Gå til innhold

e60 sporing


Jarle Bechmann Pedersen
 Share

Anbefalte innlegg

akkurat satt på sommerdekkene for første gang på min 06 modell 530xd. sliter VELDIG med sporing. ikke vanlig sporing, men det er så ille at du må nesten dra i rattet for å holde bilen jevnt. fyllte i mye luft i dekkene, da ble det noe bedre. Men forstatt så sporer det endel. Det sitter 19" med ca 3 år gamle continental dekk. Str på dekkene  er 255,35. Skal ikke en sånn bil tåle det? Tenkte på å gå ned en bredde, men da ser det veldig rart ut med kanten på felgen. Noen som har råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Fyll 2,9Bar i alle hjulene! Altså mye høyere trykk enn det som står i døra på bilen. Jeg selv har 255/30-20 og har veldig lite problem med sporing. Dekkene slites også helt jevnt med dette luftrykket. 

Jeg slet også med endel sporing, men etter jeg fyllte 43 PSI i alle hjulene forsvant sporingen omtrent helt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja høyere lufttrykk vil gi deg et litt rundere dekk og være snillere på sporing. Men hvis du fyller for mye vil det slites feil. 

 

Evt kjøp et dekk som har rundere kanter. Fikk på mine nye Pirelli P Zero og jeg var sjokkert hvor lite de sporet ift Bridgestone Potenza. Potenzaene hadde lyst til å ta mitt liv hver dag jeg kjørte! føltes som om en semitrailer kjørte i siden på meg av og til...

 

Sjekk tråden "...hvilke sommerdekk…"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjevslitte dekk, feil med hjulvinkler, slark i en foring eller kule, endret sporvidde, brede dekk, lavere profil, feil lufttrykk, dekkets oppbygning osv. Det kan være mange feilkilder. Generelt øker problematikken med lavere profil og bredere dekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ulempe med for mye luft slik at dekket blir altfor hardt er at man kjenner hver minste asfaltkant, stein, eller grovkornet asfalt slik at man ødelegger kjørekomforten.

 

Jeg er overrasket over hvor god kjørekomfort mine 20" med 43 PSI har i forhold til 18" RFT hjul. Merker nesten ikke forskjell. :) Også overassket over hvor lite sporing jeg har på disse slitte vestlandsveiene vi har. ;) 

Kansje jeg har en fordel av å ha samme dim. på felger og dekk rundt hele bilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er vanskelig å si hvor mye sporing som er mye sporing. Asfalten i Trondheim spesielt på omkjøringsveien på Moholt er sinnsykt slitt. Tror vi er igjennom 3 lag asfalt der i sporene.

Men men. Det var absolutt en forskjell på 2,1 bar foran til 2,6 bar foran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å bytte stabstag til demper pluss gummiforinger på selve stabstaget. Koster ikke all verden å bytte og du vil få en mye bedre kjøreopplevelse med breiere dekk. Kan være en fordel med polyforinger på stabstaget. Ellers gjør som nevnt over gå over bærearmer og foringer i understellet. viss noen foringer er dårlig vil dette gi en enorm ubalanse i bilen spesielt med breie dekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Senket min og tok firehjulskontroll. Kjører 235/30/20 foran og 285/25/20 bak med 2.6 og 3.0 bar på min E61. Slites jevnt og sporer veldig lite. Bytta bak fra Yokohama til Dunlop i fjor og det var nevneverdig lite forskjell på sporing tross mye mer strekk på Dunlop i samme dim. Ville sjekket hjulvinkler og om dekk er slitte i tillegg til å variere dekktrykk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...