bimmersdruged Skrevet Februar 18, 2014 Share Skrevet Februar 18, 2014 Hei! da har jeg kjøpt meg en 525 tds e39, den 16.02.2014 så gikk jeg for å chipe bilen men fant ut at motoren er en E34 motor og hjerne til en 725... Dette har ikke selgeren fortalt meg og nå sitter jeg fast med en bil jeg har brukt 45 tusen kr på ( er student )... vet at ''angre'' retten er i 3 dager, har snakket med han om at jeg skal tilbake helt fra Oslo til Bergen for at han skal ha tilbake bilen og jeg kan få pengene tilbake, men vet noen åssen loven fungerer i dette? Ba han om å betale veien fra Bergen til Oslo og det gikk han ikke med på.... Moderatoredit (sjøbuse): Endret dårlig forklarende topic. Moderatoredit (saltkjelen): Flyttet fra teknisk til annet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Februar 18, 2014 Share Skrevet Februar 18, 2014 Det er ingenting som heter angrerett på tre dager. Ellers synes jeg igrunn selger var grei nok om du fikk muligheten til å levere bilen tilbake. Han har ingenting med hvor du bor, du kunne jo f.eks. bodd i Finnmark. NBCustom reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmersdruged Skrevet Februar 18, 2014 Forfatter Share Skrevet Februar 18, 2014 Det er ingenting som heter angrerett på tre dager. Ellers synes jeg igrunn selger var grei nok om du fikk muligheten til å levere bilen tilbake. Han har ingenting med hvor du bor, du kunne jo f.eks. bodd i Finnmark. Har snakket med han om å levere bilen tilbake, dette var greit inntil idag da han snakket med advokaten sin og ikke ville få bilen tilbake eller levere pengene tilbake... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E30TurboTouring Skrevet Februar 18, 2014 Share Skrevet Februar 18, 2014 Ta kontakt med forbrukerrådet, de hjelper deg med hvilke krav du har osv. stig. reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MaWeRiCk Skrevet Februar 18, 2014 Share Skrevet Februar 18, 2014 Du har en sterk sak hos forbrukerådet hvis selger har holdt tilbake informasjon. Ikke la deg skremme av at han har snakket med sin advokat. De advokatene lever av å lure klienter til å stå på sit for så å tape saken så det svir. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stig. Skrevet Februar 18, 2014 Share Skrevet Februar 18, 2014 nåja, man skal være forisktig med og begynne og krangle om en bruktbil hvis man blander advokater inn i bildet, , det er ikke mange konsultasjonen som skal til før man overstiger er bråta penger. å er det da virkelig verdt og ta sjansen. men kjøpsloven sier vel to år faktisk, å hvis bilen har blitt fremstilt som orginal og i god stand osv, da hadde jeg nok begynt og kverulere litt hadde jeg vert deg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Diiesel Skrevet Februar 18, 2014 Share Skrevet Februar 18, 2014 Kjøpsloven sier til to år ved handel mellom privatpersoner, ikke noen tredagers som du har kommet fram til Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stig. Skrevet Februar 18, 2014 Share Skrevet Februar 18, 2014 Kjøpsloven sier til to år ved handel mellom privatpersoner, ikke noen tredagers som du har kommet fram til +1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Februar 18, 2014 Share Skrevet Februar 18, 2014 Kjøpsloven sier til to år ved handel mellom privatpersoner, ikke noen tredagers som du har kommet fram til Kjøpsloven sier to års reklamasjonsrett og dette er noe helt annet enn angrerett som trådstarter hevder å være tre dager. Angrerett reguleres av angrerettsloven og gjelder kun ved forbrukerkjøp. Ergo er dette noe som faller bort i denne saken. Hvorvidt du har krav ovenfor selger avhenger helt klart av hva som er sagt, gjort og skrevet i forhold til bilkjøpet. Forholdene ellers og tingens tilstand i forhold til pris er også en avgjørende faktor. At du er student og har dårlig råd skal selfølgelig ikke selger lastes for. Her er det mange parametere som spiller inn og basert på informasjonen som er gitt er det helt umulig å komme med konstruktive råd. Haukefer og Walkabout reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Walkabout Skrevet Februar 18, 2014 Share Skrevet Februar 18, 2014 Dersom du har vært nøye med å skrive en god kontrakt, er ikke dette noe problem. Eventuelt må du bevise at selgeren visste om motorbyttet.Forholdet reguleres av kjøpsloven § 17, eventuelt § 19. Dersom det ikke er opplyst om annet, eller at du ikke har fått klare indisier på å sjekke motoren, er det utvilsomt en mangel at det står en eldre/dårligere motor i bilen enn det som fremkommer av kjøpsavtalen og bilens årsmodell. Hvorvidt det er en "vesentlig mangel", som er vilkåret for heving etter § 39, er jeg noe usikkert på (da jeg ikke er bilkyndig), men jeg vil anta dette. Etter § 40 tredje ledd kan du i alle tilfeller kreve erstatning for økonomisk tap, og dette innebærer transportkostnader, men også andre påregnelige utgifter slik som eksempelvis fri fra arbeid for å hente bilen. Her vil antakeligvis både bokstav a og bokstav b kunne anvendes.Edit: For øvrig er det ikke så skrekkelig vanskelig å søke opp kjøpsloven på Lovdata og lese seg gjennom, den er skrevet spesielt for at "den vanlige mann i gata" skal kunne gjøre seg orientert om lovverket på en ukomplisert måte. Jeg ville prøvd å gjort en liten innsats der selv. Ellers så funker det som regel dårlig å spørre folk på bilfora, for 90% her har ikke peiling og baserer synspunktene sine på hva de synes er "rettferdig", egne erfaringer uten juridisk bistand, noe de har hørt fra folk og noe de leste i et blad en gang. Saltkjelen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmersdruged Skrevet Februar 18, 2014 Forfatter Share Skrevet Februar 18, 2014 Det er sinnsykt dårlig gjort synes jeg.... Selgeren ga meg beskjed om at motoren er kunn overhalt med papirer! men han har faktisk en 525 e34 utafor huset hans, så jeg vil nok tro at han har tatt motoren som er overhalt til seg selv og satt på e34 motor i e39 karosseriet... I tilegg til at hjernen er fra en E38... Har tatt kontakt med forbrukrrådet og må sende inn klage. Vet at det ikke har noe å si hvor jeg bor henn men det er fortsatt drit kjedelig å ta fly og kjøre tilbake som har tatt en 12 timer cirka totalt, i tilegg til 45 tusen kr. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmw cab Skrevet Februar 18, 2014 Share Skrevet Februar 18, 2014 Hvis du skal starte en sak nå. Så må du ikke finne på å bruke bilen så lenge saken pågår. Pga så enkelt som at selger kan kreve deg for 2-eller 3 kr per km etter at du kjøpte bilen. Dvs fra den dato du kontaktet han første gangen ang de feil eller mangler du har kommet frem til. Bare så du er klar over det, dette kan ta litt tid. Slike saker er ikke løst over natta, så i mellomtiden hadde jeg sørget for å kjøpe meg en ny bil eller få lånt en bil. Selv om dere ikke har oppført noe i kontrakt ang motor bytte eller noe annet, så blir det fortsatt ord mot ord. Selger kan si at han informerte deg om de feil eller mangler du har funnet ut muntlig. Muntlig er like godt som skriftlig, men selvfølgelig skriftlig har mer tyngde enn i muntlige info. Uansett så har du loven bak deg, som de andre forum gutta har skrevet, så har du 2 år på deg, ikke 3 dager. Du har noe som heter 30 dager angrerett, men da er vi på ett helt annet emne. Det er noe som også heter opplysningsplikt, det skal selger så langt det lar seg gjøre følge opp. Men du som kjøper har også noe som heter undersøkelsesplikt, har du gjort en like dårlig jobb som selger, så står dere begge to ganske likt i saken. I slike saker som dette, så er det veldig vanlig at du som kjøper for en viss sum i avslag på kjøpet. Men du får ikke hevet kjøpet. Ønsker deg uansett lykke til i saken, men jeg føler at du har også ett viss ansvar som kjøper når du først skal handle fra privat personer. Det blir dumt å skrike for slike ting. Du har kjøpt deg en gammel bil, og da må du også forvente at ting er ikke alltid på stell på gamle biler. Når det er sagt, så burde du som student kjøpt en bil som er billigere i bruk, billigere forsikring og greie priser på service rep.. Ikke en BMW E39 som fort bruker 1 liter på mila. Uansett, lykke til i saken PS: Ikke la chip/data tuning bli ett poeng i saken din, fordi trim i seg selv er ulovlig. eriksen76 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Februar 18, 2014 Share Skrevet Februar 18, 2014 Du har noe som heter 30 dager angrerett, men da er vi på ett helt annet emne.Hvor og når har man dette? Saltkjelen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmw cab Skrevet Februar 18, 2014 Share Skrevet Februar 18, 2014 Hvor og når har man dette? Ikke noe som har med bil å gjøre Awt. Siden trådstarter skrev 3 dager, så trudde jeg han muligens mente 30 dager. Til info: Du har også angrerett på finansielle tjenester når avtalen er inngått via fjernsalg, som telefonsalg og internett. Her gjelder en 14- dagersfrist, men for avtale om livsforsikring og individuelle pensjonsavtaler, har du 30-dager Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel80 Skrevet Februar 18, 2014 Share Skrevet Februar 18, 2014 PS: Ikke la chip/data tuning bli ett poeng i saken din, fordi trim i seg selv er ulovlig. Er da fullt lovlig med chiptrim sålenge man opplyser og godkjenner det, så å si at det er ulovlig blir bare feil. Men det er forsåvid ikke relevant i denne saken uansett, så er jo ikke vits å blande det inn.. En bil som blir solgt med en annen(dårligere) motor enn det selger har oppgitt er jo svindel, så selger burde vært kjapt ute med å refundere pengene å ta tilbake bilen før han blir sittende igjen med både advokatutgifter og prikk på rullebladet. Det er jo ikke verdt å f.eks aldri slippe inn i USA , eller ikke få jobben man ønsker seg bare fordi man var uærlig og vrang ved bruktbilsalg til en månedslønn eller 2. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå