Gå til innhold

"Flushe" automatgirkasse.


TonyX5
 Share

Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaring med å "flushe" automatgirkasser. Snakket med RATS automatservice, de har veldig god greie på automatkasser. De sa det lønner seg å flushe girkassen for å få ut slam og metallspon som samler seg opp i girkassen.

 

Noen som har gjort dette på sin bil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg flushet min E38 kasse.

inn med vaskemiddel, og ut met skiten.

merket GOD forskjell etterpå.

anbefales.

om motor og gir er gått over 250k km, så bytt filter samtidig.

anbefaler flush av kasse hver 60k, oftere om du drar tunge hengere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flushet 3 ganger, 2 ganger på Bosch verksted og en gang hos Automatservice i Bergen. Husk dette er en egen maskin som kjører oppvarmet olje under trykk og hvor oljestrømmen blir reversert hver 2-3 sekund. Dette for å slå løs partikler som har satt seg fast i kjøler og ellers i systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det absolutt viktigste er å bytte filter. Ta ned bunnpannen, skift filter, kontroller oljen og rens magnetene.

Om oljen ikke er veldig mørk i fargen og ting ser bra ut er det ikke nødvendig å flushe. Skift filter, monter pannen og fyll opp de 5-6 literene du får på.

Om bilen har gått et stykke og oljen er mørk (pleier å bli det på zf 5hp kassene), flush gjerne også.

Skift olje og filter hver 60.000km.

Til trådstarter: Du har en GM THM5L40E kasse i X5en din, denne er dessverre utsatt for stor slitasje i gir og converter med påfølgende skader, så du bør absolutt være nøye med olje/filter skift. Ta ned bunnpannen din og få en oversikt.

Ring gjerne Ole på 91849948 for å bestille oljeskift/flushing hos oss på Rats. Vi har filter til de fleste BMWer på lager og du kan få bli med under bilen og få noen tips/følge med når oljeskiftet blir utført :)

Mvh Thomas Netlandet

Rats AS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurdere og bytte olje på min 09 320xda.

Tok en telefon til forhandleren her i Tromsø som kunne fortelle at det ville koste 12000kr for flush av kassa, fordi de brukte 18 liter olje. De måtte tappe ned, fylle på ny olje for deretter og kjøre bilen på bukken. Tappe og fylle. De kunne ikke bruke samme fremgangsmåte som de gjorde på Volvo.

Er det virkelig så dyrt, eller burde jeg kontakte noen andre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurdere og bytte olje på min 09 320xda.

Tok en telefon til forhandleren her i Tromsø som kunne fortelle at det ville koste 12000kr for flush av kassa, fordi de brukte 18 liter olje. De måtte tappe ned, fylle på ny olje for deretter og kjøre bilen på bukken. Tappe og fylle. De kunne ikke bruke samme fremgangsmåte som de gjorde på Volvo.

Er det virkelig så dyrt, eller burde jeg kontakte noen andre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GS Bildeler ville ha 6600,- for å flushe min E39. Ordnet selv olje(15ltr som kostet 900,-), og da sank prisen til 1900,- for selve jobben.

Be forhandleren din om pris på arbeidet, så ordner du olje selv.

Endret av jonka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har betalt ca 4000,- på Bosch verksted for flushing. De bruker 12-13 liter olje og bytter filter og bunnpannepakning. Dette er på E39, vet at på E60 må hele bunnpanna skiftes fordi filteret er integrert i bunnpanna. Da blir det dyrere. 

 

At de tapper og fyller flere ganger høres mer ut som at de ikke har en skikkelig flusher og istedenfor gjør det på denne måten for å få bytta ut mest mulig av olja. 

Det er mye metoder folk kaller for flushing, 2 bøtter i garasjen er heller ikke flushing selv om du får bytta all olja. 

 

En flusher er en maskin som kjører oppvarmet olje med trykk og i tillegg reverserer oljestrømmen hvert 2-3 sekund for å løsne partikler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har betalt ca 4000,- på Bosch verksted for flushing. De bruker 12-13 liter olje og bytter filter og bunnpannepakning. Dette er på E39, vet at på E60 må hele bunnpanna skiftes fordi filteret er integrert i bunnpanna. Da blir det dyrere. 

 

At de tapper og fyller flere ganger høres mer ut som at de ikke har en skikkelig flusher og istedenfor gjør det på denne måten for å få bytta ut mest mulig av olja. 

Det er mye metoder folk kaller for flushing, 2 bøtter i garasjen er heller ikke flushing selv om du får bytta all olja. 

 

En flusher er en maskin som kjører oppvarmet olje med trykk og i tillegg reverserer oljestrømmen hvert 2-3 sekund for å løsne partikler.

Nå skal det sies at de ble forhandler i oktober 13. Og sikkert ikke har tilkoblingsutstyr til BMW på flusheren sin.

Skal sjekke me noen andre verksteder, før jeg bestemmer meg.

Space-ace det er oljeskift på girkassa ikke motor. Motoren får oljeskift på de intervallene den skal ha. Girkassa har ei "livstidsolje" slik at det blir opp til hver enkelt, når den blir byttet.

Thomaz, det er 1740km til Skarnes, så det blir litt langt unna :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Space-ace det er oljeskift på girkassa ikke motor. Motoren får oljeskift på de intervallene den skal ha. Girkassa har ei "livstidsolje" slik at det blir opp til hver enkelt, når den blir byttet.

 

 

 

ja tenkte nok på girkassa :P   vet den har "livstidsolje"  men det er det ingenting som heter...    har hørt at om man bytter den på f.eks 200.000km så kan det løstne opp spon osv som tetter div ventiler/kanaler i kassa...     jeg vet ikke om det er skiftet på min bil tidligere og vet derfor ikke om jeg tør å gjør det : / 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om verkstedet har ordentlig utstyr, så går det fint.

jeg leverte til jæger i bergen, dem hadde nettopp fått utstyr til å flushe.

min ble vasket og flushet på ca 250k km.

vel verdt å bruke pengene på dette.

olje og "såpe" kostet meg 3500kr.

arbeidet kostet meg ett panser, da jeg kjenner han som tok jobben.

automatservice i bergen tar i underkant av 5000kr for å vaske og flushe kassen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei har en girkasse som oppfører seg merkelig.Ved kald motor i posisjon D. mellom 1500.2000 omdr. jevn fart uten belastning jager den litt opp og ned på turtallet som om den ikke helt kan bestemme seg hvilket gir den skal holde seg i.Den girer også hardt av og til på de laveste gira.Den fungerer bedre i DS. og ST.Tronic modus men uansett gir pos. har jeg også en svak during/vibrasjon i bilen mellom 30 og 40 km/t kun ved belastning og ikke ellers.Denne vibreringen kan selvsagt skyldes andre ting.Jeg vurderer å levere bilen inn til flushing av kasse og lurer på om andre her inne har hatt lignende symptom og  mener hva som kan  anbefales.Jeg syter med å betale tusenvis for flushing uten resultat for deretter å måtte bytte hele kassa.Ser flere her inne som sitter med omfattende kunnskap om autom.kasser og håper på gode råd om hva jeg bør gjøre.Bilen er forøvrig en E60 530 i bensin -04 med 145t.km på telleren.Kassa mener jeg er Zf 6hp19.                                                                    Vet noen forresten om et seriøst autom. kasse firma i haugesunds området som kan anbefales i tilfelle. Tips Råd mottas med stor takk. Mvh. donald Duck

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...