Gå til innhold

Den store finn.no tråden.


Kjexx
 Share

Anbefalte innlegg

](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,)Ikke strøken, helt enig. Men iflg annonsa så er jo denne bilen i aller høyeste grad en original bil. Før du starter en diskusjon så les deg opp på hva kraosseribytte er. (jeg mener det, les før du diskuterer videre).Når du har gjort det så vil du fort se at det ENESTE ombygde på bilen er "ombygd" i vognkortet. Hvis det er vognkortet som er viktigst (det norske), og ikke om bilen faktisk er original, så fortsett gjerne diskusjonen, dog trolig uten meg.Det som er litt leit er tydelig "generiske" trimdeler i form av trimdeler som egentlig ikke passer samt tåpelig turbotimer. Har ikke noe imot oppjusteringer, men kan godt gjøres mer "originalt" på en slik bil.

Delene er demontert på en orginal alpina biturbo og bygd opp på en 520. Vil aldri være det samme uansett! Alpina bygde biturbo på 535. (Les deg opp litt fakta)

En ombygd bil vil aldri være det samme uansett som det en orginal bil fra fabrikken er.

Både vognkortet viser 520 og jeg vet den ikke er sånn alpina fabrikken sendte ut bilen! Kunne aldri hatt en ombygd m eller alpina bil. Kjøper heller en bil jeg kan få riktig betegnelse i vognkortet.

Noen bygger ferrari replicas, mens noen kjøper ferrari sånn den er lagd fra fabrikk(litt dårlig sammenligning men jaja)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Delene er demontert på en orginal alpina biturbo og bygd opp på en 520. Vil aldri være det samme uansett! Alpina bygde biturbo på 535. (Les deg opp litt fakta)

 

Med andre ord, så leste du deg ikke opp? :)

 

Scenario:

 

1. Norsk 520i krasjer

2. Alpina blir hentet fra Tyskland

3. Tre "hovedkomponenter" blir flyttet over fra den vrakede 520i-en og til Alpinaen

4. Alpinaen blir registrert med disse komponentene.

5. Alpinaen blir godkjent ombygd til Alpina med sin originale motor/drivverk, og bilen er identisk med slik den en gang var.

 

Jeg er enig i at verdien på en slik bil ikke vil bli det samme som for en som har "plettfri vandel", men denne bilen er i utgangspunktet (sett bortifra at den er tuklet med i etterkant) helt lik en hvilken som helst annen Alpina. Det er kun her i Norge den ikke vil ha samme verdi som "alle andre".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet starter etter at Alpinaen er krasjet og det kommer en 520 inn i bildet ;) Greit nok at det trengs en delebil for å bygge opp enkelte komponenter men så fort folk begynner å legge fingrene på chassisnummeret på Alpinaen så er de på bærtur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fortsatt triksing og miksing - ingen andre vet hva som har skjedd med bilen ifbm "ombyggingen", og denne snarveien for å registrere bilen legger en demper på entusiasmen for folk flest.   Ombygde biler er ofte billigere - de blir oftere kjøpt av folk uten vett og blir ofte behandlet dårlig - blir oftere delebil.

Jeg sier bare "put your money where your mouth is" og gå og kjøp en ombygd bil istedenfor å prate varmt om dem. Dette er som med hunder - ville du betalt 20 000 kr for en blandingshund selv om eieren mener det er en New Foundlender? Det kan også sammenlignes med mennesker - en fosterunge uten foreldre vs et barn med velstående og velkjente foreldre. De løper sikkert begge 60-meteren på under 10 sek, men det blir for mange ikke det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet starter etter at Alpinaen er krasjet og det kommer en 520 inn i bildet ;) Greit nok at det trengs en delebil for å bygge opp enkelte komponenter men så fort folk begynner å legge fingrene på chassisnummeret på Alpinaen så er de på bærtur...

Lese lese lese... forstå forstå forstå.. du av alle har jo faktisk fått forklart dette en del ganger, og åpenbart fortsatt uten å forstå det. Og vedr chassisnummer, tror du må se hvordan VIN og tilleggsdokumentasjon faktisk ser ut på en "ekte" Alpina. Du ligger an til å bli litt skuffa.  

 

Det er fortsatt triksing og miksing - ingen andre vet hva som har skjedd med bilen ifbm "ombyggingen", og denne snarveien for å registrere bilen legger en demper på entusiasmen for folk flest.   + en hel masse greier

Det er ingen ombygging, og jo, ved et karosseribytte vet man nøyaktig hva som har skjedd. Folk med vett driver med karossbytte, stort sett kun de som er kapable til det, bare å se i tråden her det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fortsatt triksing og miksing - ingen andre vet hva som har skjedd med bilen ifbm "ombyggingen", og denne snarveien for å registrere bilen legger en demper på entusiasmen for folk flest.   Ombygde biler er ofte billigere - de blir oftere kjøpt av folk uten vett og blir ofte behandlet dårlig - blir oftere delebil.

Jeg sier bare "put your money where your mouth is" og gå og kjøp en ombygd bil istedenfor å prate varmt om dem. Dette er som med hunder - ville du betalt 20 000 kr for en blandingshund selv om eieren mener det er en New Foundlender? Det kan også sammenlignes med mennesker - en fosterunge uten foreldre vs et barn med velstående og velkjente foreldre. De løper sikkert begge 60-meteren på under 10 sek, men det blir for mange ikke det samme.

Det er ingen tvil om at det er triksing og miksing, og en bil som har en slik historie hadde nok ikke vært mitt førstevalg heller. Likevel kan ikke dette sammenlignes med en standard ombygning der man kjøper en bil fra Tyskland og flytter alle delene over på en norsk 520i, og for å deretter godkjenne dette.

 

Det finnes biler her til lands med tilsvarende historikk som denne (bl.a. en e46 M3 som heter 320i i vognkortet), der ikke en eneste skrue er fjernet (noen har nok gode kontakter hos biltilsynet). En slik bil vil jo være akkurat det samme som en annen, men prismessig vil den ligge lavere grunnet dette, og det er jo greit nok. De som vil ha seg en billigere bil kjøper den, og de som vil ha en uten tull i historikken kjøper en annen, så enkelt er det.

 

Hovedproblemet med å eie en slik bil er den dagen den skal selges, da vil diskusjoner som dette oppstå med en gang, og mange er "redde" for å kjøpe. Det virker som om det er mye mer akseptabelt å kjøpe en ombygd bil av en eller annen merkelig grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chassinummeret på en alpina består av et utkrysset 535 bmw vin nummer, og et nytt nummer som ikke er krysset ut. For da har bilen fått Alpina identitet!

 

Nettopp, og Alpina er som vi alle vet en egen selvstendig (økonomisk sett) bilprodusent. Når man da putter på chassisnummeret til en BMW 520 på en original B10 så er det ingen Alpina lenger men en BMW med Alpina "kropp" :)

 

Lese lese lese... forstå forstå forstå.. du av alle har jo faktisk fått forklart dette en del ganger, og åpenbart fortsatt uten å forstå det.

Hør hør hør! Det er kanskje ikke noe å forstå, en Alpina som er registrert som en BMW med Chassisnummeret til en BMW er ingen Alpina samme pokker om de ikke har rørt en skrue. Vi snakker om bilens identitet her og det har ganske mye å si for enkelte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter med å høre deg, men kan gjerne lese det du skriver. Er litt langt fra Sørlandet og opp hit ser du;)

Men altså, du er fortsatt ute å sykler. Både på din oppfattelse av hva 520 har med saken å gjøre, og forholdet mellom bmw og Alpina. Hvis du tror Alpina kan produsere biler på egenhånd så tar du feil. Nok en gang, bruk litt tid med en slik så tror jeg du blir skuffa.

(Ja, Alpina er registrert som bilprodusent, men nei, de er ikke så selvstendige som du tror).

Og for øvrig, nå er det ikke så ille som du beskriver i den siste setningen en gang, og jeg er allikevel uenig med deg. Har Alpina bygd bilen så er det en.... wait for it.... Alpina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen ombygging, og jo, ved et karosseribytte vet man nøyaktig hva som har skjedd. Folk med vett driver med karossbytte, stort sett kun de som er kapable til det, bare å se i tråden her det.

 

Det var derfor jeg brukte gåsetegn. Det hjelper ikke at bilen er uskrudd når det er mennesker med tanker og følelser som skal kjøpe dette. Det mentale skygger ofte over for fakta - det gjør det også for meg. Jeg tror 99% av brukerne på dette forumet ville hatt en bismak i munnen hvis de hadde brukt 200 høvdinger på en Alpina som ikke er registrert som en Alpina, og det gjør sitt med verdien.

For en del år siden kjente jeg en med en "skjøtet" E28 Alpina B7 og en med en "skjøtet" E23 745ia. De bar preg av dårlig vedlikehold, el-problemer og rust på sære steder, og ble aldri "the real thing".. Dette kan ikke sammenlignes helt med karosseribytte-biler fra senere tid, men holdningene og erfaringene til folk bruker lenger tid på å forsvinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Werther, jeg tror vi er enige. At man velger den uten ekstra linje i vognkortet på to ellers identiske biler, ja det kan jeg se. Men bilen er og blir den samme.

Og for øvrig som du selv sier så er skjøting noe helt anna.

Men don't worry, tollvesenet har effektivt satt en stopper for karosseribytte på denne måten. De har til og med greid å gi det tilbakevirkende kraft på bygg som ble godkjent før de bestemte dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når denne bilen da har Alpina chassisnummer i tillegg, ville det teoretisk sett være mulig å avregistrere 520 chassisnummeret, for så å registrere den i Norge på nytt med Alpina chassisnummeret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...