Gå til innhold

Koble ekstralys rett på fjærnlys?


ZhilleN
 Share

Anbefalte innlegg

Skal koble opp noen 1000metere og har tenkt til og koble de rett inn på fjærnlysa på bilen (stjele strøm)

Jeg har kit med rele osv. Men hva må evt gjøres? Skal ikke koble opp med bryter..

Tegninger eller god forklaring hadde vært topp! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skal koble opp noen 1000metere og har tenkt til og koble de rett inn på fjærnlysa på bilen (stjele strøm)

Jeg har kit med rele osv. Men hva må evt gjøres? Skal ikke koble opp med bryter..

Tegninger eller god forklaring hadde vært topp! :)

Mulig du vet det, men det er ikke lovlig og kople ekstrelys uten bryter! Ekstrelys skal ha egen bryter.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig du vet det, men det er ikke lovlig og kople ekstrelys uten bryter! Ekstrelys skal ha egen bryter.

 

 

har sjekket opp dette nå.

 

ikke lett å finne, men det som går igjen er at det ikke er krav til bryter. kan koples sammen med vanlig fjernlys

 

sier seg litt selv egentlig, ikke mye praktisk/sikkert å måtte skru av vanlige fjernlysbryteren og en annen bryter hver gang man møter bil.

 

men om man har såpass med ekstra lys at man overstiger maks LUX så må man ha vendebryter slik at man ikke kan ha på fler enn maks lovlig lux av gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har sjekket opp dette nå.

 

ikke lett å finne, men det som går igjen er at det ikke er krav til bryter. kan koples sammen med vanlig fjernlys

 

sier seg litt selv egentlig, ikke mye praktisk/sikkert å måtte skru av vanlige fjernlysbryteren og en annen bryter hver gang man møter bil.

 

men om man har såpass med ekstra lys at man overstiger maks LUX så må man ha vendebryter slik at man ikke kan ha på fler enn maks lovlig lux av gangen.

 

Det er vel heller sånn at det SKAL kobles innom fjernlys,  sånn at man ikke kan slå dem på uten at fjernlys er på.

Men du har jo da en slags bryter på dem, sånn at dem slår seg av når du slår av fjernlys.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel heller sånn at det SKAL kobles innom fjernlys,  sånn at man ikke kan slå dem på uten at fjernlys er på.

Men du har jo da en slags bryter på dem, sånn at dem slår seg av når du slår av fjernlys.. :)

 

 

selvfølgelig skal det være en form for bryter på de (regner da med folk skjønner det) , men er ikke krav til egen bryter såvidt jeg har funnet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp tatt 160 klasse U. Sertifikat og på utrykningskjøretøy er det hverfall krav om egen bryter til 1000 metre. Har ingen lov å referere til nå, men stoler på det instruktørene sa som jeg har hatt på kurset. På de utrykningskjøretøyene jeg kjørte så var det montert en egen bryter (lett tilgjengelig) på dashbord som måtte slåes på før en kunne bruke vanlig spake å blinke med eller sitte på 1000 meterne. Rgner med den var da en bryter forankoblet til den originale langlys spaken. 

 

Spiller vel ingen rolle uansett :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke noe problem å kople opp mot org fjernlys via relee og bryter..

man har styrestrøm inn på relee, den tar man fra + på fjernlys.

og så kan man velge å ha på bryteren hele tiden, for da går jo 1000meterene av og på når man slår på dem orginale fjernlys ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kan lage en slags tegning? Er helt grønn når det kommer til sånt.. bare så jeg kobler med på riktig ledning fra fjernlys og inn på rele. Er der jeg står fast litt...

Jeg tenker da : koble sammen + ledning som går til fjernlys begge sider sammen med kabelsko til en kabel som går videre til rele, jording er det jo fra før i lykta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...