the_stig Skrevet Juni 16, 2015 Skrevet Juni 16, 2015 Hei var på Eu kontroll idag og fikk ikke godkjent pga 5.2.3 Dekk - dekkets dimensjon, belastningskapasitet, godkjenningsmerke eller hastighetsindeks er ikke i samsvar med kravene. Så ringte jeg der jeg kjøpte dekkene og han sa jeg måtte ned til biltilsynet å godkjenne dekkene. Det står i vognkortet 15" dekk, men mine er 18, men det står det samme i den andre bilen min og den ble godkjent uten noe godkjenning fra biltilsynet. kan jeg kjøre med de hjulene ned til biltilsynet da eller blir det et helvetes styr da?
Otis Skrevet Juni 16, 2015 Skrevet Juni 16, 2015 Det er ikke selve dekkene som ikke er godkjent, men felgene. Skal du forandre dimensjon på felger så skal det være TUV dokumentasjon for dette, samt at bil produsent må godkjenne dette. Men det er dog sjeldent at noen orker å bry seg om dette, så lenge hjul er OK på bil og innpress er OK.
awt Skrevet Juni 16, 2015 Skrevet Juni 16, 2015 Hvilken dimensjon er dekkene og hvilken bil er det snakk om?
the_stig Skrevet Juni 16, 2015 Forfatter Skrevet Juni 16, 2015 Hvilken dimensjon er dekkene og hvilken bil er det snakk om? BMW 320i Coupe 03-1992. Dimensjonen på nye dekkene er 225/40 18"
CrZyWiz Skrevet Juni 16, 2015 Skrevet Juni 16, 2015 Hei var på Eu kontroll idag og fikk ikke godkjent pga 5.2.3 Dekk - dekkets dimensjon, belastningskapasitet, godkjenningsmerke eller hastighetsindeks er ikke i samsvar med kravene. Så ringte jeg der jeg kjøpte dekkene og han sa jeg måtte ned til biltilsynet å godkjenne dekkene. Det står i vognkortet 15" dekk, men mine er 18, men det står det samme i den andre bilen min og den ble godkjent uten noe godkjenning fra biltilsynet. kan jeg kjøre med de hjulene ned til biltilsynet da eller blir det et helvetes styr da? For det første må du skille mellom dekk og felger, og deretter må du vite nøyaktig hva som var problemet. F. eks belastning\hastighetsmerking har ingenting med dekkdimensjon å gjøre.
the_stig Skrevet Juni 16, 2015 Forfatter Skrevet Juni 16, 2015 For det første må du skille mellom dekk og felger, og deretter må du vite nøyaktig hva som var problemet. F. eks belastning\hastighetsmerking har ingenting med dekkdimensjon å gjøre. Nei selvfølgelig, men det var det som stod på papiret. Og det jeg lurte på er som jeg sa; kan jeg kjøre ned til biltilsynet selvom felgene ikke er godkjent på bilen for å deretter kunne godkjenne de? Eller må jeg skifte om til orginal felgene mine? Jeg fikk aldri noe beskjed om at jeg skulle godkjenne noe som helst av felger når jeg kjøpte de.
the_stig Skrevet Juni 16, 2015 Forfatter Skrevet Juni 16, 2015 Du bør først finne ut hva verkstedet mener er galt. Det verkstedet mener er galt er da at felgene ikke passer på bilen min, noe som de selvsagt gjør da de som solgte meg felgene bekreftet dette(GS Bildeler). Men jeg måtte ha papirer på driten.
the_stig Skrevet Juni 16, 2015 Forfatter Skrevet Juni 16, 2015 Men nå hører jeg med GS bildeler om å få en sånn TUV godkjenning, så ordner det seg nok?
Fidelio Skrevet Juni 16, 2015 Skrevet Juni 16, 2015 Gs har ikke tuv, på felgene sine. Vis bilen din med org. Oppsett og sett på felgene deretter.
StigJ Skrevet Juni 16, 2015 Skrevet Juni 16, 2015 Men er det ikke sånn at hvis dekkene er samme dim som original alternativ dekkdimensjon levert fra fabrikk og felgene ikke overstiger +-7,5mm i forhold til originalt innpress, så behøves ikke noe ekstra godkjenning eller TUV? Altså man trenger kun en bekreftelse fra BMW at den og den hjuldimensjonen er levert originalt eller som opsjon fra fabrikk?
E.C. Skrevet Juni 16, 2015 Skrevet Juni 16, 2015 Trodde at så lenge innpress var innenfor +/- 7,5mm og rulleomkrets innenfor 5% fra originalt så var det greit, uten ekstra papirer. Godkjente senkesett på min E36 i vinter og da var det ingen kommentarer om at dekkene var 225/45R17, dette er så å si likt med 225/40R18 mtp størrelse. Nå finnes jo 17" originalt på M3, så muligens derfor ingen gadd å bry seg i tilfellet mitt.
awt Skrevet Juni 16, 2015 Skrevet Juni 16, 2015 Det samme trodde jeg, men så er det jo ikke alltid verkstedene har helt kontroll på lover og regler heller.
the_stig Skrevet Juni 16, 2015 Forfatter Skrevet Juni 16, 2015 Men nå har det nettopp kommet nye regler for periodisk kontroll som er typisk for meg med min første bil, men jeg tar bare å skifter til orginal hjulene, er lei av å ringe rundt til folk som ikke en gang vet hva TUV er
awt Skrevet Juni 16, 2015 Skrevet Juni 16, 2015 Jeg tror ikke reglene er endret på akkurat dette punktet, men slik lyder i hvertfall teksten når det gjelder størrelse: Dersom dekkdimensjon ikke samsvarer med vognkort godtas tillatelse fra fabrikant som bekrefter alternativ dekkdimensjon. Slik tillatelse fra fabrikant kan være i form av enten dokumentasjon/bekreftelse fra fabrikant, original klistrelapp på kjøretøyet eller informasjon i instruksjonsbok hvor det tydelig kommer frem alternativ dekkdimensjon for aktuell modell. Kilde Med andre ord så er det ikke godt nok å holde seg innenfor oppgitt rulleomkrets dessverre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå