Gå til innhold

solgt bil - ny eier betaler ikke årsavgiften

Robin L
 Share

Anbefalte innlegg

hei,  solgte vinterbilen min da jeg ikke giddet å betale årsavgifta for 3 biler.. 

solgte bilen billig (3000) og informerte TYDELIG At årsavgifta ikke var betalt, og sendte med regninga. 

har nå fått flere purringer på dette.    i det siste skrivet nå så sto det at omregistrering var låst pga manglende årsavgift, så bilen står fortsatt på meg, og at det ville bli trangsinnkreving innen to uker.   jeg vil ikke ha denne registert på meg når noen andre bruker den.. 

hva vil tvangsinnkreving si?  - risikerer jeg å få lønnstrekk?   ikke fan om jeg betaler årsavgiften på den bilen der.    er forøvrig en kolega av meg som har kjøpt den, og jeg har maset mye på han nå uten at det ser ut til å hjelpe. 

om dette kan føre til lønnstrekk,  kan jeg stikke og hente skiltene og levere de inn bare?    hva annet kan jeg gjøre? 

hadde jeg vist dette hadde jeg hevet bilen på skroten istedet ass  ](*,) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som er eier pr 01. Januar er juridisk pliktig til å betale (uansett hva avtalen er.) Det er vel deg. Betaler ingen av dere, blir du trekt i lønn.

Hjelper ikke å levere skilter, annet enn at kjøper da ikke kan bruke bilen.

Edit: Men.. Hvis du betaler og vraker den, eller leverer skilter innen 01.juli, får du halvparten refundert (automatisk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dritt..   da kan det se ut til at jeg ga bort bilen gratis da egentlig..    teit regel egentlig. 

slik det er nå så kan han jo dure gjennom alle bomstasjoner osv og jeg får regninga.. 

lønnstrekk er ikke noe jeg vil ha på meg så da får jeg bare betale da..  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selger man en bil i "årsavgift-perioden" er det en god regel å legge årsavgiften til prisen på bilen, og betale denne selv.

Hva med å betale, for å deretter levere inn skiltene og kreve halve årsavgiften tilbake? Den datoen er vel i disse dager(?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjordt den tabben selv. Fyren fylte bensin flere ganger i uken og stakk av. Han krasjet i en lyktestolpe i fylla og stakk av. Fikk regninger for alt, inkludert lyktestolpen. Heldigvis var kontrakten bra nok bevis til å slippe unna. Lærte leksen da, kan man si.

Som jeg redigerte over her;01.juli er den magiske datoen. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje jeg skal betale og levere skilta -og kreve halve tilbake ja  :-k    kjekt at jeg jobber sammen med han da,  så blir forhåpentligvis ordnings pga det.  tviler på at han vil ha rykte på seg på jobb.. 

kan kanskje være lurt å legge til omreg når man selger også slik at man vet det blir gjort.  solgte en gang en mercedes, og da ringte kjøper ett år etter og spurte om jeg hadde levert vognkortet.. fikk heldigvis ikke noe styr pga det jeg da. 

thundercoil:   au... da var det nok kjekt å ha skrevet skikkelig kontrakt ja : ) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du fortsatt står som eier av bilen så drar du til ny eier og henter den, vraker den og får 3000 som du bruker på årsavgiften. Da har du ikke tjent så mye på det men du får gitt han som kjøpte bilen en smekk for å være kødd og la være å betale når dere åpnenbart hadde en avtale om det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skulle beholdt reservenøkkelen til dette var i orden.  ble også noe styr med forsikringen, da jeg sa opp min via if.no..  og han hadde ikke ordnet ny som han sa. så fikk brev på det og i posten. 

burde la seg ordne når vi jobber sammen dette ja.  han har lovet å betale kjapt nå da så får bare håpe på det.   kan jeg stikke innom bt og høre om betalinga er ok?  sist ringte jeg til skattevesnet eller hva det var,  men var jo over 40min tlf-kø.. 

kan forsåvidt ta med regninga på jobb og få de til å betale den og ;)  så trekker de han bare i lønn.   om de gidder det da... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har som regler:

- Ikke selg/kjøp bil til/av folk du kjenner

- Alltid kjøpekontrakt (uansett om bilen selges til "gi-bort pris"

- Alltid kjøp/selg med årsavgift "inkludert"

- Omregistrering alltid kjøper som betaler.

- Gidder ikke selge bil for under 5000kr, da vraker jeg heller bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av egen " dårlige" erfaring med å selge billigbil - og trodd at folk er redlige, selv med skriftlige kontrakter, har det for meg vært en lekse - samme som å tro på julenissen.

Siden bilen står på deg, så sitter du i en liten knipe avhengig av hva ny bruker gjør med bilen - kanskje låne bort til kamerat ,som kjørere i fylla osv - da er det du som vil få første henvendelse fra advokat, politi osv.

Hadde dette vært meg , og rask avklaring med eierskifte + ny eiers innbetaling/kontant for årsavgift , ville jeg :

1. Tatt skiltene og levert inn de.

2. Fått bilopphøgger til å komme å hente bilen for vraking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg kjøpte vinterbil i år, 16 januar som forøvrig var bursdagen min, la de til årsavgift i summen, og dette gikk helt fint. Bilen ble vraket før 20ende mars, så jeg fikk tilbake hele årsavgifta. Så selvom du selger en bil til 3000, så ordne også med omreg, selvom det høres teit ut på en billig bil, men så lenge det ikke blir gjort, så blir det du som får alt av regninger osv på den bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dukker opp slike tråder hvert år... Om du er eier av bilen 1januar så plikter DU til å betale årsavgiften... Om DU har innlevert salgsmelding så er det ikke DU som er ansvarlig for bompenger bøter etc... Bilen er OMREGISTRERT på ny eier, men det er ikke utstedt vognkort da en eller flere mangler IKKE er utfylt, slik som årsavgift omregavgift og/eller forsikring. Du kan IKKE få tilbake halv årsavgift om du bare leverer inn skiltene...du må VRAKE bilen før 1juli for å få tilbake halv årsavgift. Det må likeså innbetales FULL årsavgift før man kan få refundert halve. Om bilen er solgt til ny eier INNEN 20 mars vil biltilsynet sende regning og påfølgende 2 purringer til den nye eieren. Om det ikke innbetales vil de henvende seg til eier 1januar.

Tvangsinnkreving om 14dager betyr : det vil bli satt igang ett rettslig oppgjør. Det vil si at namsfogden vil utrede om det er verdier å hente hos deg, om du har skattbar inntekt eller du skal fengsles for summen du skylder. Det virker som du jobber, noe som fører til at de tar trekk i din lønn inkludert løpende rente og eventuelle salærer. Som regel vil ikke dette trå i kraft før 2015...Altså, du blir ikke trukket før januar neste år.

Klapp til han idioten du solgte bilen til, og få han enten til å gi deg 3250kr KONTANT slik at du selv betaler årsavgiften inkludert purregebyr, eller kjøp tilbake bilen, selg den på finn for 7000kr.

Enkelt og greit! Og lær av dette til neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...