Gå til innhold

Valgets kval Bmw E46 m3 eller Porshce 996 c4s? Prøvekjørt og greier ikke velge.


chrisen
 Share

Anbefalte innlegg

Da ser det ut som at gamle bilen blir solgt i løpet av uken og jeg står mlm to potensielle nye biler.

Bmw E46 M3: http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=59814648&ref=favorites&folderId=2243201&searchclickthrough=true

Porsche 996 carrera 4S: http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=56255278&ref=favorites&folderId=2243201&searchclickthrough=true

Dette er jo ett Bmw-forum så håper ikke folk er for innhabile:p Jeg klarer rett og slett ikke velge, tenkt i flere dager nå og hver gang jeg tror jeg har bestemt meg så skifter jeg mening igjen:s Håpløst! Så kjør debatt og hjelp meg på vei!

Begge bilene er rett og slett museums-strøkne. Porschen er eid av verksmesteren hos Porsche center Bergen og skal være tipp topp. Dog har den ikke skifter Imr/Rms og dette skremmer meg litt. Selvom jeg er mest tiltrukket av denne bilen da jeg finner den svært eksotisk. Men dog veldig liten og trang, hadde vært greit å ha mulighet til å hente poden i barnehagen dersom det må til. (Har såklart familievogn utenom)

M3en er eid av en eldre herremann, entusiast som sådan og bilen ser ut som den kommer rett fra fabrikken. Fullt service hefte og ny motor byttet av bavaria p.g.a barnesykdommene som kom på tidlige S54. Føler dette kjøpet er tryggere men ikke fullt så eksotisk.

Usikker på om prisen er rett og videre verditap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er langt fra inhabil og jeg ville nok ha valgt M3'en. E46 M3 med manuell gearkasse er og vil forbli en klassiker. Det som taler for Porschen er imidlertid firehjulsfdriften, men som du påpeker er problematikken rundt IMS lageret viktig å ha i bakhodet. Kjøper du 911'en bør du sjekke dette på et ordentlig verksted. M3'en ser umiddelbart veldig fin ut og jeg liker at den har antrasitt/M-textur delskinn istedenfor helskinn. Sølvfargen er litt kjedelig, men 911'en har mer eller mindre den samme fargen... :)

 

Edit: ... nå ser jeg at M3'en ikke har manuelt gear, men derimot SMG gearkasse og det er ikke det jeg ville ha kjøpt. Den er relativt gammeldags etter dagens standard (les: langsom) og er ikke det puristene går etter. Jeg ville ha konfrontert selgeren med IMS problematikken på 911'en og evt. forlangt et avslag i prisen som tilsvarer en ombygging av motoren (alternativt utbedres på deres regning). Med Werkleistungssteigerung (effektøkning gjort hos Porsche) kan du få 345 originale hestekrefter i 911 motoren. 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel fort en 30 laken for å skifte ims til oppgradert type, så er i såfall en kraftig reduksjon for det når bilen i seg selv er priset i øvre sjiktet. Hva mener folket om 430K for 02 M3 da? Porscher (luftkjølte dog) har jo steget i pris de siste år. Spørs om E46 har nådd bunn prismessig enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=58087555&searchclickthrough=true

Eg syns SMG er noke dritt, men dette er jo en litt spesiell bil, sikkert mulig å få pruta den ned litt og (450 området). Visst du først skal legge på over 400k på bordet mener eg dette er det beste kjøpet på finn innenfor M3 kategorien for øyeblikket.

Endret av BMWE39turbo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kun kjørt e60 M5 med smg, og likte den opplevelsen. Er smg2 kassen i e46 mye dårligere? I gamle dager når disse bilene var nyere var det jo SMGkassen alle snakket om, i positiv forstand.

Bilen du linker til over har stått til salgs leenge og har allerede blitt kraftig redusert i pris. Så tviler på det er så mye mer å gå på. Ønsker helst å holde meg til rundt 400 000 og ikke mer. Synes det er nok på en gammel bil som en max kjører 8000km i året. Hehe.

Når det kommer til farger osv, så synes jeg begge bilene er innertiere.

Noen som har prøvd å få plass til ett barnesete bak i en e46 coupe? Er alltids kjekt å kunne ta med hele familien på en søndagstur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har prøvd å få plass til ett barnesete bak i en e46 coupe? Er alltids kjekt å kunne ta med hele familien på en søndagstur.

Om du vurderer mulighet å ha med heile familien på tur, så har du vel svart på spørsmålet ditt, da det ikkje går ann å ha meir enn 2stk i Porshen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det ikke er gjort noe med IMS lager og andre problemer med den motoren i Porschen

Bør du i såfall legge av godt med penger til utbedring.

 

PCS hadde kampanje på dette fram til jul i fjor.. pålydende rett over 98K... Normalt 116K

Det er en grunn til at flere som har hatt problemer med dette enten velger å bytte til 997 motor eller Metzer motorer..

 

Begge er utrolige kjøremaskiner, men det er en god grunn til at det er nesten umulig å selge 996 om dagen som ikke er turbo eller GT2/3

Og prisene er der etter..

 

Nyhetsbrevet fra PCO i november...
http://www.makenewsmail.com/nyhetsbrev/?a=68771&b=FEBDCC6A-C429-430D-86C9-6CCD30524BD1

Endret av Tyggern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vurderer mulighet å ha med heile familien på tur, så har du vel svart på spørsmålet ditt, da det ikkje går ann å ha meir enn 2stk i Porshen

 

I en vanlig carrera er det mulig å klemme inn 2 små bak, da disse som oftest har 4 seter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Porsche selger originale barneseter til 911, men stort større barn enn 5-6 årige er ikke å anbefale uansett barneseter eller ikke. Umiddelbart vil jeg mene at 116000 kroner er temmelig mye for en IMS reparasjon (norsk prisnivå). Vi snakker om deler for 7-8000 kroner... resten er arbeide (10-12 timer) + mva. Da er det temmelig langt opp til 116000 kroner. Jeg ville uten tvil ha gjort denne jobben i Sverige eller Tyskland.

 

Det er to helt forskjellige biler som konkurrerer i det samme markedet og dette fører ofte til enkelte misforståelser vedr. hva slags biler 911 og M3 i realiteten er. 911 er en temmelig kompromissløs sportsbil. Den er liten og ekstremt fokusert mot selve kjøringen. M3 er grunnleggende en sportslig fireseters coupé som er basert på en alminnelig modellserie. Begge er ekstremt vellykkede konstruksjoner relativt til hva de forsøker å være, men i 911'en glemmer man aldri at den er en ren sportsbil. M3'en har en mer splittet personlighet. Den kan fungere som en alminnelig familiebil (relativt), men den kan også være temmelig sportslig og gi 911'en kamp til streken (dog ikke hvis 911'en har firehjulsdrift)... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge biler er jo det ypperste i sine kategorier, men til hverdagslig bruk og med tanke på driftsikkerhet så ville jeg nok valgt M3en. Personlig hadde jeg aldri kjøpt en over 10 år gammel bil til over 400 000 kr, da hadde jeg lagt til litt og heller gått for E92 M3 eller spart 100 000 og heller kjøpt E39 M5.

SMGen på E46 har vel aldri vært helt bra, mener den fikk slakt allerede da den var ny. Ble vel ikke bra før man kom opp på E60 M5 mener jeg å huske, uansett så ville jeg foretrukket manuell i en M3 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Fredrik ovenfor her :) 

 

M3 er en bil du kan bruke til nesten hva som helst samtidig som du har et av verdens beste chassis/motor kombinasjon :) 

Manuell eller SMG er en smaks sak. Har kjørt både SMG og manuell, jeg må få si at jeg fant SMG`en mye morsommere. Men om man kjører veldig mye aktivt og planlegger å ta bilen på bane så er jo manuell mye bedre/inspirerende å kjøre med :) 

 

Tenk lenge på hva du egentlig vill ha og hva du planlegger å kjøre med bilene :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode innspill! Er mest fristet til å gå for porschen, hadde det ikke vært for dette Ims styret. Men prisene på 116 000kr er hvis uhellet først er ute og hele motoren raser. Å bytte lager til ett oppgradert koster ca 30 000 sier de som har greie på det. Men bil til 450+30 da nærmer vi oss 500 og da snakker vi nesten 911 turbo pris.

Synes over 400 000 er ekstremt for en e46 da du kan få en 330 nesten gratis. (Ja vet de ikke helt kan sammenlignes annet enn utseende)

Samt driftsikkerheten og det at småen og mor kan få være med på tur drar veldig opp.

Men hvordan tror en disse bilene blir ihht til verdifall? Ikke mange årene siden en punget ut over 600 laken for min nåværende 520D heller:s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er å sammenligne forskjellige biler. En annen ting er å sammenligne helt forskjellige drivverk.

RWD vs 4WD

Manuell vs automat

Hva ønskes egentlig? Greit å finne ut av det.

 

Du har selv kjørt bilene. Følg hjertet om mulig og bruk hodet til å styre unna utgiftsbomber.

Sjekk om det er mulig å få en forsikring som dekker drivverk.  Alltid noe som kan bli veldig dyrt uansett hva som er utbedret. Spesielt med 996.

 

Veldig vanskelig å spå fremtidig pris på 911 sånn generelt. Igjen, spesielt 996 generasjonen.

Angående M3 så TROR JEG de har å bunnet ut ved 300-400K for fine orginale eksemplar. Det har man allerede sett tendenser til i lang tid. Jeg har vanskelig for å se en skikkelig fin bil med med relativt lav km til under 300k. 

Når det kommer til SMG. Jeg vil påstå at dess eldre slike girkasser blir dess mindre ettertraktet blir de sammenlignet med manuell. Skal man ha en slik bil i 10år så tror jeg det er hakket mer økonomisk å gå for en med manuell kasse.

Om du bare skal eie bilen 1-3 år så hadde jeg ikke hengt meg opp i å spekulere på fremtidig pris men gått for det du har mest lyst på. Noe du uansett bør gjøre om du skal ha en bil lenge.

 

Dersom clutch ikke er byttet på Porschen så er det smart å ta clutch og IMS samtidig. Ville prøvd å fått dette bakt inn i salgsprisen etter beste evne om du går for den. En lignende bil med utbedret IMS ble nylig solgt rimeligere enn den du har sett på. 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=59826047

Alltid lov å prute/prøve å få til en god deal basert på det som har vært på markedet tidligere.

Eventuelt, hva med å vurdere denne?

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=56738144&searchclickthrough=true

 

Litt på sidelinjen. Kom over ett klipp som viser undersiden av 996 C4 for de som vil ta en titt. :)

(Flere andre gode klipp på samme kanal)

Endret av bimmerR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...