Gå til innhold

Flushing av automat, Trondheim

Anbefalte innlegg

Skrevet

Takk for tips - tar en telefon til de i morgen og hører. Hadde ikke regnet med at dette var noe de gjorde. Trodde det gikk mest i HIFI der i gården.

• 7 months later...
Skrevet

Tar opp denne tråden litt jeg. Har ikke fått fingeren ut å fått flusha kassa enda. Rart hvordan det er med ting som ikke må gjøres akkurat idag:)

Uansett sjekka pris på et par verksteder til - begge disse har gitt pris i underkant av 7000,- som jo er litt hyggeligere. Ulempene er at ingen av disse estimerer for å bytte bunnpanne m/filter, men kun bruke et tilsetningsstoff i oljen for å rense eksisterende filter. Er litt skeptisk til at dette er en fullgod løsning, men samtidig skriker lommeboken etter innsparinger.

Noen som har noen erfaringer rundt dette?

Skrevet

Høres rart ut.

Er gs og strandveien med på po?

Husk også hylsen på aksling.

Det koster rundt 10k med alt

Skrevet

Høres rart ut.

Er gs og strandveien med på po?

Husk også hylsen på aksling.

Det koster rundt 10k med alt

GS hadde ikke flushe utstyr. Fikk pris på 13k fra Strandveien.

Skrevet

Dropp flushing, ta ned bunnpanne og skift filter. Det er det som er viktig. Verksteder som sier noe annet har ikke kunnskap om dette og skal kun tjene penger. Rensevæske er hvertfall bare å holde seg unna, har ingenting for seg og gjør at pakninger internt i giret sveller opp! Transaksler derimot hvor filteret sitter internt i giret og ikke kan skiftes uten videre kan flushing ha noe for seg.

Mvh Thomas/ Rats AS

Skrevet (endret)

Nå skal ikke jeg påstå verken det ene eller det andre men det ser ut som at "fakta" ikke er svart og hvitt blant dere som driver profesjonelt med Automatkasser.

Det er delte meninger om flushing/oljeskift og jeg så også samme tendensen da jeg for et par år siden sendte ut forespørsel om å få bygget min GM 5L40E kasse til å tåle endel trimming, da snakker vi om 700nm. Svarene var alt ifra "glem det, denne kassen egner seg dårlig for trimming" til "ja det fikser vi men vi må bytte mesteparten av innmat og modifisere ventilhuset. Vi gir da 2 års garanti " jeg har nå kjørt 60.000km/2 år etter ombygging av kasse og hatt mellom 550-700nm. Så det er nok litt forskjellige meninger og kunnskap ute å går. Gjør det du tror på selv, selv tror jeg på flushing.

Å påstå at de som gjør det annerledes enn Rats er svindlere uten peiling klinger ganske dårlig i mine ører.

Endret av Hpi
Skrevet

Når man bare tapper bunnpanna for olje så er det vel mye olje igjen i converter.

Hva vist man tapper av den gamle olja og fyller på ny, tar en runde med bilen og så tapper av igjen bytter filter og så ny olje så skulle vel det meste av den gamle olja være borte.

Skrevet

Dropp flushing, ta ned bunnpanne og skift filter. Det er det som er viktig. Verksteder som sier noe annet har ikke kunnskap om dette og skal kun tjene penger. Rensevæske er hvertfall bare å holde seg unna, har ingenting for seg og gjør at pakninger internt i giret sveller opp! Transaksler derimot hvor filteret sitter internt i giret og ikke kan skiftes uten videre kan flushing ha noe for seg.

Mvh Thomas/ Rats AS

Takk for tips. Kommer nok ikke vurdere de som vil bruke rensevæske uten å bytte bunnpanne m filter. Men må innrømme at hvis jeg først skal bytte oljen er jeg nok mest komfortabel med at det også blir flushet ved oljebytte. Men det er jo litt interessant at det er delte meninger også blant fagfolk på dette.

Skrevet

Nå skal ikke jeg påstå verken det ene eller det andre men det ser ut som at "fakta" ikke er svart og hvitt blant dere som driver profesjonelt med Automatkasser.

Det er delte meninger om flushing/oljeskift og jeg så også samme tendensen da jeg for et par år siden sendte ut forespørsel om å få bygget min GM 5L40E kasse til å tåle endel trimming, da snakker vi om 700nm. Svarene var alt ifra "glem det, denne kassen egner seg dårlig for trimming" til "ja det fikser vi men vi må bytte mesteparten av innmat og modifisere ventilhuset. Vi gir da 2 års garanti " jeg har nå kjørt 60.000km/2 år etter ombygging av kasse og hatt mellom 550-700nm. Så det er nok litt forskjellige meninger og kunnskap ute å går. Gjør det du tror på selv, selv tror jeg på flushing.

Å påstå at de som gjør det annerledes enn Rats er svindlere uten peiling klinger ganske dårlig i mine ører.

Vel, dette er snakk om fakta og erfaring. Flushinghysteriet er dessverre et ''forumspøkelse'' som har oppstått de siste årene på bakgrunn av at mange uten erfaring på området har uttalt seg om at dette er en slags ''vidunderkur''. Det er dessverre veldig få bilverksteder rundt omkring som har inngående kunnskap i hvordan et automatgir fungerer eller hvordan det påvirkes av ulike faktorer, slik som oljekvalitet og slitasje i f. eks ventilhus. Dette er simpelthen fordi de aldri åpner og reparerer enhetene. Vi gjør dette hver dag, hele tiden og jeg vil tørre å påstå at vi har opparbeidet oss forholdsvis god erfaring og kunnskap på området.

Giret i BMWene er langsgående gir uten noen form for differensialer (Les: vinkeldrev) i giret, det vil si at det ikke utvikles særlig mye varme i giret sammenlignet med transaksler som ofte har en eller flere vinkelgir/differensialer innebygd. Varmen påvirker oljekvaliteten spesielt mye, en automatgir olje tar skade så fort temperaturene overstiger 110-120 grader og blir dermed misfarget (Mørkere i fargen). På en BMW skjer dette sjeldent, og derfor opprettholdes smøreevnen til oljen forholdsvis lenge. Det som derimot oppstår i et slik gir, slik som alle andre gir, er partikler/sponrester fra clutcher og deler som er i friksjon. Disse samler seg i filteret og det er derfor uhyre viktig å skifte dette i forbindelse med en service.

Vi anbefaler oljeskift/service hver 50.000km. Et gir tilhørende en BMW inneholder totalt ca 9-11 liter olje, litt avhengig av type. Ved en vanlig service hvor vi tar ned bunnpanne, skifter filter og fyller ny olje byttes det ca 5-6 liter olje. Det betyr at hvis du gjør dette hver 50.000km vil filteret til enhver tid ha minimalt med partikler samlet i seg samt at man får skiftet ''all'' oljen ofte nok. Det er vår tankegang, fordi vi vet at flushing ikke er en vidunderkur hvis oljen allerede er så forurenset at dette er nødvendig. Da skyldes det sannsynligvis alt for høy temperatur pga f.eks brente lameller i clutchpakkene og det vil ikke være tilstrekkelig å bare skifte ut oljen.

Vi har utstyr til å flushe, men dette bruker vi som regel på biler med transaksler (f.eks Volvo) hvor temperaturen er mye høyere hele tiden og vi kun får tappet ut ca 3,5 liter olje ved et vanlig oljeskift. Vi har heller ingen mulighet til å skifte filter uten å ta ut giret og dele det, nettopp fordi det sitter internt i giret. Derfor kan flushing være en løsning for å ''gjøre det beste ut av det''.

Håper dette var oppklarende.

Hva angår 5L40E giret ditt som har holdt med det momentet, så har du vært heldig. Problemet med disse girene er rett og slett at de er svakt konstruert på flere områder. Om du ønsker mer info om hvorfor vi sier dette kan jeg dokumentere det ytterligere, men det antar jeg at du allerede har blitt informert om.

Med vennlig hilsen

Thomas Netlandet

Rats AS

Skrevet (endret)

Takk for utfyllende svar. Alltid kjekt å lære noe nytt.

Det har aldri vært tvil om at Rats er i toppsjiktet innen automatkasser og når det gjelder forumspøkelser så er jeg helt enig. Det er endel av det her på Bimmers.

Det jeg prøvde å si var at det ikke er full enighet om "sannheten" blant dere som driver profesjonelt med Automatkasser. Da mener jeg verksteder som overhaler og reparerer disse.

Når det gjelder 5L40E så vet jeg godt at det er kassen fra helvete ☺

Men igjen, svarene jeg fikk var alt ifra "glem det" til at "vi kan bytte/bygge om clutchttomler, planetgear, inngående aksling, converter ventilhus så kan vi redusere den progressive lock-up'en slik at den blir mer av/på, da vil den tåle momentet du ber om" Et annet sted hevdet de å kunne bygge 5L40E til å tåle minst 50% mer en originalt.

Så vil tiden vise om jeg har gått på en smell ☺

Endret av Hpi
Skrevet

Jeg og må takke for et informativt svar fra RATS/Thomas her.

Men jeg er likevel nysgjerrig på om dere mener at et rent olje og filterskift er nok på en 7 år gammel bil som har gått 1200000km uten oljeskift tidligere? Min tanke er at dette egentlig er litt for langt og at det derfor vil være en fordel med flushing for å få bytta all olje.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...