Gå til innhold

Valgets kval Bmw E46 m3 eller Porshce 996 c4s? Prøvekjørt og greier ikke velge.


chrisen
 Share

Anbefalte innlegg

Kjøpte e46 M3 i februar med smg og det tar raskt 1-2 uker med tilvenning om man ikke har kjørt noe lignende før.

Hadde e36 med manuell før og savner det ikke. For all del, manuell er bra det også.

Smg plaget meg litt tidligere når jeg kjørte i "S3"modus. Har kjørt med S5 i siste tiden og synes det er helt suverent.

Kassa er vanvittig kjapp og har nesten vanskelig for å forstå at dobbelklutchkasse kan være så mye bedre, men det har jeg aldri prøvd.

Anbefaler gjerne Smg, den er mye kjappere enn manuell, de som tviler har ikke prøvd det.

Vurderte 996 jeg også tidligere, etter mye lesing ble det definitivt M3, Porchen ser kansje ut som en bedre kjøremaskin, men E46 spiller ikke til kort mot noen av pungtene mot Porschen.

:)

Endret av LianLi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan man se EVO (Magazine) sine Car of the Year awards.

I 1998 vant Porsche 911 Carrera 2 (996.1)

I 1999 vant Porsche 911 GT3 (996.1)

I 2000 vant Porsche 911 Turbo (996)

I 2001 kom BMW E46 M3 på andre plass

I 2002 kom Porsche 911 Carrera 4S (996.2) på andre plass

I 2003 vant Porsche 911 GT3 (996.2)

 

Jeg leste mye på nett om disse bilene rett i forkant av når denne tråden ble startet. Naturlig nok så sier folk flest på BMW forum M3, og visa versa på Porsche forum. Svarene i denne tråden kommer ikke akkurat som en bombe.  :lol:

På mer nøytrale forum kan man lese mer om en god blanding. Noe skrev spøkefult angående Z3M vs 996. "Do you prefer catastrophic engine failures or catastrophic subframe failures?"

 

Jeg har generelt inntrykk av at 996 er en hakket bedre sportsbil enn M3. 996 (c2) er ca 100kg lettere med de fordelene det kommer med. Den er også kjent for å ha bedre styrefølelse og mange sier den også har bedre bremser. Ellers har jo bilene jevnt over noe forskjellig handling, og noe forskjellig motorkarakter. Hvilken bil som er best kommer nok ann på personlige preferanser. Begge er uansett i toppsjiktet.

 

Jeg vurderte selv denne 996en ganske seriøst i tiden når denne tråden ble startet. Jeg vet denne er ganske forskjellig fra 4S, men samtidig så er det på mange måter Porschen som er nærmest en E46 M3 (med manuell girkasse).

Det var ganske sjeldent at C2 ble levert med LSD slik som E46 M3. Såvidt jeg vet så var det bare noen tidlige C2 (før år 2000) som man kunne betale ekstra for å få LSD på.  Ellers var alle 40 års anniversary edition 996 utstyrt med LSD. En senere modell som koster en god del.

Det fine med bilen i annonsen er at den har ny girkasse, og skal i teorien ha ny LSD også (jeg ringte aldri opp igjen til Ferdinand for å bekrefte at det stemte). For min del så gjør det bilen ganske ettertraktet, spesielt kombinert med en del av det andre utstyret på den.

Forsikring på 996 var også rimeligere enn M3.

Delepriser på 996 derimot er ikke alltid så hyggelige. Om jeg skulle kjøpt bilen i annonsen så ville jeg byttet IMS, RMS og clutch, noe som kommer på røflig 30K om man setter Ferdinand til å gjøre jobben.  RMS (Rear Main Seal) er også noe man bør ta når man har girkassen av. Ikke uvanlig at en del 996 lekker olje grunnet denne pakningen.

I tillegg så hadde den slitte sommerdekk, og den hadde piggdekk på vinter. I mitt tilfelle måtte den hatt 8 nye dekk. Totalt så hadde jeg fort kostet på den 50K. Ser jeg på hva jeg hadde fått for pengene da så synes jeg ikke det er gale opp mot E46 M3. Problemet er alle de andre feilene på 996. Spesielt andre ting som fører til motorhavari.

 

Has your 996 or 997 engine had a major rebuild? er en tråd på pistonheads.

Man kan si mye om hvor dårlig statistikken er på et forum, og spekulere i at tallene der også er alt for høye, osv osv.. Likevel IMS har der ført til over 10% ødelagte motorer basert på undersøkelsen der.

Porsche ble (i USA?) saksøkt i forbindelse med IMS problematikken. Jeg har lest om tall opp imot 10% der også, men skal ikke si noe sikkert om kilden.

IMS kan man sikre seg mot til en grei sum. Bore scoring og D-chunk failre derimot. Da må man ha ny forsterket/forbedret bunndel. Som nevnt tidligere, koster fort 100K+ for forsterket bunndel. Det som for meg er litt urovekkende i tråden på pistonheads er at antallet feil med/rundt sylinder veggene totalt er høyere enn IMS problematikken.

Total feilmengde (major engine rebuild) er på over 30% ifølge den tråden. Med tanke på alle annonsene jeg har sett på 996 som har fått ny motor så blir jeg ikke forundret om statistikken fra pistonheads er så forferdelig overdrevet.

 

Gjensidige tilbyr ikke drivverk/motor forsikring på biler som er over 8 år, eller som har kjørt over 200.000km.

 

Nå er det ikke slik at E46 M3 er bombesikker den heller, mange potensielt dyre feil. Ingen biler er problemfrie, men jeg vil påstå at risikoen for ekstra dyrt bilhold virker langt større med 996 enn med en E46 M3. 

Jeg har tidligere sett statistikker der 996 har kommet ganske bra ut med tanke på feil. Problemet er nok heller prisen på mange av feilene som oppstår, ikke antall feil.

Til tross for at 996en hos Ferdinand fristet meg veldig så droppet jeg å reise for å se på og prøvekjøre. Det blir nok M-bil på meg. Regner med jeg sover bedre om natta da.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel oljepumpa som er mest utsatt med SMG, denne kan stryke med og da må du raskt ut med en 20K.
Men kjøper man seg sportslig-bil i denne klassen må man nesten regne med at ett eller annet må byttes etterhvert. Ingen biler er skuddsikre.

M3en er jo toppsjiktet til BMW, mens 996 carerra ikke kan sammelignes mot GT3 eller noe Turbo, da stiller det seg selvsagt helt annerledes, også til en annen pris.

Kunne tenke meg å prøvekjørt en slik, for å kjenne forskjellen da de sikkert er litt forskjellig å kjøre.
Satt dog igjen med inntrykket at 996en ikke var så hårete som jeg hadde håpet, og kunne like godt bare gått for M3en.
Når vi snakker om awards så er vel s54en i BMWen vunnet mange år på rad i 3-4l klassen, er nok en bedre og mer avansert motor enn Porscha.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel oljepumpa som er mest utsatt med SMG, denne kan stryke med og da må du raskt ut med en 20K.

Men kjøper man seg sportslig-bil i denne klassen må man nesten regne med at ett eller annet må byttes etterhvert. Ingen biler er skuddsikre.

 

 

 

Til sammenligning så koster det vel også 20 000 kr for en dieselpumpe til preface 320d, 18000 for en nivåreguleringskompressor til E61 osv. 

Og dette er jo absolutt ting som ryker mye oftere enn den beryktede SMG pumpen i M3.

Den er også lett tilgjengelig å skaffe brukt etterhvert siden folk høgger E46 M3 nesten daglig rundt om i verden.

 

Jeg tror heller ikke det reelle tallet for hvor mange pumper som ryker er korrekt.

Veldig mange verksteder som synser prøver og feiler. De bytter sensorer, pumpen og alt mulig uten at det faktisk var problemet. 

Ofte er det bare og kjøre et reset/adaption og lufte av cutch program for å blant annet justere inn verdier på avveie så den ikke skal gå i nødmodus. 

Det ble løsningen på min egen bil etter at jeg hadde hatt ned kassen, og byttet både fjører,sensorer osv. ingenting som det store internettet sa jeg skulle gjøre fungerte, og frykten gikk mer og mer mot SMG pumpen.

Helt til en fikk meg til å installere inpa for et par hundrelapper og kjøre et program som tar 15 min. Da løste alt seg.

Når verkstedene har byttet denne pumpen så kjører de dette reset programmet og lufter både clutch og pumpen som en del av reperasjonen. konklusjonen er naturligvis at pumpen var boss.

Men man kan bare lure på hvor mange ganger det hadde holdt med å kjøre programmet FØR man byttet pumpen.

 

PS: Mener ikke at den aldri ryker, men etter jeg leste forum opp og ned i mente med fortvilte SMG eiere som ikke fikk til giringen sin. Var det veldig mye rart folk hadde gjort. Verkstedet til han ene hadde byttet både pumpe, girkasse, styreenheter og omtrent alt som var, uten hell. Før de kjørte adaption/lufteprogram...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inntresang lesning, det er mye godt mulig dette stemmer bra ja :) 
Det er også mye skremselspropeganda fra folk som MÅ ha manuelstikk og slenger noe negativt i retning smg f.eks. Så problemet er kansje ikke så stort man skal ha det til nei :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Falt plutselig helt fra her jeg, av diverse årsaker. Ting tok en brå vending personlig og jobbmessig så helt andre prioriteringer ble lagt til grunn for bilvalg. Endte tilslutt opp med å bestille en Tesla Model S:s Rett og slett fordi det var forutsigbart, ett hav av plass samt bra guff til en fornuftige penge. Dont hate me:p Dull bilvalg, men sånn ble det denne gang grunnet nye omstendigheter.

Kommer fortsatt til å være på bimmers og drømme om lyden av tørste seksere og åttere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Falt plutselig helt fra her jeg, av diverse årsaker. Ting tok en brå vending personlig og jobbmessig så helt andre prioriteringer ble lagt til grunn for bilvalg. Endte tilslutt opp med å bestille en Tesla Model S:s Rett og slett fordi det var forutsigbart, ett hav av plass samt bra guff til en fornuftige penge. Dont hate me:p Dull bilvalg, men sånn ble det denne gang grunnet nye omstendigheter.

Kommer fortsatt til å være på bimmers og drømme om lyden av tørste seksere og åttere.

Hipster ! hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inntresang lesning, det er mye godt mulig dette stemmer bra ja :)

Det er også mye skremselspropeganda fra folk som MÅ ha manuelstikk og slenger noe negativt i retning smg f.eks. Så problemet er kansje ikke så stort man skal ha det til nei :)

Jeg har hatt 7 E46 M3, 6 av di med smg, to med ess550. Å aldri hatt noe problemer! Heller aldri hørt at smg pumpa har vært byttet tidligere. Eneste som er greit å vite/bytte på smg er clutchen. Den bytta jeg på to av mine på rundt 100k. Den ene byttet jeg fordi jeg merket den var sliten men neste som skulle få 550 kit byttet jeg fordi jeg ville ha alt på stell med engang når kompressor ble montert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Falt plutselig helt fra her jeg, av diverse årsaker. Ting tok en brå vending personlig og jobbmessig så helt andre prioriteringer ble lagt til grunn for bilvalg. Endte tilslutt opp med å bestille en Tesla Model S:s Rett og slett fordi det var forutsigbart, ett hav av plass samt bra guff til en fornuftige penge. Dont hate me:p Dull bilvalg, men sånn ble det denne gang grunnet nye omstendigheter.

Kommer fortsatt til å være på bimmers og drømme om lyden av tørste seksere og åttere.

WHAT THE FAAAACK!!! Snakk om å kaste penger ut av vindu hehe skjønner ikke at folk gidder bruke penger på di. Ettersom du skriver bestilt så er den vel ny, da snakker vi pengetap!!

Så den logikken der skjønner jeg iallefall ikke!!!

Kan vel nesten garantere at du taper 10 ganger mere på den ipaden enn en M3 iallefall ved videresalg engang ;) pluss at tesla er jo så dagligdags det er mulig å få det! Møter flere teslaer enn golfer langs veien jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn ble det når plutselig plass og forutsigbart bilhold ble første pri. Men enig i at det er ett kjedelig valg. Fikk gjort den litt personlig med fargevalg, felger ect. Men fortsatt bare en bil i mengden. Alternativet plassmessig var en F11 520D. Har allerde hatt to F10 520D så greit å prøve noe nytt. Synes at Teslaen er litt morsommere å kjøre enn mine tidligere femmere. Men er nok ikke på langt nær samme kvalitet. Men føler en får mye for pengene, i forhold til effekt/plass og luksus i forhold til en fossilbil.

Angående verditap så er vel Tesla den nybilen med minst verditap til nå og fortsatt er det folk som kjøpere disse for mer enn hva de koster ny. Enn så lenge..

Prøver TMS ett par år, og når det engang kan bli aktuellt med sportsbil igjen, så kjører vi en ny tråd på E92 M3 VS Porsche 997 C4s:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WHAT THE FAAAACK!!! Snakk om å kaste penger ut av vindu hehe skjønner ikke at folk gidder bruke penger på di. Ettersom du skriver bestilt så er den vel ny, da snakker vi pengetap!!

 

Kan du forklare og dokumentere hvordan du kommer frem til denne konklusjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Falt plutselig helt fra her jeg, av diverse årsaker. Ting tok en brå vending personlig og jobbmessig så helt andre prioriteringer ble lagt til grunn for bilvalg. Endte tilslutt opp med å bestille en Tesla Model S:s Rett og slett fordi det var forutsigbart, ett hav av plass samt bra guff til en fornuftige penge. Dont hate me:p Dull bilvalg, men sånn ble det denne gang grunnet nye omstendigheter.

Kommer fortsatt til å være på bimmers og drømme om lyden av tørste seksere og åttere.

Å huff da, det kaller jeg helomvending... Man vurderer M3 eller 911 men ender opp med å velge en elbil, men uansett så må jeg si gratulerer (eller kondolerer...?) ;) Bare husk å sett ett flagg eller noe på taket slik at du finner igjen din bil når du parkerer ved kjøpesenteret, er jo ikke akkurat en sjelden bil du nå har valgt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...