Gå til innhold

E36 M3 3.2 - Min bil og informasjon rundt modellen - E36 nybilpriser i Norge


 Share

Anbefalte innlegg

Takker for tilbakemelding BjørnarHS. :)

Det er julaften, så jeg gjør ikke noe research på emnet idag, men siden jeg har sjekket opp en del i dette når jeg kjøpte bilen min, samt litt ekstra i ettertid så får jeg ta en gjenomgang basert på det jeg har i hodet kombinert med noen simple smånotater jeg har. Får heller gå over innlegget når det er mindre juleaktivitet på agandaen dersom jeg trenger å korrigere eller føler for å tilføye/forbedre.

E36 og aluminiumdører

Når BMW skulle lage mer bane/racing orienterte modeller av E36 M3 3.0. Så kom de blant annet ut med M3 GT her i Europa.

GT10+_Large_.jpg

..og E36 M3 lightweight i USA.

1995-M3-Lightweight.jpg

Begge spesielmodellene var produsert i begrenset antall og var blant annet oppgradert med aluminiumsdører. Det gjør at skal man ha en M3 3.0 med slike dører så er det ikke mange å velge mellom.

Men så kom BMW med M3 3.2 som er en videreutvikling av alle de tidligere modellene.

Alle "EVO" modellene (som de kaller 3.2 utgaven i england) har aluminiumsdører basert på det jeg har lest. Det samme gjelder for de venstrestyrte modellene i europa (coupe og cabriolet).

Ingen av sedan utgavene av E36 har ikke aluminiumsdører. Noe som er ganske naturlig med tanke på at dørene ble "hentet fra" fra de mer banerorienterte Coupe modellene av 3literen.

Når det kommer til de amerikanske 3.2 bilene så var det ikke noen som var påkostet med aluminiumsdører. Dette er en av de mange punktene man sparte penger på disse bilene.

Jeg har lest at noen mener at det bare var de tidligere utgavene av Euro M3 3.2 som hadde aluminiumsdører og at de senere årgangene ikke hadde det, men det tror jeg ikke stemmer. Selv tar jeg utgangspunkt i at alle Euro E36 M3 3.2 Coupe og Cabriolet har aluminiumsdører.

Om det skulle være tvil om en bil har slike dører så kan man sjekke med en magnet. Den tar tak på vanlige paneler, men ikke aluminium dørene.

Alternativt så kan man sjekke at døren ser ut som nedenfor (bilde hentet fra nett, ikke min bil). En aluminiumdør kan man kjenne igjen på at den er naglet/hullet, eller hva man vil kalle sammensetningen nedenfor.

alu_doors.jpg

Når det kommer til vekt så ble jeg aldri helt klok på besparelsen.

Sjekker man en aluminiumdør på realoem så er vekten oppgitt til 9,4kg.

Sjekker man en ståldør så er vekten oppgitt til 16,98kg.

Differansen/vektbesparelsen er dermed på 7,58kg på en dør.

En artikkel fra Car Magazine har derimot skrevet at vektbesparelsen er 12kg per dør på en M3 3.2.

Sjekker man på internett forum så kan man lese mange forskjellige tall, alt fra 7-12kg+++

Jeg har dermed ikke blitt helt sikker på vektbesparelsen, men tar utgangspunkt i at man minst sparer 15kg totalt og får dører som ikke ruster. :)

Som dere da har fått med dere. Min bil ble dermed levert med slike dører orginalt. Dette har jeg også bekreftet både visuelt og med magnet i tiden når jeg kjøpte bilen.

Håper dette oppklarer en del rundt dørene. :)

Takk til alle som titter innom og legger igjen spor og hyggelige kommentarer.

God Jul folkens! :santa:

Høres ut som et godt svar. Tenker at jeg skal veie aludøren og den vanlige døren når jeg skifter, har og lest mye forsjellige vekter på desse nemmeli..:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg har lest at noen mener at det bare var de tidligere utgavene av Euro M3 3.2 (coupe og cabriolet) som hadde aluminiumsdører og at de senere årgangene ikke hadde det, men det tror jeg ikke stemmer. Selv tar jeg utgangspunkt i at alle Euro E36 M3 3.2 Coupe og Cabriolet har aluminiumsdører.

Om det skulle være tvil om en bil har slike dører så kan man sjekke med en magnet. Den tar tak på vanlige paneler, men ikke aluminiumsdørene.

Alternativt så kan man sjekke at døren ser ut som nedenfor (bilde hentet fra nett, ikke min bil). En aluminiumsdør er naglet/hullet, eller hva enn man vil kalle sammensetningen nedenfor.

alu_doors.jpg

 

Jeg hentet, for ett par år tilbake, en 98modell m3 coupé i England. Denne hadde ikke aluminiumsdører, så jeg tror ikke alle EVO-bilene kommer med dette. Mulig det var en "option"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som et godt svar. Tenker at jeg skal veie aludøren og den vanlige døren når jeg skifter, har og lest mye forsjellige vekter på desse nemmeli.. :)

 

Takk. Jeg har ihvertfall prøvd, selv om dette med dører har noen punker som er litt "diffuse".

Kom gjerne tilbake med ditt funn. Er ikke lett å bli helt klok på vektbesparelsen når infoen man leser varierer.

 

Jeg skrev at Car Magazine (som er fra England) skrev at vektbesparelsen på en aluminiumdør er 12kg. Her kan man selv lese det fra et scannet blad.

"One alteration you can`t see concerns the doors, now made of aluminium and 12kg lighter apiece."

Artikkelen er fra September 1997.

 

En faktor som muligens gjør at vektbesparelsen eller differansen mellom dører spriker litt er at coupe og cabriolet modellene fra 9/97 fikk airbag i dørene. Det gjør jo at vekten på en komplett dør ble tyngre uansett modell.

 

 

Jeg hentet, for ett par år tilbake, en 98modell m3 coupé i England. Denne hadde ikke aluminiumsdører, så jeg tror ikke alle EVO-bilene kommer med dette. Mulig det var en "option"?

 

Takk for bidrag og info. Jeg sitter ikke alltid med fasiten, men prøver å formidle det jeg vet.

Er du rimelig sikker på at denne bilen hadde dørene som den ble levert med fra BMW fabrikken?

 

Jeg kan gå over en del av infoen jeg vet om og sitter på.

 

Nedenfor er et utdrag fra BMW-registry.

"What distinguishes the 3.2-liter E36 M3 cosmetically from the 3.0-liter version?

...

-Aluminum doors (ECE-spec M3 coupe and M3 convertible only)"

ECE-spec modellene er alle bilene som ble solgt i Europa (både venste og høyrestyrte). Denne nettsiden er ansett som en god og troverdig kilde. Dersom det finnes europeiske M3 3.2 som ble produsert uten aluminiumsdører fra fabrikk så er infoen der feil. Noe som ikke er umulig, men som jeg tviler litt på.

 

Jeg har lest og sett en god del som ser ut til å backe opp det som skrives på BMW registry. Eksempelvis:

-Aluminiumsdører er ikke en option på min bil (produsert 4/1997) om man sjekker utstyrslisten.

-Jeg har aldri hørt/lest om at aluminiumsdører noen gang har vært en option. Føler meg rimelig sikker på at det hadde kommet frem.

-Artikkelen fra UK Car Magazine som er fra 9/1997 skriver at bilen (en EVO modell) har aluminiumsdører. 

-Her er en på et forum (fra Australia) som har kjøpt en salgsbrosjyre hvor han har lest at bilen har aluminiumsdører. Dette er med andre ord noe BMW selv har reklamert med at bilene har.

-Jeg har aldri sett en god kilde som dokumenterer at BMW på et aller annet tidspunk skulle erstatte aluminiumsdørene med ståldører, så jeg synes det virker unaturlig at BMW skulle produsere visse biler med ståldører, eller at noen biler på slutten av produksjonen ikke skulle være oppgradert med noe alle de andre bilene fikk.

 

De fleste ryktene som sier at M3 3.2 bare hadde aluminiumsdører i en begrenset periode baserer vanligvis dette på at det var "rest dører" fra E36 M3 GT produksjonen som skulle brukes opp. Med tanke på det jeg har skrevet ovenfor og at det finnes så mange biler sent i produksjonen som har aluminiumsdører så synes jeg ikke at det ryktet henger på grep.

 

Et problem med E36 M3 og forumer er at folk med US M3 plutselig har forvillet seg inn i en tråd hvor det diskuteres Euro M3. Noen ganger er det ikke spesifisert hvilken modell man snakker om og da er det jo fritt frem for alle. Det fører i blant til feilinformasjon og misforståelser.

Eksempelvis har jeg sett dette flere ganger når folk snakker om motorer og ikke skjønner hva en annen snakker om. Etter litt så går det opp for folk som ikke forstår hverandre at en person har en Euro bil mens en annen har en US bil. 

Når folk klarer å lage misforståelser ut av motorer som er vidt forskjellige så skjønner jeg godt at det er lett å lage rot rundt dørene som nesten ingen vet å se forskjell på. Som nevnt, ingen US M3 3.2 ble levert med aluminiumsdører.

 

Når det er sagt, jeg har lest flere forum innlegg fra eiere som med sikkerhet har EVO biler (fra UK) som har funnet ståldører på sin bil. Jeg synes det er rart at noen av disse ikke skulle ha aluminiumsdører når så mye peker på at alle disse bilene ble levert med slike. Hvorfor skulle BMW bygge flere biler uten slike dører mens andre fikk? 

Man kan jo spekulere i at det finnes flere tilfeller hvor en tidligere eier har byttet ut aluminiumdørene grunnet skade og erstattet med ståldører. Eller at noen har solgt dørene på sine biler til en hyggelig sum og erstattet med rimeligere ståldører. Jeg vet ikke, prøver bare å ting til å gi mening. Er vel ikke så veldig sannsynlig det heller.

Siden jeg har lest på forum om flere biler som ikke har aluminiumsdører så var dette grunnen til at jeg også nevnte det i innlegget mitt. Det er også grunnen til at jeg selv har sjekket det på min egen bil og vil anbefale at folk sjekker det selv om de lurer på om de har det på sin bil. Det er eneste måten å bli 100% sikker.

 

Til de som eier eller har eid en M3 3.2 Coupe/ Cabriolet, kom gjerne med en tilbakemelding på hvilke dører som er, eller har vært på deres bil. Vet noen mer om disse dørene så kom gjerne med info.

Mitt ønske for tråden er selvsagt å formidle riktig informasjon som er basert på fakta. Om det finnes informasjon som er litt motstridende så får jeg (/eventuelt vi) bare prøve å belyse flere sider av saken og få mest mulig info på bordet slik at folk selv kan danne seg et best mulig bilde rundt temaet.   :)

Endret av bimmerR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan selvsagt ikke garantere for at dørene er blitt byttet i de 12 årene før jeg fikk den, men syns jo det er litt søkt at begge dørene skal ha blitt byttet og lakkert på inn og utside, men igjen, har jo ingen garanti :)

Da jeg bygget om min første m3 var jeg på jakt etter alu-dører, da var det ikke bare-bare kan jeg huske, og det inntrykket jeg satt med var at det var ett fåtall av EVO-bilene hadde dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind.L, eksempelvis skrev jeg nylig:

"Alle EVO modellene (som de kaller 3.2 utgaven i england)...

Men for å gjøre det tydelig for alle, så kan jeg ta et lite innlegg med overskrift.

 

E36 M3 Evolution

 

I England fant de ut at de skulle kalle E36 M3 3.2 for E36 M3 Evolution. Det er i utgangspunktet akkurat de samme bilene som her, bare med rattet på høyre side.

EVO, eller Evo er forkortelsen for Evolution. En forkortelse som er ganske vanlig for mange å bruke.

E36 M3 3.2 er en videreutvikling eller evolusjon av E36 M3 3.0 så navnet er ganske passende etter min mening. :)

Historisk sett så går navnet også tilbake til forgjengeren E30 M3 hvor forskjellige videreutviklede/spesialutgaver bruke Evo eller Evolution navnet.

 

I England er de fulle navnene for E36 M3 3.2 følgende:

"M3 Evolution Coupe"

"M3 Evolution Saloon"

"M3 Evolution Convertible" 

 

Nedenfor er en prisliste som viser hva som var standard på en M3 Evolution Saloon. De som ønsker å ta en nærmere titt kan se at tekniske spesifikasjoner, standard utstyr og tilbehør med priser er listet opp.  :)

Jeg synes det f.eks litt artig å se at standardutstyr på bilen er ting som "twin vanos" og "Limited slip differential (No ASC+T)". 

Man trenger jo ikke stabilitetskontroll og antispinn når man har LSD. :D Because racecar!   :P

gallery_40647_434_102585.jpg

 

Startprisen på en E36 M3 Evo Saloon var 37.800£ når prislisten ble laget.

Om vi tar utgangspunkt i at denne prislisten er fra 1997 så tilsvarer prisen 63.397£ justert for inflasjon til dagens prisnivå.

En splitter ny F80 M3 Saloon har til sammenligning en startpris på 56.595£ i skrivende stund.

E36 M3 Evo (saloon) var dermed mer kostbar i 1997 enn en F80 M3 er nå i slutten av 2015. :)

Endret av bimmerR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til de som eier eller har eid en M3 3.2 Coupe/ Cabriolet, kom gjerne med en tilbakemelding på hvilke dører som er, eller har vært på deres bil. Vet noen mer om disse dørene så kom gjerne med info.

Mitt ønske for tråden er selvsagt å formidle riktig informasjon som er basert på fakta. Om det finnes informasjon som er litt motstridende så får jeg (/eventuelt vi) bare prøve å belyse flere sider av saken og få mest mulig info på bordet slik at folk selv kan danne seg et best mulig bilde rundt temaet.   :)

 

var da akkurat ute med m3n der den står på vinterlagring å fikk sjekket dette, og JA det er aludører på den

orginal m3 3.2 coupe ifra 1996 import ifra tyskland :)

ene bilder her viser nagler og forsøk med å få dette bevist med magnet, men var ikke lett å få fram

neste bildet viser bedre resultat med magnet :)

post-57487-0-35116400-1451251886_thumb.j

post-57487-0-11669000-1451251896_thumb.j

Endret av thomaleo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

xDrive, LSD, ASC+T og fremkommelighet

 

Siden det er vinter har jeg lagt merke til mer snakk om xDrive, fremkommelighet og slikt på forumet. Følte derfor for å skrive noen ord om temaet i relasjon til E36.

 

En del husker kanskje E30 325iX. For de som ikke gjør det så var det første firehjulsdrevne BMW. Bilen ble presentert i 1985 og leverte 37% av kreftene til fremhjulene.

4X4.gif

Firehjulstrekk fant også veien videre til E34 525iX.

Det var riktignok etter 1999 at firehjulstrekk begynte å etablere seg mer i BMW leiren da X5 ble lansert. BMW sin første SUV og X-serie bil.

xDrive navnet som de fleste kjenner idag var et nytt firehjulstrekk system som kom i 2003 samtidig som X3 kom på markedet.

 

E46 karosseriet fikk også noen modeller med firehjulstrekk. Systemet gjorde bilene ca 100kg tyngre og litt mer fremtunge.

Men hva med E36?

Alle E36 ble levert med bakhjulstrekk! :) Because racecar. God og klassisk BMW oppskrift som majoriteten av BMW kunder verdsatte høyt og forventet å få når de kjøpte en BMW.  :) Såvidt jeg vet var ikke markedet for en E36 med firehjulstrekk ansett som stort nok sett opp mot utviklingskostnaden. Det basert på erfaringer BMW fikk når de prøvde ut firehjulstrekk på E30. På E46 gav det mer mening å gi det et nytt forsøk, spesielt siden BMW hadde utviklet et nytt firehjulstrekk system til X5.

 

Det var ikke bare bakhjulstrekken som gjorde E36 god for den kjøreglade sjåfør. LSD (Limited slip differential) var også noe kjøpere kunne krysse av for på utstyrslisten på de fleste modeller. 

Flesteparten av skikkelige sportsbiler, spesielt de med motoren fremme har en LSD siden det hjelper å få kreftene i bakken og forbedrer kjøreegenskapene i form av at all kraft ikke bare går til ett hjul når det først spinner. LSD gir blant annet økt fremkommelighet på vinter sammenlignet med åpen differensial.

Mye kan sies om E36, BMW, differensialer og antispinn systemer over årene. Jeg begrenser infoen rundt flere av emnene i dette innlegget, men kan si at E36, bakhjulstrekk og LSD utgjør en langt bedre kjærlighetshistorie enn twilight filmene. :D

bmw_snow_drifting_by_flinstonero-d3dc8l5

 

...men som mange kjærlighetshistorier så er det ikke alltid bare solskinn. Rundt 1995 begynte glansdagene til standardbilene å forsvinne litt om man var ute etter best mulig sportslighet og fremkommelighet.

ASC+T ble introdusert til E36. Det kan f.eks leses mer om her.

Om man vil lese hva BMW selv skrev om systemet i en brukermanuel til en senere generasjon E36 så er det bare til å sjekke bildene nedenfor.

gallery_40647_434_151281.jpg

 

gallery_40647_434_398932.jpg

 

Hovedproblemet mitt med innføringen av systemet er at BMW fjernet LSD på utstyrlisten siden ASC+T vistnok skulle være "comparable to a limited-slip-differantial". Noe det i praksis på ingen måte var.

Det gjør at eksempelvis E36 328I som erstattet 325I ikke kunne leveres med LSD. Dette er et skillepunkt i historien om LSD på vanlige 3-serier.

Det finnes visstnok noen 3-serier som i overgangen til ASC+T hadde LSD, men generelt så kan man ta utgangspunkt i at E36 med ASC+T aldri fikk LSD fra fabrikken dersom det ikke er blitt ettermontert.

Z3 Coupe (ikke M) fikk riktignok torsen differensial.

 

Min personlige erfaring med ASC+T fra en E36 318ti M-tech som jeg eide i over 2 år er at systemet gjorde jobben med å unngå sladd når det var aktivert. Men det gjorde ikke en bedre jobb med tanke på fremkommelighet på snø enn det jeg selv fikk til med systemet dekativert. Det kunne heller være irriterende at systemet ikke tillot nok hjulspinn på snø for optimal fremkommelighet. Nå må det også sies at jeg generelt ikke liker antispinn systemer.

Systemet gjorde utvilsomt en dårligere jobb om man stod stille og skal sette igang bilen på snø. Det fordi man ved igangsetting kan ha behov for litt hjulspinn. Noe manualen også viser til i bildet nedenfor.

gallery_40647_434_24445.jpg

 

Jeg regner med det ikke bare er jeg som ser den store nedgraderingen ved å fjerne LSD til fordel for ASC+T. De kunne jo hadde fortsatt med LSD i tilegg til antispinn.

BMW hadde en velfungerende LSD som kunder var villig til å betale ekstra for. Men som ble erstattet av et system som hadde dårligere fremkommelighet og gjorde bilen mindre inspirerende å kjøre aktivt med. Ikke bra for en "ultimate driving machine" etter min mening.

 

For dagens E36 eiere som ikke har LSD og som ønsker det så er det ikke verdens undergang. LSD fra andre E36 er generelt ganske lett tilgjengelige til en hyggelig pris. Overhaling av disse finner man også mye om på nettet.

 

Dersom steget fra f.eks E36 325I til 328I ikke står som et tydelig skille i historien, så gjør ihvertfall hoppet fra E36 til senere generasjoner det. Alle standard biler etter E36 har bare vært utrustet med åpen differensial som har fått hjelp fra antispinn systemet.

Unntaket er på flere av dagens "semi-M biler" som f.eks M235I og M135I, der kan man kjøpe en ganske kostbar performance LSD som mekanisk er ganske lik de man fikk på E36. Mer detaljer rundt det emnet en annen gang.

 

E36 M3 3.2 fikk som alle andre M3er i historien en form for LSD, men det som er kanskje mer unikt er at bilen ikke fikk noe som helst form for antispinn til tross for sine 321hk. Det gjør at E36 M3 3.2 er siste M3 hvor man selv er 100% ansvarlig for å kontrollere bilens krefter. Vaier fra gasspedalen går direkte til motoren i god gammel stil.  :)

Amerikansk E36 M3 3.2 (med 240hk) fikk derimot antispinn, så det var første M3 hvor sjåføren fikk hjelp til å holde bilen på veien.

 

Om jeg finner Euro E36 M3 brukermanual PDF (som jeg trodde jeg hadde), så skal jeg redigere litt her og poste bilde. Står noe som i moderne tid er litt morsomt å se tilbake til. Jeg legger heller til bildet nedenfor fra E30 manual som beskriver LSD. Om du ikke leser alt, så les ihvertfall først avsnitt og den røde teksten jeg har merket. :D

gallery_40647_434_176989.jpg

Mentaliteten rundt LSD og sikkerhet har absolutt endret seg siden E30 og E36 tiden.

 

Personlig har jeg god erfaring med E36 og snø til tross for at mine tidligere E36 ikke har hatt LSD.

Bilene kan være både gode og dårlige.

Det er hovedsaklig 5 faktorer som hjelper på, hvor 1 og 2 er de desidert viktigste under vanlige forhold.

1. En sjåfør som kan maksimere fremdrift. Noe som forutsetter kontroll over hjulspinn, sladd og generell tilpasning til forholdene

2. Gode vinterdekk

3. LSD

4. Vekt over bakakselen (Ikke sleng ut reservehjul, jekk og mer på vinteren slik som jeg gjorde engang. Because E36 318I racecar).

5. Bakkeklaring (Senket og stiv bil kan fort bli håpløst i høy snø.)

 

For de som ikke har særlig erfaring med E36 på vinterføre så er videoen nedenfor en fin demonstrasjon på hvor lettkjørt bilene kan være og hvor gøy de kan være å kjøre litt bredt med.

 

Høyere underholdnigsfaktor i denne:

Endret av bimmerR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et kjempefint og opplysende innlegg i tråden. Jeg kan egentlig bare legge til at E46 også kom med ASC uten T (traction). Min erfaring med et slikt system i løpet av godt og vel 10 år med en E46 318d Touring med manuelt gear er ganske positiv forutsatt at det ikke handlet om ren is eller veldig glatt føre. Stort sett var systemet veldig bra og spesielt hvis man hadde litt tyngde over bakakselen. Vi opplevde flere ganger skikkelig vinterføre på Gålå (mellom Gudbrandsdalen og Espedalen/Gausdal) og med full bil + 195/65-15 vinterdekk (piggfrie) tok bilen seg glimrende frem selv i de bratteste bakkene opp fra Gudbrandsdalen og de er temmelig bratte. Hvis dekkene begynte å spinne var det egentlig bare å geare ned samt redusere gassen så gikk det fint oppover igjen.

 

På ordentlig glatt føre og spesielt løssne var ikke systemet like bra. ASC fungerer sammen med ABS systemet og hvis et av bakhjulene begynner å spinne vil ABS systemet registrere dette og bremse hjulet som spinner samtidig som motorkraften reduseres (helt uavhengig av hvor mye gass sjåføren gir). Er det ordentlig glatt fører dette til at momentet på det spinnende hjulet blir kraftig redusert og da kan man risikere å miste fremdriften. Man kan overstyre dette ved å trykke en ekstra gang på ASC knappen, men dette hjelper egentlig ikke hvis man først har satt seg fast i løssneen. Full motorkraft + et hakkende ABS system (altså bremsene går av og på) hjelper ikke og hvis man slår ASC systemet helt av ved å trykke en ekstra gang på ASC knappen oppfører bilen seg som en tradisjonell BMW med bakhjulstrekk uten noen former for elektronisk hjelp og/eller diffsperre, -og det gir kun mening hvis man på en annen måte får feste under det spinnende hjulet (f.eks granbar/planker eller lignende). Den beste løsningen er etter min erfaring å la ASC systemet fungere etter hensikten, men heller vugge frem og tilbake hvis man setter seg fast i løssneen.

 

Jeg klarte forøvrig aldri å fremprovosere ASC systemet på tørt sommerføre, men med kun 115 HK og 265 Nm er det kanskje ikke så merkelig... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill Fredrik. Fjernet/endret en setning som antydet at man gikk fra ASC+T til DSC.

 

Siden du begynte å snakke litt mer detaljert så tar jeg et innlegg som går noe mer i dybden rundt et tema jeg trolig har noe over gjennomsnittlig innsikt i. Kanskje ikke like relevant for E36, men siden jeg tenker å gå mer inn i skikkelige (les: mekaniske) differensialer på et senere tidspunkt så tar jeg med litt ekstra rundt hva som har skjedd siden E36 sine dager på den elektroniske fronten.

 

Antispinn og elektronisk simulert LSD - ADB

BMW introduserte traction control i 1988.

 

Mange E36 fikk ASC+T rundt 1995. Systemet har jeg gått gjennom i forrige innlegg. Om noen vil lese mer om det om det så sjekk PDF i bunnen av dette innlegget.

 

La oss se nærmere på antispinn system som er fra E46.

Til informasjon, på E46 har det eksempelvis vært 3 forskjellige antispinn/ABS systemer avhengig av hvilken modell/årsmodell man har kjøpt.

-MK20 EI ASC

-DSC III MK20

-TEVES DSC III MK60

Nedenfor ser vi på systemene som ligger i sistnevnte.

DSC_zpsvdsu8mcx.jpg

ASC, eller ASC+T er en av de tre hovedkomponentene som er med videre fra E36. Hovedpoenget med ASC er å unngå hjulspinn når man akselererer.

DSC, som ikke var å finne på E36 går enkelt fortalt ut på å bruke bilens bremser til å sørge for at bilen er stabil og går der man "peker" med rattet. Her bremser systemet f.eks individuelle hjul for å holde bilen stabil og trygg.

ABS regner jeg med alle er kjent med.

 

Går vi dypere i ASC programmet på bildet overfor så ser vi noe som heter ADB, Automatic Differential Brake. Active Differential Brake har jeg også sett BMW kalle det (eller en senere versjon av det?).

Dette systemet var i teorien erstatningen for en mekanisk LSD.

ADB bremser det hjulet som spinner under gasspådrag, noe som gjør at man får overført kreftene til det hjulet som har best grep. I prinsippet veldig likt som en mekanisk LSD med tanke på at moment går til hjulet som har grep. 

I praksis derimot så var det ikke særlig mulig å kjenne noe som lignet en tradisjonell LSD siden de andre hjelpesytemene var langt mer fremtredende. (De kan leses mer om i E46 PDF nedenfor for de som måtte ønske.)

 

På E90 kan man f.eks finne en løsning mange er kjent med.

-DSC (Alle hjelpemidler på)

-DTC (Flere hjelpemidler slått av. Tillater mer hjulspinn og kan være fordelaktig på snø)

-DSC avslått (Alle nevneverdige hjelpemidler avslått)

 

For noen fungerer dette supert. For andre var DTC fortsatt for inntrengende, mens med alt avslått satt man igjen med åpen differensial og ulempene det medfører.

ADB var i utgangspunktet ikke en del av DSC systemet på E90, men det ble innført på visse LCI modeller. Eksempelvis 335I.

135I og trolig flere BMW med stor/størst motor fikk ADB i årene rundt 2009. Spesifikt hvilke årsmodeller og slikt er litt vanskelig å finne ut av.

Det som var nytt i historien er at systemet ble aktivert når man slo av DSC. 

 

Konseptet med å aktivere ADB når DSC var avslått ble videreført til F-serie biler.

 

ADB og lignende teknologier går under mange navn. Electronic Differential. Electronic Differential Lock (EDL), Electronic LSD, eLSD. E-diff og lignende.

 

Jeg har skrevet alt ovenfor med utgangspunkt i bakhjulsdreven BMW, men prinsippet for ADB er det samme på xDrive. Da kalles det for ADB-X.

 

ADB vs LSD

Det er sikkert en del som lurer på hvor god fremkommeligheten på snø er med ADB kontra LSD. Det tør jeg ikke svare på. Er mange forhold som kan vurderes. Finnes jo også flere typer LSD med varierende fremkommelighet samt at ABS/DSC/ADB og slike systemer systemer stadig har blitt bedre siden teknologiene først ble introdusert.

Til sportslig kjøring derimot så er det ikke tvil om at LSD er å foretrekke for den aktive sjåfør selv om ADB kan gjøre en god jobb.

 

Det man lett kan peke på er en svakhet med elektronisk simulerte differensialer på generalt grunnlag er at de bruker bremsene. Bremser er viktig for å stoppe bilen, når de i tillegg skal bremse hjulspinn så risikerer man lettere overoppheting. Dette skriver BMW selv om ADB-X,  "A temperature control sensor ensures that the brakes do not overheat."

Med andre ord, systemet deaktiveres eller svekkes når bremsene blir for varme. Noe man ikke akkurat trenger å bekymre seg for på offentlig vei, men som kan være et tema på vanlig banekjøring f.eks. 

 

Flere biljournalister har kritisert biler som f.eks M135I for å ikke ha LSD orginalt da de ikke er fornøyd med DSC OFF (og ADB) på en såpass sportsorientert bil.

Innføringen av M-performance LSD som kan ettermonteres har vært et svar på mangelen av en skikkelig LSD, noe som videre er med på å understreke at LSD er å foretrekke til aktiv kjøring over ADB.

Ellers mener jeg å huske at youtube brukeren advevo tidligere skrev på BMW forum at ADB (På en E8x 1-serie) gir omtrent 70% av opplevelsen til en bil med ettermontert LSD. Han en er racingsjåfør med god kunnskap til differensialer som også har god bilkontroll godt over grensene som illustrert med her med 130I og 1M.

 

Min tid bak rattet til å skikkelig teste ADB har vært noe begrenset, men jeg syntes ikke det kom opp på nivå med en skikkelig LSD basert på min erfaring på vått underlag.
Sett opp mot en åpen differensial uten ADB så er ADB overlegent siden det eliminerer enhjulstrekk.

Et problem for noen, meg inkludert, er at for å kun kjøre med ADB så må man i DSC OFF modus, noe som setter de fleste nye BMW i en komfort lignende modus med "slapp gasspedal" og eventuelt flere ulemper avhengig av utstyr/bil/preferanser.

(Egen tråd her angående emnet dersom man vil diskutere kjøremoduser og slikt).

 

Hvordan en bil med ADB fungerer i praksis på isbanekjøring demonstrerer Ove Kvam (fra BMWCCN) nedenfor med sin F20 116I. Såvidt jeg vet er han veldig fornøyd med ADB. Ganske sikker på at han hadde tenkt å kjøpe LSD men droppet det siden ADB fungerte bra.

 

Oppsummering

Jeg avslutter med min personlige oppsummering tilpasset den LSD glade sjåfør som ser etter en standard BMW med bakhjulstrekk.

 

-F30 fikk endelig en elektronisk LSD simulering som for første gang kanskje kan sies å være noenlunde "comparable to a limited slip differential" dersom man ikke er alt for kravstor. Noe man ikke kunne si om tidligere systemer. Det gjør en orginalbil mer attraktiv enn E46 og E90. Modusen man bør være i for å utnytte ADB er derimot ikke optimal for alle avhengig av preferanser og bilmodell.

-E90 blir knall dersom man kjøper en LSD. Noe som stort sett ender opp med å være en ny og noe kostbar 3.parts løsning.

-E46, samme som med E90

-E36 var tilnærmet knall i padden. Jeg sier tilnærmet, siden ASC+T spolerte for fabrikkmontert LSD for noen modeller.

-E30 var knall i padden

 

Håper det opplyste en del rundt hvordan ting har utviklet seg siden E36 sine enklere og mer LSD fylte dager. :)

______________

 

For de som måtte ha interesse av detaljer rundt stabilitesprogrammer og slikt så er det legger jeg ved flere PDF filer nedenfor.

E36_ASC+T.pdf

BMW_E46_TRACTION_AND_STABILITY_CONTROL_TRAINING_MANUAL

E90 Dynamic Driving Systems

F30 Chassis Dynamics

 

BMW_30-PAGE_DSC_COMPONENTS

BMW_DSCIII_E38_E39_X5

Endret av bimmerR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

håper det kommer litt snø snart så vi kan gå ut å herje litt :D, bare litt leit at vi som liker å teste bilens grenser og lære oss hvordan man takler potensielle farlige situasjoner blir sett på som fullblods kriminelle i dagens samfunn :P

Tommel opp for gode inlegg BimmerR! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Ole. Menne, herje med min bil? [-X  Aldri likt det ordet. Synes det høres i overkant brutalt og ødeleggende ut.

Krysser selvsagt fingrene for at skikkelig vinter (som inkluderer snø) snart kommer.

Da får jeg en god unnskyldning til å gå ut og lufte diffen.

Teste føret.

Leke i snøen.

Kosekjøre litt.

  O:)

Endret av bimmerR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...