Gå til innhold

BMW og motorfeil

Kjell Z3
 Share

Anbefalte innlegg

Så må du være så grei å begrunne litt nærmere hvorfor BMW ikke er like driftsikker som Japser og Mercedes? Tyske ADAC (Tysk NAF) mener noe helt annet ser du, BMW er langt mer driftsikker en Mercedes og BMW noe av de mer driftsikker merkene man kan kjøre

Det er nå en gang mitt inntrykk etter en del år med lusking på finn og nettfora samt mine og bekjente sine erfaringer.

Generelt er en BMW dyrere i drift med større verkstedregninger enn snittet. Mercedes ligger på samme nivå, men de har færre havari på motor/gir.

Toyota er det nærmeste man kommer optimal driftssikkerhet. Skulle man være uheldig har Toyota-kundene alltid vanvittig bra garantier og kundeservice. Det jeg liker med gamle Toyotaer er hvor simple de er - gi dem bensin og olje og de går i evigheter.

Den eneste moderne japsen jeg kommer på i øyeblikket som ikke kan kvalifiseres som driftssikker er Mitsubishi Grandis 2.0tdi, men det er jo fordi den har en VW-motor som lager trøbbel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå en gang mitt inntrykk etter en del år med lusking på finn og nettfora samt mine og bekjente sine erfaringer.

Generelt er en BMW dyrere i drift med større verkstedregninger enn snittet. Mercedes ligger på samme nivå, men de har færre havari på motor/gir.

Toyota er det nærmeste man kommer optimal driftssikkerhet. Skulle man være uheldig har Toyota-kundene alltid vanvittig bra garantier og kundeservice. Det jeg liker med gamle Toyotaer er hvor simple de er - gi dem bensin og olje og de går i evigheter.

Den eneste moderne japsen jeg kommer på i øyeblikket som ikke kan kvalifiseres som driftssikker er Mitsubishi Grandis 2.0tdi, men det er jo fordi den har en VW-motor som lager trøbbel.

Ja men det er ditt eget inntrykk, en bilorganisasjon kan dokumentere det motsatte basert på biler som må ha veihjelp og må berges pga havari. Går du rundt og tror at Mercedes og Japansk er det beste bilene i verden så er det på tide å bli med meg å komme seg ut av 80 åra og inn i vårt årtusen, vi er visst der begge to tydligvis med våre inntrykk og oppfattelser :P

Er en grunn til at BMW er der de er i dag markedsmessig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner flere med E60/E61 som har hatt turbo havari rundt 100k km. Dette er da diesel biler. Både R4 og R6. Mistenker at lange service intervaller kan være en årsak. Jeg hadde store problemer med en E39 530d for mange år siden også. E46'n vår har dog vært problem fri siden den ble kjøpt for 6 år siden. Den har m54b22 motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Engine of the year kåres jo på årlig basis så motornes slitestyrke og pålitelighet får vel ikke i særlig stor grad sjansen til å bli testet…..

Er vel mer tekniske løsninger og ytelse som kåres hvilket er vel og bra, men her i pottittlandet med 1 million i avgifter så er det også av interesse hvor problemfrie litt eldre motorer er.  Dette føler jeg at ikke fanges opp av EoTY-kåringene:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ADAC har deres svin på skogen de også... :-k

http://politiken.dk/oekonomi/virksomheder/ECE2209496/bmw-og-mercedes-skodder-priser-efter-fusk-med-stemmetal/

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/tysk-bilklubb-etter-juks-i-favorittbil-kaaring-omfattende-etterforskning/a/10120536/

Jeg er litt usikker når det gjelder hvilken BMW motor som er mest holdbar og slitesterk, men generelt avhenger dette mest av hvordan de kjøres og vedlikeholdes. M10 motoren er kanskje den enkleste og mest holdbare i et historisk perspektiv. Den ble også produsert i hele 26 år. Av de mer moderne motorene har jeg et inntrykk av at M52 motoren er ganske holdbar. Den er temmelig "laidback" i formen og appellerer egentlig ikke til pisking på høyt turtall og det gjør sitt for å redusere slitasjen. Maksimal effekt hentes så lavt som ved 5300 rpm i M52B28 varianten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at Hondas suverene førsteplass skyldes at de alltid har solgt mest bensinmotorer, også i deres SUV CRV.

Bilene i undersøkelsen er nok biler som ikke lenger eller snart ikke har fabrikkgarnti, så da er det vel for det meste biler fra 3-10 år ?

Da er det i så fall for det meste E60-E90 det dreier seg om.

Jeg vet ikke hvor gamle bilene kan være for å få denne forsikringen eller hvile krav som stilles til bilene.

Ikke over 4 år, ikke over 50000 miles, de utelukker noen modeller bla M3 og M5.

Facinerende å se hvordan enkelte totalt nekter å se at det kan være feil med BMW, greit å være entusiast men........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette går vel mer på avstemming og ikke statestikker slik jeg viser til :) Det har forøvrig vært samme oppstyret rundt Auto Motor und Sport, var i perioden 2007-2009 at Mercedes beskyldte AMS for å favortittisere Audi i biltester på bakgrunn at Audi og Volkswagen AG sto for de største reklame inntektene til magasinet. Biltester avgjøres av ett poengsystem der den bilen som har flest poeng for motor, kjøreegensper, økonomi osv vinner sammendraget i slutten av testen, her hevdet Mercedes at AMS favortittiserte Audi fremfor Mercedes. Ingenting kunne bevises forøvrig og det ble ikke noen konsekvenser ut av saken...

Litt off topic men ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette går vel mer på avstemming og ikke statestikker slik jeg viser til :) Det har forøvrig vært samme oppstyret rundt Auto Motor und Sport, var i perioden 2007-2009 at Mercedes beskyldte AMS for å favortittisere Audi i biltester på bakgrunn at Audi og Volkswagen AG sto for de største reklame inntektene til magasinet. Biltester avgjøres av ett poengsystem der den bilen som har flest poeng for motor, kjøreegensper, økonomi osv vinner sammendraget i slutten av testen, her hevdet Mercedes at AMS favortittiserte Audi fremfor Mercedes. Ingenting kunne bevises forøvrig og det ble ikke noen konsekvenser ut av saken...

Litt off topic men ;)

Ja det er klart de er superseriøs på den ene tingen men ikke den andre?

Hovedsaken er å bruke infoen til fordel for BMW...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke over 4 år, ikke over 50000 miles, de utelukker noen modeller bla M3 og M5.

Facinerende å se hvordan enkelte totalt nekter å se at det kan være feil med BMW, greit å være entusiast men........

+1

BMW er for meg favoritten pga kjøreegenskaper og motor, men jeg skal da være den første til å innrømme at ofte er endel småfeil med gamle BMW`er?

Det er ikke de billigste bilene å holde i fornuftig stand, men om det er målestokken så får man heller kjøre Toyota….

Bmw har - som mange andre merker - ikke perfekte løsninger på alt, men man får bite i sitronen om man er entusiast og bruke de ekstra pengene….

Både Ferrari og Alfa Romeo eiere har en god porsjon selv-ironi når det gjelder egne merker.. hvis ikke hadde livet blitt slitsomt tror jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er klart de er superseriøs på den ene tingen men ikke den andre?

Hovedsaken er å bruke infoen til fordel for BMW...

Det har jeg ikke sagt, men jeg føler iallfall ADAC er litt mer troverdighet enn ett forsikringsselskap, dessuten er er det egentelig litt for liten informasjon rundt tallene som det britiske selskapet har gått ut med til at man kan holde en fornuftig diskusjon. Man får ikke vite noe som helst om det er diesel eller bensin, firere eller seksere, alder eller kilometerstand. Det hele blir bare veldig diffust da BMW har bygget både gode og dårlige motorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble ikke så overrasket over at BMW lå litt langt nede. For meg så virker det som BMW alltid har hatt mye små problemer.

Og kjølesystem kan de ikke. Hvertfal ikke på de eldre motorene. Nyere enn E46/E38/E39 motorer kan jeg ikke så mye om og har lite erfaring med.

Her er mine erfaringer med BMW motorer og problem.

BMW.

M52B28 vannpumpe røk og Vannlekasje i termostathus. Hadde den 5 år

M20B20 ingen feil. Hadde den1,5 år (Byttet motor. Den første røk. Tom for olje. Min feil.)

M43B16 Problem med tomgang. Hatt i 3,5 mnd

M62tüB44 Lmm røk. Hatt 1 år.

Og noen andre merker jeg har vært borti.

C20XE (Opel Astra GSI) ingen feil. Hadde i 7 år.

Chevrolet V8 6,5 Turbo diesel. (Big dooley) Motor stoppet nå og da pga dieselpumpen som er et vanlig kjent problem. Hadde i 2 år.

Ford V8 7,3 diesel. (Triple e C 734 XL) Ingen fei. Hatt i 22 år. Kjøpt ny i 1992.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble ikke så overrasket over at BMW lå litt langt nede. For meg så virker det som BMW alltid har hatt mye små problemer.

Og kjølesystem kan de ikke. Hvertfal ikke på de eldre motorene. Nyere enn E46/E38/E39 motorer kan jeg ikke så mye om og har lite erfaring med.

Her er mine erfaringer med BMW motorer og problem.

BMW.

M52B28 vannpumpe røk og Vannlekasje i termostathus. Hadde den 5 år

M20B20 ingen feil. Hadde den1,5 år (Byttet motor. Den første røk. Tom for olje. Min feil.)

M43B16 Problem med tomgang. Hatt i 3,5 mnd

M62tüB44 Lmm røk. Hatt 1 år.

Og noen andre merker jeg har vært borti.

C20XE (Opel Astra GSI) ingen feil. Hadde i 7 år.

Chevrolet V8 6,5 Turbo diesel. (Big dooley) Motor stoppet nå og da pga dieselpumpen som er et vanlig kjent problem. Hadde i 2 år.

Ford V8 7,3 diesel. (Triple e C 734 XL) Ingen fei. Hatt i 22 år. Kjøpt ny i 1992.

Kjølesystemet til Bmw er jeg ikke imponert over jeg heller, alt for mye plast, Plast impeller, plast termostathus, plast tilkopling på radiator, mekanisk vifte med viskose and so on...

Jeg har heldigvis ikke hatt noe problemer med dette på min M52B25, men på mine tidligere biler en E28 hvor plastrøret ut av radiator knakk, samme skjedde vel på min E34, E28 hadde M20B20 motor mens E34 hadde M50B20.

Jeg har ett alu termostat hus som skal på min E39 så fort anledningen byr seg, kunne helst tenkt meg alu radiator med el kjølevifte i tilegg, men jeg tror ikke jeg gidder å legge ut så mye på bilen da jeg mest sansynligvis kommer til å bytte den ut i løpet av de 2 neste årene og jeg allerede har hatt en del utgifter før jeg skulle på EU kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ADAC er noe helt annet. Hvilken bil bryter sammen og må ha hjelp....

Mange motorfeil fører ikke til stopp, det kan være lekkasjer, svært høyt oljeforbruk, ulyder osv som ikke gjør at man må taues bort.

Dessuten er det store usikkerheter i denne undersøkelsen fordi en del merker har sin egen veghjelp i garantiperioden og dermed lurer slike undersøkelser.

En undersøkelse som viser hvor mange forsikrede biler som må bruke motorforsikringen er uten tvil det mest sikre. Hvordan kan tallene bli så feil for BMW her Fredrik ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...