Jarle Bechmann Pedersen Skrevet April 11, 2014 Skrevet April 11, 2014 akkurat satt på sommerdekkene for første gang på min 06 modell 530xd. sliter VELDIG med sporing. ikke vanlig sporing, men det er så ille at du må nesten dra i rattet for å holde bilen jevnt. fyllte i mye luft i dekkene, da ble det noe bedre. Men forstatt så sporer det endel. Det sitter 19" med ca 3 år gamle continental dekk. Str på dekkene er 255,35. Skal ikke en sånn bil tåle det? Tenkte på å gå ned en bredde, men da ser det veldig rart ut med kanten på felgen. Noen som har råd?
frode1976 Skrevet April 11, 2014 Skrevet April 11, 2014 Henger med på den.. Sporer en del hos meg og. Men er 17 tommere med 235 dekk. Dekka er 4 år gamle. Skal bytte casterforinger etter påske, og ta forhjul og bakhjul stilling. Kanskje det hjelper.
OddaBMW Skrevet April 11, 2014 Skrevet April 11, 2014 Hei! Fyll 2,9Bar i alle hjulene! Altså mye høyere trykk enn det som står i døra på bilen. Jeg selv har 255/30-20 og har veldig lite problem med sporing. Dekkene slites også helt jevnt med dette luftrykket. Jeg slet også med endel sporing, men etter jeg fyllte 43 PSI i alle hjulene forsvant sporingen omtrent helt.
quandt1960 Skrevet April 11, 2014 Skrevet April 11, 2014 Ja høyere lufttrykk vil gi deg et litt rundere dekk og være snillere på sporing. Men hvis du fyller for mye vil det slites feil. Evt kjøp et dekk som har rundere kanter. Fikk på mine nye Pirelli P Zero og jeg var sjokkert hvor lite de sporet ift Bridgestone Potenza. Potenzaene hadde lyst til å ta mitt liv hver dag jeg kjørte! føltes som om en semitrailer kjørte i siden på meg av og til... Sjekk tråden "...hvilke sommerdekk…"
Reef89 Skrevet April 11, 2014 Skrevet April 11, 2014 En ulempe med for mye luft slik at dekket blir altfor hardt er at man kjenner hver minste asfaltkant, stein, eller grovkornet asfalt slik at man ødelegger kjørekomforten.
Odd-M Skrevet April 12, 2014 Skrevet April 12, 2014 Skjevslitte dekk, feil med hjulvinkler, slark i en foring eller kule, endret sporvidde, brede dekk, lavere profil, feil lufttrykk, dekkets oppbygning osv. Det kan være mange feilkilder. Generelt øker problematikken med lavere profil og bredere dekk.
OddaBMW Skrevet April 12, 2014 Skrevet April 12, 2014 En ulempe med for mye luft slik at dekket blir altfor hardt er at man kjenner hver minste asfaltkant, stein, eller grovkornet asfalt slik at man ødelegger kjørekomforten. Jeg er overrasket over hvor god kjørekomfort mine 20" med 43 PSI har i forhold til 18" RFT hjul. Merker nesten ikke forskjell. Også overassket over hvor lite sporing jeg har på disse slitte vestlandsveiene vi har. Kansje jeg har en fordel av å ha samme dim. på felger og dekk rundt hele bilen?
Jarle Bechmann Pedersen Skrevet April 12, 2014 Forfatter Skrevet April 12, 2014 takk for mange svar! ettersom jeg har 4wd, har jeg samme dim rundt om. har hatt i mye luft.kunne prøvd andre dekk, men veit jo ikke om det virker. må jeg bite i det sure eple og gå ned en dim altså?
Otis Skrevet April 12, 2014 Skrevet April 12, 2014 Jeg har 245/45/18 Dunlop SP sportmaxx og de sporer. Har 2,6 foran og 2,9 bar bak. Ikke så sinnsykt med sporing, men jeg slipper ikke rattet noe mye her i Trondheim.
Odd-M Skrevet April 12, 2014 Skrevet April 12, 2014 Til sammenligning, 235/45-17 Conti Sport5 sporer så godt som ingenting foruten der asfalten har stor sporslitasje.
Otis Skrevet April 12, 2014 Skrevet April 12, 2014 Ja, det er vanskelig å si hvor mye sporing som er mye sporing. Asfalten i Trondheim spesielt på omkjøringsveien på Moholt er sinnsykt slitt. Tror vi er igjennom 3 lag asfalt der i sporene. Men men. Det var absolutt en forskjell på 2,1 bar foran til 2,6 bar foran.
Clevion Skrevet April 12, 2014 Skrevet April 12, 2014 Jeg har 245/30/19 foran og 275/30/19 bak, helt nye Dunlop SP Sports Maxx dekk, 2,7 bar foran og 3.0 bak, merker ingen sporing i det heletatt
warg Skrevet April 12, 2014 Skrevet April 12, 2014 Anbefaler å bytte stabstag til demper pluss gummiforinger på selve stabstaget. Koster ikke all verden å bytte og du vil få en mye bedre kjøreopplevelse med breiere dekk. Kan være en fordel med polyforinger på stabstaget. Ellers gjør som nevnt over gå over bærearmer og foringer i understellet. viss noen foringer er dårlig vil dette gi en enorm ubalanse i bilen spesielt med breie dekk.
larserso Skrevet April 13, 2014 Skrevet April 13, 2014 Senket min og tok firehjulskontroll. Kjører 235/30/20 foran og 285/25/20 bak med 2.6 og 3.0 bar på min E61. Slites jevnt og sporer veldig lite. Bytta bak fra Yokohama til Dunlop i fjor og det var nevneverdig lite forskjell på sporing tross mye mer strekk på Dunlop i samme dim. Ville sjekket hjulvinkler og om dekk er slitte i tillegg til å variere dekktrykk
Jarle Bechmann Pedersen Skrevet April 14, 2014 Forfatter Skrevet April 14, 2014 hmm. mange bra innspilll her. må nevnes at det er continental sport dekk på bilen som er 3-4 år gamle. bilen er utmerket på vinterdekk. det 225 dekk. Sku vært mulighet til å prøvd dekk før en kjøpte!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå