Gå til innhold

E46 320i 323i 325i forbruk & forskjell

Super1
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt en 320ci 150hk 2000, og en 325ci 192hk 2001.

Er helt klart mest fornøyd med 325'en, har helt ok drag. Den bruker 0,89 på langkjøring i 110km/h, ganske mye men har nå satt på nytt luftfilter(KN), for å se om det hjelper. 325'en har også den nye utgaven av motor, og er ganske nærme 330 i ytelse. Eneste jeg savner er litt større skivebremser. 325 er også en av de mest trim vennlige bensin motorene, software hos ess gir hele 14-15 hk mappa på 98 bensin.

320'en hadde problemer med dørhengsler, automatiske vinduer, og dørhåndtak, dørlås, mulig pga at det var en av de første utgavene av e46.

Denne var litt billigere, men du får det du betaler for:)

Har også prøvekjørt noen 328 av tidligste utgaven av e46, disse har generelt virka dårligere enn biler med m54b22-25-30 motoren. Men billig da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E46 fikk også en facelift samtidig som den fikk nye motorer (bl.a M54 motorene). Det er ganske store visuelle forskjeller på E46 før og etter faceliften. Det ble også endret på styregeometrien slik at den gir mer feedback enn før faceliften. Faceliften kom i forbindelse med 2002 modellen som ble produsert fom. 09/2001.

M54-motorene ble introdusert rett før modellåret 2001 (enda tidligere for 330i), altså et år før faceliften kom til sedan og touring.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

M54-motorene ble introdusert rett før modellåret 2001 (enda tidligere for 330i), altså et år før faceliften kom til sedan og touring.

Stemmer. Min far har fortsatt sin 2001 320i. Pre-facelift med M54-motor. Han stortrives med den, og har eid den i over 10 år nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fant jeg en rimelig 320i med m54 motor :) gått 150k og er så å si rustfri. Ulempen er at den er er fra 01' og dermed ikke facelift. Ingen el klime :( noe som irriterer meg veldig) og den er sølv! helt lik min gamle 316i sedan :( skjønner ikke helt hvordan jeg klarte å kjøpe samme bil med motorforskjell bare menmen 170hk er helt ok og bra register. Skal kjøpe kn filter for å dempe forbruket om det vil hjelpe. Nå står den på 1 liter p/mil og akter ikke å røre på tallene selvom jeg prøver å kjøre pent.

Som du nevner kortsluttning, så har jeg merket problemer med dørlås :/ sliter noen ganger å få opp låsen. Vet ikke helt om det er nøkkelen eller låsen.

Kanskje hellakkere den til en finere farge (selvom den har fin lakk fortsatt)? :) men det blir ikke aktuelt i nærmeste tid ihvertfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fant jeg en rimelig 320i med m54 motor :) gått 150k og er så å si rustfri. Ulempen er at den er er fra 01' og dermed ikke facelift. Ingen el klime :( noe som irriterer meg veldig) og den er sølv! helt lik min gamle 316i sedan :( skjønner ikke helt hvordan jeg klarte å kjøpe samme bil med motorforskjell bare menmen 170hk er helt ok og bra register. Skal kjøpe kn filter for å dempe forbruket om det vil hjelpe. Nå står den på 1 liter p/mil og akter ikke å røre på tallene selvom jeg prøver å kjøre pent.

Som du nevner kortsluttning, så har jeg merket problemer med dørlås :/ sliter noen ganger å få opp låsen. Vet ikke helt om det er nøkkelen eller låsen.

Kanskje hellakkere den til en finere farge (selvom den har fin lakk fortsatt)? :) men det blir ikke aktuelt i nærmeste tid ihvertfall

Om låsen bare går seint så kan det være låsekassa, om den noen gang ikke funker. Så er det noen releer som må byttes ut. Alt dette er enkel sak å bytte ut. Finner mye info om det på bimmers.

Bra du fikk tak i en med m54:)

Kan gi deg tilbakemelding på bensinforbruk om 1 ukes tid, ifølge scmiedeman så kunne bensinforbruket reduseres med 10% med rent filter og enda litt til med KN. Ser disse egentlig skal gå på 0,7  http://www.bmwheaven.com/database/index.php?search=e46&submit=Search

Har inntrykk av at disse ikke har farlig rust, bare litt små rust på skjermer osv... det plager ikke meg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en 320ci 150hk 2000, og en 325ci 192hk 2001.

Er helt klart mest fornøyd med 325'en, har helt ok drag. Den bruker 0,89 på langkjøring i 110km/h, ganske mye men har nå satt på nytt luftfilter(KN), for å se om det hjelper. 325'en har også den nye utgaven av motor, og er ganske nærme 330 i ytelse. Eneste jeg savner er litt større skivebremser. 325 er også en av de mest trim vennlige bensin motorene, software hos ess gir hele 14-15 hk mappa på 98 bensin.

320'en hadde problemer med dørhengsler, automatiske vinduer, og dørhåndtak, dørlås, mulig pga at det var en av de første utgavene av e46.

Denne var litt billigere, men du får det du betaler for:)

Har også prøvekjørt noen 328 av tidligste utgaven av e46, disse har generelt virka dårligere enn biler med m54b22-25-30 motoren. Men billig da.

Kn filter gir ikke lavere forbruk, ofte tvert imot.

325 er like langt unna 330, som 320 er 325. 328 går marginalt bedre en 325, hovedsakelig pga bredere register.

Til slutt, du får ikke 15hk ved software tuning. Det er en sugemotor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... dette er korrekt og jeg glemmer det hver gang temaet kommer opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kn filter gir ikke lavere forbruk, ofte tvert imot.

325 er like langt unna 330, som 320 er 325. 328 går marginalt bedre en 325, hovedsakelig pga bredere register.

Til slutt, du får ikke 15hk ved software tuning. Det er en sugemotor.

Rent filter gir lavere forbruk. Om det er feil så får du ta det med scmiedemann

Ess sa 15hk på 2,5literen, og kunne kjøre den på rulle for å bevise det. høyere turtall sperre, og forandre på tenninga. Om dette er feil så kan man jo kjøre den på rulle et annet sted å få tilbake pengene for software, om du mener de svindler folk?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent filter gir lavere forbruk. Om det er feil så får du ta det med scmiedemann

Ess sa 15hk på 2,5literen, og kunne kjøre den på rulle for å bevise det. høyere turtall sperre, og forandre på tenninga. Om dette er feil så kan man jo kjøre den på rulle et annet sted å få tilbake pengene for software, om du mener de svindler folk?!

Rent filter ja, det er stikkordet. Ett KN filter gir ikke lavere forbruk enn ett nytt org.filter. Tvert imot slik som de fleste monterer disse filtrene.

Ja, du får gjøre det. Siden du ikke får noe særlig mer enn høyere turtallsperre. Tror ikke ESS gir den garantien heller.

15hk ekstra vil merkes veldig godt, det får man ikke ved tuning alene på en sugemotor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste du ender opp med av å chippe en 325 er en mindre brukbar bil. De flytter kun registeret høyere så du mister mye bunndrag. Og økt turtallsperre er ikke akkurat positivt. Er jo en grunn til at BMW har satt den der orginalt :)

Men hver sin smak. Og KN-filter er ikke akkurat bra med mindre du legger det lengre fram og med godt varmeskjold. Har du det på samme plass som luftfilterboksen suger du bare inn varm luft og dermed taper effekt. Lavere forbruk kan jeg ikke helt se for meg heller.

Og en 325 er ikke i nærheten av en 330.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste du ender opp med av å chippe en 325 er en mindre brukbar bil. De flytter kun registeret høyere så du mister mye bunndrag. Og økt turtallsperre er ikke akkurat positivt. Er jo en grunn til at BMW har satt den der orginalt :)

Men hver sin smak. Og KN-filter er ikke akkurat bra med mindre du legger det lengre fram og med godt varmeskjold. Har du det på samme plass som luftfilterboksen suger du bare inn varm luft og dermed taper effekt. Lavere forbruk kan jeg ikke helt se for meg heller.

Og en 325 er ikke i nærheten av en 330.

Ikke helt bra om de bare flytter turtallsregisteret, 325 har ikke akkurat noe bra bunndrag fra før av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Kan gi deg tilbakemelding på bensinforbruk om 1 ukes tid, ifølge scmiedeman så kunne bensinforbruket reduseres med 10% med rent filter og enda litt til med KN. Ser disse egentlig skal gå på 0,7  http://www.bmwheaven.com/database/index.php?search=e46&submit=Search

Har inntrykk av at disse ikke har farlig rust, bare litt små rust på skjermer osv... det plager ikke meg:)

Hvordan er tilbakemeldingen? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...