Gå til innhold

Erre mulig?


Espen Aass
 Share

Anbefalte innlegg

Ja det er skremmende at de i det hele tatt får seg til å tenke i de baner, for noen nisser. De vil dog ikke innføre totalforbud men de vil stimulere til kjøp av nullutslipps biler ved bruk av det avgiftsystemet vi har. Med andre ord, de vil bruke økonomisk tvang. Tvang via "økonomiske restriksjoner" er jo sosialistenenes beste våpen, det er langt viktigere å få en grønn og miljøvennlig bilpark enn å få på plass en nyere og sikrere bilpark med lavere snittalder. Helt utrolig at miljø skal gå på akkord med med trafikantenes sikkerhet....

Godt vi har FRP og Høyre som motvekt, som skjønner at sikkerhet må prioriteres aller høyest. Så får folk heller velge selv om de vil kjøre en sikker bil eller en miljøvennlig bil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan ikke en miljøvennlig bil være sikker?

Hvem sa at en miljøvennlig bil ikke kan være sikker? Problemet er at en miljøvennlig bil ikke passer behovet til størstedelen av Norges bilkjøpere, hvor mange husholdninger og familier i Norge tror du kun har en Leaf som bil. Tesla derimot er det mange som har som eneste bil, men det er svært få av Norges befolkning som har råd til å kjøpe en bil som koster 600 000 kr. Derfor er det mest rettferdig at de som kanskje kun har 250 000 å bruke på bil også kan få kjøpe seg en ny, trafikk sikker og driftsikker bil i stede for en eldre bruktbil. Ved lavere pris på vanlige biler så vil flere kjøpe ny bil, vi vil få en raskere utskifting av bilparken som igjen fører til at folk kjører sikrere og mer miljøvennlige biler. En F30 320d er langt sikrere og mer miljøvennlig enn en E46 320d, for å ta ett eksempel vi kjenner til :)

Norske politikere satt seg ett hårete mål om å komme under 99 gram CO2 for alle nysolgte biler innen 2020, da fant de ut at de tar snarveien ved å kutte ut avgifter på elbiler. Fordelen her er jo at avgiftene på vanlige biler ikke blir satt opp, da salget av Elbilene gjør jobben alene for å få ned snittet for CO2. Hva om de heller satte seg ett hårete mål om la oss si kun hundre trafikkdrepte innen 2020? Få ned prisene på alle biler og så få fingern ut av ræva å få bygget litt mer sikre veier her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan ikke en miljøvennlig bil være sikker?

Tja, det er flere utfordringer når det gjelder el-bil.

Mye har skjedd siden, men her en artikkel fra 2013

http://www.tu.no/samferdsel/2013/10/04/dette-kan-skje-dersom-du-krasjer-en-elbil

 

Men, denne artikkelen er intressang når det gjelder miljø og el-bil.

Folk blir jo lurt.

http://www.dn.no/meninger/debatt/2014/06/22/Milj/elbilen-forurenser-mer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der skriver du det. Du antyder at man må velge og ikke kan få begge deler. Og derfor spurte jeg.

Har man råd til en Tesla så trenger man ikke velge, men folk flest har ikke råd til en slik. Mange kan ha råd til en Leaf, men den har ikke plassen eller rekkevidde til å passe folk flest sitt behov. Derfor bør vanlige biler også bli billigere slik at elbil ikke bare blir ett skattelette til de som har råd til en Tesla eller kjøpe en Leaf i tillegg til fossilbilen de har fra før :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel enten man liker det eller ei er nok el-biler fremtiden. Ikke med dagens rekkevidde osv., men det blir nok stadig forsket på nye og bedre løsninger. Og om 10 år tipper jeg man har kommet langt på vei. At det er blitt helt forbudt tviler jeg på, men flere bilmerker satser vel mer og mer på elektriske biler og hybridbiler. Jeg er ikke helt på ren el-bilstadiet, men hybridbiler tror jeg er veien å gå enn sålenge. Såklart vil vi bilentusiaster ha store rekkeseksere med mest mulig forbruk og bromming(er det lov å si bromming?), men vi ser jo store endringer med downsizing. Hvilken motorutgave må man idag på BMWs feks 3-serie(F30/F31) bensin/diesel for å få rekkesekser?

Som sagt jeg tviler på at det blit helt forbudt, men at miljøsoner vil oppstå i større og strengere grad. El-bilen tar kanskje over største delen av trafikken i bysentrumene, mens satsing på hybrid blir mer utbredt blant premiummerkene enn det er idag. Vi lever i et samfunn hvor miljøet er høyt i fokus om dagen, og om kanskje ikke bilene er de største utslippskildene(har ikke peiling på statistikk på dette), vil det hjelpe mentalt på å gå over til el-bil, samt at det er billigere. Jeg har ikke mye kunnskap på elbil osv., men har lagt meg opp en mening og fått med meg hva som er tendenser i bilbransjen.

Men det gjenstår å se :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke vi bare drite i naturen å la ting gå sin gang?

Tja, det er vel det som har blitt gjort og man har vel funnet ut at konsekvensene for dette er blitt tydelig. Derfor driver de med en type snuoperasjon. Men ja, jeg liker fossilbiler og skulle gjerne kjørt dette til jeg la inn årene om teknologien hadde stått stille idag. Men dette blir neppe tilfelle. Derfor tror jeg at enn sålenge er hybridbiler veien å gå utenom i bybildet hvor det er mye småkjøring, der er el-biler overlegne. Du har vel merket på kalde vinterdager hvor dårlig luft det kan være i byer? Man vil nok savne se gode gamle rekkesekserne, men jeg tror og håper ny teknologi kan om noen år forsvare bortgangen av disse på alminnelige biler. BMW kan jo ikke lage dårligere biler selv om motorene de har idag forsvinner i fremtiden, de blir jo bedre og bedre for hver modell, selv om vi sier "alt var bedre før". Teknologien går fremover. Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortgangen? M5'n skal da leve i mange år til, med denne framgangen av kjørende dildoer så må eg kanskje holde den istand til dagen eg går bort. For en ting er sikkert, en elektrisk duppeditt kan ALDRI erstatte en bil som M5'n på dens bruksområde. Dvs eg bruker min på ferie, koseturer, helgeturer og på sommeren. (Ikke bruksbil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig å ikke stole blindt på alt man hører av rykter... Ren eldrift er ikke fremtiden, til det er produksjonen, langring av energi og resirkulering alt for krevende. Fremtiden er hybrid, altså man kombinerer bensin/diesel med elektrisitet. Sliter man å se dette så er det bare å ta seg en tur utenfor Norges grenser, man ser ikke en elbil eller ladestasjon noe sted. Hvor store belastninger tror du ikke det vil være for miljøet om alle Europas biler skal over på eldrift, da må det bygges noe enormt med nye kraftverk. Hva skal disse kraftverkene drives med når man ikke har vannkraft, jo kull eller atomkraft...Det er lett å sitte her i vårt lille elbilparadis å tro at elbiler kommer til å ta over alt innen ett par tiår, men det finnes markeder som USA, Russland, Kina samt andre store kontinenter hvor folk knapt vet hva en elektrisk bil er. Se på verdens største bilprodusenter, GM og Toyota og se hvor mange elbiler de har i sine sortiment (svaret er null). Av de tyske merkene er det kun BMW som lager en elbil helt ifra bunnen, andre produsenter baserer de på allerede eksisterende modeller.

Å være fremsynt er vel og bra, det gjelder bare å være realistisk også. Rekkeseksern og V8en skal være med oss i mange mange år til, men det er nok ikke umulig at de får litt hjelp av en elektrisk motor en gang ifremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke vi bare drite i naturen å la ting gå sin gang?

Vi i lille norge kan iallefall ikke redde verden, for og si det som det er.

Kan legge hele norge i brakk, og det hjelper ingenting!

Her er det USA, Kina Asia og Russland som MÅ gå forand og gjøre noe i så fall.

 

Det sier jo litt at biltrafikken står for 5 prosent av co2 utslippet i norge! Og her ser vi fjellene på lang avstand.

I storbyer i Kina ser man knapt 3 kvartaler.

Oversikt over co2 utslipp i verden:

http://www.globalis.no/Statistikk/CO2-utslipp

 

Og hva skal finansiere lønningene til politikkerene da hvis Venstre får det som de vil?

Nå er jeg ikke redd for det, men utalelsene fra det partiet får meg virkelig til å minne meg på at vi stammer fra apene..........

Endret av Espen A.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med F90 her at jeg tror hybrid er løsningen og ikke rene El-biler.  Jeg er også blant de som ikke er overbevist om de menneskeskapte klimaendringene. Pr idag er det det som gjelder og vi skal selvsagt ikke ta noen sjangser men jeg tror vi i fremtiden vil få ny kunnskap om klimaendringene. 

 

Lokale problemer med utslipp av Nox etc må tas alvorlig men det store CO2 spøkelset er jeg ikke overbevist om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens jeg fortsatt er nogeblunde edru denne jazzlørdagen i Molde by. M5 er ikke en alminnellig bil og derfor ikke denne regnet som bortgsng, men jeg tror nye motorvsrisnter kommer, og som jeg sa tror jeg hybrid er veien å gå. Men innad i bykjernene er kanskhe elbil svaret. Skål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...