Gå til innhold

E39 diesel startproblem - Glødeplugger eller Gløderele eller ?


sondre
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, hei godfolk.

 

Bilen er en 2002 525dat som når det er kaldt (natt) sliter med å starte.

 

Bilen har stått en uke på Gardermoen, fly landet på natten og når den skulle startes 0400 (natt til søndag) så ville den ikke fyre på noen sylindre, dro og dro på starter, uten at det ble liv.

 

Tankte først på dieselpumpe, den under førersetet har jeg byttet før, men kunne konstatere at det kom lyd fra den så den skal være ok.

 

Fikk Falk til å komme og han fikk heller ikke startet bilen på vanlig måte. Han gjorde et siste forsøk hvor han tok en sprayboks (startgass?) og sprayet inn i luftinntak samtidig som jeg dro starteren og ga litt gass, og da startet den.

 

Starter ellers på dagtid uten nevneverdig problem, har en gang like før dette opplevd at den brukte et par sekunder ekstra på starter før motoren startet.

 

Hans teori er at det enten er glødeplugger eller gløderele.

 

Min teori er at glødeplugger sjelden går i stykker alle med en gang og at det mest sannsynlig er gløderele som er synderen, noen synpunkter på denne teorien?

 

Alt 1. bytte gløderele (hvor er den lokalisert?)

Alt 2. bytte gløderele og glødeplugger

Alt 3. Annet?

Endret av sondre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo mest sannsynlig ut med gløde rele.

Men det var ikke så kaldt at den trenger gløding for å starte.

Så det er noe annet som feil. Det er nok mer sannsynlig med mangel på diesel.

Diagnose vil kunne bidra til å finne feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger ved bilde fra bmwscanner.

 

Er ikke helt klok på denne, men det var disse feilmeldingene som var relatert til diesel, Digital Diesel Electronics. Var det nærmeste jeg fant noen feilmelding relatert til dette.

 

Bilen har ikke vært noe problem å starte i dag, jeg kan vel legge til at jeg syntes det var variabelt (noen ganger ble det ikke utført) med "PRE HEATING" i vinter og at den raklet veldig ved start i kulde da det uteble.

 

I dag starter den som bare det uten tegn til problemer, men så er det 20 grader også da, var under 10 på Gardermoen i natt...

post-38657-0-81651400-1439131805_thumb.p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt sikker på at bilen skal starte uten gløding ved 5+ og over.

Pre supply pressure er jo meget viktig for å få start.

 

Det er jo etterhvert en kjent feil med trykkventilen på hovedpumpa som slipper opp trykket, mener jeg det var.

HPI har skrevet noe om dette, samt Alpejohn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det stemmer, det er ikke den som sitter på hovedpumpe men det sitter en ventil på matinga som heter "pressuer limiting valve"  16121184977.  Hvis denne blør for mye blir matetrykket for lavt. Når denne er iorden og matepumpe under bilen er iorden så er matetrykk ca 4 bar på tomgang og minst 3.5 bar ved full last. Denne ventilen henger på slangene mellom dieselfilter/dyseretur/mating inn på høytrykkspumpe. 

 

Trykkbegrensningsventil + Fuelfeed line

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for fantastisk oppfølgning her :grin:

 

Jeg stusser også litt selv ved at gløding skal stoppe motoren fra å starte, skal vel starte når det er kaldt, dog med mer rakling...

 

Så hvis den (Pressure Limit Valve) ikke er ok så blir ikke dieseltrykket stort nok for å få startet motoren? Vil den bygge opp trykk etter hvert hvis jeg har på tenningen i 30 sek før jeg starter?

 

Lekker den når den ikke er ok?

 

Har ellers ingen symptomer som fusking under kjøring eller problemer etter at motoren er startet.

 

Fant litt hos Koed, det er denne dere tenker på?

post-38657-0-38516400-1439137357_thumb.p

post-38657-0-49390100-1439137365_thumb.p

Endret av sondre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den lekker innvendig slik at trykket blør tilbake til tank via returrøret. Det vil ikke hjelpe å ha tenning på i 30 sekund.  Feilen kan også være pumpa under setet selv om du hører at den går.

 

Men det kan også være reguleringsventilen på høytrykkspumpa som Otis var inne på, 13517787537

Det kreves min 250 bar railtrykk for å åpne dysene. 

 

Du bør få lest av matetrykk med tenning på og railtrykk mens du kinner så blir det litt lettere å feilsøke.  

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da må den inn på verksted, for slikt utstyr har jeg ikke i garasjen... Eller er det å få tak i uten at det koster det hvite ut av øya?

 

Kan noen forklare meg hvordan den startet da han fra Falk sprayet inn startgass (?) i luftfilterinntaket, burde vel ikke ha noe å si om det ikke kommer diesel?

Endret av sondre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startgass gjør at en forbrenningsmotor starter. Ligger litt i navnet til produktet.

Ellers så har jeg linket til produkter som du kan kjøpe og laste ned, for under 400,- som gjør deg i stand til å feilsøke med nesten samme kvalitet som et BMW verksted.

Dette står i den store diagnose tråden på nest siste side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det tilsvarende BMW Scanner v1.4.0.6 fra PA soft, som jeg har allerede?

 

Har ikke brukt det mye, men har fått startet det og kjørt diagnose/Scan som vist over.

 

EDIT: Ville forresten feil med gløderele og glødeplugger kommet frem i diagnosen på bildet tidligere i denne tråden?

Endret av sondre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe lignende, men det er mer funksjoner som kan gi deg mye mer info om alt.

Samt instruksjoner for alt på alle BMW.

 

Men har du BMW scanner nå så er det nok for å finne ut av enkle feil. Men BMW scanner kan bare lese av feil og ikke si noe om feilen.

Det kan Rheingold gjøre.

 

Ja, glødeplugger og rele skulle ha kommet opp som feil. 

Men jeg registrerte at min egen bil ikke mente at jeg hadde defekte glødeplugger, men det var det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten oppdatering.

 

Laster ned diagnosesoftware i dag som du har lagt ut Otis, så får jeg sjekke litt mer når jeg kommer hjem.

 

Har snakket med verksted (de som stod for motorbytte da swirlflaps ødela den som stod i) de sier at de ikke får særlig bedre feilmelding (den er like generell som den jeg har over påstod han, er ikke merkeverksted, men kan BMW) enn det jeg får og at hva som er problemet i dieseltilførsel blir bare gjetning, som han sa kan det være pumpa i tanken, pumpa under setet, dyse, reguleringsventiler...

 

Men det var lite poeng i å begynne å bytte deler, da det blir dyrt og bare gjetning så lenge feilen står som not currently present. Han anbefalte å dunke på høyre side av tanken hvor pumpen er neste gang det ikke ble start som en begynnelse. Ev. ny diagnose når det ikke går å starte. 

 

Men han også avskriver glødeplugger Den burde da uansett ha startet etter en stund selv om de var defekte) og gløderele. Så da er det bare Alt 3. som gjenstår i forhold til første post, og det er da i hvertfall noe :smile:

 

Tolker jeg verkstedet riktig så helte de mot en av pumpene, enten i tanken eller under setet.... i tillegg til dyse, reguleringsventiler etc... Så noe mer klokere enn det har jeg ikke blitt enda  :???:

Endret av sondre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt rart av verkstedet å si det de sier.

Fordi du kan se, med rett program, nøyaktig matetrykk og railtrykk og da er du jo langt på vei for å finne feil.

Du vet, å lese ut feilkoder er ikke det samme som å finne feilen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør få lest av live verdier når det skjer så er det kanskje lettere å feilsøke. Feilmeldinger og live verdier er ikke det samme. 

 

Edit: Der var Otis raskere enn meg ja :)

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at jeg får litt mer info når jeg får testet Rheingold, bmw standard tools og sp-daten for e39 (lastes ned nå) om jeg får det til å fungere og skjønner noe av det...

 

Nå har jeg ikke søkt mye, men finnes det en beskrivelse av hvordan jeg leser av matetrykk og railtrykk?

 

Så skal jeg alltid ha med pc og kabel i bilen slik at jeg kan få lest av når det blir et problem neste gang, men må da vite hvordan jeg skal gjøre det, det passer som regel dårlig når problemet oppstår og kan sikkert være noe stress inne i bildet også da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...