Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Min far har en bmw e61 2004 mod.

Den har en lysbryter som det står (a) på.

Etter jeg har prøvd å lest litt rundt så skal vist denne lysfunksjonen aktivere nerlys altså xeonon lysene på kveldstid, stemmer dette? 

Men for meg så ser det ut som angeleyes og nerlysene står på hele tiden, både på dagtid og kveld.

Noen som vet ossen dette fungerer?

Mvh. vegard

Skrevet

Hei. Det ligger en sensor integrert I bakspeilhuset klistret til frontruten. Den har en fotocelle som måler lysintensitet.

Når du kjører med Auto så styrer den Xenon og kjørelyset automatisk av og på. Men det betinger også at du har aktivert "tagfahrlich"/ daylight driving light I iDrive

Når den er aktivert om dagen og lyset star på auto så lyser ringene kraftigere enn vanlig slik at de er godkjent som kjørelys om dagen.

Skrevet

Okei Takk for svar.. Ja den er aktivert i Idrive.

Men når du sier at den styrer kjørelysene automatisk av og på? Er det om kveldstid osv? Har aldri sett at lysene har forandret seg med at di slukker seg etter lysforhold eller noe.

Skrevet

Ok, lyscelles kan stilles for følsomhet. Her bør du ta kontakt med noen som har kodingutstyr eller høre med din nærmeste forhandler om de kan få justert den. Ikke alltid de er riktig justert. Skal fungere på kveldstid, du kan jukes det litt til ved å aktivere regnsensoren. Da blir den mer følsom.

Skrevet

Husk at på Pre LCI biler så brukes ikke ringene til DRL. At du ikke merker noen forkjell på lysene dine er fordi du må kode "fotocellen" sin sensitivitet, men den vil da slå av alt lys (hele lykten) siden ringene ikke blir brukt som DRL.

Du kan kan kode inn DRL US lys slik at fjernlyset blir aktivert, men sammen med ringer. Eller bare la det være :)

DRL ringer en kun på LCI biler. Du har jo sikkert sett de som har sterkere ringer innerst i lykten.

Skrevet

Okei. 

DRL hva er det?

Mulig den må kodes ja, fordi jeg har ikke lagt noe merke til forandringer i lysene igrunn. Og bryteren står på auto hele tiden.

Skrevet

Okei. 

DRL hva er det?

Mulig den må kodes ja, fordi jeg har ikke lagt noe merke til forandringer i lysene igrunn. Og bryteren står på auto hele tiden.

DRL = Day running light eller dags kjørelys om du vil.

Ett DRL eksempel på en LCI bil:

post-45863-0-63678400-1409838723_thumb.j

De innerste ringene lyser stekere og er godkjent som kjørelys om dagen.

Med kodet DRL: 

post-45863-0-97723500-1409838968_thumb.j

Riktig nok E90, men er samme prinsippet som du ser så er det langlys pæren som lyser på dimmet funksjon.

Skrevet

ok det stemmer godt at lci/facelift ikke har daglysringer. Kom vel først senere.

Nei, LCI\Facelift har dagslysringer, også kalt DRL.

Skrevet

Jeg har LCI, og Daytime Light er aktivert i iDrive, men xenon er på på dagtid uansett. Er det følsomheten som gjør dette da? Ser ikke behovet med å bruke xenon når det er lyst. Dette gjør at jeg på dagtid bruker parklys sammen med grøftelys.

Skrevet

Jeg har LCI, og Daytime Light er aktivert i iDrive, men xenon er på på dagtid uansett. Er det følsomheten som gjør dette da? Ser ikke behovet med å bruke xenon når det er lyst. Dette gjør at jeg på dagtid bruker parklys sammen med grøftelys.

Om ringene i DRL funksjon ikke lyser på dagtid når bryteren er i pos. A, er det nok følsomheten din som må justeres. Om du kjører med bryteren i pos. 2, vil xenonlysene alltid være tent.

Skrevet

Alt lyser :P Ringer og hele pakka :)

I pos 2 lyser de hele tiden ja, det har jeg funnet ut :) Ringene lyser og sterkere i pos 0 (Som er normalt har jeg funnet ut), men ikke lys inni da (speedo etc). Og i a lyser alt. Så da blir det pos 1 :P

Skrevet

Hvis xenonlysene lyser i pos. A på dagtid er det sensitiviteten på sensoren din som er feilkodet eller liknende. Når bryteren står i pos. A, skal den veksle mellom pos. 0 og pos. 2 etter behov. Verken interiørbelysningen, skiltlysene eller instrumentbelysningen lyser i pos. 0, men det er mulig å kode så instrumentbelysningen lyser samtidig (jeg har gjort det på min).

Skrevet

Da er nok følsomheten feil på min. :)

Når det er sagt, er vel samme sensor som brukes på automatisk nedblending av langlys? Og som slår av og på nattmodus/dagsmodus på skjermen? Det funker fin fint i så fall..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...