Gå til innhold

Statoils diesel varianter - forvirring & bortkastede penger?


Mr. Erling
 Share

Anbefalte innlegg

Statoil selger nå to typer diesel til vanlig persondiesel biler:
Statoli påstår i reklamen:
- miles PLUSS diesel bedrer motytelsen!
- miles diesel som påstår du kjører 1% lengre kontra konkurrentene!

Noen som har erfaring - kunnskap om forskjellen, eller er det nok ett eksempel på at vi brukere blir lurt av reklamen,..igjen?

For ikke å nevne
- Dieselpartikkel filter
- Dieselfilter
 
Min lokale Statoilstasjon tar ca.1 kr. mer for liter'n av Pluss diesel.
- Er det verdt det?

I Tyskland får du en helt annen ( les bedre?) diesel pga. Autobahn kjøring.
- Er Pluss noe tilsvarende?

post-39887-0-21537300-1438621663_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste dieselen på sommerstid som er "helt annen" i Tyskland er vel Shell V power diesel. 

 

Synes det er rart at de aldri kan gi noen specs på drivstoffer. Uten specs så er det hele nærmest verdiløst for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tysk (iallefall før) v power diesel er det betydelig forskjell på (blandet i en del GTL diesel). Dette gir merkbar økning i effekt på mange motorer.  Norsk V power diesel fant jeg ingen reell målbar forskjell på annet enn noe mindre røykutvikling (sot). Dette skyldes trolig også noe GTL.

Den nye  nitro + greia har jeg null tro på.

 

edit:

Siden jeg er litt over snittet opptatt av dieselmotorer, er jeg naturligvis også litt interessert i drivstoffet i seg selv. I disse miljø og avgiftstider så vil de fleste se hvordan det hele fremstår som en stor farse når man ser det hele oppimot drivstoffer vi kjører på (altså dieselen) rent kvalitetsmessig.

Dersom alle dieselbiler hadde kjørt på GTL basert diesel av høy kvalitet (ikke bio basert), ville man nådd flere av de fremtidige uitslippskravene umiddelbart. Problemet er at GTL er dyrt (eks LM24), og at man vil kunne oppleve noe høyere forbruk (mer effektiv utnyttelse av energien, men noe mindre tetthet).

I norge er vi jo dog i den posisjon at drivstoffer vårt er veldig dyrt allerede pga avgifer. Dersom man mener alvor med miljøkravene foreslår jeg dette: En ny standard for diesel som er frittatt avgifter. Dette drivstoffet vil da kunne konkurere på pris med det vi har i dag. Flere bensinstasjoner har i dag to kvaliteter på dieselen uansett, så det krever lite mtp infrastruktur. Umiddelbar effekt, ingen kostnad for forbrukeren.

 

Nå har jeg tatt resultatet av flere studier og dratt en noe enkel konklusjon. Det finnes positive og negative sider ved alt. Men jeg står ved det jeg sier her som kanskje den mest effektive måten å bedre miljøaspektet på umiddelbart, om det er dette vi faktisk ønsker da. Jeg tror dog at det er større ønsker om avgifter og det å legge begrensninger på folk flest.

 

Jeg nekter å tro at ikke det finnes en eneste ingeniør eller rådgiver i dette land som ikke har foreslått dette allerede. Så hvorfor gjør vi det ikke? Høres det kanskje ikke like sexy ut i en valgkamp som å prate om elbil?

Endret av TRF-Racing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg testet v power nitro diesel på en renault trafic, som i utgangspunktet går latterlig dårlig. og den merka jeg faktisk forskjell på umidellbart, fylte da full tank med den, og hadde tom tank fra før.

 

aldri testa forskjell på statoil sin,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydeligvis ingen...

 

Man kan ikke mene så mye teknisk om et produkt man ikke har specs på.

 

Om du lurer på diesel generelt, så føler jeg jeg gav litt å gå på, og et par søkeord for de som vil lese seg opp mer. Om du lurer på statoil sin diesel, send mail, spør om specs, legg ut her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...