes ikke dette er noe å klage på, det er jo verken en 3,5 eller 7 serie av Bmw som de fleste her inne kjører. Nei jeg synes det er ett bra tiltak at Bmw frir til A4 barnefamiliene istedet for at de skal kjøre rundt i sine dødskjedelige Peugeot 5008, Ford C-Max osv.... At det er forhjuldrift på denne er nok bare en fordel, det blir lettere å komme seg frem på vinteren blant annet, men jeg skjønner hva trådstarter vil frem til, men så lenge de ikke setter forhjulsdrift på 3,5 eller 7 serien eller x3, X5 osv.. så skal jeg være fornøyd. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Joachim_M5 Skrevet November 30, 2013 Share Skrevet November 30, 2013 jaja bmw får holde på med verdens beste dieselmotorer...så kan mercedes holde på med gromme v12 motorer Rart de måtte bruke en BMW V12 når de lagde Mclaren da, som den gang var verdens raskeste bil hvis jeg ikke husker helt feil... Fredrik 90 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
noekult Skrevet November 30, 2013 Forfatter Share Skrevet November 30, 2013 Rart de måtte bruke en BMW V12 når de lagde Mclaren da, som den gang var verdens raskeste bil hvis jeg ikke husker helt feil... Så sitter det Mercedes AMG i Zonda og Huayra. Men det var mest fordi F1 legenden Fangio var kompis med Horation Pagani og ordna han kontakt innad i AMG... Hvis man skal snakke om dette så kan også BMW gå og legge seg; Gordon Murray ville at Honda skulle bygge motor til dem, men Honda gadd ikke Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet November 30, 2013 Share Skrevet November 30, 2013 "gadd ikke" mener å huske at det var ingen som så butikk i å lage en motor som innfridde de relativt ekstreme kravene til mclaren, dette gikk da spesielt på fysisk størrelse og vekt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Joachim_M5 Skrevet November 30, 2013 Share Skrevet November 30, 2013 At BMW er råest i verden på å bygge motor, det er ikke noe som behøver å diskuteres engang... Et forsøk på å påstå noe annet vitner bare om manglende kompetanse og forståelse! Det er vel for eksempel en grunn til at BMW hvert år gjør nesten rent bord i de fleste klasser i "Motor of the year" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FredrikE24 Skrevet November 30, 2013 Share Skrevet November 30, 2013 At det er forhjuldrift på denne er nok bare en fordel, det blir lettere å komme seg frem på vinteren blant annet Hæ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
noekult Skrevet November 30, 2013 Forfatter Share Skrevet November 30, 2013 Hæ? Det er lettere å komme ut av situasjoner man sitter fast i med forhjulstrekk enn bakhjulstrekk... Men på en annen side; Siden den kommende modellen er en MPV så må den jo konkurrere på plass. Er det kanskje derfor de velger å gå for FWD, for å ha godt med bagasjeplass (og benplass til passasjerer bak?) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Connie Cumstains Skrevet November 30, 2013 Share Skrevet November 30, 2013 Ja, men spørsmålet er om man kan kalle motoren serieprodusert (både bilen og motoren ble håndbygget på bestilling). Det ble vel heller ikke bygget mer enn rundt 100 stk. eller noe i den duren. På 1930-tallet hadde de ikke roboter som bygde biler eller motorer. T-forden ble også håndbygget, ble ikke den serieprodusert? Jeg mener at det blir helt feil å snakke om at biler til minst 50000 Reichsmark på 30-tallet ble serieprodusert. Det var kun en forsvinnende liten elite som hadde råd til slike biler på den tiden og disse bilene ble derfor bygget på bestilling. Så da er ikke Bugatti Veyron Super Sport verdens raskeste serieproduserte bil? Det er kun en forsvinnende liten elite som har råd til den. noekult og wicky124 reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FredrikE24 Skrevet November 30, 2013 Share Skrevet November 30, 2013 Det er lettere å komme ut av situasjoner man sitter fast i med forhjulstrekk enn bakhjulstrekk... Men på en annen side; Siden den kommende modellen er en MPV så må den jo konkurrere på plass. Er det kanskje derfor de velger å gå for FWD, for å ha godt med bagasjeplass (og benplass til passasjerer bak?) Jeg foretrekker det ikke hvertfall.. Derfor jeg kjører bakhjulstrekk i utgangspunktet! At man produserer biler med FWD idag har nok aller mest med produksjonskostnader å gjøre! Setter sammen hele forstilling, motor og drivlinje i en pakke, heiser den opp i bilen og fester greiene med "4" bolter, ferdig! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
noekult Skrevet November 30, 2013 Forfatter Share Skrevet November 30, 2013 Jeg foretrekker det ikke hvertfall.. Derfor jeg kjører bakhjulstrekk i utgangspunktet! At man produserer biler med FWD idag har nok aller mest med produksjonskostnader å gjøre! Setter sammen hele forstilling, motor og drivlinje i en pakke, heiser den opp i bilen og fester greiene med "4" bolter ferdig! Jeg tror ikke det ville gitt noen utslag på salgstatistikken om bilen blir solgt til 35.000 Euro (f eks) med bakhjulstrekk eller 33.500 Euro med forhjulstrekk... Som med i3 (helt ny nisje for BMW) vil garantert denne også skape et nytt marked hvor folk er villige til å betale godt for merket! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FredrikE24 Skrevet November 30, 2013 Share Skrevet November 30, 2013 Jeg tror ikke det ville gitt noen utslag på salgstatistikken om bilen blir solgt til 35.000 Euro (f eks) med bakhjulstrekk eller 33.500 Euro med forhjulstrekk... Som med i3 (helt ny nisje for BMW) vil garantert denne også skape et nytt marked hvor folk er villige til å betale godt for merket! Hva BMW selger bilen for er en ting, hva de tjener på hver enkelt bil er noe annet. Om man ser på det å sette sammen en bil fra en prosjektleders ståsted er det langt færre avhengigheter ved å sette sammen en FWD bil enn en RWD bil. noekult reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå