Gå til innhold

Noen her som har byttet sine runflat med vanlige dekk?

Ronny M
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg la om til sommerhjul i går etter en vinter på støysvake piggfrie dekk. Gud bedre hvor de sommerdekka støyer! Kan ikke huske at det var SÅ ille. Hvilke erfaringer har dere med å bytte ut runflat-dekka med vanlige dekk i forhold til støy og komfort, er det noe særlig forskjell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt problemer med høyt drivstofforbruk og sporingstendenser med piggfrie RFT vinterdekk siden jeg mottok min bil i slutten av desember. Fikk tips om å fylle opp maks lufttrykk av det som er anbefalt for bilen, altså det som gjelder for fullastet bil. Det hjalp betraktelig både for forbruk og sporing/kjørekomfort. Anbefaler å prøve dette før du eventuelt bytter dekk.

Denne var nyttig lesning for min del: http://m.dinside.no/php/art.php?id=356782

Endret av Dweezil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Z4en min ble levert med 18" Runflat. Sporet noe hinsides. Byttet de ut med nesten utslitte vanlige 19" = null sporing.

MINIen min ble levert med 19" runflat. Grusom sporing. La om til 16" Hakka R2 og gledet meg = litt mindre grusom sporing men likevel må tviholde på rattet. Viste seg at det var Runflat det også...

Begge bilene mine går eller skal nå gå på 19" med Michelin PSS dekk. Z4en sporer ingenting med dem og regner med MINIen skal oppføre seg likt.

Runflat er djevelens produkt!  

Endret av StigJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttet fra Bridgestone RE050 runflat til Dunlop Sportmaxx ikke runflat. (Samme dimensjon). Støyen ble redusert, og sporingen forsvant helt. Men mot piggfrie vinterdekk (gjerne i "ballongdimensjon"), vil det alltid støye mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kom med 17-tom runflat og sporet så mye at det var på grensen til at det var farlig. Byttet til 18-tommere uten runflat og de er mye mer komfortable og bråker mindre.

Nå skal visst de nyeste runflatdekkene være bedre enn de var før, men det skal mye til før jeg bytter tilbake. Bor i tettbebygd strøk, så jeg satser på en flaske med dekkskum i bagasjerommet, og telefonnummeret til Viking i hanskerommet. På langtur slenger jeg et hjul, en hjulvinne og en jekk i bagasjerommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man ta med de runflat-dekkene som følger med når man kjøper bilen, eller kan man velge? Så i en test at runflat-sommerdekk nå var så bra at de ikke bråket eller sporet mer enn vanlige dekk, men at de anbefalte å unngå runflat vinterdekk da disse var mye værre... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nok bytte ut de ubrukelige runflat dekka skjønner jeg... Det er veistøy som irriterer meg mest, men jeg merker jo at den også sporer litt for mye. Mange skryter av Michelin her, er det det beste alternativet hvis man prioriterer komfort og støy over drivstofforbruk og slitestyrke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man ta med de runflat-dekkene som følger med når man kjøper bilen, eller kan man velge? Så i en test at runflat-sommerdekk nå var så bra at de ikke bråket eller sporet mer enn vanlige dekk, men at de anbefalte å unngå runflat vinterdekk da disse var mye værre... 

Du får dessverre ikke bestilt uten runflat. Min bil blei produsert i Juni i fjor, den kom med Bridgestone Potenza s001 runflat. Jeg vet ikke om dette er av den nye typen som skal være bedre enn tidligere, men de støyer og sporer og er harde som fy ihvertfall. Hvis ikke det har skjedd en revolusjon i løpet av vinteren så vil jeg tro at dekkene som blir levert på bilene i dag ikke er noe bedre.

Endret av Ronny M
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får dessverre ikke bestilt uten runflat. Min bil blei produsert i Juni i fjor, den kom med Bridgestone Potenza s001 runflat. Jeg vet ikke om dette er av den nye typen som skal være bedre enn tidligere, men de støyer og sporer og er harde som fy ihvertfall. Hvis ikke det har skjedd en revolusjon i løpet av vinteren så vil jeg tro at dekkene som blir levert på bilene i dag ikke er noe bedre.

Er det på samme måte med vinterdekkene også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...