Gå til innhold

Lån før jeg begynner i jobb


Martink97
 Share

Anbefalte innlegg

36 minutter siden, FredrikE24 skrev:

Er selv 25, bor i kjellern hos mor og far, studert i nesten 5 år. Først nå har jeg fast jobb. Skal ikke kjøpe i Oslo, men et stykke syd for. Sparer alt jeg klarer hver måned for å komme meg utpå fort som fy. Å låne penger til bil er uansett ikke noe tema for min del. Det ville bremsa sparing til bolig noe helt vannvittig. La oss si at man hadde utgifter på bilen rundt 4-6000kr pr. måned bare ved å eie den. Så skal man kjøre i tillegg. Nei, da synes jeg selv det er greit å ikke være altfor fin på det :) Alt er prioritering, man kan selvfølgelig jobbe veldig mye, og evt. ta to jobber(jeg vurderer det faktisk).

Dette vil jeg si er helt riktig tankegang og prioritering :) 
Vi har nå bodd i huset vårt i 1 år, men har dessverre kommet i mer klinsj med naboen. Dette fordi han henger seg opp i alt jeg gjør og pusser opp og jeg nekter å la han fortsette slik som han fikk lov til før (gå over plenen vår, ha snøen sin oppover husveggen vår, la han få stjele strøm hos oss for å ha opplyst garasjeplass osv., ting som er elementære). Så vi ser litt på bolig nå. Skal på visning neste mandag, lengre opp i samme gate som nå. Denne er noen hundre tusen dyrere og derfor må vi vurdere å selge bilen om dette blir aktuelt. Vi håper å kunne beholde, selvfølgelig, da bilen er kjempebra! Men da ser vi på alternativer, skal vi være fornuftig og kjøpe Passat framhjulstrekker(4x4 med OK km-og ellers god stander i samme prisleie som den vi har, da kun 2006mod + er aktuelt) eller litt beholde litt BMW og se på E46 325iX eller 330XD.

Ligger en fin og fornuftig 325iX til salgs nå:
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=83011582

Men ja, jeg håper og tror vi fortsatt kan ha E91en om vi velger å flytte(noe som ikke er helt sikkert det heller), men greit å saumfare terrenget om hva vi kan ha.
Bolig før bil og jeg har sagt til hun hjemme også, uansett hvor fin og bra bilen er! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange måter å definere en kul bil på, men det går definitivt an å ha to tanker i hodet samtidig. Lavt forbruk og lite verditap er noe jeg ville fokusert på i større grad enn innkjøpspris, vel og merke hvis man ikke trenger lån.

En 2006 118d eller 318d (med utført kampanje på registerkjede) mener jeg er kanon for en 18åring. Begrenset med verditap, komfort/klasse, og ser bra ut med litt felger og senk. Golf 5 er også i samme kategori. Å kjøre rekke6er med 1liter på milen++ er dårlig butikk. Høyere forsikring i tilegg er det også.. Jeg ville hvertfall styrt unna kasko før man har mer bonus!

 

Det med å bo for seg selv er ingen dum ide fra ung alder da pengene ofte sløses bort likevel, men jeg ville uansett hatt et mål om å spare til noe eget. Sjøl vokste jeg opp et stykke utenfor sentrum, og foreldrene mine var grei å ha med å gjøre så bil var en større prioritet for meg enn egen kåk, og sånn hadde de fleste kompissene mine det. Enten bil og bodde hjemme til litt oppi 20årene, eller leie leilighet nærmere byn og klare seg uten bil. Då hadde vi alltid noen å henge hos, og alltid noen til å kjøre.. 

 

 

Endret av Hawkon88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mange (unge) ikke tenker på, eller har et bevisst forhold til (meg selv inkludert før i tiden) er hvor dyr bilen er. e91 kostet meg over 100 000kr i året med alle kostnader inkludert. Forbruket på 407en er omtrent det samme, men den er gammel nok til at jeg kan ta servicene selv, slipper kasko etc. Jeg sparer rundt 50 000kr i året på det, sammenlignet med e91 (som var 3år gammel når jeg kjøpte)

For all del, det er kjekt med kul bil, men prioriteringene må være rett. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
On 14/10/2016 at 16.44, Saltkjelen skrev:

Det er nokså normalt (i sentraliserte områder) å bo hjemme hos foreldre i en alder av 23 år med dagens situasjon i boligmarkedet. I Oslo/Akershus er det ikke unormalt at førstegangskjøperne er tett opp mot 30 år, og om det ikke er direkte kult å bo hjemme i en alder av 23, er det i hvert fall svært økonomisk gunstig å gjøre det. 

Joda, vist er det normalt og kan absolut være nødvendig og billigere :-) Men det blir i hvert fall ikke lettere å kjøpe bolig om man bruker opp alle pengene på billån. Boligmarkedet i oslo (og andre tettsteder) er helt urimeligt overfor førstegangskjøpere, og det er jo et større problem, som vi neppe klarer å løse akkurat her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, trysil skrev:

Joda, vist er det normalt og kan absolut være nødvendig og billigere :-) Men det blir i hvert fall ikke lettere å kjøpe bolig om man bruker opp alle pengene på billån. Boligmarkedet i oslo (og andre tettsteder) er helt urimeligt overfor førstegangskjøpere, og det er jo et større problem, som vi neppe klarer å løse akkurat her.

Vi er helt enige. Jeg synes også det er idioti å bruke de pengene man kan spare ved å bo hjemme hos en forelder/foreldre på billån når boligsituasjonen er slik den er i sentraliserte strøk i dag. I forhold til boligmarkedet i Oslo og omegn kan det kanskje virke urimelig for førstegangskjøpere, men det er ingen menneskerett å bo der man ønsker og de som har vært fornuftige med sparing får det til. Man får handle etter hvilket segment man tilhører med de fordelene og ulempene det medfører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 25.10.2016 at 11.32, Saltkjelen skrev:

Vi er helt enige. Jeg synes også det er idioti å bruke de pengene man kan spare ved å bo hjemme hos en forelder/foreldre på billån når boligsituasjonen er slik den er i sentraliserte strøk i dag. I forhold til boligmarkedet i Oslo og omegn kan det kanskje virke urimelig for førstegangskjøpere, men det er ingen menneskerett å bo der man ønsker og de som har vært fornuftige med sparing får det til. Man får handle etter hvilket segment man tilhører med de fordelene og ulempene det medfører.

Føltes rart og lese det der. 

Føltes som om jeg var i kjerka, vet ikke hvorfor :P , men enig med din "preken"

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man tenker litt over trådtittelen er det jo ikke akkurat fornuftig.

Man kjøper en bil med lånte penger fordi man ønsker seg noe man i utgangspunktet overhodet ikke har råd til? Men man må bare ha det allikevel. En bekjent av meg holder på sånn, låner seg oppover, bruker opp alt han har, låner penger av familien for at ting skal gå rundt, likevel skal han gjøre alt og ha alt. Det er litt sånn det er om dagen føler jeg, at mange lever litt fra hånd til munn og spiser gjerne litt av fingertuppene også.

Det er uansvarlig mener jeg.

I vennegjengen er det stas å kjøpe bil, vennegjengen kan man si har bil som kjerneinteresse. Til tross for en ganske grei bilpark innad i gjengen, kjører vi alltid den gamle råtne Benzen med hundre rusthull og drøyt 520k på telleverket. Jeg synes det er dritstas og når jeg i tillegg kan tenke at den kosta meg rundt 500kr å eie i forrige måned inkludert en stump kobberrør + en slant i diesel:kose:Bilholdet mitt er så billig som det får blitt føler jeg akkurat nå.

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 16.10.2016 at 23.06, Hawkon88 skrev:

Det er mange måter å definere en kul bil på, men det går definitivt an å ha to tanker i hodet samtidig. Lavt forbruk og lite verditap er noe jeg ville fokusert på i større grad enn innkjøpspris, vel og merke hvis man ikke trenger lån.

En 2006 118d eller 318d (med utført kampanje på registerkjede) mener jeg er kanon for en 18åring. Begrenset med verditap, komfort/klasse, og ser bra ut med litt felger og senk. Golf 5 er også i samme kategori. Å kjøre rekke6er med 1liter på milen++ er dårlig butikk. Høyere forsikring i tilegg er det også.. Jeg ville hvertfall styrt unna kasko før man har mer bonus!

 

2006mod 118d eller 318d trenger ikke kampanje på registerkjedet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...