Gå til innhold

Valgets kval Bmw E46 m3 eller Porshce 996 c4s? Prøvekjørt og greier ikke velge.


chrisen
 Share

Anbefalte innlegg

Angående verditap, er det ikke grunn for å tro at e46 m3 vil synke til samme pris som e36 m3 ligger på i dag? Nå vet jeg ikke produksjonantallet på strak arm på noen av de, men hvorfor skulle en e46 bli en større klassiker enn e36 (3,2)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi den er en signifikant bedre bil og fordi den er den siste M3'en med en klassisk selvpustende rekkesekser. E46 har generelt alltid klart seg bedre verdimessig enn E36 (også justert for alder). E46 M3 med manuell gearkasse er ganske enkelt en glimrende M3... ikke for stor, ikke for tung og stadig relativt moderne rent teknisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

m3 er rett og slett en innertier. 

Funker bra i daglig bruk, går godt. Fint avbalansert chassi, og en sprek sugemotor.
Som mange andre sier,så mangler de egentlig bare ESS550 kit for og bli komplett.l :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt uenig Fredrik. At det er en bedre bil er jo klart. E36 er jo objektivt sett en mye bedre bil enn E30 også, men prisene på sistnevnte er jo skutt i været. Det som mye styrer verditapet her til lands er uten tvil avgiftene. En ryddig E46 M3 får du fra 150000kr i Tyskland, og etterhvert som årene går og bruksfradraget på importbiler går ned her hjemme vil prisen på de norske bilene høyst sannsynlig følge etter. Så bunnen er nok ikke nådd på lang tid enda..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

996 er den "dårligste" 911'en som Porsche har laget. Verditapet blir større med Porsche enn BMW M3.

996 faller litt mellom to stoler. Luftkjølt forand (993) og 997 bak, som er mye bedre bil.

Vil påstå at M3 er mer sportslig og kjøre enn 996 C4.

Men dette er min mening. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vesentlige raskere? har du tall på SMG vs manuell, i E46 M3 vel og merke? Det var nemnt over svingete å fjell veier på vestlandet, da er manuell tingen  ;) tryggere kasse og skal man kose seg opp en fjellside, ja gud så moro det er å 'jobbe' litt, SMG kan beholdes late folk å de som har leddskader. Men er jo en smakssak, og man bør velge deretter. Så akkurat hvilken kasse du skal gå for må du vel tenke over på hva DU liker best. Men eg skjønner virkelig ikke overentusiasmen til ivrig over her for SMG, kjørte E46 SMG en gang, mista litt av sjela mi under den kjøreturen...

 

Ang. pris er vel nesten bunn nivået på M3'n nådd, for strøkne eksemplarer? ligger vel gjerne på rundt 400. Dette kan jo fort endre seg på et par år.. men noke stort verditap tviler eg på du får.

Meste du skriver her kan vell i beste fall karakteriseres som synsing og "flåsete tøffe seg kommentarer".

 

Vesentlig raskere ja. Ett menneske skifter ikke gir på 0,08sek. For å ikke snakke om hvor mye bedre SMG II kassen treffer på nedgiring, idet du bremser inn før disse svingete vestlandsveiene dine....

 

 

 

Nå blander vi ihvertfall epler og bananer. M5 er ingen konkurrent til 911 og M3 iom. at den pga. tyngden og størrelsen mest av alt er en tradisjonell GT (les: mange hestekrefter er ikke alt). Jeg husker også et E46 M3 med SMG gearkasse fikk relativt mye kritikk da den kom... sogar også E46 M3 CSL. Idag er det E46 M3 med manuell gearkasse som er mest ettertraktet pga. det klassiske oppsettet med en kraftig rekkesekser uten ladeluft og en manuell gearkasse. E46 M3 CSL er også ettertraktet, men det er mest pga. samlerverdien. Det er etterhvert over 15 år siden disse bilene ble utviklet og dagens SMG gear er definitivt mye, mye raskere. Hvorvidt man merker dette eller setter pris på dette har mest med personlige preferanser å gjøre... :)

Da må jeg spørre deg, hvilken troverdig kilde har du som tilsier at manuell er mest ettertraktet? Virker mest som synsing, basert på ditt personlige valg. Mitt inntrykk blant det jeg har pratet med, med unntak av de som ikke tok seg råd til det, og\eller har manuell. Ofte ønsker seg SMG visst de skal investere i en E46 M3. Denne var state of the art når den kom, men naturligvis tregere en dagens dobbelclutch kasse.

 

Jeg mener at AMS og Autocar nærmest slaktet denne kassen da den kom i E46 M3, det husker jeg fordi jeg stusset veldig på at den fikk så dårlig kritikk. Trodde alltid at denne kassen var svært god helt til jeg leste flere tester som sa noe annet.

Tja, journalistene er mennesker de også, med personlig smak. Lite matnyttig sålenge de ikke kan sikte til noe objektivt problem. Kan garantert lete opp tester som roser samme kassen :) Autofil, Top Gear, 5th gear var f.eks alle fornøyd med denne kassen.

Endret av CrZyWiz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan utdype/synse litt rundt priser. 

Men først så kan det være greit for folk ha litt bakgrunnsforståelse når det kommer til 996.

Her er litt lesestoff.  (se også 996 designer Pinky P Lai sin kommentar)

 

Porsche kunne ikke produsere luftavkjølte biler i all evighet med interiør, design og motorer som til høy grad tilhørte fortiden. Porsche slet økonomisk samtidig som behvet for fornyelse var stort. De måtte følge med i tidene og gå over til vannavkjølt motor for å holde følge med konkurrentene med tanke på effekt, utslipp og kunders ønsker om mer "raffinerte" og moderne biler. 996 var generasjonen som måtte sette i gang endringen. Denne modellen representerer et stort skillepunkt i Porsche 911 historie. Mekanisk så var det en ekstrem endring fra tidligere generasjoner, og det kombinert med økonomisk dårlige tider gjorde nok ikke ting så lett. Det er ikke tilfeldig at denne generasjonen er den som fikk mest utfordringer. Noen problemer gikk til og med videre til noen av de tidligere 997.

 

Skal jeg synse om pris så vil jeg si at luftavkjørt Porsche har stabilisert seg nå, men jeg spår gradvis videre økning (/inflasjon) fra dagens prisnivå. (Spesialeksemplar som allerede har skyhøye priser skal nok videre opp i skyene, men jeg fokuserer mer på standardbiler her)

Hopper jeg over på 996 og ser på 997, så er det litt vanskelig. De første der har også med seg litt motorproblemer og mer. Men designet og diverse er "rettet" på. Ser vi på avgiftsnivået så er det ikke tvil om at disse skal ned i pris etterhvert som engangsavgiften går ned. Spørsmålet er hva som skjer når de bunner ut, har de da begynt å bli klassikere? Med tanke på produksjonstall og mer så ser jeg for at meg disse kommer til å følge mer normal prisnedgang. Men det er ikke tvil om at det er en del som taler for at 997 vil bli sett litt på som den beste moderne 911, så det er en del klassiker potensiale. Selv foretrekker jeg denne over dagens generasjon og jeg er usikker på om Porsche noengang lager en nyere generasjon hvor jeg liker totalpakken bedre.

Allerede i moderne tid så har 997 GT3 RS 3,8 og spesielt 4.0 blitt klassikere med stor verdiøkning. Ganske spesielt at det allerede har skjedd på disse, men purister har ofte ting som gjør at en generasjon 911 er ettertraktet. Alle har sine favoritter helt tilbake til den første 911 i 1963. :)

 

E30 M3 var en racinginspirert bil for gata. Den er allerede akseptert som en fremtidig klassiker og pris økningen er med på å illustrere det, litt som de luftavkjølte Porschene.

E46 M3 var på mange måter en videreutvikling av E36 M3. For mange har den bedre utseende, interiør og motor etc,  men nesten ingen nedsider. Riktignok er den tyngre og ikke like "rå" siden den er mer raffinert så det finnes gode grunner til at E36 M3 3,2 kan holde seg veldig godt. (Lettere bil, nesten like mye effekt, ikke solgt i USA, etc)  E46 M3 er likevel den siste M3 med klassisk sekssylindret BMW motor og av mange sett på som den fineste og beste.

Man kan bare se på dagens bruktmarket på E46 standardbiler her i Norge. Folk (på bimmers.no) klager allerede på overprisede biler, noe man ikke ser til samme grad på E36. E46 (spesielt Coupe) karroseriet har allerede begynt å etablere seg som klassiker.

 

997 tror jeg med tiden kommer til å bli litt som E46. Den vil bli ansett som den bedre utgaven av 996 slik som E46 er sett på som den bedre utgaven av E36. Når det er sagt så har ikke E36 så mange farlige svakheter som 996, så helt sammenlignbare er de naturlignok ikke, de er heller ikke fra samme tidperiode.

 

VI kan se nærmere på E36M3 3,2 priser.

Her er en typisk fin bil annonsert i 2007.

http://www.finn.no/finn/car/used/object?folderId=4924512&finnkode=8996335

 

Her er to annonser fra nyere tid.

http://www.finn.no/finn/car/used/object?folderId=4924512&finnkode=32567952 (fra 2012)

http://www.finn.no/finn/car/used/object?folderId=4924512&finnkode=60008137 (fersk nå i 2015)

 

Det er dette jeg mener med at jeg tror fine E36 M3 3,2 har bunnet ut ved ca 250K selv om de fleste anser priser på orginal E36 M3 til å være på ca 100-210K avhengig av stand.

 

Jeg tror vi ser samme utvikling med E46 M3, men på et høyere prisnivå sammenlignet med E36 M3. Det er derfor jeg tror de beste "samlerbilene" har bunnet ut, mens gjennomsnittsprisen på E46 M3 fortsatt kommer til å synke i årene fremover.

 

Om flere tiår så tror jeg at E46 M3 vil være den mest verdifulle M3 generasjonen om vi ser på bilene fra E36 til F30.

Endret av bimmerR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må jeg spørre deg, hvilken troverdig kilde har du som tilsier at manuell er mest ettertraktet? Virker mest som synsing, basert på ditt personlige valg. Mitt inntrykk blant det jeg har pratet med, med unntak av de som ikke tok seg råd til det, og\eller har manuell. Ofte ønsker seg SMG visst de skal investere i en E46 M3. Denne var state of the art når den kom, men naturligvis tregere en dagens dobbelclutch kasse.

 

 

Joda... sjekk ut bl.a Drive kanalen på Youtube med bl.a Mike Spinelli. Det finnes mange andre gode kilder også, men du er egentlig inne på en av de viktigste årsakene selv. Det at SMG II gearkassen var state of the art for 15 år siden betyr ikke at den er spesielt imponerende idag. Poenget her er at E46 M3 ikke helt er i kategorien samlerobjekt ennå (det vil den bli om noen få år) og dette betyr at den blir vurdert opp mot helt andre kriterier som f.eks langt mer moderne biler. I den sammenhengen faller E46 M3 med SMG gearkasse igjennom kjøredynamisk, mens pendanten med manuelt gear klarer seg fint (ganske enkelt fordi den etterhvert er mer unik pga. det manuelle gearet). SMG gearkassene ble generelt ikke ordentlig bra før dobbeltclutch teknologien var ferdig utviklet (som du også er inne på). Det beste eksempelet i denne sammenhengen er Ferrari 458 vs. forgjengeren 430.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ESS hadde til salgs en ombygd m3 Csl for en tid siden som jeg mener de ikke fikk solgt. Csl er jo ganske eksotisk men er vel gjerne umulig å bli kvitt en ombygget bil igjen? Selvom Ess nok har gjort en skikkelig jobb... Blir en ombygd M3 like skarp som en orginal med tanke på antall sveisepunkt ect? Std M3 ombygd er ikke aktuelt med Csl har jeg ikke råd til orginal...

Regner med det er SSP du mener, di har hatt en grå å En hvit. Den hvite lå ute for litt siden privat... Om den ikke fortsatt ligger ute. Men csl interiøret er ikke i bilen... Å i tillegg ombygd bil, så ikke rart den ikke blir solgt for drømmepris da spør du meg. En csl MÅÅÅÅÅ jo ha interiøret!! :)

Endel av bilene mine har vært ombygde av SSP å di har iallefall vært gode som originale :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Crzywiz, har du noe som backer opp de 0.08 sekundene dine? Vennligst vis til at kassen er så mye raskere. Nå tråkker eg i ukjent terreng men mener at M3'n med manuell og smg er oppgitt til samme 0-100 tid? Mulig eg tar feil nå altså. Men med 0.08 girskifte så bør jo smg-en vertfall halvere et halvt sekund på den tiden? Igjen vennligst vis noe info til utsagnene dine, ellers blir de like våsete som mine. Mine utsagn var også ment å vere personlig referanse ikke fra noe faktabok. Det du egentlig kommer fram til er jo at det kassen er en smakssak, som eg nemnte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Crzywiz, har du noe som backer opp de 0.08 sekundene dine? Vennligst vis til at kassen er så mye raskere. Nå tråkker eg i ukjent terreng men mener at M3'n med manuell og smg er oppgitt til samme 0-100 tid? Mulig eg tar feil nå altså. Men med 0.08 girskifte så bør jo smg-en vertfall halvere et halvt sekund på den tiden? Igjen vennligst vis noe info til utsagnene dine, ellers blir de like våsete som mine. Mine utsagn var også ment å vere personlig referanse ikke fra noe faktabok. Det du egentlig kommer fram til er jo at det kassen er en smakssak, som eg nemnte.

Har poengtert fra starten av at du tråkker i salaten.

Her har du f.eks. en kilde som opplyser tiden på forskjellige girkasser. http://paultan.org/2006/06/26/vw-phases-out-automatics-makes-way-for-dsg/

Hvor mange ganger skifter en E46 M3 gir i løpet av 0-100? 1 gang. I disse hastighetene er grepet den største utfordringen, you do the math.

Endret av CrZyWiz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da er den overlegen fra 0-200 og da? Merkbart? Var det ikke en del havari på disse kassene og?

Edit; fann en amatør video med et par drag i fart der SMG viser seg å vere raskere. Men som eg sa, personlig liker eg ikke kassa (generelt automat). Så som eg også nemnte, er en smakssak der eventuell eier må finne ut hva han liker best. 

Men hvordan er påliteligheten på disse kassene? Leste litt om div feil, men igjen, er mulig eg tråkker i den kjære salaten din. 

Endret av BMWE39turbo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da er den overlegen fra 0-200 og da? Merkbart? Var det ikke en del havari på disse kassene og?

Edit; fann en amatør video med et par drag i fart der SMG viser seg å vere raskere. Men som eg sa, personlig liker eg ikke kassa (generelt automat). Så som eg også nemnte, er en smakssak der eventuell eier må finne ut hva han liker best. 

Kassen i seg selv er mekanisk lik den manuelle, så det er ikke mer havari på den. Det noen har vært plaget med er den hydrauliske clutchen.

Endret av CrZyWiz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...