Mr. Erling Skrevet August 3, 2015 Share Skrevet August 3, 2015 Statoil selger nå to typer diesel til vanlig persondiesel biler:Statoli påstår i reklamen:- miles PLUSS diesel bedrer motytelsen!- miles diesel som påstår du kjører 1% lengre kontra konkurrentene!Noen som har erfaring - kunnskap om forskjellen, eller er det nok ett eksempel på at vi brukere blir lurt av reklamen,..igjen?For ikke å nevne- Dieselpartikkel filter- Dieselfilter Min lokale Statoilstasjon tar ca.1 kr. mer for liter'n av Pluss diesel.- Er det verdt det?I Tyskland får du en helt annen ( les bedre?) diesel pga. Autobahn kjøring.- Er Pluss noe tilsvarende? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet August 3, 2015 Share Skrevet August 3, 2015 Den eneste dieselen på sommerstid som er "helt annen" i Tyskland er vel Shell V power diesel. Synes det er rart at de aldri kan gi noen specs på drivstoffer. Uten specs så er det hele nærmest verdiløst for min del. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet August 3, 2015 Share Skrevet August 3, 2015 Jeg tanker vanlig diesel, har prøvd sånn V Power diesel men merket ingen forskjell. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.H.D Skrevet August 3, 2015 Share Skrevet August 3, 2015 Det er jo håpløst å betale 7-8% mer for dieselen for å kjøre 1% lengre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet August 3, 2015 Share Skrevet August 3, 2015 (endret) Tysk (iallefall før) v power diesel er det betydelig forskjell på (blandet i en del GTL diesel). Dette gir merkbar økning i effekt på mange motorer. Norsk V power diesel fant jeg ingen reell målbar forskjell på annet enn noe mindre røykutvikling (sot). Dette skyldes trolig også noe GTL. Den nye nitro + greia har jeg null tro på. edit: Siden jeg er litt over snittet opptatt av dieselmotorer, er jeg naturligvis også litt interessert i drivstoffet i seg selv. I disse miljø og avgiftstider så vil de fleste se hvordan det hele fremstår som en stor farse når man ser det hele oppimot drivstoffer vi kjører på (altså dieselen) rent kvalitetsmessig. Dersom alle dieselbiler hadde kjørt på GTL basert diesel av høy kvalitet (ikke bio basert), ville man nådd flere av de fremtidige uitslippskravene umiddelbart. Problemet er at GTL er dyrt (eks LM24), og at man vil kunne oppleve noe høyere forbruk (mer effektiv utnyttelse av energien, men noe mindre tetthet). I norge er vi jo dog i den posisjon at drivstoffer vårt er veldig dyrt allerede pga avgifer. Dersom man mener alvor med miljøkravene foreslår jeg dette: En ny standard for diesel som er frittatt avgifter. Dette drivstoffet vil da kunne konkurere på pris med det vi har i dag. Flere bensinstasjoner har i dag to kvaliteter på dieselen uansett, så det krever lite mtp infrastruktur. Umiddelbar effekt, ingen kostnad for forbrukeren. Nå har jeg tatt resultatet av flere studier og dratt en noe enkel konklusjon. Det finnes positive og negative sider ved alt. Men jeg står ved det jeg sier her som kanskje den mest effektive måten å bedre miljøaspektet på umiddelbart, om det er dette vi faktisk ønsker da. Jeg tror dog at det er større ønsker om avgifter og det å legge begrensninger på folk flest. Jeg nekter å tro at ikke det finnes en eneste ingeniør eller rådgiver i dette land som ikke har foreslått dette allerede. Så hvorfor gjør vi det ikke? Høres det kanskje ikke like sexy ut i en valgkamp som å prate om elbil? Endret August 3, 2015 av TRF-Racing Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morty999 Skrevet August 3, 2015 Share Skrevet August 3, 2015 jeg testet v power nitro diesel på en renault trafic, som i utgangspunktet går latterlig dårlig. og den merka jeg faktisk forskjell på umidellbart, fylte da full tank med den, og hadde tom tank fra før. aldri testa forskjell på statoil sin, Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MariusE34tds Skrevet August 3, 2015 Share Skrevet August 3, 2015 http://www.tv2.no/a/6048765 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hanzhe Skrevet August 3, 2015 Share Skrevet August 3, 2015 Nå gjelder riktignok den artikkelen bensin, hvorvidt det gjelder noe annet for diesel tør jeg ikke si Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ahj Skrevet August 4, 2015 Share Skrevet August 4, 2015 Jeg har merket forskjell på Shell sine dieseler, men ikke Statoil sin. Fylte v power diesel i tyskland i fjor på en F10 525d 3l og den gikk merkbart bedre enn med vanlig diesel. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr. Erling Skrevet August 8, 2015 Forfatter Share Skrevet August 8, 2015 Er det ingen andre som har kunnskap om diesel, og vil dele det med oss andre ignoranter? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet August 9, 2015 Share Skrevet August 9, 2015 Tydeligvis ingen... Man kan ikke mene så mye teknisk om et produkt man ikke har specs på. Om du lurer på diesel generelt, så føler jeg jeg gav litt å gå på, og et par søkeord for de som vil lese seg opp mer. Om du lurer på statoil sin diesel, send mail, spør om specs, legg ut her. Mr. Erling reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå