Gå til innhold

Kjøreprogrammer og ESP - Sport/Sport+ osv.


mrqlan
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke testet såpass nye biler som det diskuteres, og jeg må si at jeg er overrasket over hva som sies.

BMW skal være det sportslige alternativ mener jeg, og at man ikke kan bestemme slike ting som dsc selv, høres merkelig ut og dumt ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vell heller motsatt. Rwd drevet bil drar mer nytte.

RWD drar mer nytte av å ikke ha elektroniske hjelpemidler? Hver gang jeg setter meg fast, så er det første jeg gjør å skru av alle disse midlene. Satt meg senest fast for 10 min siden i 1 meter med nysnø, da med en Amarok. Når jeg hadde på Antispinn o.l. kom jeg INGEN vei. Når jeg deaktiverte dette fikk jeg gynget bilen og til slutt gitt full spiker for å komme meg ut igjen.. 

 

 

Og hvis du mener jeg er en av de som overdriver, så får det heller være. Saken er nå ihvertfall slik, bilen står ut i garasjen, så dette vet jeg ganske godt. Var senest nedom BMW forhandleren isted, han sa AKKURAT det samme, han hadde fått låne en M235i xDrive og tenkte han skulle leke seg litt. Gjett hva som skjedde, jo, litt sladd - også slår DTC inn. Han var ganske så skuffet selv.. 

Endret av mrqlan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RWD drar mer nytte av å ikke ha elektroniske hjelpemidler? Hver gang jeg setter meg fast, så er det første jeg gjør å skru av alle disse midlene. Satt meg senest fast for 10 min siden i 1 meter med nysnø, da med en Amarok. Når jeg hadde på Antispinn o.l. kom jeg INGEN vei. Når jeg deaktiverte dette fikk jeg gynget bilen og til slutt gitt full spiker for å komme meg ut igjen.. 

 

 

Og hvis du mener jeg er en av de som overdriver, så får det heller være. Saken er nå ihvertfall slik, bilen står ut i garasjen, så dette vet jeg ganske godt. Var senest nedom BMW forhandleren isted, han sa AKKURAT det samme, han hadde fått låne en M235i xDrive og tenkte han skulle leke seg litt. Gjett hva som skjedde, jo, litt sladd - også slår DTC inn. Han var ganske så skuffet selv.. 

Av å HA elektroniske hjelpemidler vell. En bil med 4x4 vil ikke være like tailhappy som RWD utgaven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror enkelte overdriver noe her. 

Kan ikke si jeg la merke til noe merkelig, og jeg spant ufrivillig ut av ett kryss på våt asfalt.

Eksempelet mitt er hakket overdrevet for å få frem poenget. Men frustrasjonen jeg og mange har er høyst reel siden bilene er blitt skuffende å kjøre aktivt. (Min mening selvsagt)

Ja, kan jo ha hjulspinn, sladde og gjøre mye forskjellig med bilene. Men om det bare er det som er målet å fysisk kunne gjøre slikt så har man ikke skjønt eller erfart problemet. Det er mer presisjonen og kjørefølelsen jeg er opptatt av.

 

Sett EVO klippet jeg linket til? Bare se fra 3,23. Der ser du at bilen kan skli litt, så den er i DTC modus. (Noe Jethro sier når har starter runden.) Ser du videre til 3.30 så er det bare til å gi bånn pedal så struper DTC`n gassen slik at man ikke trenger å kontre eller ha noe som helst ferdighet eller presisjon med gasspedalen. Bilen gjør alt for deg. Det hører du både på motorlyden i tillegg til at sjåføren sier det. Om man liker å kjøre selv uten slike støttehjul som er godt tilstede, så er ikke DTC modusen noe særlig. Men når "DSC/DTC av" setter bilen i comfort modus og E-diffen er som den er, vel da skjønner man kanskje hvorfor flere bare forholder seg til DTC. Ganske så håpløst av en såkalt "drivers car". 

 

Her er nok en gang EVO klippet jeg refererer til:

 

Og om folk ikke er kjent med sjåføren, her er enda ett klipp bare for å ha noe som referanse:

Passer jo litt siden det ble litt snakk om Porsche. En moderne Cayman er fortsatt en fantastisk "drivers car", til og med om man sammenligner den opp mot en eldre GT3

Slikt kan man ikke si om en moderne BMW som f.eks M235I. Ja, den er omtrent like rask som en E46 M3, men som en skikkelig "drivers car", så faller den gjennom. 

 

At folk flest sikkert er fornøyd med DTC skal ikke jeg si noe imot. Mange vil ikke ikke merke problemet om de prøver. Jeg antar det er stort sett er folk som enten ikke blir begrenset stort av systemet, eller som foretrekker å ha hjelpen. Eller som ikke er plaget av comfort modus når DSC er helt av og samtidig er fornøyd med E-diffen og generelt hvordan bilen føles. Men som det er vist til i denne tråden, det er også mange som ikke er noe glad i hvordan ting er løst.  Som sagt, for meg var det så gale at jeg ikke kjøpte meg en F20. Det er ingen måte å fikse disse problemene på som jeg kjenner til. Så det er ikke snakk om en liten bagatell som blir overdrevet. Trenger ikke nødvendigvis stor motor på bilen heller for å kjenne begrensningene. Jeg fant ut av dette under prøvekjøring av F20 116I på våte veier. Jeg er verken en drifter, "banemann" eller råkjører.  Hadde ikke skrevet flere lange innlegg angående dette temaet om det bare var en liten filleting for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor finner du normal-modus? Det er ikke noe som heter dette på M550´n ihvertfall. Og dette handler ikke om å sladde og herje villt, men det handler om å kunne kjøre litt aggresivt på vinterføre uten at det blinker og herjer foran deg, og at bilen gjør ting DU ikke ønsker.

Slik ser det ut hos meg når jeg trykker på EDC knappen. Setter bilen i Sport+ og holder inne DTC knappen, da går den tilbake til Normal :) Samme skjer om den står i Sport..

post-47692-0-37298900-1422052789_thumb.j

post-47692-0-98405700-1422052812_thumb.j

post-47692-0-69255500-1422052829_thumb.j

post-47692-0-58484100-1422052848_thumb.j

Siden min bil da er en 2010 modell så har ikke Eco på EDC bryteren, men i stede Comfort :)

post-47692-0-17521200-1422053071_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke følelsen og ikke ha kontroll på bilen jeg kjører. Den finner liksom på det den føler for godt! Forferdelig å kjøre en konstant understyrt bil fordi elektronikken er satt opp sånn. Burde ikke dette kunne kodes vekk?

Men du kan jo skru DSC helt av, men da med normal/comfort. Skulle vært slik at man kan programmere sport+ til å ha DSC av. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan da informere om at BMW eide Mini faktisk lar deg sette bilen i BÅDE Sport og skru av DSC.. Hehe.. The ultimate driving machine, just a lot cheaper? ;) Hadde en Countryman i helga, ingenting som slo inn der, når du først fikk ut rompa.. Var en ALL4, ikke noen rakett, men en artig liten sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...