Gå til innhold

Sommerdekk, hva skal man velge?


ahj
 Share

Anbefalte innlegg

Har straks Toyo Proxes R1R montert, venter bare på at dekkonline får hit de to siste. Her blir det også 225/45-17 og 255/40-17, er spent på hvor mye disse kommer til å spore. Regner noe sporing og litt dekkstøy, men får vel betalt for dette i kjøreglede på div lukket område ;) Betalte 6300kr for disse inkl frakt. Montering kommer i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vil dere anbefale når det gjelder dekker som ser brede ut? Kjører nå på Vredestein men de ser veldig smale ut med tanke på mønsteret (selv om dekkene jo er samme dimensjon som før (255/40/17)). Så, er det noen som kan anbefale noe bra dekk som ser bredere ut med tanke på mønsteret? 

Kjørte på Toyo før og syns de virka bredere enn Vredestein, men hører gjerne andre anbefalinger også!

 

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vil dere anbefale når det gjelder dekker som ser brede ut? Kjører nå på Vredestein men de ser veldig smale ut med tanke på mønsteret (selv om dekkene jo er samme dimensjon som før (255/40/17)). Så, er det noen som kan anbefale noe bra dekk som ser bredere ut med tanke på mønsteret? 

Kjørte på Toyo før og syns de virka bredere enn Vredestein, men hører gjerne andre anbefalinger også!

 

På forhånd takk

Det kommer jo litt an på hvilken bredde du har på felgen og hvilken innpress de har. På M sport standard 17" så er det innpress på 34 framme og 37 bak slik at det også bidrar til at de ser optisk sett bredere ut. 8 tommer framme og 8.5 bak i bredde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"- Det største skillet mellom bra og dårlige sommerdekk ser vi på våt vei. I årets dekktest har testvinner Continental ContiPremiuemContact 5 ned en bremselengde på 51 meter fra 100 km/t på våt vei. Det kinesiske billigdekket GT Radial, Champrio VP1 hadde en bremselengde på 70 meter"

Fra årets dekktest som ble presentert i dagens VG. 19 m lengre bremselengde er rimelig mye, spør du meg. Greit å spare pengene et annet sted..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Penguin her inne hadde det på sin bil og var ikke fornøyd med støy. Men grepet er bra.

Med tanke på at de dekkene jeg har skal bråke mer enn pilot super og de jeg har nå er Run flat så blir det stor forbedring for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

post-62313-0-10022800-1396809619_thumb.j

 

Bestillte Pirelli P Zero standard M dimensjon 225/45R17 og 255/40R17 bak…har lest at de er snillere på sporing enn Bridgestone Potenza som er like slu som djevelen selv som venter på hver anledning til å prøve å sende deg i tunnelveggen (som RFT utgave)

 

Det som er litt spesielt med Pirelli sine sportsdekk er at de er noe bredere enn dimensjonen skulle tilsi ift bredden i mm. Den europeiske dekkstandarden har slingringsmonn på det nemlig. Så noen dekktyper er smalere og noen litt bredere selv om de kommer i samme dimensjon (stablet oppå hverandre som bildet viser, samme dimensjon ift Hankukk sine)

 

Skal skrive litt om P Zero når jeg har fått de på bilen, var en del leveringstid på de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk prøvd litt med nye Toyo R1R i dag, sitter virkelig som klistret :D Spesielt "nødbremsing" ganske rått faktisk. Høyt støynivå da, det skal sies. Men komforten er det faktisk ikke noe å si på. Ikke merket noe til sporing heller, så er meget fornøyd..

 

Slenger med et mørkt og trist mobilbilde også, da det var en som ville ha tak i dekk som så bra ut. Synes disser er kule jeg..

post-69439-0-11318200-1396905136_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg endelig fått på Pirelli P Zero RFT idag og jeg ble sjokkert. Sjokkert over hvor lite de sporet ift de gamle Potenza-dekkene som sto på bilen. Vil påstå at sporingen er redusert med minst 50%. Nå var de gamle Potenza ganske slitt og gammel men det er en helt enorm forskjell.

 

Sporingen der jeg måtte korrigere kraftig med rattet før skjer nå som en svak bevegelse på rattet hvor sporingen kommer jevnt og relativt sakte. Omtrent like lite som Hakkapellita piggfritt nonRFT og det er imponerende. Sporer i mine øyne like lite som et vanlig sommerdekk. Antagelig har de fått det til ved at dekket er ganske jevn buet i kantene ift andre sommerdekk. Pirelli dekkene er bredere totalt men kontaktprofil mot underlag er lik. En ser det på bildet litt lenger opp i min tidligere tråd.

 

Grepet både på vått og tørt er upåklagelig. Dekkene henger som f og når de slipper gir de beskjed ved litt mer ru lyd og jevnt økende tap av grep! Nå var de litt sleip i begynnelsen pga silikon og diverse drit på dekket fra produksjonen men etter en 10 mil er det meste av det vekke. Ikke uten grunn Porsche leverer de som standard på 911.

 

Styreresponsen er litt "mykere" enn med Potenza men fremdeles veldig god og den BMWtypiske gode styringen er fremdeles fullt tilstede. Potenza RE050 ble jo utviklet for BMW og derfor er de nok veldige stive som igjen sporer mye. til gjengjeld gir de unik styrerespons. Det kan ikke PZero matche helt.

 

Støynivå er godt lavere enn Potenza, merkes veldig godt. Bakdekka ligger på maks 72dB mot Potenza sine 73dB. Potenza bråker dermed ti ganger mer! Det merkes

 

Vannplaning: De tar vann unna godt og i Bergensregnet merket jeg ikke noe forskjell i normal fart 80-90.

 

Gjenstår å se hvor lenge de vil vare med tanke på slitasje, skal ha bilen til hjulstillingkontroll om to uker for å sjekke at alt er ok.

 

Alt i alt er jeg veldig fornøyd og dette dekket beviser at RFT teknologien har hatt mye framgang de siste 4-5 årene! Det er ingen automatisk grunn til å styre unna RFT. 

 

Gir dekkene 9/10 poeng.

 

 

post-62313-0-77620500-1397248913_thumb.j

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå dunlop sp sportmaxx i 245/45/18 på min e61. Har 2,5 bar foran og 2,9 bar bak. Sporer litt.

Veigrepet er ingenting å klage på foreløpig.

 

Samme som deg, bare at jeg har bredere dekk bak, og litt mer luft i mine, sporer ingenting som jeg nevnte i en annen tråd, og veigrepet er helt rått, også på vått. Noe støy iforhold til Dunlop'sa jeg hadde ifjor, men det er nok fordi jeg har mindre profil nå :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...