Gå til innhold

anbefaling av plater på vegg inni garasje.


s54b32
 Share

Anbefalte innlegg

Normalt er det ikke krav til ekstra brannsikring så lenge garasjen er under 50m2, men noen kommuner krever en viss avstand til nærliggende bygninger og nabogrenser (vanligvis en meter).

 

Ved større garasjer er det normalt krav om at avstanden til nærliggende bygg skal være minst åtte meter (samt fire meter fra en evt. nabogrense, med mindre annet er avtalt). Alternativt så kan dette bygges nærmere om man oppfyller branntekniske krav (REI30 eller REI60, alt ettersom).

 

Selv om reglene i utgangspunktet er like for alle, varierer det veldig fra kommune til kommune hva som blir godkjent og hvordan reglene tolkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garasjen min er på 70 m2 og detter er i Kongsberg Kommune. Men virker som det er veldig varierende praksis ja. Jeg malte osbplatene med veggmaling fra Biltema,dette synes jeg ble veldig bra. Men osbplatene trekker godt med maling da... Hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 years later...
På 5.6.2015 den 16.44, Hpi skrev:

Jeg har veldig lite fukt og sponplatene er helt fine men jeg har som sagt malt de med Drygolin oljemaling.

Jeg har ikke isolert taket så jeg har god lufting der så det hadde nok vært fuktigere hvis jeg hadde gjort det men det var fuktigere med kald garasje enn med varmepumpa.

Ser dette er gammel tråd men satser på svar forde😁 Jeg har også en kald leca garasje som jeg vil ha litt hyggeligere. Først var planen å isolere hele og sponplater. Men står så uendelig mye om dette med fukt, fuktsperre, vindplast osv osv. Så om alt skal gjøres etter kunstens regler blir det unødvendig dyrt når den uansett ikke skal være oppvarmet annet enn når jeg eventuelt skal polere osv.

Så har vel kommet framtil at jeg dropper isolasjon siden trooooor ikke det er noe fuktsperre. Er bare bord rett på innvendig stendere tror jeg. Så det billigste, sikreste og fineste da er vel bare sponplater uten noe annet?

er kun ene ytterveggen og taket som skal kles eventuelt. Resten er pussa og malte lecavegger som jeg skal male på nytt bare. Du har også plater i taket men ikke isolasjon? 
Jeg tenkte jo først det er bare dumt å ikke isolere om man først skal ha opp plater men pga tanken på fukt og råte i isolasjon/tak så er det logisk og droppe det.  

Men så koster det jo fort noen tusen å kle taket med plater også, pluss at takhøyden vil virke endel lavere og man mister lagringsplass mellom bjelkene til eventuelt. Så har tenkt tanken å bare male hele taket også. Men er jo litt av en jobb det også pluss at man kanskje skulle angre på at man ikke tok plater senere. Ikke lett!!😂😂😂

på yttervegg har du bare isolasjon Rett på ytterpanel og plast?

 

Endret av Ivrig86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ivrig86 skrev:

Ser dette er gammel tråd men satser på svar forde😁 Jeg har også en kald leca garasje som jeg vil ha litt hyggeligere. Først var planen å isolere hele og sponplater. Men står så uendelig mye om dette med fukt, fuktsperre, vindplast osv osv. Så om alt skal gjøres etter kunstens regler blir det unødvendig dyrt når den uansett ikke skal være oppvarmet annet enn når jeg eventuelt skal polere osv.

Så har vel kommet framtil at jeg dropper isolasjon siden trooooor ikke det er noe fuktsperre. Er bare bord rett på innvendig stendere tror jeg. Så det billigste, sikreste og fineste da er vel bare sponplater uten noe annet?

er kun ene ytterveggen og taket som skal kles eventuelt. Resten er pussa og malte lecavegger som jeg skal male på nytt bare. Du har også plater i taket men ikke isolasjon? 
Jeg tenkte jo først det er bare dumt å ikke isolere om man først skal ha opp plater men pga tanken på fukt og råte i isolasjon/tak så er det logisk og droppe det.  

Men så koster det jo fort noen tusen å kle taket med plater også, pluss at takhøyden vil virke endel lavere og man mister lagringsplass mellom bjelkene til eventuelt. Så har tenkt tanken å bare male hele taket også. Men er jo litt av en jobb det også pluss at man kanskje skulle angre på at man ikke tok plater senere. Ikke lett!!😂😂😂

på yttervegg har du bare isolasjon Rett på ytterpanel og plast?

 

Hei, jeg har ikke gjort noe i taket, kun sutaksplater der så full høyde opp til møne. På  veggene har jeg fra utside: Kledning, asfaltplater, isolasjon, plast og sponplater.  

Jeg hadde bare skrudd opp sponplater var jeg deg.  Jeg bygget med 15cm stendere på veggene for å få samme bredde på vegger og betong. Da får man en slett vegg helt til gulvet og slipper 5cm breddeforskjell på tre og betong, det ser mye bedre ut og du slipper å få en kant som samler støv. Har du 10cm stendere ville jeg foret på 5cm for å få samme bredde som betongen før jeg kledde med sponplater men det er kanskje bare meg 😊

Det er jo også diskutert å ha oppvarmet garasje i forhold til rust om man kjører inn og ut til daglig,  spesielt om vinteren med salt på bilen 

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.4.2020 den 21.36, Hpi skrev:

Det er jo også diskutert å ha oppvarmet garasje i forhold til rust om man kjører inn og ut til daglig,  spesielt om vinteren med salt på bilen

Nå skal jeg ikke være veldig påståelig, men jeg har hørt at det er ikke oppvarmet garasje i seg selv som gir grobunn for rust. Det er oppvarmede tette/fuktige garasjer som ikke er nevneverdig ventilert.

De anbefalingene jeg har fått er å montere varmepumpe, og en fuktstyrt avtrekksvifte i f.eks et hjørne av garasjen.

Slik får en tilført luft, og ventilert ut fukt. Har jeg hørt! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.4.2020 den 21.36, Hpi skrev:

Hei, jeg har ikke gjort noe i taket, kun sutaksplater der så full høyde opp til møne. På  veggene har jeg fra utside: Kledning, asfaltplater, isolasjon, plast og sponplater.  

Jeg hadde bare skrudd opp sponplater var jeg deg.  Jeg bygget med 15cm stendere på veggene for å få samme bredde på vegger og betong. Da får man en slett vegg helt til gulvet og slipper 5cm breddeforskjell på tre og betong, det ser mye bedre ut og du slipper å få en kant som samler støv. Har du 10cm stendere ville jeg foret på 5cm for å få samme bredde som betongen før jeg kledde med sponplater men det er kanskje bare meg 😊

Det er jo også diskutert å ha oppvarmet garasje i forhold til rust om man kjører inn og ut til daglig,  spesielt om vinteren med salt på bilen 

Oki å det hjalp endel? Nå er det jo «friluft inn» oppe på sidene av taket lissom så må jo hjelpe Mye med plater i taket Og ny port som er relativt mye tettere enn den rundt 70 talls vippeporten som er der nå. Har allerede kledd igjen veggen med plater og malt hele garasjen inni👍 en kamerat sparkler gulvet litt nå siden han skal flislegge det for meg👍 Eventuelt kan jeg ta av kledningen på den ene veggen som er kledd senere og isolere og ta på vindsperre utenfra istedenfor. Kledde med 12mm spon, fuga med acryl rundt så bra det gikk også satt jeg på en dørlist i bunn mot leca og opp mellom mur og plater. Ble hel greit. Blir natt og dag fra hvordan det var iallefall👍 taket skal taes etter ny port er montert 

På 2.4.2020 den 23.10, Bækkmann skrev:

Nå skal jeg ikke være veldig påståelig, men jeg har hørt at det er ikke oppvarmet garasje i seg selv som gir grobunn for rust. Det er oppvarmede tette/fuktige garasjer som ikke er nevneverdig ventilert.

De anbefalingene jeg har fått er å montere varmepumpe, og en fuktstyrt avtrekksvifte i f.eks et hjørne av garasjen.

Slik får en tilført luft, og ventilert ut fukt. Har jeg hørt! :) 

Ja ettersom jeg har skjønt så kommer det som regel av dårlig lufting og kanskje at man har brukt fuktsperre som ikke anbefalles i garasje 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ivrig86 skrev:

 

Dampsperre/Fuktsperre bør brukes om garasjen skal være oppvarmet hele tiden, slik som inne i huset. Om garasjen varmes opp sporadisk ved bruk og stort sett er kald så bør en ikke bruke dampsperre. Har jeg hørt. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Ivrig86 skrev:

Oki å det hjalp endel? Nå er det jo «friluft inn» oppe på sidene av taket lissom så må jo hjelpe Mye med plater i taket Og ny port som er relativt mye tettere enn den rundt 70 talls vippeporten som er der nå. Har allerede kledd igjen veggen med plater og malt hele garasjen inni👍 en kamerat sparkler gulvet litt nå siden han skal flislegge det for meg👍 Eventuelt kan jeg ta av kledningen på den ene veggen som er kledd senere og isolere og ta på vindsperre utenfra istedenfor. Kledde med 12mm spon, fuga med acryl rundt så bra det gikk også satt jeg på en dørlist i bunn mot leca og opp mellom mur og plater. Ble hel greit. Blir natt og dag fra hvordan det var iallefall👍 taket skal taes etter ny port er montert 

Ja ettersom jeg har skjønt så kommer det som regel av dårlig lufting og kanskje at man har brukt fuktsperre som ikke anbefalles i garasje 

Det står ei varmepumpe fra Jula der, de solgte ei stund slike som var forhåndsfylte med gass som man kunne montere selv, disse kostet 4000,- De har såkalt "frost protection" funksjon som betyr 9-10 plussgrader. Det faller stort sett ikke under 9-10 grader inni garasjen men jeg har vel sett 6-7 plussgrader når det har vært typisk -5 ute. Så lenge pumpe står på hele tiden så holder betong etc en grunnvarme. Hvis man skal varme opp i forkant av å skru eller polere kreves det nok mer effekt eller at man begynner å varme opp et døgn i forkant. Jeg hadde tidligere ei paranfindrevet kanon med mye effekt men det ble for mye sot/eksos og bråk til min smak men den ga mye varme, mye mer enn ei varmepumpe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med fukt/dampsperre føler jeg meg usikker på. Vet at det skal brukes i alle konstruksjoner over bakkenivå med varmt mot kaldt. Og jeg brukte det når jeg pusse opp nå for kort tid siden.

Da jeg rev av gammel sperre fra 1973, så var ting flott og fint. Ingen råteskader noen plass på bindingsverket.

Men min far bygde opp huset sitt i 1994 sånn ca og da brukte han ikke damp/fukt sperre og han har ingen problemer med råte skader. Så jeg er litt usikker på når man faktisk trenger sperre.

Hos Sintef Byggforsk står det at man skal bruke det, men realiteten på de 2 objektene jeg har som erfaring med, tilsier at det ikke er noen forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Hpi skrev:

Det står ei varmepumpe fra Jula der, de solgte ei stund slike som var forhåndsfylte med gass som man kunne montere selv, disse kostet 4000,- De har såkalt "frost protection" funksjon som betyr 9-10 plussgrader. Det faller stort sett ikke under 9-10 grader inni garasjen men jeg har vel sett 6-7 plussgrader når det har vært typisk -5 ute. Så lenge pumpe står på hele tiden så holder betong etc en grunnvarme. Hvis man skal varme opp i forkant av å skru eller polere kreves det nok mer effekt eller at man begynner å varme opp et døgn i forkant. Jeg hadde tidligere ei paranfindrevet kanon med mye effekt men det ble for mye sot/eksos og bråk til min smak men den ga mye varme, mye mer enn ei varmepumpe

Oki... nå mens det pusses opp der har jeg bare på en sånn 3000w firkantet liten vifteovn. Den varmer bra og sprer lufta godt. Så med ny port å takplater er det nok ikke noe problem og få grei temp der uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...