Gå til innhold

E39 523ia: Klikking/ banking fra drivlinje - Update: Video m/lyd innlegg 6

S. Gunstad
 Share

Anbefalte innlegg

Har i et års tid hatt en ulyd som har kommet og gått litt:

Er en fartsavhengig banking/ metallisk klikking fra under bilen et sted.

Høres ut som noe ligger å slår inpå f. eks drivaksler eller liknende.

Kan til tider være nokså høy lyd.

Kommer hovedsakelig under pådrag, men nå også ved motorbrems av og til.

Merker nå at den er ekstra agressiv i høyresvinger, men stiller når man svinger til venstre.

Har kikke under bilen ved et par anledninger, og alt ser normalt ut der.

Kan legge ut en video med lyd senere.

Noen som har noen formening av hva dette kan være og hvordan man kan diagnosere det på en praktisk måte??

Endret av S. Gunstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde dunking under bilen med volvoen, men då var bakre lyddemper rustet vekk og slo oppi :stupid: 
Du kan jo sjekke boltene til alle stikkakslingene? Har ein kompis som tilfeldigvis såg at boltene hans var på veg ut :P

Blir det verre over humper o.l?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde dunking under bilen med volvoen, men då var bakre lyddemper rustet vekk og slo oppi :stupid: 

Du kan jo sjekke boltene til alle stikkakslingene? Har ein kompis som tilfeldigvis såg at boltene hans var på veg ut :P

Blir det verre over humper o.l?

For å være ærlig høres det ut som noe slår inni noe som går rundt, men har hatt bilen oppe på bukk flere ganger, både privat og verksted og det er ikke noe som er umiddelbart visuelt.

Humper har ingen innvirkning. Kommer selv om veien er flat som en flytesparkla lagerhall.

Når du sier stille mot venstre, mens mer mot høyre, så tenkte jeg umiddelbart hjullager på venstre hjullager.

Men alt det andre kan jeg ikke forbinde med hjullager.

Har hatt gåene hjul-lager, og da var det mere en rumling. Dette er en metallisk klikking/banking. Kan dette forkomme om et hjul-lageret er gåent?

Det som er funky er at dette kommer og går litt, og det kommer som oftest ved gasspådrag eller motorbrems.

Kan det være noen ledd på drivaksling eller stikkakslinger som kan lage noen slike lyder? :---)

Endret av S. Gunstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lager/foring på mellomaksel? 
Da jeg bytta på min, var lageret ganske dårlig, og laget litt raslelyder når jeg snurra det rundt. Hørte 

ikke noe når jeg kjørte, men hadde det stått lenger kan det jo kanskje tenkes at det ville laga mer lyd.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lager/foring på mellomaksel? 

Da jeg bytta på min, var lageret ganske dårlig, og laget litt raslelyder når jeg snurra det rundt. Hørte 

ikke noe når jeg kjørte, men hadde det stått lenger kan det jo kanskje tenkes at det ville laga mer lyd.. :)

Håper at det kan være denne, men jeg opplever ikke noe vibrering eller ubalanse i akselen.

Her er en video med lyd.

TikkTakk.MOV

Lager er nummer 7 på dette bildet?

http://www.gsbildeler.no/nettbutikk/varer/delekatalog_26/26_0188

post-39379-0-40296100-1423727294_thumb.g

Håper på noen smarte svar. Begynner å bli lei "hakkespetten" som følger med meg :stupid:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis gummien i opphengslageret har sluppet kan det lage høye dunkelyder  opp i karosseriet. Jeg har opplevd dette selv. Ved rolig kjøring merket jeg ikke mye. Ellers kan det bli dunkelyder hvis en av traversforingene har sluppet taket helt.

Eirik.

Interessant. Opplevde du noe vibrasjon når gummien hadde sluppet? Lyden kommer jo kun ved pådrag og sving, altå når drivlinje og chassis rører seg i forhold til hverandre, så jeg håper at det kan være dette lageret.

Traversforingene er relativt nye.

Endret av S. Gunstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...