Gå til innhold

Koble ekstralys rett på fjærnlys?


ZhilleN
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Om du kobler slik Haug523 tegner opp, så tror eg ekstralysene vil lyse konstant. Det er vel ikkje brutt jord på langlysene vel? Du må ta strøm fra pluss på fjernlysene og til relê og videre til eventuelt bryter før du går til minus på batteriet eller til jord. Men eg tror du må ha bryter på ekstralysene om du skal få det godkjent ved eventuell EU-kontroll. Det er da fort gjort å trekke ledning fram til dashbord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjema mener nå jeg er rett, som Haug523 laget.

 

Ellers er det ingen krav om ekstra bryter til ekstra fjernlys.

Ref: https://lovdata.no/static/LTI/ltavd1/filer/grafikk/sf-20130625-0765-01-01.pdf

pkt 4.1

 

Og http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_28#KAPITTEL_28

pkt 28 under pkt 4.1

 

Har ikke laget det, fant det på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vel bli sånn : koble seg inn på fjærnlys + i begge lyktene rett til ekstralys og fra ekstralys inn på rele med sikring, koble minus fra rele til karosseri, koble + fra rele inn på batteri, da må det vel fungere? Eller er jeg helt på jordet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kobler begge + fra lyktene inn på releèt på terminal 87.

Så kobler du deg fra + i bilen/batteri, som hovedstrøm, innpå terminal 30 på releèt.

Så kobler du jording fra releèt på terminal 86 i chassiet/minus.

Så kobler du deg innpå ei +ledning fra en langlys pære, innpå releèt terminal 85.

 

Eller har jeg bommet helt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tegna i full fart, så ikke det peneste man kan se på. :P

Tror dette skulle være rett.

 

Du må selvsagt ha sikring mellom batteriet og releet, størrelse på denne, og størrelse på kabler kan jeg desverre ikke

gi noe godt svar på. Men det kan jo regnes ut, av dem som vet sånt. :)

 

post-53083-0-68824400-1412877539_thumb.j

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant på det selv? :P Mener det er slik det skal være, men om noen som vet bedre mener det er feil så er det helt ok.
Jeg er kun utdannet hobbyelektriker. :P

 

Foresten, biltema har hatt et ferdig ledningsnett for ekstralys, bare og koble på batteriet og lyktene så er du ferdig. :)
Brukte det på en 244 jeg hadde for mange år siden. :P Men finner det ikke på nett nå da..

 

Edit:
Mulig jeg har bytta om terminal 85 og 86, usikker på om det spiller noen rolle. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...