Gå til innhold

Erling sin f10 525d


Anbefalte innlegg

5 timer siden, Mr. Erling skrev:

Satt på sommer hjulene idag... :oops: sukk. ..

- Sommer dimensjon er 225
- Vinterdimensjon er 195
Som vanlig følte jeg med sommerhjulene påmontert, at jeg de første 1-200 meterne var som å kjøre på ei 'krøttersti', med punkterte dekk . Asfalten i våre gater her i Drammen ( Strømsø siden) er av 'ymse' kvalitet, selv om jeg ikke mener å skylde på det, for det ble det greit. Man venner seg til det meste.


Merkelig dette at mange ønsker seg minst mulig gummi rundt felgene, med våre elendige asfalt veier.
Har selv hatt 265 dimensjon bak på min gamle e39. .og det var ikke noe behagelig.

- er jeg blitt en 'gubbe' med slike meninger?8)

Det høres da ut som alt for små dekkdimensjoner på en F10. Original standardim er jo 245/40-19. Jeg kjører det på vinterdekkene og synes det er super komfortabelt. Aldri noe problem, selv på brosteinen her i Bergen. 
Jeg tror du bør ta en sjekk på foringer og dempere på bilen din, for det høres ut som om noe ikke er helt som det skal. Evt bør du kjøpe deg Mercedes :P (fordi de bare flyter over bakken uten følelse med underlaget).
:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte med 255/30/21 og 295/25/21 på F10en min uten problemer, og jeg bor i Oslo. Veiene her er verre enn det de er i Drammen. Jeg tror det er noe galt med bilen din hvis du synes 225 er ubehalig å kjøre med på en F10, og du har jo EDC også 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Dere har helt rett. 
Skal jeg skylde på 'Trykkleif' eller meg sløve meg selv:oops:
Det var nok han siste som er årsaken, og som mente 225 vinterdekk og 245 for sommer dekk!

Men,  det er ikke noe galt med understell eller forstilling, Veiene er bare så jekla dårlige, så det å kjøre med brede dekk liker jeg ikke. 
For meg(!)med hjuldimensjon 225, blir bilen kvikkere og føles 'fastere i fisken'.
Men bevares; det ser tøffere ut med bredere dekk da... :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du run flat-dekk kanskje?

Run Flat er helt forferdelige å kjøre på synes jeg. Min erfaring er at 18" med run flat er hardere å kjøre på og faktisk sporer betydelig mer enn vanlige dekk i 21". Fatter ikke at de setter dette på kjøreglade BMW'er - men er nok fordi det skal være vektbesparende (og derav avgiftsbesparende) og droppe reservedekk, og heller utstyre bilene med punkteringsfrie dekk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Walkabout skrev:

Har du run flat-dekk kanskje?

Run Flat er helt forferdelige å kjøre på synes jeg. Min erfaring er at 18" med run flat er hardere å kjøre på og faktisk sporer betydelig mer enn vanlige dekk i 21". Fatter ikke at de setter dette på kjøreglade BMW'er - men er nok fordi det skal være vektbesparende (og derav avgiftsbesparende) og droppe reservedekk, og heller utstyre bilene med punkteringsfrie dekk...

Godt poeng!
Run flat dekk veier forøvrig mere og, så belastning på dempere øker også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Daniel80 skrev:

Godt poeng!
Run flat dekk veier forøvrig mere og, så belastning på dempere øker også.

 

2 timer siden, Walkabout skrev:

Har du run flat-dekk kanskje?

Run Flat er helt forferdelige å kjøre på synes jeg. Min erfaring er at 18" med run flat er hardere å kjøre på og faktisk sporer betydelig mer enn vanlige dekk i 21". Fatter ikke at de setter dette på kjøreglade BMW'er - men er nok fordi det skal være vektbesparende (og derav avgiftsbesparende) og droppe reservedekk, og heller utstyre bilene med punkteringsfrie dekk...

YES!
Og jeg har en mistanke om at disse Run Flat ikke er så komfortable?
Vet ikke om mine vinterdekk er Run Flat da... ? :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merket stor forskjell da jeg fikk av run flat dekka, forferdelig å kjøre på. Synes også F10 er uhyre sensetiv for dekk, har kjørt en del F10 med forskjellige dimensjoner og det er store forskjeller ute å går. Har ikke vært borti det på andre biler før..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg merket stor forskjell da jeg fikk av run flat dekka, forferdelig å kjøre på. Synes også F10 er uhyre sensetiv for dekk, har kjørt en del F10 med forskjellige dimensjoner og det er store forskjeller ute å går. Har ikke vært borti det på andre biler før..

hva har du som 'back up' hvis du punkterer?

 

Endret av Mr. Erling
trykkleif'n slår til igjen vel... ;-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Mr. Erling skrev:

Har kun brukt Continental på mine biler de siste 20 årene.
Funket bra så langt

Conti run flat kan jeg ikke anbefale på F10. Fadern har vært igjennom to sett med de hvor hver gang har yttersiden av forhjulene blitt helt nedslitt mens resten av dekket er helt i orden. Skal også sies at i hjulstillingen hver gang har hvert i orden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Mr. Erling skrev:

hva har du som 'back up' hvis du punkterer?

 

Forsikringsselskapet :) De aller fleste tilbyr jo "bilredning" uten egenandel (eller i verste fall 500 kroner i egenandel) dersom man trenger tauing. Leiebil er jo også gjerne inkludert om man ikke får nytt dekk med en gang. Litt kjipt i grisegrendte strøk, men så er det jo ikke mange ganger man punkterer gjennomsnittlig i løpet av et liv heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Walkabout skrev:

Forsikringsselskapet :) De aller fleste tilbyr jo "bilredning" uten egenandel (eller i verste fall 500 kroner i egenandel) dersom man trenger tauing. Leiebil er jo også gjerne inkludert om man ikke får nytt dekk med en gang. Litt kjipt i grisegrendte strøk, men så er det jo ikke mange ganger man punkterer gjennomsnittlig i løpet av et liv heller.

nei det er ikke ofte jeg har punktert heller, men du kan ta gift på at det skjer den dagen jeg setter på nye 'ikke Run Flat' dekk.
he-he nei nå var jeg negativ.

Et par spraybokser med dekkreperasjon tror jeg er lurt å ha liggende i bilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...