noekult Skrevet Januar 27, 2015 Forfatter Share Skrevet Januar 27, 2015 (endret) Det er planlagt, i morgen... Skal ned i kjelleren om en times tid og finne alle vasketingene jeg har hamstret over tid.. Også blir det håndvask med shampoo, ny svamp og mikrofiberklut på kvelden. Gleder meg til sommeren. Lurer på hva slags felger jeg kan ha som ikke krever senk? Max 19" og max 25.000 kr. Likte standardhøyden på xDrive så godt! Endret Januar 27, 2015 av noekult Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gabz Skrevet Januar 28, 2015 Share Skrevet Januar 28, 2015 Rå bil med fantastisk flott fargekombinasjon! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Emil Karlsen Skrevet Januar 28, 2015 Share Skrevet Januar 28, 2015 fin den bilen her ! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
noekult Skrevet Januar 30, 2015 Forfatter Share Skrevet Januar 30, 2015 Da har jeg: 1) Kjørt 1400 km. på 8 dager (bare hundre km. til jeg kan dra på turtall og 3600 km. til jeg kan kjøre over 120 km/t!) 2) Innsett at bilen aldri vil være "strøken" så lenge det er slaps og snø ute 3) Tatt min første "ordentlige vask" Detailingerfaring for en n00b: Før pleide jeg bare å spyle med 1) avfetting-spyleren for å få av saltet, etterfulgt av 2) såpe-spyleren over hele bilen og til slutt grundig avspyling (hos selvvasken på Statoil). Grunnen til det er at jeg aldri har eid bil med strøken lakk før. Men i dag har jeg:1) Brukt avfettings-spyleren både nedre halvdel av bilen, samt under bilen også så langt det lot seg gjøre 2) Avspylt bilen inkl undersiden 3) Brukt TurtleWax shampoo-svamp (det er allerede shampoo i svampen) rundt bilen; først panser og fanger, så bakluke og bakfanger (motsatt side av svampen), også til slutt rundt bilen inkl. vinduer. 4) Brukt såpespyleren fordi den har høyttrykk og fungerer som avspyler også 5) Avspylt alt nøye 6) Brukt "poleringsklut" (sånne man få 8 stk av til 40 kr. eller noe sånt, TurtleWax) til å tørke av dørkarmene og 7) Sett at mattene foran trengte avskylning, så tatt enda en avspylingsrunde med mattene. Det er litt knotet at de sitter fast med feste, når man prøver å ta det av hopper alt av sand og havner under matten). Det var fortsatt mye tid igjen på avspyleren så jeg gikk tett innpå felgene og avspylte av enda mere urenheter. Men her lærte jeg at man burde ta mattene først siden høyttrykkspyleren vil sprute på bilen i bakgrunnen... Følte med hånden på lakken og det merkbar grums på bakfangeren igjen. Av erfaringen vet jeg at den driten ikke vil gå av med det første om jeg ignorer det. Neste gang vil jeg ta mattene først, bruke Autoglym Tar Remover på bakfangeren og ha med Autoglym Hydra Flexi Blade for å få av største mengdene med vann før jeg begynner å tørke med klut. Dette tok litt tid, enda grundigere vask (fjerne alt av såpe og vann fra åpningene rundt om, nok av de) vil ta enda lenger tid. Men jeg prøver, blir nok enda bedre neste gang. Ulempene med bilen så langt: 1) Det er overraskende mye dekkstøy i 100+/- 2) Som nevnt tidligere, så sitter man ganske lavt. Korte førere vil slite med å ha god oversikt fremover 3) Bakruta er knøtt, noe som betyr at når ryggekamera er skitnet til (dvs. hver dag nå om dagen) så blir det VELDIG vanskelig å beregne riktig avstand bak. Parkeringssensorene ser ut til å fungere godt selv med skitten bakfanger, men instinktet mitt stoler ikke på de når ryggekamera ikke fungerer 5) Jeg syns, som nevnt tidligere, at spylervæskepåfyllingen er utrolig ugjennomført. Inngangen er rundt 2 cm høy og derifra går det en åpning som fører med seg væsken ned til en beholder godt gjemt under panseret en eller annen plass. Det var rett og slett umulig for meg, uansett forsiktighet, å fylle den fra en nyåpnet (dvs. full) spylervæskekanne ute av det plasket over alt i motorrommet (grrr) 6) Som med absolutt alle automatiske vindusviskere jeg har prøvd så suger BMW sin også. Den virker for treg i forhold til nedbør, spesielt hvis det er lite så kan man ende opp med mange sekunder med dårlig sikt. Godt jeg ikke betalte ekstra for den. 7) Det går ikke ann å skru av kollisjonsvarsling (mot bilen foran, i motorveifart) slik at det ikke kommer på hver gang man starter bilen. Det betyr at hvis noen låner bilen så kan de få panikk og panikkbremse, da systemet få en liten del instrumentpanelet til å lyset knall rødt. Bilen hopper veldig mye på ujevn føre, slik som det blir i byene med små humper av is på veien. De eldre BMWene mine gjorde aldri det. 9) Går ikke ann å bla i spillelistene på telefonen når man spiller av musikk via Bluetooth? Anyone? Det som er bra:1) Bilen er selvagt god i svingene 2) Utrolig stabil på motorveien, som forventet. Vanskelig å skille 90 og 120 km/t selv når man slapper av 3) Lydanlegget spiller noe voldsomt. Nesten overkill, siden jeg ikke har spilt høyere enn bokstavelig talt halve volumet uten å selv stoppe på volumkontrollen 4) Bagasjerommet er ganske stort faktisk. Satte en stor eske bak i den i dag, og til alles overraskelse slukte den hele kassen uten problem. Dette var grunnen til at jeg gikk "all in" på denne bilen mtp utstyrsnivå - jeg visste at den var komplett i og med at jeg ønsker å få barn snart og ville helst ikke ha barnevogn. Denne sluker nok de fleste barnevogner! 5) Concierge Service er helt rått. Kjørte på E6 og ringte BMW for å spørre om åpningstid for en restaurant på Tjuvholmen (Oslo). Svensken på telefonen var utrolig hyggelig og fortalte meg alt jeg lurte på. 6) Designet er også helt perfekt (smaksak, men jeg klarer ikke å slutte å stirre på butikkvinduer for å se speilbilde av bilen i det jeg kjører forbi!) 7) Den er så og si like sladdevillig og knallgod når underlaget tillater det som hvilken som helst bakhjulstrekk-BMW! Bare at man har mye større selvtillit (denne vil nok ikke spinne 180-360 grader slike eldre biler kan gjøre på veldig glatt underlag). Nøytralt:Automatkasse er visst fortsatt automatkasse. Den blir litt forvirret av og til (f eks henger igjen på et viss turtall, også må man røre bremsepedalen litt for å at den skal gire ned en gang). Selve manuelle giringen er rask og helt sømløst (jeg utfordret ene passasjeren til å fortelle meg når jeg skiftet gir manuelt i Comfort-modus når han lukket øynene, noe han bommet mye på), Men jeg vet at det er mye drama (spark i ryggen) når man girer i Sport-modus - likevel glad for at jeg ikke valge sportskassa med hendler bak rattet, det er feil type bil å ha sånt på når motoren er så relativt daff. Og ja, bilen får voldsomt med oppmerksomhet. Det er gøy når andre BMW førere ser ut til å ikke skjønne hva slags modell bilen er da jeg ikke har noen emblemer på den (bortsett fra überteite "Luxury" logoen på forskjermene). Endelig har jeg litt tid til overs nå og tenkte å ta meg en kjøretur på nattetid for å teste automatiske LED-lyktene ordentlig. Har forøvrig gitt litt opp at bilen må være strøken til enhver tid. Den har begynt å få ørsmå bruksmerker (ikke til å unngå om vinteren) og har innsett at jeg ikke kan forvente superstrøken bruksbil som skal brukes hver dag. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjennern Skrevet Januar 30, 2015 Share Skrevet Januar 30, 2015 Dra på europris? De med grønn logo og kjøp spylervæske. De har sånne myke flasker med liten tut. Perfekt å helle med. Og de har god pris på fredager. Kjøpte 6 dunker sist Fått testet autofjernlys? Du tok med det? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
noekult Skrevet Januar 30, 2015 Forfatter Share Skrevet Januar 30, 2015 Dra på europris? De med grønn logo og kjøp spylervæske. De har sånne myke flasker med liten tut. Perfekt å helle med. Og de har god pris på fredager. Kjøpte 6 dunker sist Fått testet autofjernlys? Du tok med det? Kanskje det, men ligger ingen Europris i nærheten, teit å kjøre langt for å få seg spylervæske. Skal kjøpe meg trakt å ha i bilen Ang. fjernlys, skrev over; "Endelig har jeg litt tid til overs nå og tenkte å ta meg en kjøretur på nattetid for å teste automatiske LED-lyktene ordentlig." Ser at du også har samme lyssystem, hvordan liker du det (automatikken)? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tobiasw Skrevet Januar 30, 2015 Share Skrevet Januar 30, 2015 Bra du deler erfaringene dine Selvvaskrutinene dine kan du forbedre for at bilen skal bli renere, og mer skånsom for lakken Anbefaler virkelig å søke på DCN.no der finner du MYE bra om dette tema. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjennern Skrevet Januar 30, 2015 Share Skrevet Januar 30, 2015 De selger 3L Blåtind til 14,90,- så er relativt ok pris. Er vel bare gøy å kjøre litt Ang LED så jeg er godt fornøyd med lyktene. Om de er mye bedre en xenon kan vel diskuteres, men opplever lysene som meget bra. noekult reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Januar 30, 2015 Share Skrevet Januar 30, 2015 Godt å se at det ikke bare er meg som irriterer meg over regnsensoren sin følsomhet. Enten så høljer det ned og viskerene tar ett visk i minuttet eller så er det så vidt det kommer noe duskregn og viskerene går på full pupp.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
noekult Skrevet Januar 30, 2015 Forfatter Share Skrevet Januar 30, 2015 (endret) Dette var forøvrig slik bilen stod hos Bavaria før jeg tok av coveret og så den for første gang... (Ikke mitt bilde, men noe selgeren sendte til meg) Endret Januar 30, 2015 av noekult Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fahad Skrevet Januar 31, 2015 Share Skrevet Januar 31, 2015 Hvordan er det med plass bak i denne bilen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
noekult Skrevet Januar 31, 2015 Forfatter Share Skrevet Januar 31, 2015 Hvordan er det med plass bak i denne bilen? Uten tvil en bil for 4 personer, med en nødplass i midten bak til en 5. person. Benplassen er grei, men det kommer selvsagt HELT an på om det sitter lange (175+) personer foran og hvordan de liker sittestillingen. I typisk laidback sittestilling i passasjersetet foran var det ikke "godt" med plass til passasjer bak... For min del sitter jeg rett opp selv (rally sittestilling) og den som har satt seg bak meg har aldri klagd. Jeg vil ikke kalle bilen for 5 seter eller si at det er godt med plass. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fahad Skrevet Januar 31, 2015 Share Skrevet Januar 31, 2015 Uten tvil en bil for 4 personer, med en nødplass i midten bak til en 5. person. Benplassen er grei, men det kommer selvsagt HELT an på om det sitter lange (175+) personer foran og hvordan de liker sittestillingen. I typisk laidback sittestilling i passasjersetet foran var det ikke "godt" med plass til passasjer bak... For min del sitter jeg rett opp selv (rally sittestilling) og den som har satt seg bak meg har aldri klagd. Jeg vil ikke kalle bilen for 5 seter eller si at det er godt med plass. Jeg skjønner, høres veldig likt ut som på a5'en Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Februar 2, 2015 Share Skrevet Februar 2, 2015 Morsomt å lese synspunktene dine etterhvert som du blir mer kjent med bilen. Hvordan opplever du inn-/utstigning av baksetet? Går utifra at du ikke oppholder deg i baksetet i særlig stor grad, men sist jeg satt meg bak i en 4GC synes jeg inn-/utstigning var plundrete på grunn av det bakre sidevinduet. Når det gjelder avspilling av Spotify var det ikke lenger mulig å velge sanger direkte på telefonen etter siste oppdatering. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
noekult Skrevet Februar 2, 2015 Forfatter Share Skrevet Februar 2, 2015 (endret) Jeg bruker ikke Spotify, jeg mente musikkavspilling av Mp3-filer på telefonen via Bluetooth. Ja, taket er ganske lavt bak, så det er knotete for gjennomsnittsnordmannen å komme seg inn og ut. Men jeg sitter bra, såeh Hadde enda en dårlig opplevelse i dag. Første gang jeg brukte navigasjonen. Skulle til vei 35, men den tok meg til vei 65 og jeg ante ikke hvor jeg skulle videre hen. Hadde aldri vært i området før og det snødde heftig, klarte ikke å skille mellom bilvei og spaseringsvei i området og endte opp en trang bakke og blindvei. Måtte rygge hele veien tilbake og med nesten null sikt i mørket traff jeg en veikant med venstre bakhjul. Jeg ble ganske forbanna (prøver jo å unngå sånt så mye som mulig), men likevel tenkte jeg "jaja får bare venne meg til bruksmerker" og kjørte videre. Fant aldri veien Og i dag lærte jeg at firehjulstrekk mister kontroll som bakhjulstrekkerne når man kommer ut på aksjellerasjonsfelt i svak sving. Jebus christ, jeg fikk ørlite panikk i dag. Glatt! Ble reddet av at jeg putrer forsiktig rundt pga innkjøring, kunne fort ha ødelagt fanger, forstilling og et par felger i dag :/ Endret Februar 2, 2015 av noekult Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå